Annons:
Etikettövrigt
Läst 4209 ggr
Swadika
2013-03-16 19:47

Favoritförfattare?

Vilken är din favoritförfattare och varför? :) 

Mitt val står mellan Katarina Von Bredow, Suzanne Collins och Stephenie Meyer. Jag har älskat alla Bredows böcker men har inte läst dem nu på några år. Men under mina tonårs år var detta mina favoriter. Jag avgudar också Stephenie Meyer och Suzanne Collins för deras fantasi. Collins har tillexempel skapat en hel värld och jag avundas den fantasin, likadant med Meyer, hon har skapat två väsen som inte liknar något annat.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Annons:
[nathalie44]
2013-03-16 21:29
#1

Min är J.R.R Tolkien 🤪

Swadika
2013-03-16 22:14
#2

Haha okej :D

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[GerbilLooover]
2013-03-16 23:53
#3

J.R.R Tolkien, har varit galen i Sagan om Ringen filmerna sen jag fick dom i julklapp 2011 och när hobbit filmen kom ville jag läsa boken, och sen köpte jag sagan om ringen så nu håller jag på och läser det. :)

Gerbilles
2013-03-19 16:40
#4

Suzanne Collins och J.K. Rowling är mina absoluta favoriter! :D

leemland
2013-03-19 18:38
#5

Jag får nog säga att J.K Rowling och John Grisham är dom absoluta favoriterna :) Just nu i alla fall :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Tarotstollan
2013-03-21 01:47
#6

Gillade att läsa Maria Langs deckare och nu när de kommer ut på nytt kanske jag kan kompletera de som jag saknar i mitt eget bibliotek!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Swadika
2013-03-21 12:12
#7

Intressant :D Bara en liten följdfråga, vad är det som gör att de är så bra? :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Sozzia
2013-03-21 20:13
#8

Chris Cleave utan tvekan!!! 🤪

Tarotstollan
2013-03-21 20:27
#9

# 7. Är det mig du menar?
I så fall var det väl för att de var bland de första svenska deckare som kom ut och jag tyckte de var ganska så "mysiga" och lite idylliska.
Nu har ju det skrivits lite recensioner om dem också och nu pratar de om att de är en tidskapsell också.
När jag får tid skall jag läsa om dem!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Swadika
2013-03-21 20:33
#10

#9 Jag menade nog till alla egentligen :) Men intressant att höra dina åsikter (:

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

leemland
2013-03-21 21:27
#11

#10 Då får jag försöka förklara mina val då :P 

Jag vet nog inte riktigt varför jag gillar J.K Rowling. Men sättet hon skriver på är bra, och när Harry Potter kom så va jag lika gammal som karaktärerna och personerna så man relaterade nog lite till dom. Och innerst inne drömde man nog om att vara i den sitsen :P 

Jag gillar verkligen John Grishams sätt att skriva. Han skriver på ett väldigt detaljerat sätt och man känner sig delaktig i historien han skriver. :) Alla borde läsa någon av hans böcker tycker jag :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

BusBella
2013-03-24 19:10
#12

Stephen King, Dean Koontz och Edgar Allan Poe.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

[RMSLiners]
2013-03-28 13:38
#13

Steve Berry, Robyn Young och Paul Christopher. Anledningen är att de skriver sjukt bra historiska romaner.

Annons:
Pialinn
2013-04-02 10:12
#14

George Simenon´s Komisarie Maigret men även alla andra böcker han skrivit.

Ed McBain 87:e polisdistriktet och böckerna om en advokat.

Desmond Bagley.

Varför? Jag vet inte. Dessa författare läser jag gärna om.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

rubbermadebaby
2013-07-19 21:04
#15

En av mina favoriter är Kelley Armstrong som bla. skrivit Otherworld serien. ( samt Darkest Powers & Darkness Rising-serierna)
Jag är en sucker för fantasy med varulvar/vampyrer/häxor/shapeshifters!

Guillermo del Toro gillar jag också, han skriver så oerhört bra! 

Finns en massa som jag gillar.. Becca Fitzpatrick, Kristin Cashore, Charlaine Harris, Cassandra Clare, Margit Sandemo (isfolket) för att nämna några. 😃

[Ebidda98]
2013-07-19 23:02
#16

Magnus Nordin, han skriver otroligt spännande och "smarta" böcker där man själv får lista ut vad/vem som har hänt eller gjort något…

Tyvärr har jag alltid fel och känner mig som en idiot som inte fattat efteråt 😂

sponny
2013-07-21 02:54
#17

Gillar många olika författare. J.R.R. Tolkien, Edith Pargeter, Robert Harris, Ken Follett, Robert A Heinlein…osv.

Men den författare som legat högst på listan sedan jag först stötte på honom för nästan 25 år sedan är H.P. Lovecraft. Dels älskar jag den värld han beskriver och dels älskar jag sättet han beskriver världen på.

Wikipedia: "Lovecraft hämtade stor inspiration inom "kosmisk skräck" – idén att livet är obegripligt för människans förstånd och att universum i grund och botten är främmande. De som genuint försöker förstå spelar med sin mentala hälsa som insats….Han skildrar en värld där människorna är små och obetydliga sedda i jämförelse med skrämmande kosmiska urväsen."

Hur fräckt låter inte det? 😃

Tarotstollan
2013-07-22 00:15
#18

Kom på att jag aldrig nämnde Margit Sandemo, äger i stort sett alla böcker hon skrivit och det är ju några stycken! Isfolket självklart men även serierna som var fortsättning på Isfolket och de andra serierna liksom de fristående böckerna hon skrivit. Gillade även hennes memoarbok som kom för några år sedan.
Älskar hur hon får ihop det övernaturliga med den verkliga världen.
Även Dean R. Koontz skriver väl i den andan, liksom Stephen King men tycker nog Kings böcker är mer råare än vad Koontz är.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Inaarah
2013-07-25 14:17
#19

Utan att ha gjort en djupgående analys vill jag nämna Lisa Bjärbo. Hennes sätt att skriva och uttrycka sig med underfundiga meningar får mig att vilja skriva. Det handlar däremot mer om hennes sätt att skriva än vad hon skriver.

Yelly Bean
2013-07-26 09:12
#20

#19 Vet du att hon har en blogg? Jag började läsa henne och upptäckte sen att hon är författare. Har dock inte läst hennes böcker, men man kanske borde göra det? 🙂 --> Bloggen

Annons:
Inaarah
2013-07-26 11:58
#21

#20: Jodå, jag är både blogg- och instagramföljare. ;) Ja, det borde du göra! Särskilt Allt jag säger är sant tycker jag är läsvärd. Språket är fantastiskt! :)

Yelly Bean
2013-07-26 13:25
#22

#21 Okej, ska kolla upp den! 👍

[rolnor]
2013-07-30 19:28
#23

Minns att jag läste några av Jules Vernes böcker i tolvårsåldern med stor behållning, "Från jorden till månen", "Tsarens kurir" m.fl. Har hört att det kan uppstå ett visst läsmotstånd när man blir lite äldre, man ifrågasätter det skrivna, men i den åldern sög jag bara i mej som en svamp. Han har ju skrivit en mängd böcker.

Skogshumblan
2013-08-03 14:19
#24

Är väldigt förtjust i Guillo, gillar hans språk, sätt att uttrycka sig och hantera karaktärer, miljöer etc. Finns så många att välja på men Guillo är den jag mest läst hittills. Jag är lärare för barn i åldrarna 6-12 år och ska jag välja någon son skriver för den gruppen blir det svårt. Finns så många att välja mellan.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[rolnor]
2013-08-03 20:34
#25

Nu var det ju favoriter vi skulle prata om , MEN, Guillo tycker jag är bedrövlig, en smaksak såklart…

Skogshumblan
2013-08-03 20:45
#26

Rolnor, smaken är som baken och tur är väl det! ;)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[rolnor]
2013-08-03 22:38
#27

Jajjamen! Han är ju populär….

Annons:
Lavine
2013-08-09 21:33
#28

#24 #25 Pratar ni om Jan Guillou? Mina favoriter är Joyce Carol Oates och Margaret Atwood. Och så ska jag försöka låt bli att editera det här inlägget och lägga till en massa fler. ;-)

[rolnor]
2013-08-10 14:05
#29

Det tror jag vi gör, tog det för givet…🤪

Emmetem
2013-08-23 14:44
#30

Min favorit är helt klart HENRIK LARSSON!
Trilogin Blodsarvet har jag suttit som slukad framför! Älskar hur han skriver, och att jag har ett intresse för medeltid är ju ett plus ;)

Har själv skrivit med honom och han är otroligt trevlig i verkligheten också.

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Upp till toppen
Annons: