Annons:
Etikettövrigt
Läst 2287 ggr
Tarotstollan
2013-02-07 02:08

Rekomenderade böcker?

Har vid flera tillfällen mer eller mindre blivit "påtvingad" att läsa böcker som jag i vanliga fall inte hade tänkt mig att läsa.
Särskilt vid två tillfällen var det en bibliotikarie som sa till mig att jag "måste bara" läsa dessa böcker för de var så bra.

Jag var tvungen att läsa dem eftersom hon då var min chef och "skojhotade" mig med att hon ville veta vad jag tyckte om olika saker i böckerna, så att hon visste att jag hade läst dem!
Och ja, hon frågade ut mig!

Jag hade redan sett böckerna, och visste att jag inte skulle gilla dem.

Självklart läste jag dem, men inte 17 förstod jag vad det var som var som var så bra med dem! Tyckte bara jag ödslade min tid på annat som jag kunde läst!

Bland annat var det en bok som just då under mitten av 80-talet var omskriven i pressen och "alla" pratade om att den var så bra,  "alla" sa att du får inte missa denna. Tror författarinnan fick något pris för den och det pratas fortfarande om den ibland när hennes namn kommer upp.

De menar ju väl, men jag vill inte vara otrevlig mot dem.
 

Så vad gör ni om folk rekomenderar böcker till er som ni redan vet att ni inte kommer att gilla?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Lavine
2013-02-11 18:29
#1

Tror att jag sällan skulle känna mig så pressad att läsa en bok som jag inte kände för att jag faktiskt gjorde det. Undantaget förstås i utbildningar, men så var ju inte riktigt fallet som du beskriver. Jag skulle bara säga att jag skulle ha den i minnet, men att det inte verkade riktigt rätt för mig just nu. Och tacka för tipset. 

parsley
2013-02-11 18:57
#2

Jag tycker inte man ska tvinga på andra sin boksmak. Man får försöka ha lite fingertoppskänsla för vad mottagaren kan tänkas gilla också.

En del böcker är man förstås tvungen att läsa i samband med utbildningar odyl, men vanlig skönlitterär läsning ska vara rolig.

parsley
2013-02-11 19:08
#3

Jag tycker inte man ska tvinga på andra sin boksmak. Man får försöka ha lite fingertoppskänsla för vad mottagaren kan tänkas gilla också.

En del böcker är man förstås tvungen att läsa i samband med utbildningar odyl, men vanlig skönlitterär läsning ska vara rolig.

Sozzia
2013-02-11 21:42
#4

Ang. skönlitteratur gör jag såhär:

1. Jag säger sanningen. (Blev lättare när jag passerade 30-års strecket.) Detta är inte den typ av bok jag föredrar att läsa.

2. Om inte det funkar, utan personen argumenterar, säger jag ok, ler och slå upp första sidan i boken. Där läser jag första meningen. (I de flesta böcker är den rena rama skiten!) Den säger allt! Och då menar jag ALLT!!! Jag skrattar till (med glinten i ögat) och säger att det var just som jag trodde, denna bok är inget för mig. (En klok författare sade till mig en gång att om jag inte vet vilken bok jag ska läsa ska jag alltid läsa första meningen och bedöma boken utifrån det. Ett bra råd som hittills har stämt bra.)

Och ett annat som jag numera följer:

Livet är för kort för att läsa dåliga böcker!

Med det i åtanke tar jag mig rätten att säga nej.

Tarotstollan
2013-02-11 22:50
#5

Tack för bra svar.
Det värsta är väl när de tar med sig sina egna utlästa böcker och vill att man skall läsa dem.
Jag skrev nog mest inlägget för att få ur mig lite av min frustration över hur folk tänker om böcker. 

Själv frågar jag alltid om det är någon som vill läsa en bok som jag tycker har varit bra, jag tar inte med mig böckerna till dem innan de sagt ja.
Å andra sidan är jag så rädd om mina böcker oavsett om de är inbundna eller pocket, så jag lånar bara ut dem till folk jag vet är lika rädda om sina böcker som jag är.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Cafesinner
2013-02-17 09:40
#6

Skiter i att läsa dem:)

Annons:
Halvdansken
2013-02-20 10:41
#7

Vad var det för böcker?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Tarotstollan
2013-02-20 20:32
#8

Om det är mig du menar, så var en av böckerna "Aprilhäxan"av Maj-Gull Axelsson. Vet ju att den boken fått bra kritik både i pressen och av vanliga människor, men jag tyckte den var ingenting. Hon har skrivit i alla fall en bättre bok som jag läst, "Rosalie är död" t.ex. Att jag kommer ihåg den "Aprilhäxan" är just för att "alla" nämner den så fort hennes namn nämns. Den andra boken kommer jag inte ihåg.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Pialinn
2013-02-22 21:00
#9

Det är tur vi är olika, för annars skulle många böcker inte bli lästa.

Jag tyckte så mycket om Aprilhäxan att jag läst den 2 ggr. Brukar annars aldrig läsa om en bok jag gillat, för att inte magin ska försvinna när jag tänker på den boken.

Parfymen av Süskind är en sådan bok. Skulle nog bli besviken om jag såg filmen.

Annars läser jag allt och blir glad när folk rekommenderar en bok, för jag har svårt finna nya svenska böcker då jag bor utomlands.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Upp till toppen
Annons: