Annons:
Etikettbarnlitteratur
Läst 3402 ggr
ks.gerbil
8/2/12, 8:25 PM

böcker om drakar?

hej hej allihoppa Glad min första inlägg härinne Skrattande

skulle gärna få lite hjälp med att hitta några bra böcker som handlar om drakar, både på svenska engelska och om ni kan italienska hehe.
håller just nu på med världens bästa ever serie kommer nog alldrig bli något bättre hehe, serien heter "la ragazza drago" som ni kan fatta är den på italienska men om nån känner till den eller vet vad den handlar om är det sådna böcker jag är efter!

tack i förhand :D

Gerbil-hemsidan hittar du R

Annons:
Cafesinner
10/9/12, 7:49 PM
#1

Fakta lr skönlitterärt:)?

ks.gerbil
10/9/12, 8:21 PM
#2

Skönlitteratur :)

Gerbil-hemsidan hittar du R

Cafesinner
10/9/12, 8:25 PM
#3

Kan börja med att tipsa om en bok min drak-galning till vän läser just nu, som handlar om Napoleonkriget men med drakar inblandade :) Hon har väntat på den jättelänge och just nu kan man knappt få kontakt med henne xD 

Hans Majistäts drake heter första boken i serien på svenska, så vitt jag vet. Finns även på engelska där boken heter His majesty's dragon och hela serien kallas The Temerarie series.

Ska kika på lite fler åt dig :) Sedan får jag ju påminna om kändisen Eragon med.

ks.gerbil
10/11/12, 2:00 PM
#4

det ska jag se om jag hittar tack!

eragon gillar jag faktiskt inte xD hahah :P

Gerbil-hemsidan hittar du R

Caf_Roy
10/12/12, 12:59 PM
#5

Drakväktare av Andreas Roman. Fortsätter med Dräparen och Demonen. Drakarna själva är dock inte med så mycket, men de är viktiga och det finns i alla fall en ordentlig stor stridsscen med drakar.

En krigares hjärta av Niklas Krog. Visserligen finns det bara en faktisk drake, de andra kallas för wyverns, men de är smarta flygödlor så jag tycker att de faller under kategorin drakar. Det skadar inte heller att hjälten har vuxit upp med en.

Hittade den här på SF-bokhandeln, har dock inte läst den än.

I Maggie Furys Shadowleague är en av huvudkaraktärerna en elddrake, dvs hans förfäder var drakar.

Sen finns det en hel del böcker där det förekommer drakar men där de inte har någon större roll i handlingen, såsom Harry Potter, Deverry (det finns visseligen två drakar här som är ganska viktiga, men de dyket inte upp förräns flera böcker in i serien) och Belgariad (eller var det Malloreon?). Men jag antar att du vill ha drakar som tar lite större plats i berättelsen.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[Malin]
10/23/12, 9:27 PM
#6

Har läst att "Dealing with dragons" ska vara bra..

Annons:
[Silverviol]
11/11/12, 10:02 PM
#7

Jag läser The Dragons of Babel av Michael Swanwick just nu. Har bara läst ungefär 1/4 av den än så länge men tycker den är riktigt bra :)

ks.gerbil
11/15/12, 8:21 AM
#8

Tack så mycket för ännu lite tips Ska hålla dessa två på minnet!

Gerbil-hemsidan hittar du R

linn-zy
11/4/13, 7:16 PM
#9

Drakväktaren av Carole Wilkinson (den första i en triologi) Mycket bra bokserie. (Drakmåne och purpurdraken heter de två andra) 

 (det finns fler uppföljare, en som utspelar sig långt innan första boken och en som utspelar sig långt efter, tyvärr har dessa två inte blivit översatta till svenska)

Läste första boken nån gång när jag var 14, idag är jag 29 och läser dessa böcker fortfarande om och om igen.

MariaG
11/10/13, 10:16 PM
#10

Boken Häxmästaren köpte jag på bokmässan i år, läst halva och tycker den är bra.

http://www.adlibris.com/se/bok/haxmastaren-9789155257187

/ Maria. med-arbetare på Sommar

jagga-ewe
11/12/13, 11:51 AM
#11

Finns en underbar ungdomsbok som heter Dragon Rider, av Cornelia Funke. Vet inte om den är översatt. Huvudrollerna är en drake, en grabb och ett litet uppkäftigt pälsigt djur. Underbar på alla vis!

Sen finns det en hyfsad bok där drakar har stor roll, men inte handlar om dem på samma vis. HaveMercy av Jaida Jones är första i serien o den enda jag läst.

Jag älskar oxo drakar, men tyvärr brukar det vara så mycket annat fantasy-grejs runt om i den typen av böcker. Jag föredrar SF… :)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Upp till toppen
Annons: