Annons:
Etikettfantasy-sci-fi
Läst 2287 ggr
Mysterious
2012-03-04 22:33

J.R.R. Tolkien

Hej alla!

Nu har jag bara två böcker kvar att läsa i Harry Potter serien och efter dem funderar jag på att lägga vantarna på Tolkiens böcker (på engelska). Men jag bli så förvirrad eftersom de är så många. The Silmarillion, The Hobbit, The Tale of the Children of Hurin, Unfinished Tales of Numenor and Middle-Earth, och självklart Sagan om ringen trilogin, plus några andra. Av det jag har förstått så hänger alla ihopp mer elr mindre och jag vill ju läsa allt i 'rätt' ordning. Oskyldig
Så jag undrar i vilken ordning ska man läsa dem egentligen? I vilken ordning läste ni dom?

/D

Annons:
Geru
2012-03-04 22:38
#1

The Hobbit är i stortsätt början på Sagan om ringen. Men vad som kommer innan och så vet jag inte.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

parsley
2012-03-06 16:56
#2

Läs Hobbiten först. Sedan läser du Sagan om Ringen-böckerna. Dessa är skrivna som "riktiga böcker". De andra böckerna är mer som utkast och minnesanteckningar, om sådant som hänt innan "Ringens Krig" och kan läsas om man är Tolkien-fantast. Man behöver inte läsa dem för att förstå handlingen i Hobbiten och Trilogin om Härskarringen.

Känns "Sagan om ringen" seg i början, så var medveten att det inte händer så mycket mellan att hoberna lämnat Fylke och kommit fram till Bri.

Mysterious
2012-03-08 00:08
#3

Ne okaj :) Tack för svaret!

[Thiah]
2012-04-15 15:56
#4

Jag råkade börja med silmarillon innan jag läste the hobbit. Det var dumt gjort. Tungan ute

pavor-nocturnus
2012-05-05 20:49
#5

Men silmarillon är väl tanken att vara för the hobbit? Även om det definitivt är bättre att börja med the hobbit ;P

[Thiah]
2012-05-05 21:21
#6

Men den är jobbig att läsa. Ska försöka mig på den igen men det känns bättre att bekantat sig med de andra böckerna först

Annons:
Upp till toppen
Annons: