Annons:
Etikettbokrecensioner
Läst 3484 ggr
parsley
2011-06-22 15:43

Parsleys boktråd 2

Annons:
parsley
2011-06-22 16:07
#1

Dr Sofie Hexeberg - Nytt liv med riktig mat. Frisk med LCHF

Författaren och LCHF:aren Sten Sture Skaldeman säger så här om boken: detta är en av de bästa kostinriktade hälsoböcker som någon nordisk läkare någonsin skrivit. Här finns verklighetsiaktagelser och sunt förnuft i en bra förening.

Boken baseras till stor del på olika patientfall. Författaren berättar om patienter som diagnosticeras med t ex diabetes, övervikt, fetma, ätstörningar, migrän, PCOS, ME och artros och hur dessa blivit friska genom att äta lågkolhydratkost. Boken innehåller en hel del medicinska termer och redovisning av olika provsvar. Allt är klart och "redigt" uppställt. Boken känns seriös, även om den kanske inte är helt bearbetad för att passa svenska förhållanden.

Lågkolhydratkost eller LCHF (lowcarb-high fat) innebär att man äter begränsat med kolhydrater och mer fett än vad man kanske är van vid sedan tidigare, då fettsnåla kostråd dominerat. Mjölmat som t ex bröd och pasta undviks, liksom ris och potatis.

parsley
2011-06-23 13:18
#2

http://www.minabibliotek.se/default.aspx?id=130701

221 bra deckare att läa innan du dör, har jag inte läst. Ett bra boktips kanske?

parsley
2011-07-01 20:19
#3

http://pupillforlag.se/magento/index.php/hetta.html

E-boksförlaget Pupill har gett ut en antologi på temat hetta. Dikter och noveller varvas med illustrationer, foton, collage och bilder som skapats av det intryck ett nedbrunnet hus ger. Klart läsvärd. Boken finns för gratis nedladdning på förlagets hemsida.

parsley
2011-07-03 09:30
#4

Susanna Alakoski - Hopas du trivs bra i fengelset

Syskonen Sami och Anni har växt upp i ett hem där det inte fanns pengar till något annat än alkohol. Sami blir narkoman. Annie utbildar sig och arbetar inom socialtjänsten. På ytan har hon ett fungerande liv med yrkesarbete, barn och sambo. Samtidigt så finns oron och minnena där, för broderns missbruk och mående i fängelse och på behandlingshem och för föräldrarna.

Boken är skriven med en självutlämnande intensitet. Till formen påminner den om en dagbok eller brev som skrivits men inte skickats. Språket och handlingen ligger hela tiden nära det självupplevda.

parsley
2011-07-04 12:24
#5

Kathryn Stockett - Niceville

Mississippi, tidigt 1960-tal. Skeeter kommer hem från college, ogift. Hon börjar umgås med sina gamla vänner, spela bridge och ägna sig åt välgörenhet. För att skaffa sig yrkeserfarenhet börjar hon skriva för lokaltidningen i Jacksson. Trots att hon inte kan något om hushållsarbete får hon i uppdrag att ansvara för spalten med husmorstips. Ett färgat hembiträde i en väninnas familj hjälper henne. Skeeter får idén att skildra hembiträdenas liv och villkor i en intervjubok, något som inte är helt lätt, eftersom hembiträdena är beroende av sina vita arbetsgivares välvilja. Den som gör sig omöjlig förlorar jobbet och får inte något nytt, eftersom alla känner alla. En vit kvinna kan dra i några trådar till så det uppsagda hembiträdets make förlorar sitt jobb och kanske hennes dotter och hennes syster. Inget jobb, inga pengar, inga pengar till hyra och räkningar…

Mitt omdöme <3. Boken är gripande, engagerande och relativt lättläst.

parsley
2011-07-05 14:34
#6

Mattias Lundberg och Anders Wahlberg - 15 typer av kvinnor och vad de säger till psykologen

Boken kan närmast kategoriseras som lättsam psykologiunderhållning skriven med mer humor och medkänsla än vad som är brukligt i motsvarande artiklar i veckopressen.

Författarna har tidigare givit ut 17 typer av män och vad de säger till psykologen. Trots att 3/4 av de som besöker en psykolog är kvinnor så finns det alltså fler manliga "problemtyper". Ytterligare en bok i serien, 13 typer av par och vad de säger till psykologen, är planerad. 15 kvinnotyper och 17 manstyper kan alltså para ihop sig till 13 olika sorters par, som av någon anledning behöver prata med en psykolog.

Män och kvinnor kommunicerar inte på samma sätt.

Hon ringer maken på jobbet: Vi kanske ska ha lax till middag ikväll? Med dill och färskpotatis. Kan du köpa dill och potatis på hemvägen? Vänta vi kanske har potatis, jag kanske ska kolla det först? Jo, vi hade potatis hemma. Eller passar ris bättre till laxen? Ska vi ens ha lax? Du kanske hellre vill ha lövbiff?

Han: Bestäm dig. Jag har annat att göra än att sitta här och höra dig planera middagen.

Kvinnan lägger på luren och är besviken över att mannen inte är intresserad av att planera middagen. Mannen i sin tur är sur för att kvinnan är ineffektiv. Han vill ha en uppgift som ska utföras, inte analyser .Män gör, kvinnor analyserar.

Annons:
parsley
2011-07-08 08:04
#7

Birgitta Stenberg - Eldar och is

Birgitta Stenberg berättar sin släkts historia. Lärarinnan Alma inleder ett förhållande med prästen i byn och dennes hustru. Hon blir med barn och hennes föräldrar ordnar så hon blir gift med en dräng på deras gård. Dottern Ingeborg drömmer om att bli rik.

Det är svårt att kommentera en bok som berör så personliga händelser som "Eldar och is" gör.

parsley
2011-07-09 11:26
#8

Daniel Woodrell - Winters Bone, en helvetes vinter

Ree Dollys pappa försvinner trots att han satt huset i skuld för borgen i väntan på rättegång. För att inte bli vräkt och hemlös tillsammans med sin traumatiserade mamma och två yngre bröder måste hon hitta honom. Ingen i trakten är särskilt intresserad av att hjälpa henne.

Stark, rå, utlämnande, skriven på med sk isbergsteknik, där lite anas ovanför ytan. Språket och den korthuggna berättartekniken passar perfekt till historien. Jag gillar Ree Dolly och jag gillar Woodrells sätt att berätta historien om henne och de människor som finns omkring henne. Funderar på att läsa om den på engelska för språkets skull.

http://www.youtube.com/watch?v=G4YKUJZI5Bg

Woody Guthrie Pretty Boy Floyd, som handlar en en legendarisk laglös i början av 1900-talet och möjlig släkting till Ree Dolly.

parsley
2011-07-10 21:11
#9

Gunilla Ander - Bomull en solkig historia

Kommersiellt odlad bomull besprutas hårt, kräver konstgödning och behöver vanligtvis konstbevattnas, vilket kan ger allvarliga ekologiska konsekvenser.

Den medvetne konsumenten bör undvika bomull från Uzbekistan. Konstbevattningen av Uzbekistans bomullsfält har torrlagt Aralsjön. Bomullen plockas av skolbarn som kommenderas ut på fälten som slavar. Vinsterna från bomullen går direkt ner i diktatorns fickor.

Det är svårt att undvika bomull från ett visst land eftersom bomullen i sydda plagg vanligtvis inte är ursprungsmärkt. Det förekommer även att bomull blandas i spinnerier och väverier så ett plagg kan innehålla bomull från flera olika länder.

Bomull odlad i västafrika bör gynnas eftersom denna odlas av små självägande bönder utan konstbevattning och statliga subventioner. Bomullsodlingen i EU och USA subventioneras vilket snedvrider konkurrensen.

Trots att jag är intresserad av de frågor som boken behandlar så tycker jag inte att boken bjöd på särskilt engagerande läsning. Underförstått; den som är intresserad av bomull kan nöja sig med min recension här på iFokus.

parsley
2011-07-10 21:15
#10

Peter Robinsson - Bad boy

Peter Robinsson har skrivit ett antal deckare, vilka förmodligen sålt riktigt bra. Jag fastnar redan de första kapitlen av den här. Handlingen engagerar inte och språket är totalt ointressant för att inte säga rent ut sagt pinsamt. Hade boken varit skriven av en debutant så hade den förmodligen inte blivit utgiven.

parsley
2011-07-12 09:25
#11

Sally Brampton - Att nudda vid botten, en personlig berättelse om depression

Boken baseras på författarens personliga upplevelse av en svår depression och hennes försök att förstå sjukdomen, hur den yttrar sig och hur den uppkommit. Gripande och lärorikt att läsa, bl a för att depression är en vanlig sjukdom och för att det är svårt att tala om den.

parsley
2011-07-19 11:58
#12

Simon Sebag Montefiore - Stalin, den röde tsaren och hans hov

Ambitiös skildring av Stalin och de människor som omgav honom som personer. Boken är bl a baserad på tidigare hemligstämplat arkivmaterial, opublicerade memoarer och intervjuer. Genom att närma sig personerna och deras handlingar så blir den stalinistiska epoken med utrensningar och terror begriplig.

Brister i spåket drar ner helhetsintrycket. Boken innehåller en del sk onödiga adjektiv, t ex den vidrige Berija. Molotovs skilsmässa uppges vara romantisk. Trots att det var Pavel som givit Nadja pistolen hon skjutit sig med umgicks han ofta med Stalin, sid 172, känns som en tämligen obegriplig mening.

parsley
2011-07-27 08:41
#13

Jojo Moyes - Brudskeppet

1946 ska 650 austaliensiska krigsbrudar resa till England för att återförenas med de män som de gift sig med under kriget. Resan sker med ett ombyggt hangarfartyg. Kaptenen tycker inte om kvinnor och vidtar åtgärder för att hålla besättningen och passagerna åtskilda. Fyra kvinnor, sinsemellan helt olika, inkvarteras i samma trånga hytt. Advice ser sitt äktenskap som ett steg i sin sociala karriär surar över att hon inte får åka lyxkryssare till England. Den rejäla bondflickan Margret har trots graviditet och restriktionerna ombord inga problem med att umgås med karlarna i besättningen. Jean är bara 16 år och mycket naiv. Frances som tjänstgjort som sjuksköterska förefaller ha något att dölja.

Sammanfattningsvis: en riktig feelgoodbok, engagerande och välskriven.

Annons:
parsley
2011-07-27 08:46
#14

Dennis Lehane - Patient 67

Snyggt berättad historia med mörka undertoner och väl fångad tidsanda. Inledningsvis en passionerad kärlekshistoria läst ur en loppisbok som luktade damparfym. En bok för män snarare än kvinnor. Sannolik?

parsley
2011-07-27 08:49
#15

Stephen King - Eldfödd

Traditionell sommaromläsning av gammal Stephen King som inte gav så mycket eftersom huvudpersonerna i boken inte kändes värda att bry sig om.

parsley
2011-07-27 09:14
#16

Magnus Callmyr - Smålänning, civilekonom, försäljningschef, alkoholist och "jävla narkoman".

Författaren är född 1968 "utom äktenskapet", en oäkting vars uppväxt präglats av revanchlusta. Han går ut gymnasiet med 4.8 i medel och kommer in på Handels i Stockholm.

Boken är utgiven på eget förlag och har fått en del kritik för att den är dåligt korrekturläst och därmed innehåller en del slarv- och stavfel, typ "tjäfta emot". Korrekturfel är något jag kan acceptera om det handlar om egenutgivning, men boken är skriven utan berättarteknisk finess. I förordet ber författaren om ursäkt för att han inte skriver mer om sina känslor eller beskriver miljöer noggrannare. Han vill förklara missbrukets mekanismer och göra det möjligt för läsaren att dra egna slutsatser.

Boken är ett rabblande av först hände det, sen hände det och sen träffade jag en snygg tjej som jag fick bra kontakt med fast jag inte kunde förstå vad hon såg hos mig. Att läsa boken känns som att bli överkörd av ett tåg. Språket och avsaknandet av litterär gestaltning gör sitt till. Show don´t tell, visa berätta inte, finns det något som heter. Låt läsaren dra sina egna slutsatser. Callmyr bara staplar den ena händelsen ovanpå den andra.

parsley
2011-07-30 09:12
#17

Mons Kallentoft - Den femte årstiden

Serien om linköpingspolisen Malin Fors var tänkt att omfatta 4 böcker, en för varje årstid. Det blev en femte. Australiens urinvånare har 16 eller 17 årstider. I boken anknyter han till ett tidigare ouppklarat brott.

Kallentoft har rykte om sig att vara ojämn som författare och alltför rå, grym, brutal och utstuderat våldsam. I den här boken känns det som han hittat sin författarröst och skriver med någon slags magkänsla som ger ett speciellt flyt åt språket.

parsley
2011-07-30 09:27
#18

Stephen King - Lida

Stephen King behärskar det han kallar författarens verktygslåda mycket väl. Han kan konsten att skapa en spännande berättelse.

Lida handlar om en bestsellerförfattare som hålls fången hos en galen beundrarinna. Historien är komprimerad, suggestiv. Språket är mer "litterärt" och djupsinnigare än vad han brukar skriva.

parsley
2011-08-04 20:29
#19

Tatiana de Rosnay - Sarahs nyckel

En amerikansk journalist, verksam i Paris, får i uppdrag att skriva om deportationen av judar från Paris 16 juli 1942. Hennes makes familj visar sig ha anknytning till den tio-åriga flickan Sarah som låser in sin lillebror i en garderob för att gömma honom undan den franska polisen som ansvarar för razzian.

Historien borde vara engagerande, men den berör mig inte. Mitt i all tragedi känns den förutsägbar. Hindren och konflikterna som journalisten möter är för banala och enkla att ta sig över. Författaren lär vara en av de författare som säljer bäst i Europa och jag kan förstå att läsare kan uppskatta boken, även om jag inte gör det.

parsley
2011-08-04 20:36
#20

Kurt Vonnegut - Slakthus 5

Jag har läst boken ett antal gånger och kommer att läsa om den ytterligare ett antal gånger. Det finns så mycket att upptäcka i den.

Huvudpersonen Billy Pilgrim är spastisk i tiden och kastas mellan olika händelser i sitt liv. Barndomsminnen varvas med hans upplevelser i Europa under andra världkriget och hans förvaring på ett zoo på en främmande planet där han förevisas tillsammans med en kvinnlig porrstjärna.

Författaren har en mycket speciell humor.

Annons:
parsley
2011-08-08 14:07
#21

Patti Smith - Just kids

En självbiografisk bok som handlar om författarens förhållande med fotografen och konstnären Robert Mapplethorpe. De är unga är de träffas, driver runt i New York, nästan helt utan pengar, hamnar på det legendariska konstnärshotellet Chelsea Hotel. Hon berättar deras kärlekshistoria på ett ömsint och känsligt sätt, som där själva språket balanserar mellan det konkreta och abstakta.

Jag blev mycket rörd och berörd av boken.

parsley
2011-08-31 15:45
#22

Cuelho - Elva minuter

Den vackra, unga brasilianskan Maria tröttnar på att leva ett stillsamt småstadsliv i Brasiliens inland. Hon tar sig till Rio och vidare till Europa där hon försörjer sig som prostituerad. Att försörja sig som prostituerad är ett trevligt, angenämt och välbetalt sätt att upptäcka sin sexualitet i väntan på att man ska träffa den rätte och gifta sig med denne. Den rätte är en välbeställd högre tjänsteman som förutom att besöka prostituerade även gifter sig med dem och låter dem leva lyckliga i alla sina dagar. Den högre tjänstemannen med smak för prostituerade har ett vackert hem.

Cuelho har ett barnsligt språk som inte lämnar något över till läsarens fantasi. Hans åsikter om sexualitet och prostitution överensstämmer inte med mina grundläggande värderingar.

parsley
2011-08-31 16:55
#23

Kim M Kimselius - Tillbaka till Pompeji

Ramonas klass är på skolresa till Pompeji. Hon flyttas tillbaka i tiden till dagarna strax för Vesuvius utbrott.

Boken är främst skriven för barn och ungdomar från ca 9 år och uppåt men går att läsa med behållning även som vuxen. Författaren skriver medryckande, spännande och har gjort noggrann research. Vill man lära sig något om ett historiskt skeende så kan man med fördel läsa hennes böcker. Även om Ramona är en skolflicka så går det lätt att identifiera sig med henne även som vuxen.

Författaren bloggar och är aktiv på sociala medier om någon vill ha kontakt med henne.

http://www.kimselius.se/

parsley
2011-09-15 10:01
#24

Sten Selander - Den unga lyriken

Boken är en antologi utgiven av Bonniers förlag 1947. Med den unga lyriken avses främst poeter som debuterat åren efter första världkriget. Antologin inleds med Dan Anderssson och avslutas med Ivan Sjögren. Även poeter som Karin Boye, Pär Lagerqvist, Harriet Löwenhielm, Erik Lindorm och Ture Nerman finns representerade.

Det var en fin upplevelse att läsa boken. Poesi kan ju vara lite krångligt att närma sig, eftersom det är så naket och avskalat. Orden är sammanfogade enligt en speciell rytm, diktarens bildspråk ofta personligt och unikt. Diktarens jag ska smälta samman med det allmängiltiga. En antologi är lite mer lagom, lite av varje, varje poets mest gripande verk. En del av dikterna i boken tillhör allmänbildningen. Det är texter man bör ha läst och ska känna till.

Boken är väl värd att spana efter på loppmarknader eller antikvariat.

parsley
2011-09-15 10:06
#25

Moa Herngren - Jag ska bara fixa en grej i köket

Ingrid har problem på jobbet och bråkar med sitt ex deras barn. Hon dricker för mycket. Ingrids mamma är också alkoholist.

Boken är en realistisk och utlämnande skildring av "vanliga, välfungerande" människors problem. Människor som kämpar för att upprätthålla en fasad, samtidigt som de mår riktigt, riktigt dålig.

Det tog lång tid för mig att läsa boken, vartenda ord kändes och gjorde ont i själen.

parsley
2011-09-27 10:43
#26

Karl-Olof Andersson Nils Ferlin Poet i livets villervalla

Läsvärd men något ytlig biografi över den folkäre poeten Nils Ferlin. Läsaren får veta en hel del om Ferlin, hans dikter, hur de skrivits och vad han inspirerats av, men sådant som måste varit tungt för honom, livet i tidningskvarteren i Klara, känslan att vara utlämnad till sitt skapande, hans alkoholmissbruk, återkommande depressioner och förhållande till kvinnor omnämns nästan i förbigående.

Boken innehåller bl a den här dikten, kanske inte så känd, men en typisk Ferlin, rytmisk, rimmad, sorglig och med ett underfundigt budskap.

Mitt hjärta, sa jag, var ditt

Ditt hjärta, sa du, var mitt

Och vackert du tyckte det lät

att gråten var min när du grät

Så bytte vi ord och rim

Klokt gifte du dig till slut

och jag har procent av STIM

och lever precis som förut

Ferlin valde att publicera den här dikten innan den längre som börjar, Kärleken kommer, kärleken går, ingen kan tyda dess lagar.

Svenska folket anser, enligt en undersökning i tidningen Expressen, att Ferlin är den främste diktaren på svenska språket. Hans texter har något allmängiltigt över sig, som alla kan identifiera sig med och känna igen sig i, även om man inte har hans förmåga till att uttrycka sig i ord. Hans dikter är lätta att läsa och minnas, eftersom de är så rytmiska och rimmar.

parsley
2011-10-18 15:34
#27

Högre än alla himlar - Louise Boije af Gennäs

Författaren ska skriva om det senaste årtiondet utifrån en samling vänners perspektiv. Hon har liknats vid Strindberg i sitt skildrande av Stockholm och delar av boken är riktigt, riktigt imponerande. Tyvärr haltar berättandet. I bland är hon sentimental och känslomässig, ibland mekaniskt upprepande. Det är möjligt att olika läsare kan uppfatta boken på olika sätt. En del föredrar det känslosamma skildrandet, andra det mer konkreta, av typen "den attraktive mannen satt på en dyr restaurang med en snygg kvinna". Det sistnämnda är inget citat ur boken, bara ett exempel på hur det kan låta. Hon vill så mycket med sin bok. Jag vill att hon sätter sig med rödpennan och redigerar bort 25-30 % för att få bättre flyt i texten.

Annons:
parsley
2011-11-03 13:58
#28

Anna Rosman - Fyrmästarens dotter

Anna Rosman påstås vara bättre än Camilla Läckberg. Den sistnämnda läser jag inte numera. Jag har försökt med två av hennes böcker men kommit fram till att hennes språk är så övertydligt att jag känner mig korkad, samt att hon är blodtörstig och anakronistisk. Hos Rosman retar jag mig bara på språket, så det är möjligt att hon är bättre än Läckberg. Fyrmästarens dotter är författarens debutroman, så kanske är de böcker hon skrivit efter den är bätte. Utgivningen känns rätt kommersiell. "En ny Läckberg, hurra, den kan vi tjäna stora pengar på"

parsley
2011-11-03 14:00
#29

Babben Larsson - Jag vägrar att dö nyfiken

En ganska ytlig självbiografi som innehåller ett och annat korn av visdom.

Påstående från boken: Den som gått igenom olika svårigheter i livet tenderar att få ett assymetriskt ansikte. Ta en fickspegel och kolla familjealbumet.

Med eller utan fickspegel. Konstnären Frida Kahlo lär ha ett assymetriskt ansikte.

parsley
2011-11-03 14:04
#30

Denise Mina - Blodsarv och Vargtimmen

Denise Mina är en skicklig författare som lyckas skildra atmosfären i Glasgow och huvudpersonernas utsatthet samtidigt som hon bygger upp en spännande historia.

Jag gillar verkligen Denise Mina.

parsley
2011-11-03 14:08
#31

Haruki Murakami - Norwegian wood

En fullständigt underbar kärlekshistoria långsamt och omsorgsfullt berättad med känsla både för tidsandan och huvudpersonernas ålder och personliga mognad. Det finns få böcker som skildrar människor som är runt 20 år gamla. Murakami gör det förträffligt.

parsley
2011-11-11 17:24
#32

Denise Mina - Sista andetaget

Bitvis mästerligt, jag uppskattar hennes språk och berättarteknik, bitvis rörigt. Det har gått flera år mellan Vargtimmen och Sista andetaget. Sista andetaget bygger till viss del på sådant som hänt tidigare. Författaren anknyter inte tillräckligt tydligt till sådant som hänt huvudpersonen förut. Läsaren förväntas känna till en hel del. Inte heller den historiska och samhällspolitiska bakgrunden till handlingen i boken, IRA:s agerande i Skottland, görs tillräckligt tydlig.

parsley
2011-11-11 17:31
#33

Richard Yates - Easter Parade

Meningen "Ingen av systrarna Grimes skulle få ett lyckligt liv", inleder boken.

Yates skildrar medelklassens tillkortakommanden insiktsfullt och med viss självupplevd medkänsla. Under ytan krackelerar tillvaron. Det stora huset på Long Island luktar mögel. Alla dricker för mycket. Sara, den äldsta systerns, man misshandlar henne. Emily, den yngre systern, lyckas bara ha tillfälliga kärleksaffärer med olika män.

parsley
2011-11-18 18:15
#34

Johan Theorin - Sankta Psycho

Sankta Psycho utspelar sig på ett fiktivt mentalsjukhus norr om Göteborg. Anknytningen till Öland som gör de tidigare böckerna läsvärda saknas. I Sankta Psycko staplas den ena obehagliga händelsen ovanpå den andra i en påhittad miljö som inte känns helt trovärdig. Spännande, ja visst, men Theorin kan bättre, så för mig är den här boken en besvikelse.

Annons:
parsley
2011-11-21 10:40
#35

Paddy Doyle - Kvinnan som gick in i dörrar

Kvinnan som gick in i dörrar heter Paula Spencer. Hon berättar om sitt liv, uppväxten i Dublin, skolgången, sitt arbete som städerska, sin familj, sitt alkoholmissbruk och sitt äktenskap på Charlo, som är snygg, charmig och våldsam. Hennes berättelse återges genom sk inre monolog, hon tänker eller pratar för sig själv i ett högt tempo genom hela boken. Boken och sättet att berätta känns mycket trovärdigt.

parsley
2011-11-21 10:50
#36

Eva F Dahlgren - Min farfar var rasbiolog

Författarens egen släkthistoria är ett litterärt reportage som bygger på intervjuer med släktingar och sparade gamla brev. KV Ossian Dahlgren professor i botanik hyllade den nordiska rasen och hävdade att föräldraskapet i största möjliga utstäckning borde anförtros åt de mest rasdugliga elementen. Den västeuropeiska rasen anses vara överlägsen andra. Sina åsikter till trots gifter han sig med en kortväxt fransyska. Hur påverkas en familj av att ha en pappa som anser att han är överlägsen en del familjemedlemmar eftersom han tillhör en "finare och mer värdefull människoras"?

Boken avslutas med ett antal intervjuer med personer som arbetar med genteknik i nutid eller blivit berörda då de valt att testa sig för ärfliga sjukdomar och fått besked att de är bärare. Intressant, eftersom ämnet leder till personliga reflektioner.

parsley
2011-11-21 10:51
#37

Therese Christiansson - Himmel och helvete. Mord i Knutby

En journalistisk skildring av vad som hände i Knutby och vad som ledde fram till morden och mordförsöket.

parsley
2011-11-21 13:27
#38

Professor Fredrik Nyström - Ät upp till bevis. Fakta och fördomar om kost och hälsa

Enligt författaren finns det få studier om sambanden mellan kost och hälsa. Men det här vet vi

  • Du blir inte fet bara för att maten är fet
  • Du går upp mer i vikt av godis än av jordnötter
  • Kaffedrickare har lägre risk för diabetes
  • Vitamintillskott kan öka risken för sjukdom
  • Det är inte bevisat att motion på doktorns inrådan förlänger livet
  • Vindrickare får mindre hjärt- och kärlsjukdom. Vin förbättrar blodfetterna.

Det finns en hel del tyckande kring kost och hälsa och diverse myter och åsikter förs fram som sanningar i både kvälls- och veckopress.

Boken är ganska allmänt hållen samtidigt som den bygger på ett naturvetenskapligt och medicinskt synsätt och dess speciella terminoligi. Vill man läsa mer om ämnet kost, hälsa och vetenskap så tycker jag Martin Ingvars bok Hjärnkoll på vikten, Andreas "Kostdoktorn" Eenfeldt - Matrevolutionen, ät dig frisk med riktig mat eller Liane Keith - Vegomyten har mer att tillföra.

Nyströms analys av Medelhavsdieten är riktigt underhållande. Sk medelhavskost anses vara det bästa att äta om man vill undvika hjärt- och kärlsjukdom. Vad som är medelhavskost vet egentligen ingen, eftersom matvanorna varierar i regionen runt Medelhavet. En defintion på medelhavskost är att kosten ska motsvara det som åts på Kreta på 1970-talet.

Tänkbara förklaringar till låg sjuklighet i hjärt- och kärlsjukdom i medelhavsregionen, som kan testas i nya studier.

  • Siestan, man kanske mår bra av att vila mitt på dagen
  • Lågt intag av kolhydrater, eftersom det är svårt att odla spannmål i delar av medelhavsområdet
  • Långa promenader i kuperad terräg, ca 13 km per dag
  • Intag av mer än en liter olivolja per vecka
  • En betydande del av kaloriintaget (ca 10 %) kom från alkohol
  • Retsina, tänk om kådan i retsinan innehåller något som skyddar mot hjärtinfarkt?
  • Frukosten består av kaffe och ev någon liten kaka, jämfört med en svensk traditionell frukost som innehåller mycket kolhydrater ( t ex gröt)
  • Intag av gammalt, härsket, lufttorkat kött
parsley
2011-11-25 09:10
#39

Karin Fossum - Jonas Eckel

En välberättad historia om två tillsynes vanliga människor, lagerarbetaren Jonas Eckel och dennes hustru. Språket är relativt enkelt men det passar Jonas Eckel att uttrycka sig på det viset.

parsley
2011-11-28 12:26
#40

Johan Svedjedal - Spektrum den svenska drömmen 1931-1935

Tidskriften Spektrum grundas i Stockholm 1931 av ett antal unga radikaler. I kretsen runt tidningen finns bl a Karin Boye, Gunnar Ekelöf, Agnes von Krusenstierna och Gunnar och Alva Myrdal. Även kritiker, arkitekter och fotografer finns i kretsen runt tidningen.

När Bonniers refuserar delarna 4-7 av Agnes von Krusenstiernas romansvit "Fröknarna von Pahlen" ges de ut av Spektrum, som även publicerar översättningen av T.S Eliot "Det öde landet".

De som medverkar i tidskriften är modernister, ett synsätt som kan sammanfattas med Ekelöfs ord

  • samhället bör rätta sig efter människan
  • moralen bör rätta sig efter drifterna
  • konsten bör rätta sig efter den ohämmade ingivelsen

och inte tvärtom.

Förutom litteratur och kritik behandlas även arkitektur i Spektrum. Visionen om kollektivhus tas upp. Människor skulle bo i små lägenheter till låg kostnad och slippa hushållsarbete i form av t ex matlagning. Restaurang skulle finnas i huset. Barnen skulle uppfostras av proffesionella och helst bo i speciella sovsalar. Detta av omtanke om barnen. I en speciell sovsal skulle de få ro och kunna sova utan att bli störda av föräldrar som spelade grammofon eller skrev på maskin sent på kvällarna i ett rum fyllt av tobaksrök.

Bokens lay-out har lånat formspråket från 1930-talets design. Det är både passande och estetiskt. En del av texten presenteras i faktarutor som tryckts i avvikande färg. Boken innehåller en hel del foton av hög konstnärlig kvalitet tagna av Anna Riwkin-Brick, som bla tagit en del författarporträtt. Boken har karaktären av en vetenskaplig avhandling. Den är saklig och en smula torr och känns lite tung att läsa. Jag skulle önskat mer detaljer hämtade från vardagslivet. Hur klädde de sig? Vad åt de? Hur såg det ut på gatorna i Stockholm vid den här tiden.

parsley
2011-11-30 15:30
#41

Lina Wennersten och Katarina Lagerwall - Konsten att skriva en Bästsäljare

Från baksidestexten: Längtar du efter att skriva en bok? Kanske drömmer du också om att den ska ligga i travar i bokhandeln och bli läst av massor av människor. Eller är du bara nyfiken på hur Henning Mankell, Karin Alvtegen, Jan Guillou, Håkan Nesser, Marie Jungstedt och andra framgångsrika författare gör.

Mitt omdöme

Boken innehåller en del tips om hur man skriver och det som kallas författarens verktygslåda samt en del intervjuer med författare där läsaren får veta hur de ser på skrivande samt en del kuriosa av typen i en svensk bestseller så heter huvudpersonen något på B, gärna Bergman. Vill man ha en handbok i skrivande så tycker jag attElisabeth Norins - Tre enkla regler eller Sören Bondeson - Konsten att döda så skriver du en kriminalroman innehåller fler konkreta och matnyttiga tips. Konsten att skriva ger en del underhållande och allmänbildande läsning. Att läsa om de olika författarna är det som ger störst behållning.

Annons:
parsley
2011-12-01 09:45
#42

Elisabeth Åsbrink - Och i Wienerwald står träden kvar

I februari 1939 skickas 60 judiska barn från Wien till Sverige. Ett av dem är Otto 13 år. Hans föräldrar försöker överleva i nazisternas Wien och beslutar sig för att skriva ett brev om dagen.

I Sverige blir Otto dräng och går från gård till gård. De som tar emot fosterbarn vill helst ha små barn eller flickor som kan hjälpa till med barnpassning. Tonårspojkar som äter lika mycket som vuxna män utan att vara lika starka och arbetsföra är inte så populära.

Breven som Ottos anhöriga skickat sparas. I boken vävs de samman med det historiska händelseförloppet. Den svenska antisemitismen under åren före andra världskriget skildras, liksom livsvillkoren för Otto i Sverige och för de anhöriga som blivit kvar i Wien. Språket i boken är vackert, nästan poetiskt tömsint och empatiskt och skapar en speciell närhet till Otto och hans familj.

Och i Wienerwald står träden kvar är en bok som väver samman historiska fakta med det skönlitterära skildrandet på ett sätt som gör att boken stannar i minnet, länge…

Både Wienerwald och #40 Spektrum nominerades till Augustpriset 2011. Wienerwald som  vann priset har det jag saknade i Spektrum-boken, närheten och förmågan att göra händelseförloppet och rena fakta levande.

parsley
2011-12-04 20:07
#43

Ebba Witt Brattström - Moa Martinsson, skrift och drift i trettiotalet

Boken är en akademisk studie av Moa Martinssons skrifter och skriftspråk och den litterära utvecklingen av hennes texter snarare än en biografi över hennes liv.

1930-talet var inte bara de manliga modernisterna med bl a Fem Unga, utan också de skrivande kvinnornas årtioende. 1933 var majoriteten av de författare som sålde bäst kvinnor.

parsley
2011-12-05 11:03
#44

Yllebroderier - Berättande folkkonst från Norden

red Annhelen Olsson Hemslöjdens förlag

Boken är en akademisk sammanställning över vilka yllebroderier som finns i Sverige, vilka museum som har har samlingar osv. Det görs regionala jämförelser om hur yllebroderiet har utvecklats på olika platser, främst i Skåne, samt hur yllebroderiet förändrats över tid. Boken innehåller en del vackert bildmaterial. I och med att boken är så akademisk så känns det mer som en bok att låna och läsa på biblioteket än en bok man vill ha som inspirationskälla för eget skapande.

parsley
2011-12-07 12:08
#45

Lundberg och Wahlberg - 13 typer av par och vad de säger till psykologen

17 typer av män och 15 typer av kvinnor kan tillsammans bilda 13 typer av par som behöver psykologhjälp.

De partyper som beskrivs i boken är

  1. de parallella som lever sina liv utan att knappt träffa sin partner
  2. de symbiotiska som gör allt tillsammans
  3. de medberoende
  4. de panikslagna småbarnsföräldrarna
  5. singlarna, som inte kan dela något med varandra, illustrerad av en bild där mannen inte får ta av hustruns toalettpapper
  6. de perfekta
  7. föräldrarna som gör allt för barnen
  8. de obalanserade där bara den enes behov är viktiga
  9. arbetskamraterna, där en är chef över den andre på jobbet
  10. de svartsjuka
  11. gammparet, som inser att de inte vet hur de ska prata med varandra. Hur ska hon bete sig när han börjar intressera sig för vad hon gör i köket och han bete sig när hon kommer till garaget när han mekar
  12. de hämndlystna
  13. de otrogna

Språket i boken är rappt och underhållande och igenkänningsfaktorn finns i varierande grad beroende på partyp,  men jag kan inte låta bli att undra hur människor tänker när det går så snett för dem i ett förhållande. Av någon anledning kändes den här boken ytligare än de två andra böckerna jag läst av samma författarpar. Antingen har mitt synsätt ändrats eller också så medför ett parförhållande där det kanske också finns barn en annan dynamik än en enstaka person som har problem.

parsley
2011-12-07 12:10
#46

Anna och Anders Jeppsson- Snickra mera till hemmet

Snygga och användbara projektidéer med relativt tydliga beskrivnngar om man är intresserad av att snickra saker till hemmet. Helt OK bok om man gillar sådant.

parsley
2011-12-08 09:50
#47

Majgull Axelsson - Slumpvandring

Augusta, Alice och Angelica. Tre kvinnor ur tre generationer, var och en med sitt kors att bära. Augusta tjänar piga i herrskapshushåll i början av 1900-talet och blir med barn. Hon har lockat och frestat mannen i familjen. Alice är en fin familjeflicka på 1950-talet som blir med barn i tonåren. Henns pojkvän säger att hon inte borde ha släppt till. Alice är ung på 1990-talet. Ryktet om hennes lösaktighet sprider sig. Hon har strulat med alla i det lilla brukssamhället och det sägs att hon är tillsammans med en gubbe. Alice drömer om att bli konstnär, eftersom hon är bra på att rita. På estetiska programmet är ingen som hon. Ingen är fattig. De andra eleverna har gått på museum och sett på bilder, konst och installationer sedan de var barn.

Majgull Axelsson har ett fantastiskt språk och en förmåga att engagera läsaren. Vanliga människoöden vävs samman och skildras med sin tid och samhällsklimat som bakgrund. Författaren har en speciell förmåga att skildra detaljer utan att det blir tråkigt att läsa. Hennes exakthet, skapar närvaro. Liknelserna kommer att leva kvar i minnet. En man beskrivs som ett läte, en annan som att han ser ut om en hög med grus och en tredje med utgångspunkt från sin doft, kungsmynta.

Slumpvandring är en bok som jag tycker väldigt mycket om, och kommer att bära med mig i minnet länge.

parsley
2011-12-10 10:00
#48

Henning Mankell - Minnet av en smutsig ängel

Under några år runt sekelskiftet 1900 driver är svenska kvinna Afrikas största bordell. Efter några år försvinner hon spårlöst. Vem är hon, var i från kom hon och vart tog hon vägen. Mankell berättar hennes historia, sann eller bara sannolik? Ingen vet egentligen vem hon är. Han skildrar kolonialismen genom hennes ögon. De vita är rädda för de svarta och de svarta rädda för de vita makthavarna. Hon försöker närma sig kvinnorna på bordellen och sitt tjänstefolk och göra dem till sina vänner, men de håller henne på avstånd. Att en vit försöker närma sig de svarta ses inte med blida ögon av de andra vita och hon är beroende av dem som kunder för att kunna driva sin bordell.

Mankell skildrar henne som en ömsint och empatisk kvinna, omtänksam och tänkande, inte som en stenhård karriärist vars största och enda mål är att tjäna så mycket pengar som möjligt. Hennes medmänsklighet och egen utsatthet gör personporträttet gripande och minnesvärt.

I mitt tycke är Minnet av en smutsig ängel Henning Mankells bästa bok.

Annons:
parsley
2011-12-14 20:19
#49

JRR Tolkien - Hobbiten

-Men mamma, hur kan du tycka att en bok som du läst typ 50 gånger är spännande? frågade tonårssonen.

Hans kommentar säger allt tycker jag.Glad

parsley
2011-12-20 11:40
#50

Selma Lagerlöf - Kejsaren av Portugallien

Selma Lagerlöf- En herrgårdssägen

Selma Lagerlöf - Herr Arnes Penningar

Det blev ett par Selma Lagerlöf i rad och jag funderar på att fortsätta med en omläsning av Gösta Berlings saga. Jag fullständigt älskar Selma Lagerlöfs berättande, spänningen, spökena, ondskan och godheten, människoödena, det gammaldags språket…Om ni inte läst Selma Lagerlöf så gör det.

parsley
2011-12-20 11:47
#51

Susanne Petterssson - Bryt ihop och kom igen, så hanterar du motgång, konflikt och sorg med framgång

Populärt skriven bok i kommunikologi, dvs hur man kan påverka sina egna tankar och hur man kommunicerar med andra människor så de känner sig bemötta på den nivå där  sjäva befinner sig. Boken känns hurtig, men innehåller en hel del goda råd som säkert fungerar i praktiken. Tyvärr är jag lite skeptisk mot böcker som innehåller enkla lösningar när det gäller psykiskt välbefinnande. Jag får lätt en känsla av att hela ansvaret ligger hos individen och att samhället inte har något ansvar. Detta stämmer inte överens med mina grundläggande värderingar.

Boken är definitivt läsvärd om man vill ha en lättillgänglig bok som handlar om konsten att kommunicera och kanske även för den som vill jobba med att förändra sitt tankesätt.

parsley
2011-12-20 11:53
#52

Else-Britt Kjellqvist - Fågel, Fisk eller Fjäril, essäer om skapande

Författaren är poet och psykoanalytiker. Boken innehåller ett antal essäer om skapande, konsten, konstnärer och skapande och vägen från avgrundsmörker och tomhet till skaparkraftens förening med ljuset och den andliga kraften.

Boken är läsvärd om man är intresserad av kreativitet och skapande, men inte helt lättläst eftersom den baseras på psykoanalysens terminologi.

parsley
2011-12-20 12:00
#53

Barry Schwartz - Valfrihetens tyranni

I västvärlden har invånarna möjlighet att skapa sitt perfekta liv. Valmöjligheterna är i det närmaste oändliga. Vi kan välja vart vi vill resa, vilka varor vi ska konsumera och vilken utbildning vi ska gå. Vad har valfriheten för konsekvenser? Vad innebär det för konsumenten att det nästan finns ett oändligt antal frukostflingor att välja på? Hur fattar vi våra beslut? Känner vi oss nöjda med den förpackning frukostflingor vi valt att köpa hem eller känns det som vi förlorat något när vi valt bort ett antal varor? Vad innebär det att nästan ingen delar våra upplevelser? Vi väljer vilken utbildning vi ska gå och sätter själva ihop den kurs för kurs och väljer det TV-program som tillfredsställer oss för stunden. Vad händer under ett läkarbesök där patienten är kund och specialist och beställer undersökningar som den tror att relevanta av sin läkare?

parsley
2011-12-23 10:41
#54

Jessica Schiefauer - Pojkarna

Bella bor tillsammans med sin psykiskt sjuke pappa. Momo kommer från ett konstnärshem. Kim lever i en vanlig "Svensonfamilj". De är klasskamrater, grannar och vänner, 14 år gamla. Bella tar sin tillflykt till sitt växthus, Momo ägnar sig åt kreativit skapande. Alla tre leker med och ifrågasätter sin identitet och normerna för manligt och kvinnligt. Kim är den som tar identitetsbytet på störst allvar, kanske för att hon inte har någon annan ventil.

Pojkarna är en surrealistisk saga, skriven på ett poetiskt språk. Boken är skriven för tonåringar. Det säregna språket gör att den kräver en viss läsvana och gör att den med behållning även kan läsas av vuxna. En bok jag tyckte mycket om att läsa, men som jag inte oreserverat rekomenderar, eftersom språket är så speciellt och handlingen surrealistisk, drömlik och symbolisk.

parsley
2011-12-23 10:47
#55

Åke Persson och Thomas Oldrup - 101 historiska myter

Lättsam faktabaserad underhållningslitteratur med fakta av typen

  • ingen vet med säkerhet att Martin Luther spikade upp 95 teser på kyrkporten i Wittenberg 31 oktober 1517
  • Nero spelade inte alls violin när Rom brann. Violinen var inte uppfunnen då
  • Cajsa Warg sa aldrig "man tager vad man haver"
  • Hitlers farfar var med all sannolikhet inte jude
  • Jesus föddes inte 25 december år 0
  • Kinesiska muren kan inte ses från månen
  • Anastasia överlevde inte avrättningen av tsarfamiljen

En bok som passar perfekt till personer (av manligt kön) som inte brukar vara speciellt roade av att läsa.

Annons:
parsley
2011-12-23 10:54
#56

Ulf Ivar Nilsson - Allt vi trodde vi visste men som faktiskt är FEL, FEL, FEL

Samma typ av bok som 101 historiska myter i inlägg # 55.  Den innehåller felaktigheter från ännu fler ämnesområden, t ex underhållning och naturvetenskap. Även den här är en bok som passar perfekt till personer (av manligt kön) som inte brukar vara speciellt roade av att läsa.

parsley
2012-01-03 09:43
#57

Suzanne Collins - Hungerspelen

En framtidsskildring som utspelas i statsbildningen Panem i nuvarande nordamerika. Panem består av 12 distrikt, sinsemellan olika, och en huvudstad. Det 13 distriktet är ödelagt och jämnades med marken i samband med ett upprorsförsök. Varje år tas två ungdomar från varje distrikt ut till de direktsända Hungerspelen som huvudstaden anordnar för att påminna invånarna om det misslyckade upproret. Hungerspelen pågår tills endast 1 av de ursprungligen 24 ungdomarna överlevt. En del distrikt tränar elitungdomar till spelen, andra tvingas skicka unga som valts ut med lottens hjälp. Ingen kan köpa sig fri. Den som är fattig måste delta med fler lotter än den som är rik, för att familjen ska få tillräckliga matransoner. Högteknologi blandas med självhushåll, byteshandel och tjuvjakt.

Hungerspelen är en av de otäckaste böcker jag läst. Berättartekniskt är spänningen på topp hela tiden. En dystopi säger ofta mer om det samhälle där den skapats än om den framtid den säger sig skildra. Hungerspelen har en del att säga om vår egen tid. Boken är romantisk. I kampen mellan liv och död på arenan, utspelas också en kärlekshistoria.

Tonårssonen som helst vill sitta vid datorn hade svårt att lägga i från sig boken.

parsley
2012-01-03 09:49
#58

Arnaldur Indridason - Mörka strömmar

Isländsk deckare som inte gav något djupare intryck på mig. Boken handlar om ett mord i samband med en förmodad våldtäkt. Det känns som om författaren skulle kunnat göra mer av både historien och framför allt skildringen av Island. Det känns inte som om jag är på Island när jag läser boken. Den skulle lika gärna kunna utspelas i Sundsvall eller på en plats som bara existerar i författarens fantasi.

parsley
2012-01-03 09:58
#59

Dan Korn - Där vägen börjar

Under 1990-talet gav Dan Korn ut ett antal reportageböcker om människor som bor på landet, ofta i Västergötland,  och lever kvar i det gamla. Hans skildringar är ömsinta och lämnar en hel del åt läsaren att fundera på. Det relativa armodet framträder inte så tydligt som det gör i filmer som t ex "Hästmannen" och "Kokvinnorna", utan det finns mer utrymme för livsfilosofi.

-Varför ska en förändra till det sämre, säger en av personerna som valt att leva "omodernt" till författaren.

De som medverkar förefaller nöjda med det liv som de lever. Författaren är medkännande, men inte okritisk. När man läser Dan Korns böcker så funderar man en del på sina egna livsval och värderingar.

Jag har en känsla av att man upplever och tolkar hans böcker och filmerna "Hästmannen" och "Kokvinnorna" på olika sätt beroende på vad man själv har för erfarenheter.

parsley
2012-01-03 10:07
#60

Leif Eriksson - Korv, mos och människor

Om sanningen ska fram så tänker jag sällan på korv- och korvkiosker. Jag har ingen speciell relation till dem. Efter att ha läst den här boken så kommer jag att se på dem på ett litet annorlunda sätt, känna till deras historia och vara medveten om arkitekturen.

Bildmaterialet och faktarutorna är behållningen med boken. Brödtexten påminner om korvbröd som blivit för gammalt.

**Från Bokus hemsida:
**

Välkokt varmkorv, med det där underbara knäppet i skinnet, det fluffiga, rykande moset, den honungsavrundade wiskeysenapen och den källarsvala Puckon … Alla har vi någon relation till korvkiosken, även om man aldrig tyckt om varmkorv, så vet de flesta ändå var närmaste korvkiosk finns.

I dag finns det drygt 1.500 korvkiosker i Sverige, eller gatukök som de numera heter. Trots att antalet kiosker med åren har blivit mindre, har deras betydelse på intet sätt minskat. Kiosken är fortfarande träffpunkten. Inte minst för hungriga nattsuddare på väg hem. Däremot har själva kiosken genomgått en rad förändringar; från 20- och 30-talets gubbe med låda på magen till dagens fantasifulla kabanosspalats.
I Korv, mos och människor berättas historien om hur korvmadammerna på Stockholmsutställningen 1897 blev till kedjeföretag och storindustri. Här berättas också om hur den gamla engelska jagaren och Berlinblockaden gav oss pulvermoset, hur ett brinnande bilintresse ledde till skinnfria korvar, varför en kokt korv i Värmland inte är samma sak som en kokt i Skåne. Dessutom avslöjas vart raggarna tog vägen och mysteriet med korvpappret.
Boken Korv, mos och människor innehåller rikligt med arkivmaterial från såväl korvgubbens- som varumärkenas historia. Men här finns också ett fyrtiotal av dagens korvkiosker och korvkioskprofiler dokumenterade.

parsley
2012-01-03 10:13
#61

Amanda Svensson - Välkommen till den här världen

Boken är skriven på ett poetiskt, personligt språk, lika estetiskt tilltalande som en perfekt formad triangel. Tyvärr så har jag svårt att engagera mig i människor som odlar hasch i garderoben för att det är så mysigt att ha en planta att ta hand om, tänjer på subkulturernas gränser eller har någon märklig om än poetisk skildrad personlighetsstörning.

parsley
2012-01-06 12:53
#62

Anders Sundelin - Den magiska cirkeln, historien om Salaligan

Välskriven, uttömmande skildring av Salaligan som under 1930-talet begick 5 rånmord, där offren skjöts, gasades eller brändes inne. Pengar var inte det huvudsakliga motivet, mördandet var också en källa till spänning och njutning.

Sundelin skildrar inte bara själva brotten utan också Sala på 1930-talet, en småstad i förändring där silvergruvan slagit igen, polisväsendets organisation, teknikutveckling, fattigdom och sociala skillnader. Ligamedlemmarnas familjebakgrund skildras liksom samspelet mellan dem. Hur gick det för offrens familjer och vad hände med ligamedlemmarna och deras familjer efter det att ligan sprängts? Vad var det som drev ledaren Nils Thurneman att handla som han gjorde?

Annons:
parsley
2012-01-06 13:00
#63

Desirée Fredlund - My

Författaren bloggar om sitt försök att få sin bok My utgiven

http://desireefredlund.blogspot.com/

Efter att alla förlag sagt nej gav Desirée upp och gav ut boken på egen hand. My är helt klart underhållande.

My ärver ett hus i Småland med en tam räv och en välfylld frysbox. Hon ger upp sitt kringflackande liv på kontinenten och blir kär i den snygge polismannen Martin. Grannarna på andra sidan sjön verkar lite mystiska och hur mår Mys övervakare egentligen.

parsley
2012-01-11 08:33
#64

Magnus Utvik - Anna, min älskade

Anna drabbas av cancer i livmoderhalsen 29 år gammal. Hennes sambo Magnus skriver om sina reaktioner, rädslan att förlora henne och tvekan inför att adoptera, eftersom hon inte kommer att kunna få barn.

Boken är gripande, men ytligt berättad. Det äts goda middagar och fikas på mysiga caféer. Kanske behövs ytligheten för att balansera det otänkbara?

parsley
2012-01-12 10:33
#65

Suzanne Collins - Fatta eld

Suzanne Collins - Revolt

Del 2 och 3 av "Hungerspelstriologin" är lika välskrivna, spännande och läsvärda som del 1 som jag skrivit om i  # 57.

I flera av statsbildningen Panems 12 distrikt breder missnöjet mot centralmakten och president Snow ut sig. Segraren i det 74:e direktsända gladiotorkampen Hungerspelet Katniss anar att hon bidragit till det. Hon blir en symbol för frihetskampen men klarar hon att bära det ansvaret?

parsley
2012-01-13 11:59
#66

Leif GW Persson - Gustavs grabb

Enligt författaren så behöver en bra historia ingen bakgrundsbeskrivning eller några öviga utläggningar. En riktigt bra historia står på egna ben och kan berättas rakt av. Förmodligen är det även så han upplever sin självbiografi. Leif GW Persson skriver om sin barndom utan att han minns särskilt mycket av den. En och annan bra historia finns förstås i boken och han vore inte sig själv om han inte presenterade den sanna historien om Geijer-affären.

parsley
2012-01-14 09:31
#67

Stephen Booth - Flickan i floden

Stephen Booth senaste kom ut på svenska hösten 2011. Han håller ställningarna som min favorit bland de engelska deckarförfattarna. Berättandet är lågmält, brotten få och i allmänhet inte särskilt våldsamma, även om tragiken finns där.

Cooper, den manlige huvudpersonen, försöker rädda en drunknande flicka ur ett vattendrag i nationalparken Peak District. Han hamnar i en medelklassfamilj i sönderfall.

Hans chef och kollega Diane Fry är tjänstledig och har rest till Birmingham där hon konfronteras med sitt egna förflutna.

Bitvis känns boken lite seg, bl a eftersom stadsmiljön i Birmingham är beskriven med en stadsplanerares noggrannhet.

parsley
2012-01-18 14:43
#68

Felicia Feldt - Felicia försvann

Felica skriver om relationen till sin mamma, experten på barnuppfostran Anna Wahlgren. Boken har blivit uppmärksammad och debatterad. Är det rätt av Felicia att publicera sin självbiografi och hänga ut sin mamma på det sättet som hon gör? Personligen tycker jag det, eftersom det hon skriver kan stötta andra. Det finns ingen hämndlystnad i det hon skriver, snarare ett sätt att försöka förstå och kanske också gå vidare i livet.

Berättandet är fragmentariskt. Minnesbilder av olika händelser blandas mer eller mindre slumpmässigt, men det finns ändå en röd tråd i boken, som gör att det inte känns rörigt.

Upp till toppen
Annons: