Annons:
Etikettbokrecensioner
Läst 2539 ggr
parsley
2013-02-26 12:24

Parsleys boktråd 5

Startar en ny boktråd, så ni inte behöver srolla så mycket. 

Den förra finns här.

http://litteratur.ifokus.se/discussions/502662de88f47260b7014d02-parsley-boktrad-4?discussions-2

Annons:
parsley
2013-02-26 12:30
#1

Neil Young - Fredsförklaring

Rockmusikern Neil Young  skriver sin självbiografi på ett sätt som möjligen kan sammanfattas på följande sätt:

  • Män 

  • Motorer

  • Musik

  • Musiker

  • Mixerbord

  • Musa

  • Månfaser

  • Modelljärnvägar

  • Miljöengagemang

  • Marijuana

  • Musikinstrument

  • Möjligen något mer

Han skriver med utgångspunkt från ett råd han fått av sin pappa, skriver man en stund varje dag, så blir det också en bok. Intressant, om man är specialintresserad.

parsley
2013-02-26 15:28
#2

Åsa Moberg - Simone och jag

Åsa Moberg skriver om den franska bfilosofen, feministen och författaren Simone de Beuvoir och reflekterar över sitt eget liv, privat, yrkesmässigt och konstnärligt,  i förhållande till de Beauvvoirs. I boken analyseras de Beovoirs intellektuella och känslomässiga förhållande till livskamraten Jean Paul Sartre, även han filosof. Sartre och de Beauvoir inledde en relation redan som unga och de fortsatte vara tillsammans genom hela livet. De hade en öppen relation baserad på ärlighet och båda hade andra förhållanden vid sidan om. 

Åsa Moberg är en författare som jag följt sedan tonåren då jag bl a läste "Andra resan till Folkstone". 

Simone och jag är en bok som jag läser med pennan i handen och fyller med understrykningar.

parsley
2013-03-01 10:39
#3

Marta Cullberg Weston - Ditt inre centrum

En bok om självkänsla och självbilder och hur man med hjälp av terapi kan reparera skamfyllda självbilder. Genom att utveckla sitt autentiska själv så kan man också få bättre självkänsla och förverkliga sig själv. 

Boken är intressant, men baseras till stor del på vad som sker om en person går i terapi. Den är intressant på ett teoretiskt snarare än ett praktiskt plan.

parsley
2013-03-01 10:49
#4

Bertil Ohlsson - Skriv dig till hälsa

Genom att skriva dagbok kan man bl a upptäcka nya sidor hos sig själv, få överblick över sitt liv, kanalisera negativa känslor och hela såriga minnen. 

Boken är utgiven 1993 och det känns som det kommit en hel del litteratur om både om skrivande och personlig utveckling under de senaste 10 åren som känns betydligt mer relevant och användbar. Det finns t ex

  • ett otal antal böcker om personlig utveckling

  • rena skrivhandböcker och böcker om romanskrivande, t ex Stephen King Att skriva eller Elisabeth Norins Tre enkla regler finns inte, en romanskola, Johanna Wistrands e-böcker Skriv boken samt Kom igång och skriv eller Susanne Holmgren Dina ord, dina berättelser

  • böcker om självbiografiskt skrivande,  t ex Patrica Tudor-Sandahls Ordet är ditt eller Skriv ditt liv av Jenny Eklund

  • böcker om kreativitet av t ex Julia Cameron eller Nathalie Goldberg

som ger läsaren större behållning än vad Skriv dig till hälsa gör.

parsley
2013-03-01 11:01
#5

Jenny Eklund - Skriv ditt liv, handbok i livsberättande

Skriv ditt liv kan användas både som studiecirkel- eller kursmaterial eller för självstudier för den som själv vill skriva om sitt liv. 

Det kan finnas olika skäl att skriva om sitt liv, t ex bearbeta svåra upplevelser eller spara dokumentation åt kommande generationer. Man kan börja skriva om sitt liv i vilken ålder som helst och välja ambitionsnivå.

Boken innehåller ett antal frågelistor att utgå från om t ex uppväxtmiljö, kärlek, barn och föräldraskap.

Är man intresserad av att skriva om sitt liv så fungerar Jenny Eklunds bok utmärkt, eftersom den ger konkret vägledning som alla kan ta till sig. 

Andra böcker som handlar om att skriva om sitt liv är 

  • Patrica Tudor Sandahl - Ordet är ditt

  • Inga-Lill Valfridsson - Att skriva om sitt liv

  • Alan G Hunter - Skriv dina memoarer

parsley
2013-03-01 11:15
#6

Tulsa Jansson - Du har svaren, filosofi till vardags

Tulsa Jansson är en sk filosofisk praktiker. Filosofen menar att människan själv har svaret på sina frågor inom sig. Genom att ställa frågor och försöka se på saker ur olika synvinklar kan man också hitta svaret på vad som är viktigt i livet. 

En psykolog analyserar vanligtvis en patiens känslor och beteenden och letar efter orsaker till dessa. Grundinställningen är att hitta det sjuka och onormala hos patienten och vad det kan bero på. Filosofen kallar sin klient gäst och utgår från gästens frågeställningar kring olika begrepp, t ex vad är lycka.

All filosofisk vetenskap startade med den ytterst filosofiska frågan "varför". 

Boken är intressant och relativt lättläst. Den ställer en rad invanda begrepp på huvudet och utmanar ens sätt att tänka och väcker intresset för att läsa mer filosofi och föra filosofiska diskussioner.

De tre huvudområden som behandlas i boken är filosofisk teori, filosofisk tillämpning, dvs hur kan ett filosofiskt samtal vara upplagt och utveckla sig, och filosofi i skolan.

Annons:
parsley
2013-03-01 11:24
#7

Bob Dylan - Memoarer

Del 1 av planerade 3 delar gavs ut 2004. Vad som hänt med de andra delarna vet jag inte, men jag hoppas att de är skrivna och kommer att ges ut någon gång. 

Dylans memoerar kan läsas med behållning även om man inte är specialintresserad av vare sig Dylan eller musikbiografier. Även i mer skönlitterär form så har han ett rikt bildspråk och fantastiskt berättande. 

Lite grundläggande Dylan-kännedom underlättar läsningen, eftersom boken inte är helt kronologisk och främst handlar om tre perioder i hans liv, tiden i New York i början av 1960-talet innan han fick skivkontrakt, tiden runt 1970 då han bl a gjorde skivan "New Morning" och slutet av 1980-talet.

parsley
2013-03-04 09:57
#8

Melina Marchetta - Jellico Road

När Taylor är 11 år gammal överges hon av sin mamma. En annan kvinna, Hannah tar sig an henne och placerar henne på en avsides belägen internatskola i Australien.  Eleverna på skolan ligger i krig med ungdomarna i den närbelägna staden Jellico och en militärskola för unga som har fältövningar i närheten. Taylor och Hannah har en del kontakt då Hannah bor i anslutning till skolan, även om Hannah håller en viss distans till Taylor. Taylor inser att Hannah håller på och skriver en bok om något som hänt för ungefär 20 år sedan.

Historien är sinnrikt, för att inte säga komplicerat uppbyggd. Detalj för detalj fogas samman till en gripande berättelse om vänskap och kärlek. Eftersom historien är så komplicerad så vinner den på att läsas flera gånger.

Jag tror att boken kan bli en utmärkt film.

parsley
2013-03-04 10:10
#9

Isabella Lövin - Tyst hav, jakten på den sista matfisken

Isabella Lövin förklarar varför haven håller på att tömmas på fisk och vad som händer med ett kollapsat ekosystem och presenterar förslag till åtgärder. Utfiskningen beror till stora delar på poliska beslut, trots att fiskerinäringen utgör en liten andel av BNP, har relativt få anställda och förtjänsterna är låga, konstaterar Lövin. Tyvärr hjälper inte konsumentbojkotter där konsumenterna slutar köpa fisk, eftersom fisken tas upp än då och kasseras eller säljs som djurfoder. Odlad fisk bär på sjukdomar som riskerar att smitta vilt levande fisk.

Tyst hav är en av de sorgligaste böckerna jag läst.

De åtgärder hon föreslår för ett levande hav är

  • marina reservat med fiskeförbud

  • förbud mot bottentrålning

  • förbud mot dumpning av fisk

  • miljöprövning av fiske

  • krafttag mot tjuvfiske

  • förbättra ursprungsmärkning av fisk

  • ändra synen på fiskenäringen

parsley
2013-03-13 10:10
#10

Deborah Spungen - Inte som andra döttrar

1978 hittas Nancy Spungen knivskuren till döds på Chelsea Hotel i New York. Hennes pojkvän Sid Vicious, basist i punkbandet Sex Pistols, häktasför brottet och dör av en överdos heroin sedan han släppts mot borgen.

I boken berättar mamman om Nancys uppväxt och hur familjen kämpar för att få henne att må bra och fungera tillsammans med andra. 

Boken kom ut i början av 1980-talet och jag läste den och läste om den vid flera tillfällen när jag var tonåring och strax över 20. Den höll definitivt för en omläsning flera år senare. När jag läste den som tonåring kändes det lättast att identifiera sig med Nancy och hennes självdestruktivitet. Som vuxen identifierar jag mig mer med mamman och resten av familjen.

Vill man läsa en gripande historia med verklighetsbakgrund är Inte som andra döttrar ett utmärkt val.

parsley
2013-03-13 10:47
#11

Susanna Alakoski - Oktober i fattigsverige

Boken är en biografi, dagbok och debattbok. Fakta, minnesbilder och känslor blandas.  Den känns obarmhärtig och kompromisslös att läsa och därför ytterst angelägen att läsa. 

Hennes bror är nykter narkoman. I början av 1990-talet så hon till honom:

-Om du vill lägga av måste du lägga av nu. Om några år kommer ingen jävel att bry sig om dig längre, och det kommer inte finnas några behandlingshem.

Idag räcker det med otur för att bli fattig.

parsley
2013-03-15 09:57
#12

Stephen Booth - Djävulsklippan

Stephen Booth tillhör mina favoriter bland de brittiska deckarförfattarna. Huvudpersonerna känns trovärdiga och engagerande. Samhällsanalysen utgör en förklarande bakgrund till händelserna. Miljöbeskrivningarna är så lockande att man vill åka till Derbyshire och nationalparken Peak District omgående.  

Djävulsklippan som gavs ut 2011 är en välskriven deckare. Den utspelas i huvudsak i det exlusiva villasamhället Ribbing, där alla invånarna verkar ha något att dölja och ha horn i sidan till varandra.

parsley
2013-03-15 10:08
#13

Emma Hamberg - Brunstkalendern

De tre systrarna Lena, Åsa och Marie har växt upp på en mjölkgård. Som vuxna lever de helt olika liv. Lena har stannat kvar på landet och gift sig med en kille från trakten. De har fyra barn och en massa husdjur. Lena blir alltmer sliten och irriterad. Åsa har tjänat stora pengar i IT-branchen. Hon har en exlusiv lägenhet och en man som är hennes tvillingsjäl, men lyckas inte bli gravid. Marie har siliconbröst och rottweiler, festar hårt och jobbar som bartender. En rad händelser leder till att de måste ompröva sina liv och värderingar.

Emma Hamberg har en unik förmåga att skapa engagerande romangestalter. Man vill bara läsa mer och mer om dem. Hon skriver feel-good litteratur när den är som bäst.

Annons:
parsley
2013-03-17 16:03
#14

Daniel Kahneman - Tänka, snabbt och långsamt

Kahneman har fått Nobelpriset i ekonomi för sin forskning om psykologi, beslutsfattande och ekonomisk teori. Vi är inte så logiska och rationella som vi ofta vill tro att vi är. 

Människans sätt att tänka domineras av två olika system. System 1 används för avståndsbedömning, uppfatta varifrån ljud kommer, avsluta enkla meningar av typen smör och…, uppfatta ett vänligt tonfall, svara på frågan 2+2=, läsa ord på reklamskyltar, förstå enkla meningar, känna igen en sterotyp formulering. Inom system 1 ryms medfödda och tränade förmågor och inlärda assosiationsbanor av typen Paris är Frankrikes huvudstad. System 2 kräver uppmärksamhet och används t ex när vi står på startlinjen inför ett lopp, tittar på cirkusartister, letar efter en viss person i en folksamling, går snabbare än vanligt, räknar bokstaven a i en viss text, jämför egenskaper hos olika varor i samband med ett köpbeslut, kontrollerar giltigheten i ett komplext logiskt resonemang. Det går inte att utföra mer än en krävande aktivitet i taget.

För att kunna tillgodogöra sig innehållet i boken behöver man vara förtrogen med att läsa text på högskolenivå. Den är intressant, men krävande och Kahneman använder sig av en rad begrepp som inte är allmänt bekanta. Enkelt uttryckt handlar boken om att man ska lära sig tänka som en statistiker.

parsley
2013-03-26 13:39
#15

Vicki Myron - Bibliotekskatten Dewey, en småstadskatt som älskades av hela världen

En isande kall januarimorgon i Spencer, Iowa, hittar bibliotekschefen Vicki Myron en utmärgld och nedkyld kattunge i bibliotekets bokinkast. Hon tar hand om katten och låter den stanna på biblioteket. Med sin charm blir Dewey snart hela stadens angelägenhet. Han gör sig till vän med besökarna och uppmärksammas både i USA och andra delar av världen. Människor reser långt för att träffa honom. Dewey lever tills han är 19 år gammal.

Berättelsen om Dewey utspelas mot bakgrund av händelser i Vickis eget liv och vad som händer i USA och Iowa under den här tiden. Jordbrukskrisen är ett faktum. Lantbrukare efter lantbrukare tvingas lämna sina gårdar. Fabriker slår igen och arbetslösheten ökar. I en tuff tid blir Dewey något att samlas kring och vara stolt över för Spencers 10.000 invånare.

parsley
2013-03-28 08:53
#16

Tomas Jönsson - Tarot den inre världsomseglingen

Ylva Trollstierna . Tarot steg för steg

Rosie Björkman - Jolanda den tredjes bok om tarot och häxkonster. Illustrerad av Hans Arnold

Lars-Kristian Holmsen - Tarot

En tarotlek består av 78 kort. Lilla arkanan består av 56 kort och påminner om en vanlig spelkortlek, med fyra extra klädda kort prinsessor mellan tio och knekt. Stora arkanan består av 22 symbolkort numrerade från 0-21. Lilla arkanans kort beskriver mellanmänskliga relationer, vardagen och dess händelser och stora arkanan symboliserar den personliga utvecklingen. 

Korten kan läggas ut på olika sätt och på så sätt ge en bild av det förflutna, grundläggande värderingar, framtiden och möjliga resultat samt nutiden. 

Som ett sätt att reflektera över sig själv och sin situation fungerar tarotkort utmärkt. Jag "spår" mig själv ibland och tyder korten med hjälp av böcker. Någon önskan att lära mig spå andra har jag inte. Att lära sig korten utantill är en omfattande och tidskrävande process.

Vilken bok jag väljer att använda beror lite på vilket humör jag är på. Jönssons bok känns mest akademisk och psykologiskt inriktad. Trollstienas bok är konkret, men kanske lite för kortfattad. Den rekomenderas ofta på tarotforum. Jolanda den tredjes bok är den som är mest "new age"-aktig. Förutom tarot innehåller den en del häxkonster, författarens egna nattdrömmar, berättelser om forntida religoner och mängder av meditationsövningar. Holmsens bok säljs ibland på bokrea tillsammans med en tarotlek. Den fungerar bra för nybörjare, och var den bok som introducerade mig för tarot.

parsley
2013-03-28 15:45
#17

Fredrik Backman - En man som heter Ove

Ove är 59 år och bostadsrättsföreningens avsatte ordförande. Varje dag genomför han sina inspektionsrundor på jakt efter grannskapets felparkerade cyklar. I Oves värld betyder erbjudandet två blommor för 50 kronor att en blomma med automatik kostar 25 kr. 

Varannat kapitel utspelas i nutid och varannat kapitel är ett referat av hur Oves liv hittills sett ut.

Lustiga stereotyper blandas med hjärtknipande händelser i personernas liv. 

Boken är bitvis underhållande, men samtidigt känns den ytlig, nästan berättad som en saga. Det var en gång en man som hette Ove, han körde SAAB och ville att rätt skulle vara rätt. 

Det stereotypa gör att bokens gestalter känns svåra att identifiera sig med för mig som läsare. Förmodligen kan En man som heter Ove bli en riktigt underhållande film eller drama-serie.

parsley
2013-03-29 10:59
#18

Ann Fernholm - Sötare blod

Ann Fernholm ger en bild av vad som händer i våra kroppar när vi äter vissa typer av livsmedel med en naturvetenskaplig utgångspunkt. Hon går igenom forskning kring sambandet mellan kost och hälsa och försöker hitta vetenskapligt stöd för de fettsnåla kostråd som gällt under ett par årtionden. De senaste åren har det kommit allt fler rapporter som tyder på att det snarare är viktigt med lågt blodsocker än låga blodfetter för att ha god hälsa. Att äta fett är bättre än att äta socker. 

Normalt sett finns det ett par teskedar socker löst i en vuxen människas blod. Det motsvarar ett par godisbitar eller några makaroner.

Minnesvärda citat (sid 118-126):

  • Godis åldrar dig i förtid

  • Godis gör dina leder stela

  • Godis förstör din hud

  • Godis ger dig åderförkalkning

  • Godis förstör dina ögon

  • Godis dödar

  • Godis gör dig dement

Författaren tycker det borde finnas varningstexter vid godishyllan i affärerna, liknande de varningstexter som finns på cigarettpaket. Tänker man på de resultat som redovisas i boken och lägger citaten på minnet så blir det förmodligen lätt(are) att undvika godis i fortsättningen. 

Tyvärr tar inte boken upp vad som händer i hjärnan när man äter sött och vad som skapar sötsug något som behandlas i t ex Martin Ingvars bok Hjärnkoll på vikten.

parsley
2013-04-01 10:12
#19

Maj Olsen - Sofie Sager, revoltör mot dubbelmoral

Boken som gavs ut 1974 är en skönlitterär biografi över kvinosakskvinnan Sofie Sager, som numera är relativt okänd. 

Sofie föddes 1825 som dotter till en brukspatron i Småland. Vid nio års ålder dör pappan och Sofie får flytta till en släkting för att hjälpa till i hushållet. I tonåren börjar hon på en flickpension i Jönköping med bla enklare skolundervisning och broderi på schemat. Den intelligenta Sofie vantrivs och söker sig till Stockholm för att utbilda sig till sömmerska, en av de få yrkesvägar som står öppna för kvinnor. Livet i Stockholm blir inte vad hon tänkt sig. Hon saknar fallenhet för sömnad och familjen där hon har sitt inackorderingsrum driver bordellverksamhet. När hon efter ett bråk lämnar dem tas hon om hand av en man som förefaller vänlig. Deras "förhållande" slutar i rätten. Sofie blir svårt misshandlad och stämmer honom för våldtäktsförsök. Mannen blir fälld och rättsfallet får stor uppmärksamhet. På den här tiden var husaga av tjänstefolk tillåtet och många kvinnor tvingades försörja sig som prostituerade. 45 % av barnen föddes utom äktenskapet. Sofie börjar argumentera för kvinnors rättigheter och skriver ett par böcker, innan hon emigrerar till USA där hennes kamp för kvinnofrågan fortsätter. 

Mitt omdöme: En engagerande bok om ett fascinerande människoöde.

parsley
2013-04-08 12:52
#20

David Forster Wallace - Blek kung

Embryonal skiss

2 grova bågar

1. Koncentration, tristess, ADHD, maskiner vs. människor i utförandet av själlösa sysslor

2. Att vara en individ vs att vara en del i något större - betala skatt, vara ensamskytt" i IRS vs lagspelare. 

David Wallace försvinner 100 s.in

Central fråga:

Realism, monotoni. Handlingen en rad upplägg för att något ska hända, men ingenting händer någonsin.

David Wallace försvinner - Blir en produkt av systemet.

Ovanstående text är hämtad från bokens skissartade baksidestext. Den är utformad som minnesanteckningar på en starkt rosa post it-lapp. Bokens pärmar påminner om läroböcker på högskolenivå i t ex nationalekonomi eller marknadsföring. Syftet med boken är att skildra tristess genom att återge tankarna hos några tjänstemän på den amerikanska skattemyndigheten. Författaren dog innan boken var färdigskriven (självmord?). 

Jag kan villigt erkänna att jag inte läst hela boken. För det krävs tre veckor på en öde ö, utan alltför många andra distraktioner. Jag har bara nosat på den, och den är fascinerande. Kommer den i pocket är det möjligt att jag köper den, just för att kunna läsa en sida då och då.

Annons:
parsley
2013-04-08 12:59
#21

Jonas Malmborg - Fältöversten

Författaren är född 1974 och skildrar sin uppväxt på Östermalm i Stockholm, där de flesta kommer från välbärgade familjer som bor i stora våningar. På Östermalm finns också kvarteret Fältöversten som miljonprogramsområde. 

Trettonårige Jakob kommer i kontakt med det ökända "Fältagänget", stölder, droger och slagsmål.

Boken känns seg att läsa. Prosan är tung och refererande utan litterär gestaltning.

parsley
2013-04-08 13:17
#22

Tove Alsterdal - Kvinnorna på stranden

Thriller utgiven 2009. Den amerikanske frilansjournalisten Patrick Cornwall reser till Europa för att skriva om modern slavhandel. Han försvinner och hans hustru lämnar New York för att söka efter honom. 

Boken är berättad i jag-form, och ur hustruns perspektiv, på ett sätt känns innerligt och nära. Språket känsligt och nyanserat. Researchen väl genomförd. Person- och miljöbeskrivningar engagerande. Spänningen hålls på topp genom hela boken och den innehåller några oväntade vändpunkter (usch, vad lurad jag känner mig). Kärleks-historien mellan hustrun och den försvunna journalisten är mycket gripande. Toppbetyg på punkt efter punkt gör Kvinnorna på stranden till en riktigt läsvärd bok. 

Favoritcitat: Det är inte många som fattar vilket ansvar de har som skrivande människor. De tror att det handlar om att bli berömd och respekterad, men för mig handlar det om att ta mitt fulla ansvar för världen vi lever i (sid 42).

parsley
2013-04-09 09:25
#23

Britt-Marie Ney - Lugna stygn

Under 20 års tid har den numera pensionerade banktjänstemannen Britt-Marie Ney från Nässjö broderat bonader. Boken visar hennes samling. Bonaderna har ställts ut ett vid ett antal tillfällen främst i Småland. Fyra bonader visas på varje uppslag i boken och det finns kommentarer till de flesta av dem. En del bonader är sydda efter färdiga materialsatser, andra är egenkomponerade och en del kopior av äldre bonader som hon fått låna. Några bonader har hon fått till skänks.

Bonaden med min favorittext "Till hvarje hem där fliten rår och kärlek har lagt grunden, dit tomtens glada vallfärd går, i trolska midnattsstunden" , har hon hittat på ett utedass i Östergötland och fått. 

Det känns så roligt att en sådan här bok får bli till. De senaste årtiondenas broderitradition dokumenteras samtidigt som läsaren även får se en del äldre bonader. Bonaderna har främst visast i Småland. Genom en bok blir de tillgängliga för fler.

Länk till bokens hemsida på förlaget, där det också finns möjighet att se några sidor hämtade ur boken. 

http://www.faunforlag.se/?page_id=4055

parsley
2013-04-15 10:39
#24

Pia Hagmar - Du och jag och vi

Pia Hagmar har skrivit ett antal barn- och ungdomsböcker. Du och jag och vi är hennes första roman för vuxna.

Annika har en ridtravare. Hon finansierar sitt hästägande genom att hyra ut boxplatser i sitt fallfärdiga stall. Linn har en arabhäst som hon promenadrider och har ständigt dåligt samvete för att hon är med sin häst i stället för sin familj. Lisbeth och Ellen har varsin dressyrhäst. Kvinnorna är i grunden ganska olika och har svårt att acceptera varandra. Det enda som är gemensamt är hästintresset.

Jag läste mängder av hästböcker när jag växte upp och att läsa en hästbok för vuxna kändes som ett positivt återseende. Det känns som jag längtat efter sådana här böcker, utan att riktigt veta om det. Beskrivningarna av hästarna och de dagliga sysslorna med dem varvas med händelser i huvudpersonernas privatliv. Personerna och deras problem känns trovärdiga. Jag tycker det känns otroligt positivt att läsa om vanliga människor som bor på en lerig landsbygd och är lärare eller jobbar inom äldreomsorgen. Ibland känns det som alla böcker handlar om folk som jobbar inom media, är poliser, läkare, psykologer eller jurister. 

Boken hade vunnit på att stramas upp berättartekniskt. Bl a finns det ett antal scener med tillbakablickar där man som läsare inte riktigt förstår vem som råkat ut för vad. Dessutom handlar den om fyra kvinnor som i sin tur har ett antal olika relationer, så det blir en del att hålla reda på.

parsley
2013-04-15 10:45
#25

Lars Mytting - Ved

En fascinerande bok om ved, dess symbolvärde och hur den hanteras. Efter att ha läst den kommer man att se både på vedstaplar, yxor och vedträn på ett helt nytt sett. Ved har själ. Att hantera ved är en angelägen syssla.

Perfekt presentbok till personer som kan tänkas vara intresserade av just ved.

parsley
2013-04-21 13:07
#26

Maggan Hägglund - Maggans lilla starksköra, om liv kärlek, kantstötthet och annat mänskligt

Maggan Hägglund är krönikör i tidningen Tara. I den här boken har hon samlat ett antal krönikor från tidningen. En del texter handlar om vikten av att anlita en trädgårdsdesigner för att få en fulländad trädgård. Andra är små reflektioner från Nice, där hon haft en lägenhet i Gamla Stan eller betraktelser kring umgänget i Hollywood. De texter som känns mest angelägna är de som innehåller livsvisdom. Författaren säger själv att hon är starkskör eller HSP, high sensitive person. En sådan person har lätt att ta in andra människors sinnesstämningar och påverkas av dem. Människor som är HSP får ofta höra att de är alldeles för känsliga.

parsley
2013-04-21 13:14
#27

Kitty Fergusson - Tycho Brahe och Johannes Kepler. Ett möte som revolutionerade naturvetenskapen

Brahe och Kepler var två mycket särpräglade personer och deras bidrag till den astronomiska och naturvetenskapliga forskningen tillhör de viktigaste i vetenskapshistorien.

Fergussons bok är väl researchad, men språket är snårigt och omständigt, vilket gör att boken känns svårläst.

Annons:
parsley
2013-04-22 13:36
#28

Alexander Loyd -Healingkoden, 6 minuter för att lösa din problem med hälsa

Ombord på ett flygplan får Alexander Loyd en uppenbarelse om hur hon ska kunna bota sin djupt deprimerade hustru. Hans teorier baseras på att all ohälsa beror på stress. Stress skapar cellminnen som lagras i cellerna och ger upphov till olika former av ohälsa, psykisk eller fysisk. Genom att be en viss bön och utföra några övningar med fingrarna riktade mot huvudet kan man bli frisk. 

Boken är slarvigt skriven och vid ett flertal tillfällen hänvisas till en hemsida som den svenska förläggaren betonar att den inte har med att göra. För mig känns metoden inte OK. Jag har ingenting emot självhjälp i olika former som komplement till traditionell läkarvetenskap. Om någon är intresserad så googla. Det finns en del om boken på nätet.

parsley
2013-05-04 10:23
#29

Johanna Thydell - I taket lyser stjärnorna

Jenna går i sjuan. Hennes mamma är döende i cancer. Tonårsbekymmer med kompisar, utseende och killar, varvas med sorgen över mammans sjukdom.

Boken är otroligt gripande. Läs den, om ni inte redan gjort det.

parsley
2013-05-04 10:27
#30

Philippe Delerm - Sundborn eller Dagar av ljus

Den förmögne konstkritikern Ulrik Tercier följer den skandinaviska konstnärskolonin från Grez-sur-Loing vidare till Skagen och Sundborn. Brev varvas med sentimentala hågkomster. Språket är vackert och drömskt, men boken når mig inte på djupet.

parsley
2013-05-04 10:38
#31

Ester Roxberg - Fågelhuset

Bokens huvudperson Liv praktiserar (oavlönad?) på ett företag i kulturbranchen. Intrigerna på kontoret, de anställda och chefen, som utser henne, praktikanten, till sin viktigaste Medarbetare, är skildrade med surrealistisk skärpa. Jag häpnar och skrattar. Språket är vackert och träffsäkert. Fågelhuset är en bok som jag verkligen uppskattar.

Citat som jag gillar, hämtade från sidan 106-107

Slutligen skuggas även jag av en annan människas skepnad. Han dansar inte som de andra glada männen. Han ställer sig framför mig med farliga ögon. 

-Jag är poet, viskar han med läpparna mot mitt öra och jag tänker på Lou. Du arbetar på förlag…jag såg dig där idag. 

Jag följer med poeten hem och han börjar ta på mig redan i hallen. Det är ett ljus som tänds i poetens ögon. …På väggarna i poetens stora sovrum hänger konst och inramade tidningsurklipp där poeten syns på bild. 

Dubbelsängen är en filt på golvet.

Han läser högt ur sina diktsamlingar i flera timmar.

Nu springer han halvnaken runt i lägenheten och skriker hysteriskt. Han kan inte hitta sin tanke. 

Jag har tappat mitt tågkort med spärrvakten låter mig åka gratis hem i utbyte mot poetens tanke.

parsley
2013-05-07 13:19
#32

Mark Williams, Danny Penman - Din väg till mindfulness, steg för steg i åtta veckor

Inkännande bok om mindfulness och meditation med tillhörande CD som känns seriös. Kan rekomenderas av man är villig att sätta av tid och vill lära sig meditera.

parsley
2013-05-09 13:49
#33

Karolina Ramqvist - Alltings början

Det är Stockholm. Det är 1990-tal. Sagas radikalfeministiska mamma är konstnär och har ansträngt sig för att uppfostra dottern till en stark och självständig kvinna.

Redan i ettan på gymnasiet börjar Saga festa och hänga på olika inneställen. Hon har ett antal tillfälliga sexuella förbindelser och attraheras av festfixaren Victor Schantz, Stockholms vackraste man. När hon slutat gymnasiet får hon journalistjobb. Hon och väninnan Pauline konstaterar att de kan få vilka män de vill, men har svårt att bli älskade och ha en längre relation.

Boken rör sig på ytan hela tiden. Tidsandan är väl skildrad. På något sätt provocerar den mig. Det kan vara ytligheten, bokens konflikter snarare antyds än fördjupas.

parsley
2013-05-09 15:45
#34

Jessica Kolterjahn - Den bästa dagen är en dag av törst

1932 reser Karin Boye till Berlin för att gå i psykoanalys. Hon är deprimerad och har en rad trasiga förhållanden bakom sig. Berlin skrämmer henne, med sin råhet, fattigdom och sitt politiska våld. I Berlin möter hon kvinnor som älskar kvinnor och hon dras in i deras krets.

Kolterjahn har ett mästerligt språk. Gestaltningen är omsorgsfull, utan att vara överlastad. Språket är levande. Boken är komplex utan att vara svårläst. Boyes tankar samspelar med människor och miljö kring henne. Som läsare kommer man Boye mycket nära. 

Kolterjahn har valt att skriva om ett år i Karin Boyes liv. Jag hoppas hon skriver fler böcker om Boye. Tror knappast jag läst någon biografi/autofiktion som kommer så nära och porträtterar en person så väl.

Bokens inledning:

I januari reser jag till Berlin. Det lilla rökiga caféet på Lehrter Bahnhof blir mitt för en stund. Fortfarande med kappa, basker och handskar beställer jag in kaffe och smörgås. Lederna ryckiga och tunga efter ryckig sömn. Kvinnan på britsen ovanför min sov ryckigt och varje gång hon rörde sig, vände sin tunga kropp, knakade och gnisslade britsen som den hade ont. Hela tiden detta ljud, med kvinnans ansträngda andhämtning, som entonigt ackompanjemang.

Annons:
parsley
2013-05-23 09:32
#35

Linus Jonkman - Introvert, den tysta revolutionen

Dagens västerländska samhälle uppmuntrar ett extrovert beteende. Människor ska vara utåtriktade, flexibla och socialt kompetenta. Den som skriker högst och ihärdigast får som den vill.

Ungefär en fjärdedel av jordens befolkning är genetiskt introvert. Introverta får sin energi från sig själva, extroverta genom mötet med andra. Stig Helmer är en introvert stereotyp, Filip och Fredrik extroverta stereotyper. De flesta har både introverta och extroverta drag. I boken finns ett frågeformulär där man själv kan se i hur hög grad man är introvert eller extrovert. 

Boken är både väl researchad och underhållande. Den sätter fingret på en rad mänskliga beteenden som kan ge upphov till missförstånd. Det är en bok som kan hjälpa oss att förstå varandra och oss själva.

parsley
2013-05-26 10:03
#36

Ethel G Ericsson - Flickan som inte fick finnas

Ethel föds i slutet av 1950-talet. Den självbiografiska boken skildrar hennes uppväxt i Norrland. Redan från början gör Ethels psykiskt sjuka mamma klart för henne att hon inte är önskvärd. Hon har redan ett barn, Ethels storebror Olle, och det räcker för henne. Pappan är byggnadsarbetare och ofta borta på jobb under veckorna. På helgerna dricker han. Ethel får gå klädd i äldre kusiners avlagda kläder. I skolan mobbas hon. Mamman utsätter henne för både psykisk och fysisk misshandel. Ethel har en katt som hon är mycket fäst vid…

Flickan som inte fick finnas är en skildring av ett barns utsatthet. Trots eländet så känns den förstående och förlåtande. Jag tycker om språket i boken och författarens berättande. Vill man läsa "sanna historier" så kan jag rekomendera Flickan som inte fick finnas.

Citat ur boken: Det är en sak om hon straffar mig. Bara hon inte ger sig på min katt.

parsley
2013-05-27 11:35
#37

Silvia Avallone - Stål

Anna och Francesca är tretton år och har varit bästa vänner hela livet. De bor i den italienska industristaden Piombino. Vid horisonten skymtar Elba. Få Piombinobor reser dit. I Piombino och på Via Stalingrado kretsar det mesta kring stålverket.

Anna drömmer om att studera vidare och kanske bli domare eller politiker, kanske inspirerad av sin mamma som är medlem i kommunistpartiet.  Francesca drömmer om att bli "velina", att få jobb på TV eller bli modell. Mycket kretsar kring sex och utseende. Tjejerna hänger med äldre killar, halvkriminella stålverksarbetare som använder droger och går på sexklubbar. Deras vänskap hotas både av killar och deras känslor för varandra. Kanske är det den fula och oansenliga Lisa, som båda föraktar, som berättar deras och Via Stalingrados historia. 

Stål är en skildring av italiensk arbetarklass, hårt fysiskt arbete, droger, sex och utseende, barer, TV-program, mödrar som kokar pasta, en pappa som tittar på sin tonårsdotters kropp med kikare när hon träffar killar på stranden, strykarkatter, vänskap, död…Det är en stark bok, både inkännande och iaktagande, brutal och ömsint på samma gång.

parsley
2013-06-07 07:39
#38

Erika Fatland - Året utan sommar

En bok om Utöya. Av hänsyn till innehållet väljer jag att inte kommentera den. Tacksam över att den är skriven.

parsley
2013-06-07 07:46
#39

Emma Hamberg - Mossvikenfruar, Chansen

Boken är skriven i jag-form. Huvudpersonen är i trettio-årsåldern. Hon har varit samma kille trogen sedan hon var femton. Han har däremot inte varit trogen. Väninnan med skönhetssalong inser att hennes man också vänsterprasslat. Tillsammans lämnar de två tjejerna Mossviken i Västergötland för Stockholm. 

Jag gillar feel-good och jag gillar Emma Hambergs känsla för genren och jag gillar när människor blir lyckligt kära och finner sig själva.

parsley
2013-06-07 08:02
#40

Stig Hansén - Springsteens hjärta, boom-boom

Håkan Hellström, texter om ett popfenomen

Anthony Reynolds - Leonard Cohen, en biografi

Stig Hansén skildrar Springsteen genom dennes texter, möten med fans och berättelser om konserter. Det är musikjournalistik när den är som bäst. Jag lär känna Springsteen, jag förstår honom och jag lär mig en del om mig själv genom att läsa om honom. Springsteen är en artist som jag aldrig lyckats ta till mig riktigt. Nu förstår jag varför.

Musiktidningen Sonic har sammanställt ett antal artiklar, intervjuer och recensioner från olika tidningar om popfenomenet Håkan Hellström. Texterna sträcker sig från perioden 1995-2008. Den massmediala bilden av Håkan Hellström verkar motsvara den han är som person. Rent objektivt borde jag gilla HH, rent subjektivt klarar jag inte av hans röst. 

Reynolds skriver Cohens biografi utan att komma Cohen in på livet. Han har stor respekt för Cohen och hyllar och vördar honom. Boken saknar nerv. Den känns ängslig och adjektivsjuk. Att lyssna på Cohens sånger och förhålla sig till dem ger betydligt mer än att läsa den här biografin. Man behöver inte lära känna gåsen, för att uppskatta gåsleverpastej.

parsley
2013-06-17 08:13
#41

Gunilla Bergensten - Att älska varandra på längden och på bredden

Lättsamt och kåserande om kärlek och familjeliv med en del intressanta tankar och aha-upplevelser. Som att läsa ett nummer av tidningen Tara, ungefär.

Annons:
parsley
2013-06-17 08:21
#42

Lars-Erik Litsfeldt - Kom i gång med LCHF på 14 dagar

Litsfeldt tillhör pionjärerna inom den svenska LCHF-rörelsen och har skrivit flera böcker. Den här innehåller en två-veckors introduktion med diverse relativt enkla recept och lite fakta kring LCHF. Litsfeldt har ett något byråkratiskt uttryckssätt och en torr humor, som man antingen gillar eller inte. 

Boken fungerar utmärkt som introduktion till LCHF med recept och fakta. Om man väljer den eller någon annan är en smaksak.

LCHF betyder LowCarbHighFat, dvs man ökar mängden fett i maten samtidigt som man minskar på kolhydraterna.

parsley
2013-06-17 08:23
#43

Mary Higgins Clark - Remembers Hus

Bestseller från mitten av 1990-talet, inköpt på loppis. En thriller som inte kändes särskilt givande att läsa.

parsley
2013-06-17 08:32
#44

Eva Rydinger - Fotografen

Fotografen är en välskriven roman som befinner sig i gränslandet mellan feel-good och relationsroman. 

Vanja är frilansfotograf. När hennes mamma dör bryter hon upp ur ett kärleksfullt förhållande med en man hon kanske älskar och återvänder till barndomshem. Med sig i bagaget har hon 43 hjärtan som var och ett symboliserar ett avslutat kärleksförhållande. Relationen mellan mamman och Vanja har alltid varit spänd. I och med mammans död tvingas Vanja möta sig själv.

Porträttfotografering är Vanjas styrka. Hon hävdar att för att älska sig själv måste man älska sin kropp och hennes bilder får kvinnor att göra det. 

Romanen väcker en hel del tankar, kring den egna identiteten och de val man gör i livet. Rekomenderas.

Upp till toppen
Annons: