Annons:
Etikettboktips
Läst 3918 ggr
Zyxon
2012-02-09 20:52

bra boktipps?

Hej! =) Jag vill gärna ha lite boktipps. Jag söker efter bra fantasy-böcker för tånåringar. De får gärna vara tjocka böcker som ingår i en låååååååång serie. Jag uppskattar särskilt e böcker som är bra skrivna och väl gjorda. Tack på förhand =)

Annons:
parsley
2012-02-10 08:31
#1

Susanne Collins - Hungerspelen, Fatta eld samt Revolt. Bland det bästa jag läst. Böckerna är spännande och välskrivna och känns realistiska. De har allt, spänning, kärlek och samhällskritik.

Tolkien - Trilogin om Härskarringen. Det finns två olika översättningar på svenska. Nyöversättningen som kom för ett par år sedan är mer lättläst än den gamla översättningen. I den gamla översättningen heter böckerna Sagan om ringen, Sagan om de två tornen samt Sagan om konungens återkomst. Känns Sagan om ringen / Ringens brödraskap trög i början så kan det vara bra att veta att det inte händer särskilt mycket av betydelse för handlingen i resten av böckerna i de kapitel där hoberna lämnat Fylke men inte kommit fram till Bri (underförstått det går att hoppa över dessa kapitel).

Tolkien - Bilbo. Från början är boken skriven som barnbok. Den är mer lättläst än trilogin om härskarringen. Den gamla översättningen heter Bilbo en hobbits äventyr och den nya, som är lättare att läsa heter Hobbiten - dit och tillbaka igen. Det finns även en ännu äldre översättning men den är så sällsynt att den får vara med i Antikrundan på TV.

Zyxon
2012-02-10 15:24
#2

Okej, Tack så mycket för tippset. Tyvärr har jag redan läst dem men om du har några andra tips så får du gärna säga till. =)

Paimon
2012-02-10 18:32
#3

Vilken sorts fantasy? Gammal hederlig, urban fantasy eller annan?

Zyxon
2012-02-10 18:47
#4

Det går nog bra med vilken som, bara det är fantasy =)

Paimon
2012-02-10 19:08
#5

Okej, jag gillar Urban fantasy.

Så då säger jag Kelley Armstrong, en av mina favoritförfattare. Hon har skrivit flera bokserier, den mest kända är Women of The Otherworld. Den är på 13 böcker hitiils.

Hon har även andra serier hon skrivit, bland annat en som är mer åt ungdomshållet om jag förstod det rätt, inte hunnit läsa dom än.

Sen Jim Butcher med Harry Dresden serien,12 böcker hittils har jag för mig.

Kan fundera lite mer måste rusa iväg en sväng nu så skriver mer sen.

Paimon
2012-02-10 20:05
#6

Så nu ska vi se.

Kelley Armstrong: Women of the Otherworld, 12 böcker (tänkte fel, hon skriver på sin 13:de nu)
Serien handlar om diverse olika kvinnor med övernaturliga förmågor (varulvar, häxor, necromancers, demoner, spöken osv sov), varje bok har en specifik individ dom följer men alla karaktärerna vävs ihop på olika sätt.Utspelar sig i nutid.

Första boken heter Bitten och handlar om den enda kvinnliga varulven som är trött på allt som har med den världen att göra och vill vara normal så hon lämnar sin flock och försöker leva ett normalt liv men de fungerar inte så bra….

Väldigt bra böcker, jag fastnade direkt.

Hon har även skrivit två andra bokserier som heter Darkest Powers och Darkness Rising.

http://en.wikipedia.org/wiki/Darkest_Powers

Sen Jim Butcher: Skrivit en serie om Harry Dresden som är trollkarl och privatdektetiv, utspelar sig i dagens Chicago. Jag tycker dom är väldigt bra, väldigt roliga också. Första boken i serien heter Storm Front.

Laurell K. Hamilton är en annan känd urban fantasy författare som sägs vara bra, inte läst än dock.

Kim Harrisons Rachel Morgan serie är också känd, har läst första boken och tyckte dock den var ganska kass.

Sen har jag för mig att det finns en författare som heter Alyson Noël som skrev en serie som hette The Immortals och är lite mer ungdomsfantasy/chicklit.

Så de var några tips iaf.

Annons:
Zyxon
2012-02-11 08:14
#7

Å, tack så jättemycket! Nu har jag ju flera stycken att kolla in :D Den där första serien lät väldigt bra. Ska nog kolla in den.

Tack så mycket "Paimon"! :D

Paimon
2012-02-11 15:40
#8

Inga problem.

Den är väldigt bra också ;-) speciellt dom som fokuserar på varulvarna.

martdat
2012-02-12 14:07
#9

http://www.andrewpike.se/

lättläst fantasy för tonåringar . jag har läst den o trotts lite gramatiska fel så är den bra och läsvärd. läste den svenska versionen i helgen och hoppas att uppföljaren kommer snart.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Zyxon
2012-02-13 12:17
#10

Hur menar du med gramatiska fel?

martdat
2012-02-13 15:57
#11

ja ett o annat ord behöver rättas till svårt att förklara, men det är bara endel, men är man petig så kan man reagera, typ, på ett ställe så stod det hon tog hennes, i stället  för hon tog sin, nått stav fel har jag hittat med,,, men i det stora hela flyter det på bra, menade inte att skrämmas, vill bara säga så jag inet får skit sen som rekomenderat den,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Zyxon
2012-02-13 16:11
#12

Haha, okej. Tyvär är jag känslig mot sådant. Jag ville bara veta hur mycket gramatikfel det var. Jag hade faktiskt köpt en bok en gång som jag inte klarade av att läsa pga. all gramatikfel ^^

martdat
2012-02-13 17:09
#13

du kan ju läsa första kapitlet gratis på hemsidan. det ska rättas till så fort han hinner, känner författaren som ni säkert räknat ut,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Zyxon
2012-02-14 16:19
#14

Okej, tack för tippset =)

Zyxon
2012-02-24 13:13
#15

Paimon:>, var hittar men de där böckerna? Finns de någon stans man kan köpa dem? =)

Zyxon
2012-02-26 15:30
#17

Tack :)

[josefineomar]
2012-03-24 16:24
#18

Saga Borg - Jarastavens vandring är samlingsnamnet på nio böcker. De handlar om en kvinna specifikt, och utspelar sig innan vikingatiden. Hon blir bortförd till en annan by där hon måste lära sig att leva med de nya människorna. Det dessa människor inte vet är att hon är en Völva - alltså en typ av häxa. Hade de vetat det skulle hon bli bränd eller såld, för varje by kan bara ha en völva. Vad de dessutom inte vet är att deras völva inte har några krafter egentligen och ett oanat krig ligger framför dem som endast Siri (som det handlar om) har sett i framtiden. Böckerna heter Völvans dotterOndskans teckenVindens öga, Urlas skugga, Mörkrets makter, Dödens vingslag, Vargens lya och Tertors vrede. Dessa är mina absoluta favoriter! 

Twilight.. ;) och Genom dina ögon Av Stephanie Meyer

Harry Potter av J K Rowling

Freja, Idun, Saga av Johanne Hilderbrandt

Alla själars natt av Deborah Harkness

Fjortonde bruden, Vidundrens väg, Ravennas dotter och Flickan som älskade vildrenens son - Meredith Ann Pierce

Vargens lilla lamm - Margit Sandemo

Margit Sandemo har även skrivit en serie böcker på 47 stycken. De är ganska korta allihop, men blir ganska långa ihop. Isfolket heter dessa :)

[josefineomar]
2012-03-24 16:28
#19

Har precis sett första filmen och börjar läsa böckerna nu. Hungerspelen är kanske inte jättemycket fantasy, men lite i alla fall :) Av Suzanne Collins. Tre böcker.

theresasjostedt
2012-04-20 16:32
#20

Iron Fey-serien av Julia Kagawa!!

Annons:
Idegran
2012-05-15 20:07
#21

Kanske inte fantasy såsom man normalt tänker sig men jag kan varmt rekommendera: Döden som gav liv av Leo Flavum. Lite gammeldags språk ibland men klarar man av det så är boken en riktig upplevelse. Kunde inte sluta läsa när jag väl börjat.

[josefineomar]
2012-08-09 18:05
#22

Cirkeln och Eld av Mats Strandberg och Sara Bergman Elfgren. Kommer en tredje bok snart (förhoppningsvis) som jag knappt kan vänta på!

DenLin
2012-09-22 00:05
#23

Jag vet att jag var väldigt förtjust i en fantasyserie när jag var yngre av Katharine Kerr som heter Det magiska landet Deverry. Första boken heter silverdolken.

Det är ju dock några år sedan jag läste, och jag vet inte om jag skulle tycka lika bra om dom idag, men kan ju vara värt att kolla upp :)

Elisabeth A
2012-09-24 18:05
#24

Böckerna om Abhorsen (Sabriel, Lirael och Abhorsen) av Garth Nix, osäker på om de finns i svensk översätting. Magi, ondska, talande katter och lite tonårskärlek… torftig beskrivning, men jag älskar böckerna.

Magrat
2012-09-26 04:30
#25

Jag tyckte mycket om en serie som hette Magikerns saga, skriven av Maggie Furey, när jag var yngre (tycker förmodligen om den nu också, men det var en herrans massa år sedan jag läste den).
Det var en serie på åtta böcker som handlade om en magiker och serien är väl väldigt beasic om god versus ond, men den var bra. Första boken heter Aurian, efter huvudpersonen, och hela serien borde åtminstonde kunna hittas på ett bibliotek.

Sedan är Philip Pullmans serie His Dark Materials helt underbar. Jag ror att serien heter Den mörka materian på svenska, första boken heter oavsett Guldkompassen och serien är enligt mitt tycke helt fantastisk. Det är ju en ganska känd serie och första boken blev filmatiserad (jag tyckte om filmen, men den skiljer sig en hel del från böckerna som helt klart är mörkare än vad filmen var.) tyvärr inte de andra böckerna, men, men.

Om du kan hitta den är Domedagsboken också en riktigt bra bok, inte riktigt fantasy utan mer Sci-Fi, men helt klart läsvärd. Handlar om hur man i framtiden har lärt sig att behärska tidsresor och historiker får möjligheten att kunna studera historien närmre genom att resa till den tid de studerar. En ung student blir skickad till medeltiden, men hamnar fel (tror det är med en 50-100 år). Historien utspelar sig i både framtid och dåtid när det börjar spridas en sjukdom under båda tiderna (varav den under medeltiden är pesten.). Författaren heter Connie Willis och jag tror att den här boken kan vara lite svår att få tag i, men hittar du den så läs den.

Någon annan tipsade om Sagan om Isfolket och där är jag kluven. Det är lättlästa böcker, och man fastnar lätt i serien, fantasyinslagen kommer mer och mer allteftersom serien blev längre och längre. En varningens ord kan ju lämnas om att majoriteten av böckerna har väldigt många inslag av tårdrypande romaner och erotiska delar finns i nästan varje bok. Men som sagt, lättlästa och man fastnar, även om det bitvis är en fruktansvärt klichéfylld serie och en del av böckerna är hemskt sega och tradiga.

Fantasy är generellt ganska lätt att hitta, jag ycker det svåra är att hitta ny och intressant fantasy som inte bara känns som en repris och likadant som någon annan redan gjort. För att vara en genre med såpass stora möjligheter för att vara otroligt kreativ och nyskapande så kan den ofta kännas lite enkelspårig.
En annan författare värd att kika upp är David Eddings, finns en enorm lista av böcker att hitta där. Det mesta av det ä renodlad fantasy, en del av sagorna är bra, andra är sådär. Men det är klassiska fantasysagor och är helt klart värda att nämnas.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

DenLin
2012-09-26 08:53
#26

Kan också rekommendera väktar-serien av Joseph Delaney, första boken heter Väktarens lärling.

"Thomas "Tom" Ward är den sjunde sonen till en sjunde son, en sådan som ser saker som andra inte ser. Hans föräldrar ser till att han blir antagen som lärling till traktens Väktare, som fungerar som en sorts polis för det övernaturliga. Det är ingen lätt uppgift Tom har framför sig, Väktaren ställer stora krav och många av hans tidigare lärlingar har misslyckats, några har till och med dött. Redan från början sätts Tom på svåra prov och på något vis måste han lära sig att driva ut spöken, att binda häxor och att fördriva boggartar."

Cafesinner
2012-10-09 19:32
#27

Bästa tonårsboken (fantasy) är definitivt Skuggorna i Spegeln. Läste den nog 3 gånger när jag var 14-15!

Annons:
Upp till toppen
Annons: