Annons:
Etikettbokrecensioner
Läst 3896 ggr
parsley
8/11/12, 3:49 PM

Parsley boktråd 4

Startar en ny boktråd så ni slipper scrolla så mycket.

Den gamla finns här.

http://litteratur.ifokus.se/discussions/4f1a738b88f47243e8001485-parsleys-boktrad-3?discussions-1

Annons:
parsley
8/11/12, 3:54 PM
#1

Benny Haag - Makt, mod och motstånd

Skådespelaren Benny Haag skriver om arbetet med sin monolog "Inte mer än fullt tack" som handlar om handlar om alkoholism. Monologen finns med i boken och varvas med dagboksanteckningar och alkoholpoltiska fakta.

Jag har sett föreställningen ett par gånger och den har berört mig djupt. Även om jag inte har några alkoholproblem, så har den fått mig att stanna till och reflektera över min egen situation.

Benny Haag bloggar om man är intresserad av att läsa honom.

http://bennyhaag.se/

parsley
8/16/12, 10:50 AM
#2

Maja Lundgren - Myggor och tigrar

Maja Lundgren bryter upp från Stockholm och reser till Neapel och försörjer sig på författarstipendier och frilansuppdrag. Hennes roman Pompeji har nominerats till Augustpriset. Hon jobbar på Aftonbladets kulturredaktion och festar med den svenska kultureliten. Det finns mycket prestige i kulturen, men inga pengar. Genikulten är utbredd. Det krävs vassa armbågar. Ingen är riktigt att lita på. De hon möter nämns vid namn (det är författare och kritiker man själv läst och människor man kanske t om träffat som hastigast i offentliga sammanhang, har en egen uppfattning om). Hon skildrar den svenska kultureliten, som hon ser den, medveten om underströmmarna i kommunikationen, de dolda budskapen. Skvaller för den som så vill eller en skildring av verkligheten för den som önskar det.

Maja blir kär i sin chef på kulturredaktionen där hon vikarierar. Han säger att han är lyckligt gift. I korta hemlighetsfulla notiser på kultursidan läser Maja in ett kärleksbudskap, riktat till henne från honom.

I Neapel intresserar hon sig för maffian, camorran. Hon läser skvallret i tidningarna och försöker bilda sig en uppfattning om vad som sker mellan de rivaliserande familjerna. Gatumiljön blir ständigt närvarande när hon skriver. Vakter, vespor och prostituerade trängs med människor som försöker leva sida vid sida med maffian utan att vara medlemmar. Hon blir vittne till skottlossning och börjar ana att hon dragit maffians uppmärksamhet till sig.

I texten blandas det litterära och bildade med hennes iaktagelser av gatumiljö, intriger och samspel mellan människor. Det finns en mörk hopplös stämning i boken. Men "det enda sättet att motverka det onda, är att energiskt gå in för det goda".

parsley
9/16/12, 1:59 PM
#3

Inger Alfen - Allt vi aldrig gjorde med varandra

När Viktoria är 11 år gammal skiljs hennes föräldrar. Viktoria flyttar med sin mamma från gården i Sörmland till Stockholm. Båda hennes föräldrar har träffat nya livskamrater. Pappan har träffat en enkel jordnära kvinna som trivs på landet. Viktoria tycker att hon är töntig. Mamman flyttar ihop med den karismatiske Perry, som är en framgångsrik reklammakare. Perry har en son, Max, som är jämngammal med Viktoria. Viktoria dras till Max, trots att han ömsom plågar henne, ömsom stöter bort henne.

En midsommarhelg samlar Viktoria familjen och de närmaste vännerna kring sig på fädernesgården i Sörmland. Tanken är att hon ska gifta sig med Jonas, som hon nyss träffat. Jonas är förmögen och förefaller ha allt.

Inger Alfen är en författare som jag växt upp med. När jag började läsa vuxenböcker så började läsa hennes böcker och jag har följt hennes författarskap genom åren. Allt hon har skrivit har jag inte läst, men det mesta.

Allt vi aldrig gjorde med varandra är rappt berättad. Berättarperspektiven växlar. De olika huvudpersonerna ger sin bild av händelseförloppet. Det ytliga inom reklambranchen och Viktorias karriär som fotomodell varvas med bondens kärlek till den ärvda jorden och oron för hur lantbruket ska gå ihop. Berättandet berör. Huvudpersonerna engagerar mig.

parsley
9/16/12, 2:02 PM
#4

Marta Cullerg Weston - Tröst och reparation. Finn din egen tröstfunktion

Inkännande och empatisk bok om tröst och möjligheterna att gå vidare i livet trots sorg.

Författaren är psykolog och har skrivit ett antal böcker. Jag kommer att läsa fler av dem. I boken om tröst skriver hon en del om terapimetoden symboldrama som jag är nyfiken på.

parsley
9/16/12, 2:07 PM
#5

Inger Edelfeldt - Hur jag lärde mig att älska mina värsta känslor

Konstnären och författaren Inger Edelfeldt reflekterar över sitt liv, sina psykiska problem och de olika terapimetoder hon testat innan hon slutligen fastnade för zen-coachning.

Boken är personlig och ganska enkelt berättad och innehåller en del intressanta reflektioner.

parsley
9/27/12, 11:37 AM
#6

Lasse Berg - Skymningssång i Kalahari - hur människan bytte tillvaro

Lasse Berg beskriver övergången från jägar- och samlarsamhälle till jordbrukssamhälle. Varför blev människan  bofast och vilka konsekvenser ledde det till?

Människans hjärna är anpassad för jägar- och samlarlivet. Från början levde människorna i små grupper, baserade på samarbete och jämlikhet, snarare än konkurrens. Den dagliga arbetsinsatsen att hitta mat uppgick till omkring 2 timmar. Resten av tiden hade man trevligt och umgicks. Maten delades lika inom gruppen.

Jordbrukssamhället, industri- och informationssamhället kräver nästan obegränsade arbetsinsatser. Konkurrens och hierkier är regel. Krig har varit vanligt förekommande. Möjligheten att skaffa kontroll över tillgången till föda fick människan att överge sitt ursprungliga nomadliv.

Intressant och allmänbildande läsning för den som är intresserad av människans historia och utveckling och hur vårt samhälle är konstruerat. Jag tycker boken är läsvärd.

Annons:
parsley
10/5/12, 2:23 PM
#7

Benny Haag - Ingenting är möjligt, en berättelse om tre livsavgörande misslyckanden

"Ingenting är möjligt" är Benny Haags självbiografi, snarare än en bok som kritisk granskar självhjälpslitteraturen och satsa på dig själv-trenden. Han berättar öppenhjärtigt om tre avgörande händelser i sitt liv. I tonåren blev han svårt sjuk och kunde inte längre satsa på en idrottskarriär. Istället blev han skådespelare och började som hyllad ungdomsskådis i 20-årsåldern (TV-serien Xerses är förmodligen känd för alla som har någon anknytning till 1980-talet). Han kom in på scenskolan vid första försöket och fick fast anställning på Dramaten, där han efter att ha skrivits ner av kritiker blev utfryst. Upprättelsen kom med monologen "Ondskan", den mest spelade pjäsen i Dramatens historia. Den tredje avgörande händelsen är hans alkoholism, nykterheten och kampen mot alkohol.

Bennys berättande är galghumoristiskt och förlåtande. Han är underhållande att läsa och har en hel del insikter att dela med sig om.

parsley
10/5/12, 2:32 PM
#8

Elizabet Gilbert - Lyckan, kärleken och meningen med livet eller Eat,Pray and Love

Efter en uppslitande skilsmässa lämnar bestsellerförfattaren Liz USA för att resa runt i världen och finna sig själv under ett års tid. Den första anhalten är Italien där hon frossar i god mat och studerar italienska bara för att det är ett sådant vackert språk. Efter Italien reser hon till ett ashram i Indien för att lära sig meditera. På Bali ska hon sedan finna balans i livet.

Trots att jag irriterar mig på upplägget, eftersom det inte är särskilt många som kan resa jorden runt under ett års tid utan ekonomiska problem, så griper berättelsen tag i mig. Den är spännande. Persongalleriet engagerar och den innehåller en del (användbar?) livsvisdom.

parsley
10/5/12, 2:41 PM
#9

Louise Minerva Frostegren - Förstå dina drömmar

Lillebet Nordqvist - Drömskolan

Två stycken böcker om drömtydning som bl a lär ut olika metoder för tolkning av drömmar och behandlar de universella symboler som återkommer i drömmar hos människor över hela jorden.

Av de två böckerna föredrar jag Drömskolan.

Det finns också en ifokus-sajt för drömtydning Drömmar i fokus för den som är intresserad av att diskutera och tolka sina drömmar.

parsley
10/5/12, 2:49 PM
#10

Jessica Kolterjahn - Nattfjäril

Omläsning av en spännande och gripande roman som utspelar sig i USA under slutet av 1800-talet.

En kvinna hittas död utanför det fashionabla "Hotel del Coronado" i San Diego. Vem är hon och varför har hon sökt sig till hotellet? Är mannen hon frågar efter verkligen hennes bror eller någon annan? Har hon bara följt en proffessionell spelare av kärlek eller har hon aktivt tagit del i hans spelande och bedrägerier?

Jessica har ett fantastiskt språk. Hon skriver lättsamt och berörande med stark tidskänsla. Nattfjäril är en bok som dröjer sig kvar - länge.

parsley
10/10/12, 4:07 PM
#11

Jenny Jägerfeldt - Här ligger jag och blöder

Maja går första året på estetisk linje på gymnasiet. Hennes föräldrar är skilda och hon bor med sin pappa i Stockholm. Torsdagen den 12 april sågar hon av sig tumspetsen (händelsen är noggrant skildrat). Dagen efter åker hon till sin mamma i Norrköping. När hon kommer dit har mamman försvunnit. Maja letar efter spår efter sin mamma i hennes hem och driver runt i Norrköping. På en fest träffar hon en kille i 20-års åldern som kallar sig Justin Case.

Boken är spännande. Personerna är realistiska och engagerande. Både tonåringar och vuxna kan identifiera sig med dem. Författaren har ett personligt språk och har förmågan att skapa en historia som känns verklighetstrogen samtidigt som den är spännande.

2010 vann den Augustpriset.

Rekomenderas!

parsley
10/10/12, 4:15 PM
#12

Maja Lundgren - Pompeji

Maja Lundgren skildrar livet i Pompeji åren innan vulkanutbrottet 79 e Kr, som begravde staden under ett tjockt täcke av aska. Hon rör sig mellan gladiatorer och slavar, herremän och kringresande skådespelare, prostituerade och värdshusvärdar. Det är lärt, bildat och häpnads-väckande. Hennes språk är mustigt, intuitivt och personligt. Ibland ställer hon sig som modern berättare bredvid händelserna i den romerska staden och undrar.

Välkommen till det lilla, grymma Pompeji.

Rekomenderas! Pompeji är en bok utöver det vanliga.

parsley
10/10/12, 4:23 PM
#13

Ann Sjöstedt & Marit C Engstedt- Nyfixat 57 projekt för dig som gillar återbruk

Ett antal svenska formgivare har bjudits in för att sätta sin personliga prägel på prylar från Myrorna. Det mesta i boken känns användbart och möjligt att genomföra för den som har lite pyssel, handarbets- eller hantverksvana och gillar återbruk.

Det finns ett antal gör-det-själv-böcker på temat gör om loppis-prylar. Jag gillar den här eftersom den känns lite nyskapande och avantgarde, men det är ingen bok jag kommer att köpa. Ett bibliotekslån får räcka.

Annons:
parsley
10/16/12, 1:11 PM
#14

E L James - Femtio nyanser av honom

Boken, som är del ett i en trilogi, marknadsförs som en internationell, erotisk bestseller.

Språket platt och intetsägande. Personerna är inte speciellt trovärdiga. Jag är uppenbarligen inte särskilt intresserad av att läsa om sex. En tjej med alldagligt utssende lyckas fånga den attraktive ungkarlen Christian Grey och går med på att ha ett S/M förhållande med honom. Vad hon får och inte får göra är noggrant reglerat i avtal. Genom att överskrida och tänja på sina gränser så kommer hon att utvecklas som människa och finna sig själv.

parsley
10/22/12, 4:01 PM
#15

Woody Guthrie - Hela härligheten (Bound for Glory)

Tillsammans med Joe Hill, John Lennon och Bob Dylan räknas Woody Guthrie(1912-1967)  som en av de viktigaste sångförfattarna under 1900-talet. Hela härligheten är hans självbiografi. Den handlar om hans barndom, uppväxt och åren på luffen under 1930-talets. Boken är en av de starkaste böckerna jag läst och den innehåller en rad oförglömliga scener. Gutrie och hans bok anges vara en inspirationskälla för bl a Jack Kerouc som skrev "On the road/På drift" och Bob Dylan. Boken är ingen romantisk skildring av luffarlivet utan påminner om t ex Steinbecks Vredens druvor.

Jag hade gärna sett att boken kompletterats med ytterligare fakta om Guthrie, hans sånger och hans liv efter att han slagit igenom.

parsley
10/24/12, 1:47 PM
#16

Susanne Holmgren - Dina ord, dina berättelser

En praktisk och inspirerande bok om skrivande. Tonvikten ligger på hur man kan hitta på egna berättelser med utgångspunkt i sin vardag.

Perfekt nybörjarbok om man vill lära sig skildra sin omvärld och utveckla sin inlevelseförmåga. Boken passar även för vana skribenter/etablerade författare som behöver hitta tillbaks till ett lustfyllt skrivande.

Dina ord, dina berättelser är en bok som ligger mellan de rena skrivhandböckerna som t ex Norin- Tre enkla regler och Bondeson - Konsten att döda och böcker av bl a Julia Cameron som mest ser till den kreativa sidan av skrivande. Skriv så blir du också kreativ, enligt Julia Cameron.

parsley
11/4/12, 5:41 PM
#17

Joe Hill - Horn

Igs flickvän blir mördad. Han är huvudmisstänkt, men släpps i brist på bevis. En morgon vaknar han upp med en djävulsk baksmälla och upptäcker att han har två horn i pannan. Hornen ger honom förmågan att läsa andra människors tankar.

Hill är skicklig på att skildra samspelet i en grupp med tonåringar. Resten av boken känns impulsstyrd och mindre genomtänkt. Jag tror inte att han planerat handlingen i boken innan han började skriva  utan skrivit det som fallit honom in och att boken skulle vunnit på att vara mer strukturerad och planerad. Ibland är hans berättande lysande, ibland fånigt.

parsley
11/7/12, 10:04 AM
#18

Emma Hamberg - Rosengädda, nästa

Trettonårige Bror oroar sig för att hans föräldrar ska skiljas. För att rädda föräldrarnas äktenskap och framställa sig själv i lite bättre dager inför dem låtsas han åka på ett månadslångt seglarläger. I själva verket driver han omkring i Stockholm. Där möter han Jane som tar hand om skadade djur och gatuköksbiträdet Tessan som stuckit från sin kille "Flatan" och många andra, däribland Chantelle som är jämngammal med Bror och lika udda.

Som läsare känner man med Emma Hambergs karaktärer och bryr sig om dem. Hon berättar med kärlek och värme och visar prov på en sällan skådad människokännedom. Det är feel-good som inte känns det minsta korkad eller tillrättavisande.

Rosengädda, nästa är den första boken i en planerad trilogi. Jag hoppas verkligen att de kommande böckerna blir lika bra. Så fort jag läst ut boken så började jag längta tillbaks. Jag vill ha mer av Emma och Rosengädda, mer av människokärlek och livsvisdom.

parsley
11/7/12, 10:31 AM
#19

Carin Hjulström - Kajas resa, en roman om ett brott

När frilansjournalisten Helena Åkerström sitter och försöker skriva en artikel om vattenpipor blir hon avbruten av ett bud som levererar en kartong med researchmaterial, som bl  a består av gamla dagböcker och tidningsurklipp till henne. Vem som skickat materialet till henne vet hon inte. Innehållet i kartongen har anknytning till den sk "Ryssligan" och det intrigerna mellan tsartrogna och bolseviker i Stockholm åren efter ryska revolutionen.

Den unga journalisten Kaja som är gift med en fackföreningsman och agitator rör sig i kretsarna kring exilryssarna i Stockholm vid 1910-talets slut. Hon kommer i kontakt med de personer som senare kommer att ställas inför rätta ansvariga för en rad bestialiska mord och blir nära vän med en av kvinnorna i kretsen.

Boken är skickligt uppbyggd och skriven på ett sätt som berör. Både historien om Helena som skriver om materialet i nutid, Kajas arbete som journalist och hennes äktenskap engagerar. Sättet som Carin valt att återge intrigerna kring Ryssligans agerande gör att händelseförloppet är enkelt att följa.

Kajas resa är en bok som jag varmt rekomenderar. Möjligen kan personer som föredrar sakprosa och facklitteratur där allt är exakt och vetenskapligt återgivet ha lite svårt för Helenas fascination för materialet, men alla andra kan läsa och njuta av en fantastiskt välskriven bok om en rad brott som på sin tid skakade det svenska samhället.

parsley
11/21/12, 7:20 PM
#20

Moa Herngren - Jag skulle aldrig ljuga för dig

Cecilia och hennes man Josef är framgångsrika parterapeuter, som räddar andras äktenskap på löpande band. De har tre barn och bor i en våning på Stora Essingen i Stockholm, öbor, fast de bor så nära innerstan. Allt borde vara perfekt, men det är något som skaver i Cecilia. Hon och Josef lever parallella liv och hon har problem med relationen till sina barn. För att döva smärtan i själen springer hon. Hennes beteende blir alltmer avvikande.

Boken är en insiktsfull och psykologiskt trovärdig skildring av en familj där allt krackelerar under ytan. Herngren har skapat en rad engagerande personporträtt i en roman som är intresseväckande och spännande från början till slut.

Annons:
parsley
11/25/12, 11:06 AM
#21

Josefin Ekman - Rockabilly

Reportagebok om rockabilly-kulturen och drömmen om det amerikanska femtiotalet, en symbol för framtidstro och optimism. Vi får möta banden som spelar rocka-billymusiken, musikhistorien med bl a Elvis Presley, skivbolagsfolk, festivalarrangörer och killar som älskar gamla bilar. Det festas hårt och samlas på gamla saker med anknytning till 1950-talet. Tjejerna är tjejer och killarna är killar. Klädstilen betonar det femina respektive det maskulina. Samtidigt som rocka-billybrudarna är så sexiga och coola lägger de mycket tid på sitt utseende och bevakar varandra. De är snygga och hänger med sin kille. Det prydliga hemmafru-idealet konfronteras med den lösaktiga tjejen som klär sig i en tajt pennkjol. Han fixar med bilen och kan supa sig betydligt fullare än vad hon kan göra.

Ekman skriver kärleksfullt, men inte okritiskt. Rocka-billykulturen är en subkultur med positiva förtecken. Musiken är tilltalande, avståndstaget från den moderna konsumtionshetsen likaså. Modet är tilltalande. Det går att vara riktigt, riktigt snygg både som kille och tjej. Samtidigt så finns det normer och statustänkande inom kulturen. Rockabilly handlar om verklighetsflykt och att identifiera sig med ytan av ett 1950-tal som bara existerat i fantasin.

parsley
11/25/12, 11:29 AM
#22

Jack Kerouc - På väg

Generationernas generationsroman kombinerat med myten om den store författaren som skriver sitt mästerverk under ett tre-veckors rus och sedan går under i missbruk.

Jag läste den som tonåring. Killkompisarna läste den. De skulle bli den nye Kerouc. Ett par tågluffarresor genom Europa och ett några nätter på en grekisk strand skulle räcka för att återskapa hans roman. Utan att kunna sätta ord på de då, så hade jag svårt för grabbigheten i boken, ansvarslösheten och kvinnosynen. Huvudpersonen Sal följer huvudpersonen Dean Moriarty i spåren och återberättar okritiskt hans liv.

När jag läser om boken som vuxen så inser jag hur solkigt och sjaskigt deras liv är. Inte ens Keroucs språk imponerar på mig. Han sitter fast i sitt benzedrin (amfetamin)bruk och mal samma ton om och om igen. Allting ska vara fantatiskt. För mig som läsare känns det bara tomt, nonchalant och ansvarslöst. Jag imponeras inte av killar som kraschar leveransbilar och besöker mexikanska bordeller.

Är man nyfiken på beatgenerationen och människorna kring Jack Kerouc så ger Carolyn Cassadys självbiografi Off the road en betydligt sannare bild. I Keroucs roman heter hon Camille och är gift med Dean Moriarty (som fö är bigamist). I verkligheten var hon gift med förebilden till Dean, Neil Cassady, och Keroucs älskarinna. Enkelt uttryckt så fungerar bara de här killarna om de har tjejer som håller ihop dem och ställer krav på dem. Får de den frihet de vill ha så går de under.

parsley
11/27/12, 6:49 PM
#23

Ellen Mattson - Vinterträdet

Greta Garbos sekreterare och förtrogna berättar historien om den gåtfulla och mystiska skådespelerskan åren runt 1930 när Garbo står på sin topp karriärmässigt och filmar i Hollywood.

Ellen Mattssons utsökta språk och utpräglade känsla för detaljer och samspelet människor emellan gör boken till en av de bästa böckerna jag läst.

parsley
11/27/12, 6:56 PM
#24

Brandal, Myhrer Stickbart

En grundläggande om stickning med ca 80 projekt och en rad användbara basbeskrivningar. Rekomenderas om man vill ha en handarbetsbok att återvända till. En av de bättre böckerna om stickning som finns i handeln fn. Den påminner en del om klassiskern "Stora Handarbetsboken" utgiven Wezäta förlag 1965 och de handarbetsböcker som ICA-bokförlag gav ut på 1970-talet och som "alla" hade.

parsley
11/29/12, 10:45 AM
#25

Simona Arntedt - Betvingelser

Betvingelser är en sk romance-roman som utspelar sig i Sverige på 1300-talet. En ung stormannadotter rövas bort av en ondskefull riddare strax innan sitt bröllop och tycke uppstår.

Simona Arnstedt skriver romance på svenska. Genren är stor internationell, men har inte riktigt slagit igenom i Sverige. Berättelserna handlar om passionerad kärlek som hindras av en rad förvecklingar. Arnstedt behärskar genren till fullo. Antingen gillar man genren eller också inte.

parsley
12/4/12, 12:09 PM
#26

Anna Gerge och Kristina Lander - PTSD. En handbok för dig som drabbats av psykisk traumatisering som barn eller vuxen

Faktaspäckad och komprimerad bok om PTSD, posttraumatisk stresstörning, som förklarar vad som kan utlösa PTSD och vilka behandlingsmetoder som finns, både inom vården och som egenvård.

1-3 % av jordens befolkning lider av PTSD. Utlösande faktorer kan vara att man blivit utsatt för våld, någon form av övergrepp eller sett en människa dö. PTSD är vanligare hos kvinnor än män. PTSD kan även vara partiell. Upp till 9 % av Sveriges befolkning lider av PTSD eller partiell PTSD.

Den som drabbats av PTSD har bl a flashbacks och förhöjd anspänning som t ex kan leda till sömnstörningar. Att försöka undvika vissa tankar eller situationer är vanligt.

parsley
12/11/12, 9:36 AM
#27

Kristina Svensson och Joanna Björkqvist- Förverkliga din bokdröm

Var tredje svensk vill skriva en bok. Författae är det populäraste drömyrket bland kvinnor. Endast en fåtal av alla manus som skrivs blir utgivna av förlag.

I Förverkliga din bokdröm delar Svensson och Björkqvist, som båda är egenutgivare och har givit ut böcker på egen hand, med sig av sina och andras erfarenheter.

Boken är positiv och inspirerande att läsa. Att skriva en bok och ge ut den på egen hand känns helt kllart möjligt efter att ha läst Förverkliga din bokdröm.

Annons:
parsley
12/19/12, 10:25 AM
#28

Jonas Gardell - Torka aldrig tårar utan handskar

Boken är mer gripande och berör mig starkare än vad TV-serien gjorde och det vill inte säga lite. Tyvärr blir jag lite påverkad av filmatiseringen i min läsning, eftersom jag stannar upp och tänker "hur var det när jag såg den på TV nu igen, hur såg den personen ut, vilket tonfall hade den" osv.

Gardell varvar rena faktakapitel om synen på homosexuella och kampen för homosexuellas rättigheter med de skönlitterära berättandet på ett sätt som förstärker historien och huvudpersonerna.

Tack, Jonas Gardell, för en fantastiskt fin bok. Jag ser fram mot att läsa de återstående två delarna i trilogin.

parsley
12/26/12, 12:12 PM
#29

Olga Kharitidi - Drömmästaren

En rysk psykatriker reser från Novosibirsk till Samarkand för att lära som bota psykiska trauman med hjälp av uråldrig visdom.

En del intressanta tankar skildrat i romanform snarare än sakprosa (boken är bibliotekskategoriserad som fackbok), men i det stora hela känns boken rörig och ostrukturerad. Den uråldriga visdomen handlar bl a lucida drömmar, en typ av vakendrömmar man kan uppnå bl a genom droger. Drömtydning roar mig, men jag tycker inte det är acceptabelt att experimentera med medvetandet och använda droger.

parsley
1/5/13, 1:53 PM
#30

Bodil Malmsten - Så gör jag, konsten att skriva

Bodil Malmstens bok är ingen regelrätt skrivhandbok. Man blir inte en bättre författare eller skribent av att läsa hennes bok. Den innehåller snarare reflektioner kring hennes eget skapande och läsande. Boken är vackert formgiven och känns underhållande att läsa. Speciellt stor behållning har jag av hennes lästips.

Vill man lära sig om skrivande och att skriva bättre så finns det rena handböcker som är mer informativa, t ex Elisabet Norin - Tre enkla regler finns inte, en romanskola. Bodil Malmstens bok skulle lika gärna kunna handla om pelargoner, veteranbilar eller lustiga grannar, som om skrivande.

parsley
1/5/13, 2:08 PM
#31

Dag Öhrlund - Skriv din bok och sälj den

Journalisten Dag Öhrlund, som bl a varit verksam som utrikeskorrspondent, berättar som sitt skrivande och hur han blivit författare. Han skriver deckare tillsammans med Dan Buthler och är en av medarbetarna i tidningen Skriva. http://tidningenskriva.se/

Skriv din bok och sälj den innehåller en rad intervjuer med olika författare som delar med sig av sina tips och berättar om sitt skrivande, både bestsellerförfattare och debutanter. Även förlagsrepresentanter, litterära agenter  och bokhandlare ger sin syn på bokmarknaden.

Boken är inriktad på marknadsföring och säljande. Hur marknadsför man sin bok som författare? Vad ska man tänka på om man skriver kontrakt med ett bokförlag? Vilka författare jobbar de litterära agenterna med? Kan en bok utgiven på eget förlag bli framgångsrik?

Kärleken till det skrivna ordet genomsyrar boken, men det är ingen bok för den som vill gulla med sin egen kreativitet utan det är en bok för den som vill satsa, inte bara tid, utan kanske också pengar på sitt författarskap. Som kunskapskälla om bokbranchen är Öhrlunds bok ytterst informativ.

Varje år får de stora förlagen ca 10.000 debutantmanus som ska läsas. Var tredje svensk drömmer om att skriva en bok. Hur bär man sig åt för att få förlagen att lägga märke till ens egen bok?

parsley
1/16/13, 4:53 PM
#32

Ulf Bagge - Trubaduren

Trubaduren är Ulf Bagges självbiografiska berättelse som den svenska visscenen under främst 1960-1980-talen.

På 1960-talet var levande musik en förutsättning för att restauranger skulle få utskänkningstillstånd. Den gitarrspelande trubaduren var billigare att engagera än en större orkester. Att betalningen gavs in natura i form av mat och alkohol förekom. Av någon anledning spelade även trubadurer på bingohallar. Innan Cornelis Vreeswijk och Fred Åkerström slog igenom i mitten av 1960-talet var visan främst en angelägenhet för överklassen som samlades i "Visans vänner" och lyssnade på Bellmantolkningar framförda av en sångare med luta, peruk och vita strumpor.

I sin bok redogör Bagge för att antal personer som han samarbetat med, däribland Monica Zetterholm och Beppe Wolgers, stött på eller blivit förolämpad av. Han samarbetade en del med socialdemokraterna och var med på flera valturnéer runt 1980.

Han arbetar som guide och organiserar stadsvandringar i Stockholm, något som märks på hans sätt att skriva, eftersom det påminner om ett muntligt berättande. I huvudsak ägnar han sig åt det som kallas den litterära visan, dvs skalder som Bellman, Lasse Lucidor och Ferlin. Han har medverkat i böcker om både Bellman och Lasse Lucidor. Visans framtid ser han i ett närmande till jazzen, eftersom det finns många välskolade unga musiker med den inriktningen numera. Den modernare delen av visscenen som influerats av bla rock, pop, punk, med artister som t ex Stefan Sundström, Dan Viktor och Tomas Andersson-Wij, bortser han från, liksom Thåströms populära och folkkära tolkningar av Bellman och Taube. På visfestivalen i Västervik får t ex den moderna visan större utrymme än den mer traditionella gren som Bagge representerar.

Ulf Bagges bok kan vara läsvärd om man är specialintresserad av visa och artistlivets villkor. Har man bara ett allmänintresse så tror jag att man har ett större utbyte av att läsa en mer journalistisk skriven biografi om t ex Cornelis Vreeswijk, se spelfilmen om hans liv eller läsa Cajsa-Stina Åkerströms självbiografiska bok "Du och jag farsan", om Fred Åkerström.

Vill man höra hur Ulf Bagge låter när han sjunger så finns det klipp på Youtube.

parsley
1/16/13, 5:13 PM
#33

Susan Maushart - Nedkopplad

Den ensamstående australiensiska trebarnsmamman Susan Maushart bestämmer sig för att genomföra ett experiment. Under ett halvår ska vare sig hennes tre tonårsbarn eller hon själv använda datorer, smartphones, spelkonsoler eller titta på TV hemma. Hon för dagbok vad som händer med familjen under experimentet och kompletterar sina anteckningar med fakta från olika vetenskapliga rapporter om hur vårt liv och sätt att tänka och kommunicera påverkats av internet. Hennes spåk är rappt och humoristiskt vilket gör boken underhållande att läsa.

De som är födda på 1990-talet eller senare har fötts rakt in i den digitala världen och har en instinktiv förmåga att handskas med ny teknik. Människor som är äldre har upplevt en värld utan datorer och Smartphones och tänker därmed lite annorlunda.

Unga som håller på med flera olika saker på en gång, vilket inte är ovanligt när man är uppkopplad, upplever själva att de har full kontroll på allt de gör, trots att de deltar i flera chatter samtidigt, kollar på youtube, uppdaterar facebook och gör läxor samtidigt. I själva verket är det inte så, eftersom ingen kan vara koncentrerad på mer än en sak åt gången.

Vi sköljs ständigt över med information, men informationen är fragmentarisk. Det är lätt att tröttna och söka sig till något annat. IQ-kvoten har ökat sedan mitten av 1900-talet, men proven har blivit svårare, så det genomsnittligt IQ är fortfarande 100. Förr så kanske man jobbade långa dagar vid det löpande bandet eller ägnade mycket tid åt hushållsarbete och strumpstoppning, vilket gjorde att man inte läste avancerade ryska romaner då heller.

Nya uppfinningar sägs ofta vara tidsbesparande, men i själva verket så är det inte alls säkert att det är så. Det går inte snabbare att diska i diskmaskinen än för hand. Man slipper bara se disken.

Matvanorna har förändrats. Det är allt vanligare att man äter vid datorn istället för tillsammans i familjen.

Maushart själv upplever problem när hon ska skriva. Det tar tid att skriva för hand. Överblicken saknas och det är svårt att ändra. Tangentbordet är en direkt förlängning av hjärnan. Att skriva med penna är som att rita med en pinne i sanden.

Hennes tonåriga barn hanterar medieförbudet på olika sätt. Den 14-åriga tjejen tillbringar mycket tid med vanliga telefonsamtal. Killen som är 16 börjar spela i ett band och bestämmer sig för att satsa på musiken och den 18-åriga tjejen shoppar och festar med vänner. Medieförbudet ger också utrymme för eget kreativt skapande som t ex dagbokskrivande och en påbörjad roman.

Mausharts bok är läsvärd dels för att den är humoristiskt skriven och dels för att den väcker en del intressanta funderingar om vad vi gör med vår tid, våra familjestrukturer och oss själva när vi är ständigt uppkopplade.

monstermash
1/17/13, 12:04 AM
#34

Herregud vad du läser mycket. Förvånad

Annons:
parsley
1/20/13, 10:05 AM
#35

#34 Tack. Jag läser en del. :)

parsley
1/20/13, 10:13 AM
#36

Peter Robinsson - En förgiftad man

Den framgångsrike kompositören Chris Lowndes bestämmer sig för att flytta tillbaks till England efter ett antal år i Hollywood. Han köper en förfallen gammal herrgård i Yorkshire och börjar forska i fastighetens historia. I början av 1950-talet giftmördas husets ägare, en framstående läkare. Hans betydligt yngre hustru döms till döden och avrättas för dådet. Lowndes ifrågasätter om hon verkligen var skyldig eller om mannen kan ha dött av naturliga orsaker.

Bokens intrig är fängslande, men Peter Robinsson har en förmåga att fastna vid ovidkommande detaljer som inte tillför berättelsen något, t ex beskrivningar av hotellrum som skulle kunna vara hämtade från en reklambroschyr, upplysningar om att tåget ankommer i tid och långrandiga beskrivingar av vilken mat han äter både i hemmet och när han går på exlusiva restauranger.

parsley
1/20/13, 11:17 AM
#37

Virgina Woolf - Ett eget rum

Boken är att betrakta som en krönika eller en essä om kvinnors rättigheter och villkor. Den skrevs 1928, i en tid när kvinnor haft rösträtt omkring ett decenium. Fortfarande betraktades den bästa kvinnan som sämre än än den sämste mannen, oavsett vad hon presterade.

Boken är intressant och tankeväckande, samtidigt som den är svårgenomtränglig och kräver en hel del av sin läsare.  Den har blivit något av en bibel för kvinnorättsrörelsen.

Hittade det här talande citatet i en artikel om boken

Slår man upp dessa sidor i Kajsa Dahlbergs Ett eget rum. Tusen bibliotek kan man också se hur läsarna kämpat med texten. Dahlberg har i sitt fyndiga konstverk förenat massor av biblioteksexemplar av Ett eget rum till en enda bok med alla understrykningar och marginalanteckningar synliga. En mardröm för en bibliotekarie, men helt fascinerande för en Ett eget rum-addict. Vissa sidor, som de om taxiresan, är helt svarta av understrykningar och klotter, andra seglar förbi intakta.

Källa http://www.gp.se/kulturnoje/litteratur/1.973370-virginia-woolf-ett-eget-rum

parsley
1/21/13, 2:03 PM
#38

Benny Rosenqvist och Ingrid Carlqvist - En resa i min själ

Tillsammans med medförfattaren och journalisten Ingrid Carlqvist utforskar mediet Benny Rosenqvist sina tidigare liv och berättar hur han och Ingrid återfötts i olika skepnader genom tiderna. Japanska geishor blandas med Chicagos maffia, norska häxor som bränts på bål och grymma pirater i Karibien. Skildrandet är snarare privat än allmängiltigt.

Den som själv vill möta sina tidigare liv uppmanas att meditera över ämnet eller kontakta någon som behärskar hypnos.

I varje tidigare liv lär vi oss saker som vi tar med oss till nästa liv. Vi möter samma människor i olika gestalter liv efter liv.

En tvillingsjäl är inte samma sak som en själsfrände. Tvillingsjälen kan vara ett syskon, en nära vän eller en förälder. Syskonsjälar som gifter sig får ett dåligt sexliv. Själsfränden är den som ser oss som vi verkligen är. Det är inte säkert att vi kommer särskilt väl överens med vår själsfrände. Att möta en själsfrände kan vara en omtumlande upplevelse. Inför varje nytt liv väljer vi vilken tvillingsjäl och själsfrände vi ska möta i just det här livet.

Det är möjligt att vi har tidigare liv och att vi faktiskt återföds i nya kroppar. Samtidigt så har vi tillgång till ett överflöd av information, genom böcker, tidningar, spelfilmer och dokumentärer. Vi vet helt enkelt en hel del andra kulturer och historiska händelser. Att en del av dessa berör oss djupare än andra och kan sätta fantasin i rörelse känns inte precis osannolikt. Benny Rosenqvists bok lyckas inte övertyga mig om någonting annat.

parsley
1/24/13, 9:04 AM
#39

Jag som tycker att jag läser mycket. :) En bokbloggarens 2012 lista

http://www.bookydarling.se/2012/12/arets-basta-och-samsta-bocker-2012.html

parsley
1/24/13, 9:22 AM
#40

Diego Marani - Ny finsk grammatik

Året är 1943. En man hittas medvetslös i Triestes hamn. Han tas till ett lasarettsfartyg. Läkaren ombord tror att mannen, som förlorat sitt minne och sitt språk, kommer från Finland. Själv flydde läkaren till Tyskland som ung undan finska inbördeskriget.

Marani har utsökt poetiskt språk, där varje mening känns som en dikt, och väcker läsarens egna tankar. Han skriver om den mänskliga existensen och identiteten, om språket och dess ursprung, kärlek och vänskap i krigets skugga, Finlands historia och myter.

En stor läsupplevelse och en bok att återvända till.

parsley
1/24/13, 9:24 AM
#41

Sania Hedengren, Susanna Zacke - Garnnystan och tygtravar

Inspirations- och hobbybok som varvar vitmålat och shabby-chic med klara pastellfärger. Förutom beskrivningar på mormorsrutor (som inte virkas på det sätt som jag lärt mig) och african flowers så finns det ett antal andra projekt. Beskrivningarna känns ofullständiga. Tycker man om stilen och har kunskaper hur man gör så kan boken fungera som inspriationskälla. Personligen tycker jag att boken känns ganska slarvig och hafsigt gjort. En stor mormorsruta används som överkast, men det finns t ex ingen uppgift om hur mycket garn som går åt.

Annons:
parsley
1/24/13, 9:27 AM
#42

Clara Lidström - Underbara Clara - vintagepimp och hemmafix

Bloggaren Clara Lindström som pyssel- och livsstilsbloggar på underbaraclara har samlat några av sina bästa tips i en bok. Lite textilt, bl a lapptäcke av gamla kökshanddukar, lite recept, av typen nässelsoppa, mazarinkaka och lavendelskorpor, lite andra typer av pyssel och en del åsikter om saker och ting.

http://www.underbaraclaras.com/

I boken tipsar hon om hur man fyndar på loppis och visar sina bästa vintageklänningar. En hel del av de "loppisfynd" hon visar är saker som är relativt eftertraktade på loppis. Gamla sockerlådor brukar t ex kosta ett par hundralappar (på de auktioner jag besöker). Även de serviser hon visar brukar vara eftertraktade och loppisinnehavarna brukar veta vad saker och ting ska kosta numera.

Boken ger ett lite blandat intryck på mig. Jag gillar hennes anspråkslöshet "back to basic" och motvilja mot att renovera sönder hus med t ex nya kök, men får inte särskilt mycket nya idéer från boken. Den innehåller mest sådant som jag redan vet. Det är möjligt att en yngre läsare (Clara själv är i 25-års åldern) kan ha större utbyte av den.

parsley
1/26/13, 10:14 AM
#43

David Klüft Frimark, Pernilla Klüft, Roland Larsson - Fulmonster, korsstygn, ful design och fint pyssel

Designgruppen Fuldesign startade i Stockholm 2005 som reaktion på den påklistrade total-make-over-trenden där man måste ha ett perfekt hem, utseende, liv och ekonomi för att vara med. De har medverkat i flera utställningar på konstmuseer, kulturhus och gallerier.

Mycket av innehållet i boken känns igen från och återfinns på Fuldesigns hemsida. Boken är inspirerande att bläddra i, en bok engagerar mer än en hemsida. På internet är det lätt att klicka vidare och leta efter något som känns mer lockande för stunden. Fuldesign känns tillåtande. Att vara kreativ och skapande är viktigare än att slutresultatet blir "perfekt". http://www.fuldesign.se/en/

Boken inspirerar till eget skapande. Alla kan vara aktiva inom craftism och göra fin-fula saker att vara stolt över. Formgivarna inom fuldesign är skickliga på att fånga sin samtid och ge betraktaren eller medskaparen en aha-upplevelse och en känsla av att allt är möjligt.

parsley
2/1/13, 8:50 AM
#44

Caitlin Moran - Konsten att vara kvinna

Den brittiska nöjesjournalisten Caitlin Moran berättar om sin uppväxt i en dysfunktionell familj, där mamman var fullt upptagen med att föda nya barn och pappan låter resten av syskonen vänta i bilen utanför puben och redgör för sina åsikter om att vara kvinna. Hon är kul, galghumoristisk och har ett underhållande språk och berättande.

I sin bok presenterar hon en feminism som alla kan känna igen sig i och identifiera sig med. Hon formulerar feminism som: Har du en slida?Vill du själv bestämma över den?

parsley
2/1/13, 8:56 AM
#45

Paul Harding - Tiden

8 dagar innan sin död börjar George Washington Crosby hallucinera. Berättelsen växlar mellan hans hågkomster från uppväxten, tankar om klockor, eftersom Crosby är urmakare, och släktingarnas omsorger om den sjuke.

Att läsa Paul Hardings bok är att som att tränga in en människas tankar, sina egna eller någon annans, och komma denne riktigt nära, en nedtecknad feberdröm. Tiden är en rad återgivna ögonblick, en bok att läsa långsamt och förundras över.

parsley
2/2/13, 10:00 AM
#46

Annika Dahlqvist & Birgitta Höglund - LCHF för seniorer

Sanna Ehdin - Sannas matbok, för den självläkande människan

Båda böckerna är kokböcker med faktainslag om ämnet kost och välbefinnande.

Annika Dahlqvist har gett ut att antal böcker och kokböcker om LCHF. LCHF betyder low-carb, high-fat och innebär att man äter en kost med lite kolhydrater, normal mängd protein och större mängd fett än vad vi lärt oss från tidigare kostråd. De recept som finns i Dahlqvist bok påminner mycket om "vanliga" recept. Det är ingen extrem LCHF-diet som hon förespråkar. Bl a förekommer det honung som sötning i en del rececpt. Teorierna kring LCHF-kost är ganska lätta att lära sig. Dahlqvists bok innehåller en fullt tillräcklig introduktion. LCHF behöver inte vara speciellt krångligt. Något som jag kan irritera mig på är den marknadsföringsexpert som kommit på att kokböcker ska vara nichade och vända sig till en viss målgrupp för att sälja bra. Enligt den teorin säljer titlar som "LCHF för barnfamiljen" och "LCHF för seniorer" bättre än en bok som heter "LCHF för alla". Trist, för det här är en användbar kokbok, som säkert tappar många presumtiva köpare pga titeln, som riktar sig till en tänkt målgrupp.

Sanna Ehdins bok, Sannas matbok, för den självläkande människan, är betydligt mer teoretisk. Bokförlaget har satsat mycket på lay-out och formgivning, vackra foton och flerfärgstryck, ljus text mot mörk bakgrund osv, något som jag tycker gör boken svårläst. Jag har läst det mesta Sanna Ehdin skrivit och brukar följa hennes blogg. För att tillgodogöra sig hennes matbok och de teorier hon presenterar så bör man ha goda grundkunskaper i kost och hälsa. Recepten baserar sig på råvaror som sägs motverka inflammationer i kroppen. Jämfört med LCHF så använder hon sig av betydligt mer rotfrukter, frukt och råris än vad som förespråkas i den dieten. Hennes kostråd blir mer tillåtande, men kanske också lite svårare att följa än ren LCHF. Ehdin hävdar att många lider av låggradig kronisk inflammation vilket kan innebära att man antingen

  • fryser lätt eller svettas mycket
  • minskar eller går upp i vikt
  • ser blek och blodfattig eller rödbrusig ut eller har lätt att få hudutslag
  • är trött och orkeslös eller hyperaktiv
  • är nedstämd och ledsen eller aggresiv och lättirriterad

Sjukvården upptäcker bara en liten del av de födoämnesallergier som finns. Många mår bra av att ta bort spannmål ur kosten.

Båda böckerna innehåller recept som känns inspirerande att testa och är läsvärda om man är intresserad av sambandet mellan kost och hälsa.

parsley
2/9/13, 8:08 PM
#47

Katrine Kielos - Det enda könet

Med ett rappt och slagkraftigt språk skriver Katrin Kielos om nationalekonomi så även icke-ekonomer förstår hur saker och ting hänger ihop. Boken rekomenderas om man vill få en inblick i de ekonomiska teorier som styr så mycket av vår vardag. 

Den mest berömda defintionen av nationalekonomi formulerades 1932 av Lionel Robbins. Han definerade nationalekonomi "som vetenskapen som studerar mänskligt beteende som en relation mellan mål och knappa resurser som har alternativ användning". Naturen är snål och mot människan, som i sin tur har obegränsad aptit och fullständig valfrihet. Den förnuftige och logiske mannen ska dominera och besegra den kvinnliga naturen. 

Ekonomen Julie Nelsson har väckt frågan om vi istället definierar ekonomi som "vetenskapen som studerar hur människan uppfyller sitt ansvar och njuter av livets läckerheter med hjälp av naturens generösa gåvor" .

I de ekonomiska modeller vi använder idag är det mannens arbete som räknas. Kvinnors hemarbete räknas inte.

Det är egenintresset som ställer middagen på bordet, menade Adam Smith. Slaktare, bagare och ljusstöpare utförde sina sysslor för att de tjänade på det. Kielos konstaterar att Adam Smith fick middag för att hans mamma lagat mat åt honom.

parsley
2/13/13, 10:43 AM
#48

Josefine Sundström - Vinteräpplen

I Vinteräpplen skriver Josefine Sundström historien om kvinnorna i sin släkt och männen som dricker, sviker och misshandlar. Fattigdomen är påtaglig, det fysiska slitet likaså. 

Mormor Susanna blir ensam kvar i torpet tillsammans med sina barn när mannen en charmerande dragspelare försvinner. Hon arbetar hårt, för att klara livhanken och få mat på bordet, för att glömma och för att hantera omgivningens skvaller. Yngsta dottern, sladdbarnet, Mari, hunsas och får en kärlekslös uppväxt. Många av torpets sysslor blir hennes ansvar. Som dyslektiker anses hon vara lite efterbliven och får sluta skolan i förtid. I tonåren blir hon gravid med Tova. Barnet svetsar Susanna och Marie samman. Tova längtar bort från slitet och ö-livet. Hon vill se något annat, ha ett jobb och ett eget liv, men gifter sig med en man som visar sig vara alkoholist och hustrumisshandlare. 

Josefine Sundström berättar om sina släktingar med utgångspunkt från de minnesbilder de har och de historier hon själv fått höra. Personporträtten är inkännande och nära. Tyvärr tycker jag att miljöbeskrivningarna är lite för kortfattade. Jag hade gärna sett lite tydligare miljöbeskrivningar, eftersom hon skriver om Finland. Hon har ett fantastiskt språk och en egen berättarröst som ger liv åt de svåra ämnena, armodet, misshandeln, alkoholismen.

Annons:
parsley
2/13/13, 10:46 AM
#49

Solveig Larsson - Vantboken, Solveigs vantar

En 300 sidor tjock bok med omkring 130 beskrivningar på mönsterstickade vantar. Fascinerande och praktiskt användbar om man gillar mönsterstickade vantar.

parsley
2/13/13, 11:01 AM
#50

Eva Rusz - Varför hatar män kvinnor som älskar dem?

Boken utgår från fyra olika fall där kvinnor misshandlas av sina män på olika sätt, fysiskt och verbalt. Männen är alla framgångsrika och uppskattade inom sina respektive yrken, men i en privat relation misshandlar de.

Det är få män som beter sig på det här sättet, men problemet finns och ska absolut inte underskattas. Att gå i terapi eller familjerådgivning är ingen lösning eftersom de här männen kan manipulera behandlare till sin egen fördel och för att de ska vända sig mot kvinnan och ta mannens parti. 

Eva Rusz redogör för aktuell forskning. Orsaken till de här männens personlighetsstörning kan finnas i en störd och otrygg anknytning i barndomen.

parsley
2/18/13, 10:20 AM
#51

Johanna Ekström - Om man håller sig i solen

Johanna född 1970 växer upp i ett kulturellt kändishem. Båda föräldrarna är författare, Per Wästberg och Margareta Ekström Familjen är intellektuell och bildad. Hemmet på Djurgården i Stockholm är vackert som en tavla. Möblerna gustavianska, porslinet ostindiskt, kakelugnarna rikt dekorerade, golven fria från mattor. Utlandsresorna många. Familjen säger sig stå utanför klassamhället, frågor om klass berör inte dem, eftersom de är intellektuella. Den behärskade ytan är allt. De kan prata om allt, men ändå inte närma sig varandra. Fadern har långa förhållanden med olika kvinnor utanför äktenskapet.

Som vuxen blir Johanna författare och bildkonstnär. Om man håller sig i solen är en uppgörelse med barndomen och föräldrarna, skriven på ett känsligt och poetiskt språk. Miljöbeskrivningarna illustrerar hennes känslor. Det finns hårstrån i badrummet. En dammråtta ligger under den gustavianska soffan. För att kontrollera sin inneboende oro utvecklar Johanna städmani. Hon blir anorektisk och svälter sig själv. Senare i tonåren och det unga vuxenlivet festar hon intensivt och har en rad kortvariga sexuella förhållanden. Berättandet är introvert. De yttre miljöerna används för att illustrerara känslor. Människorna känns som skuggvarelser.

parsley
2/18/13, 10:30 AM
#52

Jonas Gardell - Torka aldrig tårar utan handskar, del 2 Sjukdomen

Berättandet är så starkt att hjärtat slutar så. Det stelnar till en klump av återhållen gråt i bröstet. Skildringen är naken och inkännande. 

Citatet

I mitten av åttiotalet på ett sjukhus någonstans i USA låg ett barn dörende i infektionssjukdomen AIDS. Barnet var övergivet av sin familj och därför ensamt. På sängens kortsida var ett anslag uppsatt.

Får ej vidröras

inleder boken. 

Det 3 kommer i augusti 2013. Jag funderar på att läsa alla tre delarna i en följd då, för helhetens skull. När jag läste del 1, så hade jag nyss sett dramaserien på TV, vilket påverkade min läsning. När jag läste 2:an hade intrycken från TV-serien bleknat. Personskildringarna blir djupare jämfört med filmatiseringen.

parsley
2/18/13, 10:45 AM
#53

Nina Björk - Lyckliga i alla sina dagar, om pengar och människors värde

Nina Björks bok Lyckliga i alla sina dagar påminner mycket om Katrine Kielos "Det enda könet", som jag skriver om i # 47. Båda böckerna handlar om hur synen på att vara människa har förvandlats de senaste årtiondena, när allt, även människan,  är en vara som kan säljas. Även den egna personligheten är till salu i form av humankapital. Det vi gör är en investering i humankapital. 

Björk börjar med att analysera Disney-filmer, där drömmar kan bli sanna, om man bara vågar tro. Mirakel kan ske. 

Drömmen är individualistisk, inte kollektiv. Jag är värd ett annat öde. Utopin, den dröm som handlar om vad världen skulle kunna vara, avvisas. 

Drömmar om mänsklig samvaro paketeras till marknadsförda drömmar om konsumtion. 

Produktiviteten har ökat, vilket leder till att livslängden för olika varor har blivit kortare. 1997 hade en dator en livslängd på 4-5 år. 2003 var den 2 år och dagens moderna lap-tops har en ännu kortare livslängd.

Upp till toppen
Annons: