Annons:
Etikettövrigt
Läst 4330 ggr
johan
2007-09-17 01:45

Ljudböcker

Hur mycket lyssnar ni på ljudböcker? Och var lyssnar ni mest?

Jag tycker det hänger så otroligt mycket på den som läser. Vissa böcker vet man är bra, men orkar bara inte med uppläsaren. Andra böcker lyssnar man på oavsett om boken är kass, bara för att uppläsaren är så medryckande.

Vindens skugga läses toppenbra av Jonas Karlsson. Stieg Larsson-böckerna läser suveränt av Reine Brylofsson och Extreme Loud and Incredible Close slår allt!

// Johan

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
[Vargnatt]
2007-09-17 02:02
#1

Jag har hört två stycken bara faktiskt. Camilla Läckbergs Stenhuggaren och Selma Lagerlöfs Kejsaren av Portugallien :). Fick låna båda av min sambos mormor.

Men jag håller mig helst till vanliga böcker :)

emiya
2007-09-17 02:34
#2

Lyssnar inte själv. föredrar "vanliga" böcker. Men det är väldigt bra att ljudböcker finns! Min man som kör långtradare och ligger ute på vägarna har stor nytta av ljudböcker! Han lyssnar på Herman Lindqvist, Jan Guillou samt en och annan deckare.

Ska föreslå Stieg Larsson. Finns de redan som ljudböcker?

UlrikaG
2007-09-17 02:37
#3

Här är en till som inte lyssnar på böcker, jag klarar inte att andra läser åt mig ;)

Men jag tycker det är bra att de finns :) min sambo som är dyslektiker har jättestor behållning av ljudböcker :)

Buffy-co
2007-09-17 04:07
#4

#2 Lyssnar själv just nu på Stieg Larsson "män som hatar kvinnor" Det är Reine Brynolfsson som läser på ett suveränt sätt!!

Började lyssna på ljudbok som ett tips mot problem att somna!(haha..nu skulle jag lyssna och blunda istället-skall det strax!)
Suveränt bra..men man missar en del då man somnar, men det är ju vitsen!Man får spola tillbaka igen…
Har dock tagit lång tid att lyssna då jag glömmer att lyssna på dagarna-ska nog börja mer med det, när man håller på och fixar hemma!

Jag tycker att ljudböcker ger en mycket större upplevelse om det är en bra uppläsare!Men det är klart att man vill läsa vanligt ibland-men det är ett suveränt alternativ!
Man kan som sagt göra mycket under tiden..
Kommer nog ha svårt att läsa just Stieg Larsson själv nu efter att ha lyssnat..Kommer sakna Reine B. röst som Mikael Blomkvist….

bubbelbubbel
2007-09-17 09:22
#5

ljudböcker är toppen !
riktigt riktigt bra att ha på jobbet, man förenar nytta med nöjje, man jobbar samtidigt som man kan njuta av en god bok.

för sånna som min karl, som läst en bok i hela sitt liv är ljudböcker toppen, han blev som tokig när han började och "läste" bok efter bok. :D
det var riktigt roligt när han kom hem från jobbet och började prata böcker med mig :)

[Sajberlena]
2007-09-17 11:18
#6

För mig har ljudböcker blivit ett beroende.

Men visst är uppläsaren A och O. Min favorituppläsare är Katarina Ewerlöf, hon läser bl a Camilla Läckbergs böcker (alla utom en).

Reine Brynolfsson är jättebra, Helge Skoog… Helge Skoog har en enastående förmåga att härma dialekter och röster, det blir som en hel teater när han läser.

Författaruppläsningar tror man ofta ska vara de bästa, men det tycker inte jag. Jag gillar Martina Haag men jag tycker inte om hennes inläsningar av sina egna böcker.

Håkan Nesser läser också sina själv, och det var jobbigt att lyssna på hans monotona inläsningar i början. Men han växer i längden, hans böcker är ganska "torra" i framtoningen, precis som hans inläsningar. Nu tycker jag de är lysande.

Annons:
Anne
2007-09-17 11:58
#7

Jag lyssnar bara på böcker i bilen, om vi ska åka långt.

Kokoskorven
2007-09-17 12:14
#8

Jag lyssnar på ljudböcker varje dag. De är helt beroende av vem som läser. Håller med om vad #6 skriver om uppläsare men måste lägga till Johan Rabaeus, Peter Andersson, Stefan Sauk…finns säkert fler som jag inte kommer på nu.

Sen finns de de man absolut inte vill höra :) Jag har speciellt en, blir så irriterad när jag ser att det är han som är uppläsare när jag vill höra en bok:)

johan
2007-09-17 12:44
#9

Håller med om Johan Rebaeus. Gillade starkt hur han läste Änglar och demoner.

Det är ju nästan lite pinsamt att vi glömt nämna Tomas Bolme. Som Tintin-älskare är ju han urfadern av inlästa talböcker. :)

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Kokoskorven
2007-09-17 15:20
#10

#9 :D den uppläsaren jag älskar att hata…han är ju helt hopplös!

Martin
2007-09-17 16:42
#11

Har aldrig lyssnat, och tror inte jag kommer göra på ett tag heller. Älskar verkligen att borra ner mig i säng eller fåtölj med en bok i handen. Om jag inte har möjlighet att läsa, så lyssnar jag hellre på musik eller något radioprogram.

mvh Martin

MalinD
2007-09-17 16:45
#12

Hej Johan, jo här måste jag ju svara.

 Lyssnar också på ljudböcker varje dag. I alla former. Har på senare tid lärt mig att ladda hem till iPoden och lyssnar både på engelska och svenska.

 Eftersom det går åt en del så läser jag i princip allt men har också författare jag föredrar. Är Jane Austen fan så jag gillar naxos inläsningar av hennes böcker.

Skulle tippa på att jag lyssnar på böcker mellan 15 minuter och 2 timmar om dagen. Har långt till jobbet oh ammar nu så vare sig jag är hemma eller jobbar så blir det tid till böckerna. Ett bra sätt att "få i sig" när man har två barn under tre.

Pia
2007-09-18 02:11
#13

Jag lyssnar aldrig på ljudböcker, kan inte koncentrera mig. Och så tycker jag ju att böcker skall avnjutas bladvis…

Annons:
MimmieM
2007-09-18 06:35
#14

Jag är själv lite skeptiskt till ljudböcker. Visst är det fantastiskt att bara luta huvudet tillbaka och blunda, men jag somnar på 2 röda, så jag får nog begränsa mig till sådana där kasettband som man hade när man var liten, om jag ska lyckas ta mig igenom någonting :)

Men jag tyckte Underdog med Torbjörn Flygt var suverän. Men så tycker jag om skånsa också. Men man fick med sig dialekten när man stängde av :)

Carpe Diem

johan
2007-09-18 10:22
#15

#13: Har precis samma problem. Men med Dead Tree Books. Börjar tänka på annat och så går det 15 sidor utan att jag har en aning om vad jag läst.

Ljudböcker är bättre. Jag koncentrerar mig ännu mer på boken om den är på engelska, så det kanske kan vara ett tips om du har lätt att stänga av hörsel när någon babblar på svenska i bakgrunden.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

[Sajberlena]
2007-09-18 10:52
#16

Det bästa, tycker jag, är just att man kan "läsa" nästan jämt. Jag har svårt att få tiden att räcka till för att sätta mig med en bok, men nu lyssnar jag jämt.

Jag somnar som regel med en ljudbok i öronen, men det gör inget. Jag ställer MP3-spelaren på timer och så backar jag när jag vaknar!

EmmaG
2007-09-18 10:53
#17

Ja, ljudböcker är väl en fantastisk uppfinning!
Harry Potterböckerna har jag lyssnat på med förtjusning varje kväll jag inte kan sova =)
Just nu är det Revolvermannen som ligger på mp3spelaren av Sthephen King

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Frida
2007-09-18 12:39
#18

#12 Hur gör du för att lägga in ljudböckerna på iPoden utan att de hamnar helt kaotiskt i musikbibliotektet? Laddade hem Harry Potter and the goblet of fire för att lyssna på, men höll på att bli tokig när allt hamnade hur som helst.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

johan
2007-09-18 15:00
#19

#18: Jag har skrivit en artikel om hur du gör om CD-ljudböcker till iPod-ljudböcker. Det borde gå på samma sätt om du konverterar mp3-filerna till m4a-filer (som iTunes använder) och sedan följer sista stegen i min artikel.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Frida
2007-09-18 16:53
#20

#19 Tackar och bockar ödmjukast. Här ska konverteras…

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Annons:
Annette
2007-09-18 19:56
#21

Jag lyssnar på massor av ljudböcker medan jag arbetar. Radion tröttnar man snabbt på, men en ljudbok hela dagen är perfekt.

Håller med om att uppläsaren är väldigt viktig.

Sehvrin
2007-09-21 00:06
#22

Jag upptäckte att ljudböcker var jättetrevligt för ett litet tag sedan då jag hittade ett antal Discworld-böcker (Terry Pratchett) som var upplästa av Stephen Briggs. Och de var så underbara och hans röst var så perfekt och lättlyssnad (dessutom så hade jag läst dem förut, vilket gjorde det lättare att lyssna)

Förutom de har jag väl inte hört så många.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Abico
2007-09-21 12:30
#23

Jag klarar inte av att sitta still å lyssna på dom :P Man börjar lyssna, sitter och spelar dator eller så och hänger med hyfsat. Men sen så går jag iväg och gör något och glömmer bort ljudboken, så står den där och går för sig själv. Nae, ljudböcker är nog inget för mig ^^'

Hanna 

sarae
2007-09-21 12:44
#24

jag hade ruggiga problem med att lyssna på ljudböcker, somnade efter 5 minuter oavsett vad jag gjorde. Men sen upptäckte jag att de funkade utmärkt att lyssna på dem på jobbet. Men i övrigt gillar jag det inte, vill läsa böckerna "på riktigt", känna pappret mellan fingrarna och höra bokstäverna bli ljud i mina tankar.

Kokoskorven
2007-09-21 15:37
#25

jag tycker de är perfekta när man gör "tråkiga" saker…stryker tvätt, städar, diskar, lagar mat…promenader…

madde91
2007-09-27 01:43
#26

jag lyssnar bara på det när jag promenerar :)

Tiril
2007-10-04 14:44
#27

Jag har lyssnat på "Da Vincikoden" och "Änglar och demoner" av Dan Brown och några Wallander.

Det var min favoritskådis Stefan Sauk som läste Wallander (kommer inte ihåg vilken bok) så jag var helnöjd!

Däremot har jag försökt lyssna på "Utvandrarna" av V. Moberg. Det gick inte! Jag lånade boken istället eftersom den lästes in på 50-talet och jag fattade kanppt vad dom sa…

Annons:
lotta2
2007-10-05 02:29
#28

Jag älskar ljudböcker verkligen. Eftersom jag är en total boklus så  känner jag mej lite skyldig när jag sitter och läser och skulle egentligen behöva dammsuga eller städa eller tvätta klippa gräset osv, så nu kan både jag och mitt samvete vara nöjda. Men inte går det riktigt upp emot känslan av att sitta och hålla i en bra bok, vända blad och gotta ner sej i en skön fåtölj med en kopp te, men som ett alternativ är det bra. Dessutom kan jag ju jobba samtidigt som jag läser numera. Men allt hönger på inläsaren, vissa är otroligt bra som Aprilhäxan av Majgull Axelsson där Gunilla Röör läser in den. Hon gör ju hela boken ännu bättre med sin röst tycker jag. Eldsdansen av Helene Tursten läser hon ju också in lika bra. Suggestiv röst tycker jag.

Fallande
2007-10-06 11:57
#29

Jag lyssnar aldrig. Senast jag gjorde det så sommnade jag ungefär första sidan. Jag tycker inte att ljudböckerna blir samma spänning som när man läser de själv.

Annette
2007-10-06 12:42
#30

#29. Det beror på vem som läser. Jag sitter heller aldrig still och lyssnar, utan har det som underhållning medan jag stryker, klipper gräs osv. Jag har ett så bra arbete, så jag kan lyssna på ljudböcker i stort sett hela tiden. Så här avverkas de snabbt ;)

Fallande
2007-10-06 18:01
#31

#30 kanske det, men jag föredrar ändå att läsa de själv :)

Annette
2007-10-07 00:30
#32

#31. Har man tid till det så är det ju jättebra. Själv hinner jag inte sitta och läsa så mycket som jag skulle önska, då är ljudböcker jättebra.

Stravaganza
2007-10-07 13:07
#33

Själv har jag aldrig lyssnat på en ljudbok. Menjag tycker et är hemskt bra att de finns, dem med dyslexi kanske inte orkar läsa heller.

Fallande
2007-10-07 13:22
#34

#32 jo det är ju klart. Jag har tid, för jag sitter på bussen ca en timme två ggr om dan då jag åker till skolan. Väldigt passande ^^

Annons:
Stravaganza
2007-10-07 13:26
#35

Jag brukar också läsa när jag ska till skolan. På pendeln och så, men det är svårt ibland då man måste stå ihoptryckt mellan alla stora människor, knappt så man kan röra sig.

Fallande
2007-10-07 13:28
#36

#35 haha därför är det toppen med en buss där man går på först och sist ;P Man får alltid en sittplats och kan ha en bekväm resa i en timme ^^

Stravaganza
2007-10-07 14:03
#37

#36 Mitt i rusningstiden finns det nästan aldrig plats. :/

Annette
2007-10-07 18:42
#38

Blir ni inte åksjuka av att läsa på bussen? Jag klarar inte av att läsa i bil eller buss, tåg går däremot bra.

Fallande
2007-10-07 19:47
#39

#37 Jobbigt -_-"

#38 Nä ^^ Blev det när jag var liten, men jag ville alltid läsa endå så jag lyckades avvänja mig vid det :P

Babz
2007-10-21 02:15
#40

Ljudböcker är suveräna på långfärder i bilen (om det inte är för spännande!) Har bl. a. lyssnat på Birgit Nilsson och Monica Zetterlund, som båda läste in sina memoarer själva.

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Vattnadal
2007-12-11 15:52
#41

Funkar i princip vilekn mp3-spelar som helt till talböcker?

Mamma önskar sig en till julklapp, så vi har börjat fundera…

Hur raggar man lättast upp böcker sen?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
johan
2007-12-11 16:42
#42

#41: Det beror lite på vilket format ljudboken är i, men om boken är i mp3-format så går det bra med vilken spelare som helst. När du "rippar" boken från CD-skivor kan du själv välja format att rippa till, så då kan du välja att rippa till mp3-format.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

navel
2008-01-07 13:19
#43

Jag gillar att städa, pyssla, diska eller baka när jag lyssnar på böcker. :)

Men vissa böcker går inte att lyssna på om uppläsaren är dålig.

Lyssnade på "Smuts" för ett tag sedan, uppläsaren var fenomenal.

blombuketten
2008-03-09 19:30
#44

Sen kanske man inte ska glömma hur bra dessa talböcker är för de synskadade och blinda. Det har ju funnits sådana länge, fast på kassetband för synskadade. Det här är väl bara en utveckling av det hela.

Själv lyssnar jag nästan alltid på böcker. Har lättare att ta till mig innehållet när jag lyssnar. Vi fungerar ju så att en del lär sig bättre genom att läsa tyst, andra genom att höra det som ska läras. Jag tillhör den kategorin som vill höra. När jag studerade så läste jag alltid mina läxor inför prov högt, annars fastnade det inte.

Det finns vissa inläsare som är jobbiga att lyssna på. Ofta är ju skådespelarna de absolut bästa inläsarna. En del författare envisas ju att läsa själva och då kan hela boken bli förstörd. 

Martina Haag, som någon nämnde här ovan, gillar jag skarpt när hon läser. Jag gillar hennes röst och hennes sätt att "prata". Skulle inte vilja ha någon annan som läste hennes böcker. Herman Lindqvist är en annan som läser sina egna böcker och han är duktig. Johan Raebeus är helt suverän. Tänk bara hur han läser upp "liftarens guide till galaxen", jösses vad jag skrattade. Jonas Karlsson är en annan bra uppläsare. Han läste "Jack" av Ulf Lundell och det bara stämde så bra. Ja, det finns en hel dröse bra uppläsare, man kan ju inte rabbla upp alla Glad.

Upp till toppen
Annons: