Annons:
Etikettövrigt
Läst 846 ggr
parsley
2/20/13, 10:47 AM

Författare på sociala medier

Det påstås att det blir allt viktigare att författare marknadsför sitt författarskap. Författaren ska vara med i tidningar och TV och vara aktiv på sociala medier som facebook samt twittra och blogga. 

Följer ni några författare via sociala medier? Var läser ni om författare någonstans? På nätet eller i tidningar? 

Jag följer ett par poeter på nätet, främst facebook,  och har en del kompisar som är aktiva och berättar om sitt skrivande i sociala medier, men jag följer inga författare som är utgivna av de stora kommersiella förlagen. 

Hur är det för er? 

Är författaren viktig eller bara boken den skrivit?

Annons:
Sehvrin
2/21/13, 9:29 PM
#1

Att veta vad författaren har för syn på saker och ting kan påverka ens uppfattning om boken. I grunden är det ju boken som är det viktiga, men ibland har vissa författare väldigt mycket klokt att säga. Sen är det intressant att se hur författarna arbetar.

Jag följer två författare på twitter: Neil Gaiman och Jim C Hines.

Gaiman gillade jag mycket redan innan jag började följa honom på twitter och att jag fått reda på hans åsikter och så vidare har inte gjort så mycket varken till eller från.

Hines däremot hade jag bara läst ett par noveller av innan jag hittade hans blogg (vilken han länkar till på sin twitter). På sin blogg skriver han mycket om jämställdhet, att bekämpa utanförskap, lite om sin depression m.m. Att han dessutom tacklar det på ett så bra sätt har fått mig att ha stor respekt för honom. Genom att jag fått reda på vem han är och vad han står för har hans böcker fått en till dimension och jag fått en ny författare att lägga bland mina favoriter. Detta trots att de två första (av tre) böcker som jag läst av honom var god underhållning, men kanske inte så mycket mer. Men jag är tacksam över att han hållit kvar mitt intresse genom sin blogg, för hans senaste bok, "Libriomancer", (den tredje av honom jag läst) seglade rakt in på min tio-i-topp-lista (troligen ganska högt upp på den listan).

Ni får ursäkta mitt ganska långa och inte så sammanhängande utlägg om Hines. Jag har just läst ut den Libriomancer vilken jag totalförälskade mig i 😉

Sen finns ju motsatsen också då man önskar att man inte visste nåt om författaren utan bara kunde uppskatta boken för vad den är. Ett sånt dilemma har jag med en annan av mina favoritböcker: "Enders spel". Författaren, Orson Scott Card, har tydligen väldigt extrema åsikter (han är extrem-mormorn) och hans åsikter skiljer sig så pass från mina att jag ifrågasätter om det är rätt att köpa/låna böcker av honom (som tur var äger jag redan Enders spel 😉)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Lavine
2/22/13, 11:27 PM
#2

Jag följer ett par författare på Facebook, och läser minst en författarblogg. Åtminstone sporadiskt. 

Det är böckerna som är det viktiga, men jag gillar att läsa om författarliv ibland. Merparten av de författare jag följer har jag faktiskt inte läst!

[Malin]
2/24/13, 12:57 PM
#3

Jag följer mina favoritförfattare på Facebook, för att visa stöd och för att det är roligt.

Ibland är det viktigt hur författaren är också, ibland lyser det igenom böckerna.

Upp till toppen
Annons: