Annons:
Etikettbarnlitteratur
Läst 1710 ggr
Camillhe
2011-09-05 02:41

söker boktitel på en ungdomsbok, Vivian Smith

Vill så gärna hitta en bok jag älskade som barn. Minns absolut inte vad den hette men den handlade om en flicka vid namn Vivienne eller Vivian som evakuerades och på ngt sätt så hamnade hon i ett framtidsland där hon bodde hos "kungen" och var god vän med sonen Jonathan. Hon var den de väntade på som skulle lösa en gåta.

Smådetaljer jag minns är att de hade matautomater och de älskade ngt jag tror de kallade smörkolapaj, deras kläder hade mönster (blommor) på byxbenen som rörde sig. De går i skola hos en vis man och det är massor av trappsteg upp dit.

Att hon hette Smith var väldigt viktigt för hennes namn fanns med i en profetia. Åh jag har så dåligt minne, men kanske ngn har läst den och minns titeln. Skriver mer om jag kan komma ihåg mer.

Jättetacksam om ngn kan hjälpa mig

Annons:
moody
2011-09-05 03:21
#1

Jag är 99% säker på att det är boken "A Tale of Time City" av författaren Diana Wynne Jones som du letar efter :)

moody
2011-09-05 03:26
#2

"Tidens mittpunkt" heter den på svenska förresten.

Camillhe
2011-09-05 10:17
#3

TACK!!!!

Som jag har letat, fantastiskt att du kände igen den på min dåliga beskrivning.

moody
2011-09-05 16:03
#4

Jag har den ståendes här hemma och höll i den för nån vecka sen när jag sorterade böcker så det var därför jag kom ihåg den haha :)

Camillhe
2011-09-05 18:56
#5

Jag har beställt den från bokbörsen nu, den var inte så lätt att hitta så håll hårt i ditt ex:D

Och tack för hjälpen!

Upp till toppen
Annons: