Annons:
Etikettbarnlitteratur
Läst 11098 ggr
AMJJ
2013-03-19 21:47

Ålder och är det en barnbok?

Jag har ett par frågor som vi kanske kan få en diskussion kring

*Har Du läst Harry Potter-böckerna? Hur gammal är Du?

*Tycker Du att det är barnböcker? Varför? Varför inte?

Jag själv kan börja!

Ja, jag har läst H.P. böckerna (men nu var det flera år sedan, förutom den sista boken som jag de senaste veckan läst några kapitel här och där i) och är idag 27 år, måste alltså se mig själv som vuxen 😛.

Böckerna är lååånga, men ändå lättlästa. Det är ett barn/ungdom som huvudkaraktär. Böckerna innehåller en hel del våld, i form av förbannelser och trollformler, vilket gör att ganska många karaktärer faktiskt dör genom berättelsens gång. Nu blir jag lite osäker på språket, men språket är väl så att säga "vårdat", utan svordomar? Böckerna innehåller inget sex, inga droger, även om Radcliffe själv gjorde ett uttalande inför sjätte filmen Harry Potter och halvblodsprinsen där han sa "– Det finns en hel del sexuell energi och en del drogreferenser. " enligt den här artikeln i AB. http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/film/article11452833.ab

Note to myself: Måste nog läsa om böckerna, verkar ha glömt en del.

Svara på!

Annons:
[GerbilLooover]
2013-03-19 21:51
#1

Jag har läst några av Harry Potter böckerna, är 12 år nu men läste den sjunde boken när jag var 10. Jag tycker det är en bok som passar för många åldrar, inte för dom minsta men jag fassnade för Harry Potter när jag var 6 år (dock filmerna), men det är väl mest ungdomsbok.

[Malin]
2013-03-19 22:01
#2

Hm, har läst bok 1-4 än så länge och tycker de är bra crossover-litteratur. Många säger ju att böckerna blir mörkare och mörkare och därmed mindre och mindre för barn men ja, det är inga svordomar, inget sex eller dylikt.

parsley
2013-03-21 08:15
#3

Böckerna är ursprungligen skrivna för barn och ungdomar i Harry Potters ålder, men eftersom många vuxna gillar dem så blir de all-åldersböcker.

Är man förälder (eller mor/farförälder) så är Harry Potter-böckerna och filmerna ett sätt att umgås över generationsgränserna.

Är man intreserad av droger så är det möjligt att man kan hitta en del referenser i böckerna. En del av ingredienserna i trolldrycker odyl är växter som använts som medicinalväxter.

Swadika
2013-03-21 12:15
#4

Jag läste första boken när jag var ganska ung. Kommer inte ihåg exakt ålder. 

Men sen har jag tyckt att det känns som om böckerna har växt med mig, jag läste första boken för ett tag sedan och då kändes den mer "larvig" än vad de sista gör. Det känns som om att den är skriven till de som läste första boken när den kom ut och sedan följt med upp i åldrarna, eller anpassade till den ålder som han är.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

AMJJ
2013-03-22 15:17
#5

Tack för era åsikter!

Moctezuma
2013-04-19 14:42
#6

Jag började läsa dem när jag var omkring 10 år skulle jag tro. Vi förbeställde alltid de nya böckerna så att vi fick dem hemskickade direkt då de publicerades. Det var en bra ålder att börja läsa böckerna, eftersom jag hela tiden var ungefär lika gammal som/lite yngre än huvudpersonerna och därför hade väldigt lätt för att leva mig in i handlingen. När jag läser om någon bok hittar jag dessutom nya detaljer som jag inte förstod då, vilket är roligt.

Harry Potter-serien kan läsas av människor i väldigt olika åldrar och fastän den kanske är tänkt för ungdomar ser jag ingenting konstigt i att även vuxna läser och uppskattar böckerna. Själv tror jag ändå att de som växte upp under "Harry Potter-hysterin", bland annat jag själv, har ett mycket starkare band till serien än de som redan var vuxna då böckerna gavs ut eller som har läst dem nu senare. Det är bara min egen teori, så det kan hända att jag är helt ute och cyklar.  

När vi diskuterade Harry Potter i skolan kom vi fram till att både böckerna och filmerna var en viktig del av vår barndom; våra lekar, vår fantasivärld och vårt intrese för böcker påverkades mycket av dem. Vissa sade till och med att de hade hoppats på en Hogwarts-inbjudan då deras 11-årsdag närmade sig… :P


Annons:
Pialinn
2013-04-19 22:21
#7

Är 65 och läser/lyssnar på böckerna nu. Tycker de blir "mörkare o mörkare" och just nu känns det jobbigt. Fast jag gillar dom mycket.

Det är synd att det uppdelas i vuxen o ungdomslitteratur. Finns mycket i ungdomsböcker för oss äldre som har barnasinnet kvar.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Linneaundulat
2013-04-20 10:01
#8

Jag är 13 år och började läsa dem när jag var ungefär 11 år. Vi hade den även som högläsningsbok.

Jag skulle nog tro att den passar alla åldrar, eftersom dem första böckerna är nog mer riktade åt barn, medans de senare böckerna innehåller lite mer våld, och sorg. 

Jag tycker böckerna är jättebra skrivna, och man liksom inte kan sluta läsa dem!

BlommaMin vardagsblogg: http://minasmadjur.devote.se/Blomma

                              Mvh Linnea

Emo
2013-04-21 10:39
#9

Jag har läst alla böckerna på svenska och de flesta på engelska. Den versionen kom ju tidigare än översättningen. Jag har alla filmerna. Den senaste i 3D. Jag har de flesta spelen till PC och något till PS3, dessutom har jag LEGO-spelen till PS3. Det var intressant att se hur de olika händelserna visades på film och i spelen. Det verkar som om jag inte är för gammal för att uppskatta Harry Potter. 😃

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Yelly Bean
2013-04-26 09:25
#10

Jag är 20 år och började läsa dem när jag var 8. Läser dem fortfarande med jämna mellanrum. 🙂

Jag tycker de är bra på det sättet att de fångar en så bred läsarkrets. Om man börjar läsa dem när man är barn, så hänger man ju med i utvecklingen som Harry och hans vänner går igenom. De blir ju också mörkare och mörkare hela tiden, så man kan inte riktigt kalla den för barnböcker längre när man kommer till de sista böckerna. 

De första böckerna passar ju barn väldigt bra, men sen kommer det en del kärlek och sorg som man kanske förstår på ett annat sätt när man blir äldre. Därför tycker jag de passar för alla åldrar 🙂

Halvdansken
2013-05-07 11:13
#11

Jag är 50 och har läst dem ett par gånger.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: