Annons:
Etikettbarnlitteratur
Läst 1812 ggr
[GerbilLooover]
2013-02-07 22:10

Bra barn/ungdomsböcker?

Hej hej!

Jag skulle vilja ha tips på böcker jag kan läsa, helst som passar för barn i 12-års åldern. Jag tycker mycket om fantasy och böcker som liknar Hobbiten/Bilbo och Hungerspelen mycket, någon som vet någon bok? 

Annons:
[Malin]
2013-02-09 10:50
#1

Om du gillar Hungerspelen så rekommenderar jag skarpt Divergent, även Delirium-trilogin.

[GerbilLooover]
2013-02-09 10:51
#2

#1 Vad handlar dom om? 

[Malin]
2013-02-09 10:53
#3

#2 De är också dystopier. Delirium-trilogin handlar om en tjej som heter Lena och i den framtiden är kärlek förbjudet och man behöver botas för att bli kvitt smittan. Divergent-trilogin handlar om en framtid där man delat upp människorna i fem falanger beroende på ens egenskaper osv.

[Malin]
2013-02-09 10:54
#4

Kom på att du kan läsa min recensionen på Divergent här, och Delirium här. De är båda första delarna i trilogier!

[GerbilLooover]
2013-02-09 10:58
#5

Verkar intressant, får titta efter dom nästa gång jag åker till biblioteket. 

Alba333
2013-02-13 15:48
#6

Min dotter är 12 och läser House of Night-serien just nu. Vampyrens märke heter första, hon älskar dessa böcker. Men det är klart, det är ju vampyrer och då måste man gilla det…

Författare är P C Cast m fl.

Annons:
Cafesinner
2013-02-17 09:36
#7

Definitify Harry Potter-böckerna!!!

[GerbilLooover]
2013-02-17 11:41
#8

#7 Jag har varit beroende i Harry Potter sen jag gick i 6-årsgrupp så jag har tröttnat lite 😛

-----

Är det någon som har läst "Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag"? Titeln var ju lite rolig 😛

tanteva
2013-02-17 14:22
#9

Cirkeln och Eld av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. De håller på och skriver tredje och sista delen just nu. Den kommer att heta Nyckeln och kommer i höst.

Gillar du Harry Potter så läs böckerna om Percy Jackson av Rick Riordan. Lite samma sak som Harry Potter men jag tycker nog att de är bättre! :)

Cats are like potato chips - you can't have only one!

AMJJ
2013-02-24 20:47
#10

Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe. Mkt bra bok! Rör sig i gränslandet mellan fantasy/verklighet, som så många av Gripes böcker. 

Danni av Ulrica Windisch Leander. Så här står det på baksidetexten

"Det hela började den där dagen då hon hjälpte den gamla damen. Hon hade som vanligt ägnat sig åt arbetet att plocka upp böcker när damen kom fram och bad henne om hjälp. Det dröjde sedan inte länge förrän underliga saker började hända. Allt verkade kretsa kring det vackra gamla halsbandet som Danni alltid bar kring halsen. Hennes mardrömmar, känslor av att vara förföljd, en oväntad inbjudan och så Meonerna. Innan hon visste ordet av var Danni indragen i ett spel mellan det onda och det goda. Ett spel där hon själv tycks spela en nyckelroll?"

//Anna

[GerbilLooover]
2013-02-24 21:05
#11

Tack för alla tips! För någon vecka sedan köpte jag Sagan om Ringen trilogin då jag har att läsa ett litet tag nu, men sen ska jag läsa Cirkeln (köpte den samtidigt för lämna ville läsa den) och sen ska jag se om böckerna ni har tipsat om finns på biblioteket :)

Upp till toppen
Annons: