Annons:
Etikettboktips
Läst 3452 ggr
monstermash
2013-02-03 16:12

Boktips om sekter/satan?

Finns det någon som har några boktips som innehåller olika slags sekter? Gärna självbiografi, det måste vara verklighetstroget iallafall.

Annons:
parsley
2013-02-05 08:42
#1

Margareta Sturesson - Om det så skulle kosta mig livet

En självbiografisk berättelse om hur en kvinna bryts ner av en kristen sekt och hur hon kämpar för att bli frisk efter den psykiska terror sekten utsatt henne för.

Anders Haag - Att vinna en tro och förlora sig själv

Faktabok med självbiografiska inslag. Författaren har varit med i Hare Krishna. I boken berättar han bl a  om varför vissa människor dras till sekter, vad som gör en ledare karismatisk och hur gruppdynamiken i en sekt fungerar.

monstermash
2013-02-05 18:01
#2

Tack så jättemycket Parsley!

ceolas
2013-02-05 19:18
#3

Peter Pohl - Sekten

Sekten är den sanna berättelsen om en familj som slogs itu av en sekt. I boken beskriver Peter Pohl en verklighet som han återskapat efter telefonsamtal, tidningsartiklar, radioprogram och samtal med några av de inblandade. Berättelsen följer familjens liv under några märkliga år. En uppskakande läsning för alla som vill sätta sig in i hur tillvaron i en sekt kan te sig, och försöka förstå vilka mekanismer det är som får människor att ge sig in i ett sådant liv.

monstermash
2013-02-05 19:36
#4

Tack så mycket!

tanteva
2013-02-17 14:50
#5

Lite av ett favoritområde för mig, så jag var ner och rotade runt i mina bokhyllor och här kommer en liten lista. Många böcker är nog så gamla så du måste leta på antikvariat eller bibliotek.

Adams änglar av Robin F. Brancato: en gammal ungdomsbok som är utgiven på Rabén och Sjögren. Kanske inte den bästa bok jag läst, men den handlar om en kille som fastnat i en sekt som heter just Adams änglar.

Det finns annan frukt än apelsiner av Jeanette Winterson: en klassiker om hur det är att växa upp i en konstig religiös rörelse. En roman men byggd på författarens eget liv. En av mina favoritböcker.

Jehåvasjäveln av Henrik Pettersson: Även detta en roman baserad på författarens eget liv. Om att växa upp i Jehovas vittnen och om att lämna sekten. Bra!

Då gråter änglarna av Marianne (pseudonym): en norsk självbiografi av en kvinna som blivit utstött från Jehovas vittnen. Ett tag sen jag läste den, men jag har för mig att den här okej.

Livets Ord av Per Kornhall: en självbiografi om Per Kornhalls tid inom Livets Ord i Uppsala. Mycket intressant. (Jag vet att många inte anser att LO är en sekt, men nu utgår jag från Kornhalls egen beskrivning av det han upplevt.)

Escape av Carolyn Jessop: tyvärr inte översatt till svenska. Självbiografi av en kvinna som lämnat en av de mer fundamentalistiska grenarna inom mormonismen. Har inte läst den själv än.

Ur Satans grepp av Doreen Irvine: en självbiografi om en kvinna som höll på med satanism men som nu blivit kristen. Läste den för massor av år sen, jag var nog bara tonåring och jag minns att jag tyckte den var otäck. Kanske inte skulle tycka detsamma i dag :)

Offer för Children of God av Una McManus och John Charles Cooper: biografi om Unas liv och hur hon som ung flicka hamnar hos Guds barn och livet i den sekten och hur hon tar sig därifrån så småningom. Väldigt intressant.

Guds barn av Sylvia Padilla: en biografi om familjen Padillas liv i Guds barn. Väldigt intressant.

Cats are like potato chips - you can't have only one!

monstermash
2013-02-17 20:21
#6

#5 - Tack så jättemycket!! 😃

Annons:
Lavine
2013-02-19 00:33
#7

Den är redan nämnd, men jag tyckte Då gråter änglarna av Marianne var riktigt bra. Jag kommer ihåg många detaljer från den boken än i dag fast det snart har gått 10 år sen jag läste den.

Jag har även tänkt läsa Avhopparen av Robert Dam (också norsk) som berättar om sina 20 år inom scientologin.

monstermash
2013-02-19 10:30
#8

#7 - Alltid bra att höra från fler att böckerna är bra! Tack!

Upp till toppen
Annons: