Annons:
Etikettboktips
Läst 5464 ggr
Swadika
2012-10-09 17:55

Femtio nyanser av honom?

Är det någon som har läst den, typ alla säger att den är bra men jag är egentligen inte så mycket för de typer av böcker.

Iallafall säger typ alla att de är som en fanfiction av Twilight (och jag tycker väldigt mycket om TTS serien) så därför vill jag läsa den :) Men någon som har läst den och vad tycker ni om den?

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Annons:
Cafesinner
2012-10-09 19:31
#1

Det är rått sex, inte twighlight-liknande :) Jag gillar ifs BDSM och sådant, haha… men annars ska man inte ge sig in på den. Tycker det är totalt fucked up att alla bokaffärer skyltar med den som om det vore vilken bok som helst när den till stora delar är porr. Visst, jag gillar den psykologiska aspekten och ibland är den rolig… men 75% är typ, omg han har satt fast mig i sängen och ska smiska mig med ett ridspö eller ojoj han vill ha sex när jag har mens huhuhu vad skumt.
**
Gav den 4 av fem och mitt system ser ut så här:**

1 - Brinn!
2 - Inte min grej.
3. Läsvärd.
4. Fångande/bra!
5. Amaaazing.

Swadika
2012-10-09 19:40
#2

Haha, var det så mycket, hade iallafall hoppas på 50% "vanligt" ;) Ställde mig i kö på den på biblioteket, men det är 200 personer före mig, så får ens se om jag fortfarande är intresserad när den faktiskt finns inne på biblioteket ^^

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

resc
2012-10-09 19:49
#3

Erhm förlåt men.. Vill man verkligen låna den på.. biblioteket. På plats 200 i kön dessutom..

Just sayin! Skrattande

Cafesinner
2012-10-09 19:50
#4

2 - ok men bara du känner för att läsa om en kvinna som mer eller mindre manipuleras till att ge sig in i ett BDSM-förhållande som en mans slav och han hela tiden knullar henne på olika skumma sätt med sadomaschocistiska inslag :) 

Isf har jag en länk där du kan ladda ner den. Laddade ner min kopia där och var bara typ 4 felstavningar i hela boken.

Cafesinner
2012-10-09 19:51
#5

3 - hahahh. dem cumstains………………

Swadika
2012-10-09 19:53
#6

#3 Haha nja kanske inte :P men jag har just nu inga pengar ;) Fast det fanns iallafall över 10 böcker men ändå ^^

#4 Jag är inte känslig ;) Om du har det så kan du antingen PM:a mig eller något ^^

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Annons:
Paimon
2012-10-09 19:58
#7

Jag läste faktiskt ut den imorse och jag gillade den inte av följande anledningar:

1. Boken är alldeles för repetativ, det är samma ältande om och om igen.

2. Den lanseras som årets erotikbok och det är mycket sex i den men jag tycker att väldigt många av sexscenerna var upplagda på samma sätt, det är inte så nyanserat berättat utan det är….ganska tråkigt.

3. Jag tycker den är välidgt lik Twilight i själva grundtanken. Och jag gillar inte Twilight, men eftersom du gör det så kanske du gillar 50 Shades..

4. Sen hade jag lite svårt att komma in i boken, alltså engageras av historien för jag gillade inte riktigt hennes sätt att skriva, den blev bättre ju längre in i boken man kom men början tyckte inte jag hade så speciellt berättande språk.

Sen kan jag nämna att inte hela boken är dålig, den är lite smårolig på sina ställen. Hon har sin "inner Godess" som är ganska kul ^^

Så det är vad jag tyckte om boken i snabba drag men som sagt om du gillar Twilight så tror jag nog ändå att du kommer gilla den här också.

Swadika
2012-10-09 20:02
#8

Jag läste nyss att detta tydligen var en fanfiction av twilight som fick publiceras, att det alltså började som det men att hon fick byta ut namnen och sedan publiceras :)

Jag hittade ett typ "gratis 1 kapitel" som jag skumläste lite snabbt, lite intressant att hennes tankar är i kursiv stil :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

aggeelin
2012-10-09 20:37
#9

Jag började att lyssna på den  som ljudbok på engelska men uppläsaren var mindre rolig att lyssna på. Jag ska försöka en gång till Flört

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Swadika
2012-10-09 20:38
#10

usch jag hatar ljudböcker där uppläsarna är tråkiga, man kan inte konsentrera sig på boken då xD

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

aggeelin
2012-10-09 20:40
#11

#10 Jo, det är svårt att läsa/lyssna när uppläsaren låter sval och ointresserad. Kanske blir det bättre om jag försöker igen. Är lite nyfiken och tycker att det är roligt att läsa på engelska

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Magrat
2012-10-09 23:43
#12

"Maken till dålig bok har jag nog aldrig läst. Visst, säkert utmärkt kiosklitteratur men sättet hon skrivit på om BDSM får varenda cell i mig att vilja spy. Gav trist nog en enorm vrångbild, dessutom var karaktärerna tråkigt stereotypa och kändes inte alls genomtänkta och utvecklade.
_För all del, det är en trilogi, och det blir kanske bättre i nästföljande böcker, men jag lär inte läsa dem efter att verkligen haft lite kräksmak i munnen hela första. Oj, vad jag vsst inte tyckte om den boken."

_Quotade mig själv från tråden om böcker man inte rekommenderar. Tråkigt nog en riktigt jäkla trist bok som spär på alla fördomar som rent generellt redan finns omkring BDSM. Och som sagt, illa skriven var den också, för mig är det obegripligt hur boken kunde bli en så enorm storsäljare. Läs inte boken är mitt tips. Följande två "analyser" av böckerna är förövrigt väldigt läsvärda om man nu ändå läser boken (de är bra i övrigt också, men du förstår nog min poäng)speciellt den nedersta länken.

http://www.huffingtonpost.co.uk/2012/08/02/fifty-shades-of-grey-real-life-submissive-bondage_n_1732366.html#slide=more242400

http://www.guardian.co.uk/theguardian/shortcuts/2012/jul/08/fifty-shades-grey-bad-bondage

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Cafesinner
2012-10-10 13:19
#13

Eftersom jag själv är stor fanfic-läsare (dock inte Twighlight) känner jag igen hennes sätt att skriva därifrån..hur nybörjarna skriver. Dvs skyndar mellan mötena huvudpersonerna har eftersom författaren vill komma till the good bits… samma sak med att huvudkaraktärerna var aningen platta, speciellt vissa av dem. 
Jag tyckte den blev bättre ungefär halvvägs igenom eftersom hon började gå in på Christians psyke men nja… håller med, för repetativt sex hela tiden, ibland ville jag bara snabbspola.

Annons:
aggeelin
2012-10-18 22:17
#14

Jag har läst boken "Grannen" av Butler och Öhlund och det låter som om det är lite liknande tema i dessa böcker, dvs, tufft sex och tvång

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Gimbergsson
2012-10-27 23:43
#15

50 shades of grey är helt klart den bästa bok jag läst! Inte på grund av innehållet (eller jo lite kanske) utan mer för at jag gillar sättet den är skriven på, språket osv. Jag har dock läst den på engelska och ska fortsätta med dem andra två (det är en trilogi) så snart som möjligt! Jag läser den på engelska eftersom jag oftast tycker bäst om böcker som är precis som de var skrivna (språk och ORDVAL framförallt), en översatt bok blir aldrig detsamma som orginalet enligt mig.

Alla tycker vi olika men just jag blev helt förtrollad och förälskad i boken, fantastiskt bra! Rekommenderas verkligen! 9/10 i betyg.

PeachyAlice
2012-11-03 13:53
#16

Den känns verkligen som fanfiction. Jag kan gå till fanfiction.net och hitta bättre skrivna berättelse vilken dag som helst och jag hatar att jag vet om det. Jag avskyr att hon skriver som ett barn, karaktärerna är larviga (vilket inte är så konstigt om man har i åtanke att det ÄR Bella och Edward, men eftersom du gillar Twilight så antar jag att det inte är et problem för dig). Sällan har jag läst så tråkig erotik, mitt problem är inte att det är BDSM utan att den bara är så TRÅKIG.

Jag tror att om man tidigt i boken läser att en karaktär säger till den andra "Du borde hålla dig borta från mig.." för att sedan bevittna hur denne stalkar sitt "offer", så är det dags att slänga boken så långt bort man kan.

I mina ögon är det här absolut skräp.

Geru
2012-11-14 21:52
#17

Hmm. Jag själv är ju praktiant inom.. Ja, ämnet som boken verkar handla om till stor del. Det finns en väldig massa fördomar där, ja:p

Tråkigt, i så fall. Har inte läst boken själv, men en fanfiction med twilight+bdsm, njae… Jag hade nog använt den boken som eldved, faktiskt.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

aggeelin
2012-11-14 22:07
#18

Nu har jag läst (lysnat) på boken och det här är en bok som inte passar mig. Det är som om den vore skriven av Nora Roberts! Det är så mycket "fjant", som följande: han är så vacker, han har så vacker profil, han är världens vackratste man, hon biter sig i läppen, han blir så upphetsat av det, han är så vacker, hon biter sig i läppen osv. Förutom, som ni andra säger, så är det fler upprepningar av annan sort. Nej, det här är som en romantisk smet, med lite bdsm-light Obestämd

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[eeklund]
2013-01-15 11:23
#19

Jag läste alla tre böcker på mindre än två veckor. Fastnade totalt för dom :)!

Swadika
2013-01-16 10:43
#20

Funderar faktiskt på att köpa dem (: Men vill gärna hitta dem på engelska till vettigt pris

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Annons:
[eeklund]
2013-01-16 11:49
#21

#20 Har inte Cdon bra priser? :)

Swadika
2013-01-16 11:51
#22

#20 Jo det har de säkert ^^ Har inte kollat där faktiskt xP Kollade bara alibris, bokia och amazon tror jag det var. Men får kolla CDon också :D

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

aaadelina
2013-02-08 19:45
#23

Åh snälla snälla Cafesinner, kan inte du länka? Vill verkligen läsa den men har ont om pengar och tycker det är lite pinsamt att låna den på biblioteket 

[Malin]
2013-02-09 10:49
#24

Jag har läst hela trilogin och gav betygen 4-5-4 så sammantaget var det en väldigt bra serie som var svår att sluta läsa. Det jag gillar mest men den här trilogin är att den fått folk som sällan läser att börja läsa!

Alba333
2013-02-13 15:43
#25

Jag har läst hela trilogin på engelska. Rekommenderar att läsa den på orginalspråket eftersom det redan är ett ganska "barnsligt" språk. Översatt till svenska blir det ännu "värre" eftersom svenskan saknar engelskans nyanser.

Vet dock inte vad jag ska tycka om dessa böcker. Pendlar mellan totalt fruktansvärda till helt okej och läsvärda. Beror troligtvis på att böckerna själv pendlar kvalitetsmässigt. Många avsnitt är mycket fängslande och man sträckläser medan andra avsnitt ger en gäspning och man vill bara bläddra förbi.

Sexet säger jag inte så mycket om, det är sex helt enkelt. men jag tror att de ingående sexbeskrivningarna bidrar till beskrivningen av huvudpersonernas relation, man kommer ju väldigt väldigt nära, om jag säger så.

Upp till toppen
Annons: