Annons:
Etikettboktips
Läst 4285 ggr
[nathalie44]
2013-03-04 18:19

bästa bok?

hej vilken är den bästa bok du har läst? samtidigt kan vi få tips vi kan få lite tips också😃

Annons:
[nathalie44]
2013-03-04 18:20
#1

min bästa är spöket i rum 213 rekommenderar den starkt till barn

[GerbilLooover]
2013-03-04 19:41
#2

Hobbiten av J.R.R Tolkien! Fast ska läsa Sagan om Ringen böckerna nu också och dom kommer nog också komma med bland mina favoriter.

AMJJ
2013-03-06 10:39
#3

Oj, har många favoriter! En är Häxan från Portobello av Paulo Coelho. Ja, alla hans böcker är väldigt bra!

Swadika
2013-04-14 13:01
#4

Puttar upp denna lite ^^ Mina absoluta favoritserie är Stephenie Meyers The twilight saga 

Men om man ska säga bara enstaka bok, The fault in our stars av John Green :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

VilmaKristina
2013-04-16 20:08
#5

Utöver alla häst böcker tycker jag om Pojken som kallades Det av Dave Pelzer.

Den är ju egentligen mer hemsk en bra, det är historien om pojkens uppväxt. Han blev slagen och var en ''stygg pojke''. Fick sina bröders rester om han hann äta upp innan hans mamma ångrade sig.

Jag gillar även en liknande bok som heter Horungen, kommer ej ihåg författarens/huvudrollens namn. Donya om jag inte har fel.

  • Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.


Grodan
2013-04-17 14:44
#6

Jag har några favoritböcker

  • Dvärgen - Pär Lagerkvist
  • Dit du icke vill - Ulla Isaksson
  • Processen - Franz Kafka
  • Bara en mor - Ivar Lo Johansson
  • Parfymen - Patrik Süskind
  • mfl

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Pialinn
2013-04-19 22:26
#7

David Copperfield av Charles Dickens är en.

Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe.

Finns hur många favoriter som helst när man börja tänka på det.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[Nisseplupp]
2013-04-23 22:14
#8

En ond man av Lisa Gardner, det är min favoritbok.

Swadika
2013-04-23 22:15
#9

Måste lägga till Svindlande höjder som en utav mina favoritböcker, har läst den säkert 100 gånger (inte riktigt kanske, men väldigt många gånger i alla fall)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Sozzia
2013-04-24 21:40
#10

För mig just nu:

Utlänsk författare:

Little Bee - Chris Cleave (Känslan man får när man läser boken är att det borde vara en självbiografi… Jag menar.. hur kommer han på allt…? Jag är impad! Den är genialisk!)

Svensk författare:

Tätt intill dagarna - Mustafa Can (Efter man har läst denna förstår man varför Sveriges Radio brakade samman 2006, då författaren medverkade som sommarpratare. Aldrig i programmets historia har så många människor ringt och tackat för ett bra program.)

Candy Blue
2013-04-25 19:27
#11

Läst många bra böcker men älskade 50 shades trilogin, och just nu håller jag på med Mercurium av Ann Rosman och den är definitivt med på topp 10 :D

[Amadina]
2013-05-30 17:21
#12

Mitt solklara svar på den här frågan är Pappa Pralin av Anna Jörgensdotter. Jag tror det har mycket att göra med att jag läste den vid helt rätt tillfälle, och allt liksom bara stämde. Igenkänningsfaktorn var hög, och jag liksom rös i kroppen vid varje formulering som bara träffade rätt in i hjärtat. Jag är också väldigt förtjust i hur författaren använder spårket på ett så otroligt poetiskt och musikaliskt sätt, även om jag kan erkänna att det kan ta ett tag att komma in i det till en början. Men jag skulle rekommendera den varmt! Och även hennes andra böcker är helt klart läsvärda. :)

Malinolsn
2013-06-01 13:52
#13

Sagan om Isfolket, av Margit Sandemo! 🙂
En bokserie på sisådär 47 böcker 😇

Annons:
[Amadina]
2013-06-01 13:55
#14

#9 Svindlande höjder är helt klart en favorit för mig, också! Har dessutom börjat samla på mig den i olika utgåvor, vilket inte alls är bra för min ekonomi. (a) Men det finns så otroligt många vackra utgåvor av den! Nu senast hittade jag en illustrerad pocketvariant som var tillverkad för att efterlikna sådana där gamla böcker som man sprättade. Så sjukt fin!

molllyr
2013-07-25 18:25
#15

The perks of being a wallflower, Hungerspelen trilogin, The Twilight saga är mina favoriter! :)

Yelly Bean
2013-07-26 09:08
#16

Favoritserier är: Harry Potter, A Song of Ice and Fire, Vampire Academy, Arvtagaren och Sagan om Klanen Otori. 

Jag har nog inte läst så många fristående böcker, men Sotarpojken är en av dem. Ozzy Osbournes självbiografi är också fruktansvärt bra. (Älskar hans brittiska humor 😃)

Mirinda
2013-08-22 20:03
#17

Bibeln - består visserligen av flera olika böcker - men låt oss säga att den har stått sig rätt länge.🙂
Min barnboksfavorit är och förblir Mio min Mio av Astrid Lindgren.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Calcifer
2013-08-23 14:46
#18

#6 Nu väldigt gammalt inlägg, men det har framkommit i efterhand att författaren till Pojken som Kallades Det hittade på rätt mycket för att tjäna pengar och göra boken "bättre". Hans uppväxt var för all del inte bra, men den var inte riktigt lika dramatisk som han påstår.

Min favoritbok är Väktare av Dean Koontz. Men jag läser typ aldrig på svenska. x]


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zynell
2013-08-23 14:49
#19

#18 Jag har aldrig velat läsa den boken, just pga att jag mår inte alls bra av att höra/läsa om barn som far illa.

Calcifer
2013-08-23 14:55
#20

#19 Jag har läst hela serien, läste den när jag var mycket yngre. Jag var helt mållös. Däremot gillar jag inte att det kommit fram att han som sagt överdrev rätt rejält. Då är det alltså t:ex hans bröder som kommit fram och motbevisat vissa händelser och då har författaren själv erkänt till viss del att allt kanske inte var korrekt återgivet.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Zynell
2013-08-23 14:58
#21

#20 Ja sådant tycker jag inte om. Om jag läst den boken hade jag tappat tilliten till författaren och antagligen inte läst fler av hans böcker.

Calcifer
2013-08-23 15:00
#22

#21 Nej att han tydligen (i alla fall för några år sedan) jobbade som "motivational speaker" gör det ju inte bättre. Jag kan inte riktigt ta någon på allvar när jag vet att de ljugit för att tjäna pengar.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zynell
2013-08-23 15:52
#23

#22 Precis.

Mirinda
2013-08-23 23:35
#24

Apropå otäcka böcker; nu har jag tyvärr glömt författarnamnet, men har någon läst Vi måste tala om Kevin?

Den handlar om en pojke som gör en fruktansvärd sak i sin skola. Det är hans mamma som är berättarjag i boken. På vägen genom sin barndom gör han saker och visar ett beteende som får hans mamma att bli ordentligt rädd. Det är bara hon som genomskådar honom. Han gör grymma saker mot sin egen syster och visar upp en känslokyla som hans mamma förgäves försöker få bukt med. Pappan vill inte riktigt tro henne. En mor bör väl skydda sin son, eller?

En fruktansvärt svår situation för en mor som vill hjälpa men inte kan. Och hur ska hon kunna göra något om hon inte blir trodd. Pappan tror att det är henne det är fel på. Kevin är kall, manipulativ och farligt intelligent, när han planerar hur han ska plåga andra. Till slut närmar sig katastrofen i Kevins liv.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Zynell
2013-08-23 23:42
#25

#24 Den boken har jag inte hört talas om, men det påminner mig om en film som handlar om just det. Tror även pojken i filmen hette Kevin. Det var verkligen en obehaglig film och vilken hopplös känsla det måste vara för en moder med en sådan son.

Calcifer
2013-08-24 13:26
#26

#25 Filmern heter We Have to Talk About Kevin och är förmodligen baserad på boken.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: