Annons:
Etikettbokrecensioner
Läst 4317 ggr
Alyosha
4/20/12, 9:37 PM

Böcker ni inte rekommenderar och varför

Såg en liknande tråd på film.ifokus och tänkte att det skulle vara intressant med en liknande tråd fast om böcker.

Simple living - nya vägar till ett meningsfullt liv av Gitte Jörgensen är en bok jag absolut inte rekommenderar. Simple living heter på svenska frivillig enkelhet och innebär att man lever ett enkelt liv med mindre konsumtion och mer mening, bland annat. Jag är ett stort fan av simple living och tvekade inte en sekund när jag köpte denna bok eftersom jag alltid söker efter vägar att leva ett enklare och mer meningsfullt liv. Men denna bok innehåller inga råd om ämnet överhuvudtaget! Den innehåller lite sunt förnuft (typ titta mindre på tv och köp inte saker du inte behöver) och resten är en massa new age trams om att vara "närvarande", hitta "den dolda dimensionen" och vara med i "medvetenhetsrevolutionen". Vill man lära sig mer om simple living ska man inte köpa denna bok, den är bara slöseri med tid och pengar. Då ska man hellre läsa den här bocken: http://sv.wikipedia.org/wiki/Walden_(ess%C3%A4

Har ni några böcker ni själva inte rekommenderar och varför?

Annons:
parsley
5/3/12, 10:36 AM
#1

Strindbergs stjärna är en av de sämsta böcker jag läst.

Jag har läst ett par Dan Brown. Da Vinci-koden gick an. De övriga hamnade i träsket "Det sämsta jag läst".

Hypnotisören av Kepler gillar jag inte. Antingen tycker man att Kepler skriver spännande och tycker att Keplers skriver de mest spännande böcker man läst, eller också retar man upp sig på resten av innehållet.

Cuelho har jag svårt för. Jag har visserligen bara läst en, 11 minuter och den tyckte jag inte om. Jag ska läsa någon mer Cuelho innan jag bestämmer mig.

Det finns en del böcker om kost och viktminskning som är ganska korkat skrivna, t ex 1960-tals dieten.

Jalking
5/3/12, 9:52 PM
#2

Dennis Lahane: Patient 67. En riktigt populär bok för några år sen, "som alla skulle läsa".

Jag tänkte att då är den nog bra och läste den jag också. Den började inget vidare, men det verkade vara upplagt för att den skulle bli riktigt spännade snart. Läste och läste… väntade på ett rafflande slut. Blev inget! En av de allra sämsta böcker jag har läst, och den absolut största besvikelsen.

Jalking
5/3/12, 9:56 PM
#3

Måste också bara ta med Moment 22 av Joseph Heller.
Också en sån där bok som det anses att man bara ska läsa. En bok som man hör citat från då och då.
Jag tog och läste den, den verkade ju bra. Vilket svammel! Vad hade den där Joseph i pipan för att kunna yra ihop den boken? Också en jättebesvikelse.

pavor-nocturnus
5/5/12, 8:45 PM
#4

The autobiography of Alice B Toklas av Gertrude Stein… Stein var polare med picasso och andra kubistmålare, och hon fick ju såklart för sig att införa kubism i litteratur… Hon skriver en självbiografi om sin flickvän men med hennes egna tankar - har man lätt för stream of concoiusness så varsågod, den är säkert jättebra, men jag vill ha punkter!

Läste nog fem-tio sidor. Hu.

[Moa-]
5/6/12, 3:44 PM
#5

Lite komiskt att det endast är "klassiker" som döms ut i denna tråd… Är det så att ni generellt har svårt för klassikerna eller är det de enskilda böckerna som omnämns som ni har svårt för?

pavor-nocturnus; du läser fem sidor i en bok och dömer ut hela boken? Låter som ett märkligt tillvägagångssätt…

pavor-nocturnus
5/6/12, 6:52 PM
#6

#5 Nej, har inte enbart svårt för klassiker, älskar voltaire, swift och shakespeare - det är stream of conciousness jag har svårt för. Är man bekant med begreppet så förstår man nog vad jag menar. Tro mig, jag gav den så mycket energi och tid (och kom ändå bara så kort) att jag med lätthet inte rekommenderar den till någon.

Edit: Däremot inte sagt att all stream of conciousness är dålig - men det kräver en viss lässtil jag inte har grepp om, likväl som vissa typer av versrad är svår att få grepp om.

Annons:
[Moa-]
5/6/12, 7:04 PM
#7

Okej, ja just den boken har jag varken läst eller har några planer på att läsa, dock känns det märkligt att ge upp efter fem sidor. Kan bero på att jag brukar tvinga mig igenom samtliga påbörjade böcker, vissa vänder efter halva boken och blir till slut läsvärda…

Jalking
5/6/12, 7:25 PM
#8

Jag vet att jag har lite svårt för "finare" litteratur och brukar därför undvika såna böcker. Ovan nämnda trodde jag verkligen att de skulle passa mig, men ack såna besvikelser.

Nobelpristagare har jag brukat unvika efter att ha läst några stycken. Alldeles för flummigt och svårt för mig.
När Orhan Pamuk fick Nobelpriset läste jag på baksidan av Den vita borgen och konstaterade att den verkade fullt normal, begriplig och riktigt spännande, så den köpte jag. När jag sen läste den blev det naturligtvis en besvikelse. Allt det som såg spännade ut på baksidan hände på de 2-3 första sidorna, sen ägnades resten av boken till flummiga analyser om fången och fångvaktaren var lika varandra. Usch! Ännu en bok som bör undvikas.

Att vissa böcker inte passar mig är ju ganska naturligt. Alla kan inte gilla allt. Men när jag jag inleds i en falsk tro om att en bok passar mig (av baksidestext eller av att den är populär och omtyckt) blir jag sur och besviken. Hittills har jag dock alltid läst ut alla böcker jag har börjat med.

pavor-nocturnus
5/6/12, 7:54 PM
#9

men dumma bugg -.-'

pavor-nocturnus
5/6/12, 7:55 PM
#10

#7 Hade planer på att läsa den efter seminariet om boken hade varit (kurslitteratur i lit.vet.), men med tanke på vad alla andra sa om boken så sket jag i det, de hade samma uppfattning som jag efter mer eller mindre hela boken. :)

Men ååååh! Nu är det typ sjunde gången jag inte ser vad jag skriver.. Syns det så är det ju bra, men jag ser inte ett jota efter jag publicerat inlägget. Jaja.

hus-musen
5/14/12, 1:41 PM
#11

Åh jag avskyr Dan Brown, han kan inte skriva och han är inte ett dugg nyskapande eller kreativ.
Stieg Larsson går även han bort, maken till tråkiga förutsägbara böcker finns nog inte.
Och så finns det en dam som bland annat skriver om en Annica? som är reporter/polis eller något i en serie, hennes skrivstil är inte heller underhållande utan förutsägbar.

För övrigt vilket jag tycks vara ensam om så ogillar jag Sagan om ringen, både filmatiseringen och boken/böckerna.
Och Harry Potter, som ioförsig kan funka som barnbok..

Qui dormit, non peccat

 


Idegran
5/15/12, 8:11 PM
#12

Kan inte riktigt begripa mig på Maria Sveland. Vet många som säger att hon är så väldigt bra. Själv kan jag inte se det "stora". Tycker mest hon klagar.

parsley
5/19/12, 2:55 PM
#13

# 12 Ang Sveland. Bitterfittan är läsvärd som debattbok på temat "Hur ska vi kunna leva jämställt i samhället när vi inte klarar det i våra förhållanden". Hennes skönlitterära bok "Att springa" tycker jag är på gränsen till oläslig. Hon skriver på nybörjarnivå. Att skriva journalistiskt är inte det samma som att skriva skönlitterärt. Hade inte "Bitterfittan" sålt bra och blivit omdebatterad så tvivlar jag på att "Att springa" blivit utgiven. Hade den skrivits av någon okänd landsortsbo så tror jag inget bokförlag vågat satsa på den. Happy, happy har jag inte läst.

Annons:
parsley
5/19/12, 2:59 PM
#14

Lina Forss - Allra hemskaste syster

som jag fått som recensionsexemplar via Booked är på gränsen till oläsligt. Ska jag vara snäll så påminner den om en tantsnuskbok från 1980-talet.

På tal om tantsnusk. Jean M Auel slutade jag att läsa efter "Mammutjägarna". "Grottbjörnens Folk" och "Hästarnas Dal" hade jag dock ett visst utbyte av. Om Auel inte kan skriva kort så kanske hon kunde få hjälp med att redigera böckerna så de blir läsliga?

Kokolandia
6/2/12, 8:34 AM
#15

"Man utan minne" var totalt värdelös. Jag höll endast ut för att jag tänkte att den borde bli intressant, för jag gillade texten på baksidan. Men ingenting hände. Jag läste och läste för jag tycker inte om att inte avsluta en bok. Men till slut, med ca två kapitel kvar, gav jag upp. Det var så illa att jag kände att jag slösat bort tid på att läsa den boken - då är det illa.

Tarotstollan
6/7/12, 2:36 AM
#16

Fick rådet av en bibliotikarie för många år sedan: Läs de första 50 sidorna i en bok, om du fortfarande inte gillar boken efter det då kan du sluta läsa!

Det rådet har jag följt och det har faktiskt räddat mig från tråkiga böcker, men  jag har också hittat bra böcker som inte tagit sig förrän efter 50 sidor.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

JoJo!
7/21/12, 12:40 PM
#17

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson

Inte en bok jag skulle köpt själv, men fick ett ex och ville ge den en chans Orkade inte läsa mer än runt 50 sidor Kanske var bra att jag "gav upp" då med tanke på vad # 16 skriver

Totalt ointressant

Pialinn
8/6/12, 2:27 PM
#18

En bok jag inte kan med fast jag läst den är Kocksgatan av Ernst Brunner.

Läste den för jag haf bott på den gatan.

#11

Det är nog Liza Marklund du menar. Heter inte "hjältinnan" Annica Bengtsson?

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Peachtrees
8/6/12, 10:01 PM
#19

Jag skulle nog säga "Och Piccadilly Circus ligger inte i Kumla" är bland det värsta jag läst.

[josefineomar]
8/9/12, 6:01 PM
#20

Jag gillar att läsa Jane Austen, och två av systrarna Bronte, dock när jag gav mig på Emily Brontes Svindlande Höjder försvann min lust över att fortsätta läsa. Det är en klassiker och jag ville inte stoppa i mitten av boken, alltså läste jag ut den, men jag kan inte gilla någon av karaktärerna. De var alla elaka eller korkade osv. Den enda jag egentligen tyckte om var väl Cathys man som hon gifte sig med "bara för att". Men när han vände sin syster ryggen efter att hon rymt, kunde jag inte gilla honom heller. Jag fick höra av massor att boken var bra, och jag har en kompis som älskar denna bok. Men jag står verkligen inte ut med den, det var en plåga att läsa igenom den.

Annons:
parsley
8/11/12, 12:27 PM
#21

Jag är med bandet - en groupies bekännelser av Pamela des Barres

Det är nästan så jag skäms när jag säger att jag läst den. Boken går för långt. Jag vill inte följa med in på hotellrummet och ner under täcket med diverse kändisar eller ens veta hur det känns att skaka hand med Bob Dylan. För mig måste det finnas någon slags gräns mellan scen och publik och den gränsen finns av naturliga skäl inte i den boken. Förutom det intima, så är språket slarvigt och gestaltningen bristfällig.

[Zorita]
9/19/12, 1:01 PM
#22

50 shades of grey / 50 nyanser av grått

Kommer snart ut på svenska har jag hört. Fruktansvärt dåligt språk och ointressant handling. Att den blivit så stor är för mig ofattbart.

Magrat
9/20/12, 9:16 PM
#23

Kan bara instämma med #22. Maken till dålig bok har jag nog aldrig läst. Visst, säkert utmärkt kiosklitteratur men sättet hon skrivit på om BDSM får varenda cell i mig att vilja spy. Gav trist nog en enorm vrångbild, dessutom var karaktärerna tråkigt stereotypa och kändes inte alls genomtänkta och utvecklade.
För all del, det är en trilogi, och det blir kanske bättre i nästföljande böcker, men jag lär inte läsa dem efter att verkligen haft lite kräksmak i munnen hela första. Oj, vad jag vsst inte tyckte om den boken.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Cafesinner
10/9/12, 7:48 PM
#24

**Ett öga rött.

**Ointressant.
Irriterande huvudperson.
Felstavningar med mening.
Tvungen att läsa i skolan - inte alls min genre.

[Vargnatt]
10/11/12, 1:25 PM
#25

#24 Jag var också tvungen att läsa den i skolan för ett antal år sedan, och jag fick verkligen tvinga mig för att klara av att läsa ut den. Den passade inte alls för mig.

ilenna90
10/28/12, 12:24 AM
#26

mossvikenfruar av emma hamberg
- jag har tyckt om flera av hennes andra böcker jättemycket, och den här boken verkade lovande i början. Men ju mer jag läste desto mer irriterad blev jag, ville ändå inte sluta mitt i en bok så plågade mig igenom resten, men nej det var verkligen en riktigt dålig bok. Jag tyckte att språket blev löjligt och ingen jag kände verkligen inte någonting för en enda av karaktärerna.

[Vildungen]
10/29/12, 11:24 PM
#27

Hmmm… Böcker jag inte vill rekommendera…

Twillight av Stephanie Meyer en bok jag inte rekommenderar såvida man inte tycker om obsessiva, stalking ''vampyr älvor'', bleka orealistiska karaktärer och varulvar som tycker om småbarn på helt fel sätt.

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann tycker jag hade en okej och rentav en smårolig början, men handligen blev väldigt rörig i mitten och fick ett dåligt slut.

Små solfåglar långt borta av Christie Watson är en bok som jag tycker är dålig. Boken har en bra handling som handlar om en 12-åriga Blessing som lever i Nigeria tillsammans med sin storebror Ezikiel, deras mamma och pappa.

De levde förut ett ganska rikt liv tills allt förändras när mamman hittar sin man med en annan kvinna. Mor, son och dotter lämnar då det rikemans liv de hade med pappan och flyttar till morföräldrarna som bor i en fattig by i Nigerdeltat.

Sådan typ av böcker där händelser utspelar sig i helt annat land i en annan kultur och med andra levnadsvillkor tycker jag är riktigt intressant att läsa. Början på handlingen var bra, men det banade utför ganska snabbt när man kom in på några kapitel av den.

Boken hade ungefär den typen av karaktärer som gjorde dig mer irriterad och arg på dem ju mer man läste än att intresserat försöka följa dem på deras resa genom livet som är kantat av konflikter. 
Det var bara ett par karaktärer som jag tyckte var okej och det morfadern och mormorn i boken. De andra retade man sig bara upp på till den milda grad för att man tyckta de betedde sig så korkat osv.

Men jag ville dock ge den en ärlig chans så jag läste ut hela boken i hopp om att det kanske vänder med hur karaktärerna betedde sig. Men det var bara bortkastat med tid och ork, ingenting förändrades utom att historien får ett bra slut, men det väger det inte upp till allt man fick utstå för att komma till det.

Annons:
ilenna90
10/30/12, 10:49 AM
#28

# Stephenie *

[Vildungen]
10/30/12, 11:30 AM
#29

#28

Ah, där ser man! Tack!:)

PeachyAlice
11/3/12, 1:47 PM
#30

Håller just på att läsa Hundraåringen och vi får väl se, är på sida 75 och har inte gett upp än.

The Great Gatsby är helt klart en av de tråkigaste böcker jag läst. Alkemisten är en sån där bok som folk säger ska vara så stor och bra och förändra ens liv - det enda som fick mig att läsa ut den var att den var så kort. Riktigt knäpp bok.

50 Shades, åtminstone den första, är ju helt värdelös. Å andra sidan får man ha i åtanke att det är Twilight fanfiction, vilket naturligtvis inte banar väg för varken kreativa karaktärer eller bra författare, med tanke på att vederbörande har lagt ner såpass lång tid på att skriva just fanfiction om en serie som var dålig till att börja med.

Stjärnor utan svindel var också en av de sämre böcker jag läst, fast det var främst för att jag tycker att den lyckas med det otroliga konststycket att faktiskt främja homofobi trots att jag antar att tanken var den motsatta.

LenaR
5/4/13, 6:48 PM
#31

Så trevligt att jag inte är ensam i Sverige om att avsky Hundraåringen som klev ut genom fönstret! Jag började tro att det var något fel på mig. Den jämförs ju t o m med Röde orm, som är en fantastisk bok enligt mej.

Jag är allergisk mot Margret Atwood efter att ha plågat mig igenom The handmaid's tale. (Det var kurslitteratur, så jag var tvungen att läsa klart.) Jag har börjat läsa två böcker av Jan Guillou men lagt dem åt sidan. Anna Janssons deckare om Maria Wern tycker jag känns effektsökande och ganska jobbiga, fast jag brukar gilla deckare. Jag har läst en och en halv innan jag fick nog.

Sen finns det en amerikan som många rekommenderar, men som jag inte fallit för - Paul Auster. Har jag råkat läsa fel bok eftersom jag inte gillar honom? Någon som vill omvända mig och rekommendera något?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Zynell
5/5/13, 1:51 AM
#32

Om man gillar paranormal romance-böcker så föreslår jag att inte läsa Fallen av Lauren Kate. Det är första boken i en serie om änglar. Tror det finns fyra ute just nu. Över 400 sidor är boken på och det dröjde ungefär till sidan 380 innan det över huvud taget började hända något. Slutet var ändå spännande, vilket fick mig att läsa bok två. Den var lika tråkig den. Först bok tre fann jag spännande, men jag känner mig inte särskilt sugen på att läsa fyran. Jag brukar vara rätt envis. Även jag om jag finner en bok ointressant försöker jag ta mig igenom den.

[GerbilLooover]
5/5/13, 11:13 AM
#33

Fritt fall, boken var bra och så i början men den är ganska tjock och efter ett tag tycker man (iallafall jag) att det inte händer så mycket. Försökte kämpa mig igenom den boken i några månader men tröttnade och la undan den. Fast det var för 3 år sen jag började läsa den då så jag vet inte om jag skulle gilla den nu..

Yelly Bean
5/15/13, 8:05 AM
#34

Jag skulle inte rekommendera Svavelvinter av Erik Granström. Läste baksidan och tyckte den verkade spännande, dessutom hade den en karta över världen (det är en fantasybok) vilket för mig alltid är ett plus i kanten. 😉

Kan säga såhär, jag tog mig igenom den. Med envishet. Men det tog sin tid. Man får liksom ingen känsla för karaktärerna. När de är på ett ställe så förstår man inte varför de är där, eller hur de tog sig dit. Brorsan läste den också, och han tycker samma sak. (Fast han läste inte ut den, och han har aldrig lämnat en bok oavslutad innan.)

Annons:
Upp till toppen
Annons: