Annons:
Etikettfantasy-sci-fi
Läst 2114 ggr
[josefineomar]
2012-08-11 13:52

Jarastavens vandring

Hej!
Min favoritserie heter Jarastavens vandring. Jag har de nio böckerna hemma, dock de första fyra i pocket, tre mittersta i inbunden och de två sista i kartong. Jag gillar inte att blanda pocket och de större böckerna och sökte därför runt på internet efter kartong eller inbundet på de första fyra. Urlas skugga som är den fjärde boken fanns i kartong, dock fanns Völvans dotter, Ondskans tecken och Vindens öga endast i andra upplaga om man ville ha de s"törre" boktyperna. Den första upplagan tycker jag har finare framsidor, medan andra upplagan är målad. Hur kommer det sig tror ni?

Brukar inte böcker komma ut först som inbunden eller kartong och sedan pocket? Och brukar inte första upplagan pryda omslagen? Hittar inte andra upplagan på de senare böckerna. Vill ju matcha så bra det går, men verkar som om jag får ha de tre första i pocket och resten i kartong/inbunden.

Annons:
[josefineomar]
2012-08-11 13:53
#1

Kan också tillägga att Saga Borg är författaren, eller i detta fall författarnas samlingsnamn.

Tacksam för svar!

Magrat
2012-09-14 21:47
#2

Lite sådär i efterhand.
Det enklaste sättet att hitta dessa böcker inbundna är på tradera, blocket eller dylikt. Böckerna trycks nämligen inte längre och speciellt Vindens öga är riktigt svår att få tag i för ett vettigt pris. Jag själv lyckades tappa bort första upplagan av Völvans dotter så den har jag numera bara i pocket, samma sak med Vindens öga och det känns riktigt surt. Lycka till med letandet, men du kommer tyvärr inte hitta dem i någon bokhandel, vare sig i en fysisk affär eller internetbokhandel. Det är begagnat som gäller då. Men är man villig att lägga en del hundralappar så kan man få böckerna i fint skick, svårast är som sagt Vindens öga, har sett den gå för närmare 500 kronor en gång Tyst

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[josefineomar]
2012-09-26 20:59
#3

Tack för svar! Då finns de i alla fall där ute någonstans! :)

Magrat
2012-09-26 21:02
#4

Tradera tror jag är det bästa, där har jag sett dem gå flest gånger. Blocket brukar det mest vara större bokpaket och inte alltför sällan ihop med Saga Borgs andra serie.. eh Blodsbröder tror jag att den hette.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[josefineomar]
2012-09-27 22:09
#5

Hittade Urlas skugga på tradera och Ondskans tecken på Bokbörsen :) Så typiskt att de flesta böckerna som säljs av de första har målade kvinnor på framsidorna, vill ju ha samma utseende på dem ;)

För de är de framsidorna med vyer och konturer av ansikten/händer/ögon och inte de målade kvinnorna, som är originalen? Eller kanske tvärt om? Försöker hitta svar på internet men det är så blandat.. I vilket fall som helst har jag alltid haft dem som har vyer på framsidorna, och det kommer jag fortsätta vilja :)

Magrat
2012-09-30 22:18
#6

Tvärtom är rätt. Utseendet ändrades efter Vindens öga till dem med ansikten/händer/ögon för att inte bara framstå som typiska historiska romaner. Så de tre första böckerna hade först målade kvinnor på omslagen. =)

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Annons:
[josefineomar]
2012-10-07 22:09
#7

Väldans! Vad du vet mycket! :) Tack för svar!

Magrat
2012-10-08 03:24
#8

Haha, vet mycket oh vet mycke. Det var nog mer att jag fick de tre första böckerna i tur och ordning när de kom ut. När sedan fjärde boken kom så valde de att ändra layout för att folk inte skulle tro att det bara var historiska romaner. När man sedan tryckte om de först upplagorna valde man att ändra omslagen på dem också, bara för att passa in. Harför mig att jag äste det när deras hemsida fortfarande fungerade.

Jag tyckte också om serien, det var väl den som fick upp mina ögon för fantasygenren. Sedan kan man ju undra om det var en lämplig serie att ge till en nioåring, men, men =P

Om du tycker om serien tycker jag att du borde kika lite på deras andra serie, Blodsbröder. Det är inte mycket fantasy över den, men tycker man om historiska böcker med inslag av deckare är den faktiskt bra. Sedan får man nog ta den historiska faktan med en nypa salt.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Upp till toppen
Annons: