Annons:
Etikettbarnlitteratur
Läst 28520 ggr
parsley
2011-07-26 14:21

Boktips till 13-14 år

Tacksam för tips på böcker, förutom Tolkien och Harry Potter, som passar till en kille på 13-14 år.

Annons:
Pialinn
2011-07-28 20:19
#1

Jag kollade Ulla&Stieg Trenter och upptäckte att deras dotter Laura skriver. 

2003 fick hon pris som årets bästs ungdoms- o deckarförfattare. Borde kanske kollas!?

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

tanteva
2011-07-29 00:01
#2

Böckerna om Percy Jackson. Påminner lite om Harry Potter, men jag tycker nästan dom är bättre.

Sen gillar min son Eddings böcker, men dom har jag inte läst själv, så dom vet jag inte mycket om. Och Vargbröderserien gillade  han också.

Cats are like potato chips - you can't have only one!

parsley
2011-07-29 13:00
#3

Det är svårt att komma på vad man ska rekomendera en 13-14 åring. Lite för gammal för kapitelböcker / bokslukaråldern och lite för ung för vuxenböcker. En hel del böcker känns också "tjejiga".

Jag läste mycket när jag gick på låg- och mellanstadiet och började läsa igen när jag gick på gymnasiet. Kommer inte ihåg några böcker / läsupplevelser från högstadiet. Obestämd

Pialinn
2011-07-31 13:12
#4

Jeanette Winterson är en ungdomsboks-författarinna. Hittade henne när jag sökte på annat.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Mimmi
2011-07-31 17:16
#5

Jag läste nästan bara "vuxenböcker" i den åldern så det är svårt att rekommendera något. Kanske Stephen King är något? Minns att jag läste mycket av honom när jag kvar kring 12 år. Jag tycker inte att språket i hans böcker känns för tungt eller svårt för en 14-åring som inte läser supermycket. I alla fall inte enligt mina mått!

Sehvrin
2011-07-31 21:19
#6

Här är lite böcker jag läste i den åldern (eller möjligen tidigare och vissa senare, jag gillar fortfarande ungdomsböcker Flört).

Sagan om Belgarion av David Eddings.

Sherlock Holmes av Arthur Conan Doyle

Guldkompassen av Phillip Pullman (första boken i en serie)

De Trennes Bok av Lloyd Alexander (första boken i en serie)

Stardust av Neil Gaiman

Eldbäraren av Meredith Anne Pierce (Låt honom inte avskräckas av att det handlar om enhörningar, det är en typisk fantasybok som passar både tjejer och killar)

Hungerspelen av Suzanne Collins

Kyrkogårdsboken av Neil Gaiman

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
[pixa3]
2011-07-31 23:15
#7

När jag var i den åldern läste jag "Sagan om Isfolket", en serie på 47 böcker, vet både killar och tjejer som läste den, och den uppskattades :)

Kan Vargbröder vara något kanske? :)
Eller Glaspärleresan, första boken i en serie.. :)

Sehvrin
2011-08-01 08:53
#8

#7 Åh, Vargbröder är nog ett bra förslag. Jag har aldrig läst den själv, men har en kompis som är 13-14 år (och kille) som älskar den.Skrattande

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

tanteva
2011-08-01 09:44
#9

Min son gillar också Vargbröder.

Cats are like potato chips - you can't have only one!

sponny
2011-08-01 15:13
#10

Jag kan rekommendera böckerna om Johnny Maxwell av Terry Pratchett. Bara du kan rädda mänskligheten, Johnny och döden och slutligen Johnny och bomben.

Tyckte själv de var underbara när jag först läste dem.

Pialinn
2011-08-02 16:53
#11

Hittade en till författare som skriver ungdomsböcker. Gillian Cross

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

hannakb
2011-08-04 17:08
#12

Vargbröder tror jag är perfekt, många av mina killkompisar streckkläste (och jag med såkloart!) den serien.

Sen läser jag en bok som heter "Tretton skäl varför" just nu", kanske är lite svår, men jag är ju trots allt också 14 så det är nog inte så svårt. Beror nog mest på var intresset ligger. :)

Anibaz
2011-08-04 20:43
#13

John Marsdens bokserie måste jag rekommendera. Första boken heter Imorgon när kriget kom, jag läste den när jag gick i 8an och den gillade jag verkligen.

Annons:
[Alenzi]
2011-08-05 14:47
#14

David Eddings skulle nog falla dig i smaken :) Börja isf med första boken i serien "sagan om belgarion"

Annica-H
2011-08-06 00:18
#15

Vad gillar han för typ av böcker?

Här kommer några tips på böcker som kanske kan passa. Det är lite olika lässvårighet, vet ju inte hur pass läsvan han är. Samtliga är i alla fall populära på vårt bibliotek. Jag har själv också läst de flesta och tycker de är bra.

Fantasy:
Christopher Paolini: Eragon
Joseph Delaney: Väktarens lärling
Naomi Novik: Hans majestäts drake
Angie Sage: Magi (Septimus Heap-serien)
Michelle Paver: Vargbröder

Samuraj:
Lian Hearn: Över näktergalens golv
Chris Bradford: Krigarens resa

Spänning:
Anthony Horowitz: Serien om Alex Rider
John Marsden: I morgon när kriget kom

Hoppas ni hittar nåt han gillar Glad

vaanjja
2011-09-06 14:22
#16

#6 min bror är 13 och älskar Hungerspelen, nästan lika mkt som han älskar Harry Potter! Well… jag är också grymt förtjust i dem..

Serien "Gone" av Michael Grant är ett annat tips. I en liten stad försvinner alla över femton år.

zandrina
2011-09-13 09:41
#17

Min lillebror fick den första Vargbröder boken av vår mormor när han var 15 tror jag… Han läser inte böcker, han är nu 19 och läser OM böckerna för typ femte gången! =)

Jag kan, som andra här, rekommendera The Hunger Games. Helt fantastisk bokserie - kan inte uttala mig om hur mycket som har tappats i översättningen dock.

Om du kan tänka dig att läsa på engelska så finns det en relativt ny bokserie som inte har blivit översatt ännu. Författaren heter Kaleb Nation och böckerna handlar om Bran Hambric, som är en magiker i en värld där magi är förbjudet, för att förenkla historien lite. 
Kaleb har hittills släppt de två första böckerna och jag sitter på nålar och väntar på fortsättningen!

Den första heter Bran Hambric and the Farfield Curse och den andra heter Bran Hambric and the Specter Key!

Happy reading! =)

Upp till toppen
Annons: