Annons:
Etikettboktips
Läst 1618 ggr
Silversak
2011-06-18 03:09

Akut boktips!

Hej!

Jag söker akuta boktips, nu den senaste tiden så har jag läst väldigt mycket fantasy, men skulle vilja läsa lite mer "verkligt", men har ni böcker på väldigt bra fantasyböcker så skriv gärna dem med.

Jag vill helst inte läsa deckare. Jag gillar böcker som utspelar sig i vilda western eller liknande så det är ett plus om ni har tips på någon sån bok. Har ni sett filmen Hidalgo så vet ni vad jag menar :)

Det gör inget om böckerna är som fantasy, bara det inte är så mycket påhittade djur/varelser o.s.v. däremot så funderar jag på att läsa tidsresenärens hustru då han bara reser i tiden vilket jag inte har något emot.

Men har ni några bra boktips så skriv! Gärna engelska böcker då jag ska börja läsa de. ;)

Annons:
Lilith
2011-06-18 03:23
#1

Jag älskar Imperiets dotter. Det är en serie på sex böcker, visserligen fantasy, men mina absoluta favoritböcker.
Sedan gillar jag Goda Omen.
Båda böckerna finns på engelska och svenska.

Silversak
2011-06-18 20:41
#2

Okej, ska ta och kolla upp dem. ;)

Mandusius
2011-06-20 15:18
#3

John ajvide Lindqvist är en favorit hos mig och även margit sandemo kolla uppdom :)

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Silversak
2011-06-21 00:04
#4

Det ska jag göra, man tackar ;)

parsley
2011-06-22 15:36
#5

Jag skjuter lite från höften här:

Stephen King, finns både på svenska och engelska

Tolkien, förstås, Bilbo samt Härskarringen. Det finns två olika översättningar. Nyöversättningen som kom för ett par år sedan är lättare att läsa än den tidigare översättningen. Finns både på svenska och engelska.

Laura Ingalls Wilder självbiografiska böcker som handlar om hennes uppväxt i Nordamerika under 1800-talet, "Lilla huset på prärien"

Steinbeck- Öster om Eden USA från inbördeskriget ca 1860 till första världskriget 1914.

Jessica Kolterjahns Nattfjäril utspelar sig i USA i slutet av 1800-talet.

Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren är en tonårsbok som även ska passa vuxna. Precis nyutkommen. Har inte läst den själv ännu, ska snart börja med den.

Sherlock Holmes av sir Arthur Conan Doyle, kanske kan vara något?

Gamla Poe-skräckisar?

Kim M Kimselius skriver ungdomsböcker som utspelas i historisk miljö, tror att böckerna innehåller en del tidsresor. Hon säger själv att hon skriver all-åldersböcker, som  både barn och vuxna uppskattar.

Huvudpersonen i Kurt Vonneguts roman Slakthus 5 är som författaren utrycker det "spastisk i tiden". Speciell humor.

Silversak
2011-06-23 18:04
#6

Det var många förslag, tack så mycket ;)

Sagan om ringen och alla andra böcker tänkte jag läsa ganska snart, dem har jag funderat på länge.

Ska kolla upp dem du sa, många verkade intressanta.

Vilklen åldersgrupp brukar umgdomsböcker vara för?

Annons:
parsley
2011-06-24 10:54
#7

#6 Det är vårt att ange åldersgrupper för ungdomsböcker tycker jag. En del böcker passar både barn, ungdomar och vuxna.

Bilbo är t ex skriven som barnbok från början. Den är lättare att läsa än Härskarringen, som är skriven för vuxna. Ska man börja med Tolkien så ska man börja med Bilbo, är mitt tips. Både för att den är mest lättläst och för att den kommer före Härskarringen kronologiskt.

Smith - Vattenhästen är också en all-åldersbok.

Daniel Woodrell - Winters bone eller en helvets vinter. Vilda Västern-känsla trots att den utspelas i nutid.

Silversak
2011-06-25 22:13
#8

Okej. Men då ska jag försöka få tag i bilbo först om jag kan.

Låter bra. Ska kolla upp dina tips också. Ska försöka köpa in några böcker nu under sommaren. ;)

Upp till toppen
Annons: