Annons:
Etikettövrigt
Läst 1931 ggr
parsley
2012-01-26 09:21

Ersättning för e-lån

Länk till en artikel i SvD

http://www.svd.se/kultur/kulturdebatt/varfor-ska-dikten-vara-gratis_6797765.svd

Om den ekonomiska ersättningen till författare och förlag via e-lib bl a.

Jag tror förlagen för 10 kr för varje elån via elib och biblioteken. Rimlig ersättning eller inte? En del bibliotek har begränsat antalet e-lån per vecka för att kostnaderna inte bli för höga.

Jag känner mig otroligt priviligerad som kan låna aktuella böcker via e-lib. En del titlar är möjliga att låna nästan i samband med utgivningen. Man behöver inte vänta på att boken ska komma i pocket eller dyka upp på biblioteket. Jag tycker det är för dyrt att köpa en inbunden bok bara för att jag är nyfiken på den och det stått en del om den i tidningarna.

Att köpa en e-bok som kostar nästan lika mycket som en inbunden bok känns inte heller aktuellt för mig. Förlagen hävdar att en e-bok ska kosta ungefär lika mycket som en vanlig bok, bl a för att förarbetet med t ex korrekturläsning och marknadsföring kostar lika mycket, och att momsen är 25 % på e-böcker och 6 % på vanliga böcker.

Annons:
Annie-E
2012-01-26 13:24
#1

Jag känner mig också priviligerad och oerhört tacksam över att så smidigt ha tillgång till så stor del av litteraturens värld.

Jag skulle absolut inte motsätta mig att betala en avgift på 10-20kr / lånad bok, som det tidigare varit tal om. En ganska billig peng för ca 15-20 timmars underhållning. Detta för att ersätta författare och förlag.
MEN å andra sidan så har ju staten en gång för alla bestämt att vi ska ha bibliotek med fri tillgång till böcker åt medborgarna, och med tanke på den ringa arbetsinsatsen biblotikarierna har för e-böcker, jämfört med riktiga "blädder-böcker" så borde väl staten tjäna en rejäl slant på e-böckerna som de kan betala förlag-/författaravgifter med.

I och med e-lib så är jag en lycklig återupptäckäre av biblioteket, vilket jag annars har sett som en ganska sunkig plats. Att låna hem böcker har inte varit något alternativ för mig, då jag känner att det är ofräscht att krypa ned i sängen och mysa med en god bok…. som 75 andra personer också har haft i sina sängar, nyst i, hostad i och bläddrat med salivvåta fingrar. Hellre har jag väntat tills aktuell bok kommit ut i pocket så att jag kunnat läsa den till rimligt pris.

Jag ifrågasätter däremot denna gräns för antalet lånade böcker. 5 i Stockholm och 3 på andra ställen runt om i landet. Själv är jag ingen snabbläsare, men jag snittar nog på EN bok i veckan. Vem läser FEM?? Är det så att folk okynneslånar böcker på e-lib, bara för att det går, tro??

Med varm och vänlig hälsning
Annie

www.joella.bloggplatsen.se

Maria
2012-01-26 17:02
#2

Jag läser 5 böcker i veckan i snitt. Det är ofta jag får beskedet du har redan lånat tre böcker denna veckan. Jag är dessutom noga att omedelbart "lämna tillbaka" boken jag läst.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: