Annons:
Etikettinnehållsdiskussion
Läst 1590 ggr
wilow10
2/14/12, 5:11 PM

Magisk fest i Brasiliens inland

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller på att skriva en bok. Handlingen utspelar sig i en by i Brasilien på 1970-talet.

Just nu letar jag inspiration till att skriva om en fest som sker i byn var tionde år.

Jag vill att känslan ska vara fantastisk och underbar. Jag vill väcka känslor som ett barn får dagar innan julafton.

Det ska vara beskrivningar om förberedelser inför festen, folkets glada humör, dofter, färger, mat, sång, teater, regn, sol, allt möjligt!

Gärna lite poetiskt också.

Om någon vänlig själ har tips förslag är jag idel öra!

Tackar så mycket!

Annons:
pelle68
5/2/12, 4:18 AM
#1

Lite sent att svara nu men jag bor i Brasilien. Ska fråga min fru om några idéer.

En kan vara att man bygger stora dockor/modeller av t.ex. en oxe. Jag var på en sådan fest långt i Minas Gerais där oxen "jagar" ortsbefolkningen genom staden på nyårsaftonen. Dessa lurar dock den på torget där han dödas. Markerar slutet på året och att folket ska få mat nästa år.

Lite vagt kanske men lite inspiration?

Mvh

Per

parsley
5/7/12, 2:29 PM
#2

Jag vet inte hur det är med de stora, välkända latinamerikanska författarna som t ex García Marques.

Malcom Lowry har skrivit en bok som heter "Under vulkanen". Den utspelas under "De dödas dag" i Mexico. Boken utspelas visserligen under en festdag, som samtidigt är en alkoholiserad konsuls sista dag i livet. Det var ganska länge sedan jag läste den, men jag vill minnas att den är ganska dyster och räknas som ett litterärt mästerverk.

Det finns förmodligen en hel del information om olika folkfester i olika böcker om du frågar på biblioteket.

Upp till toppen
Annons: