Annons:
Etikettboktips
Läst 4665 ggr
parsley
3/23/13, 11:16 AM

Hästböcker för vuxna

Pia Hagmar som skrivit ett antal barn- och ungdomsböcker som utspelas i stallmiljö har skrivit en vuxenbok om hästar. Undrar varför. Det är ju trots allt många som håller på med hästar.

http://dagensbok.com/2013/03/23/de-kvinnliga-portratten-i-hastbocker-har-allt-det-som-man-garna-vill-skildra-unga-flickor-som-idag/

Jag har inte läst den, men den står på min läslista. Kommer ni på fler vuxenböcker om djur?

Annons:
Halvdansken
3/27/13, 1:04 AM
#1

Boken om Dewey, en kattunge som lämnades att dö i ett bokinkast på ett bibliotek. Han blen kändis i stora delar av världen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

jossa5
3/31/13, 11:13 PM
#2

Marley and me, om familjen som köper en hund, som dom tror är en lugn fin ras, men  har missat att det är en vildare ras. Väldigt roligt och lättsam bok. Jag kommer dessvärre inte ihåg vad den heter på svenska. Den har även blivit gjord till film.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Zaviie
11/14/13, 2:59 AM
#3

ensamma hjärtan och hemlösa hundar - lucy dillon 🐶

puttar för fler tips här

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

jossa5
11/14/13, 8:41 AM
#4

Just ja, Lucy Dillon har några fler också. :)

Hundar, hus och hjärtats längtan heter en, och den är helt okej.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Zaviie
11/14/13, 1:57 PM
#5

Yes jossan dock tycker jag bara första handlar om hundarna i sig lite mer, men hela serien är bra ändå :)

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

jossa5
11/14/13, 3:08 PM
#6

#5 Aha, har bara läst den jag nämnde. Men kanske ska ge dom andra en chans också. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Annons:
Lavine
11/17/13, 1:05 AM
#7

Nina Lekanders Hästar, män och andra djur. Inte en roman. Självbiografiska texter, inte enbart om hästar hela tiden. Jag gillar den.

Maria
11/18/13, 3:50 PM
#8

Doris Lessings "Om katter" är väldigt bra tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
11/20/13, 12:24 PM
#9

#1 Boken om bibliotekskatten Dewey är nog bland de bästa (gripande, minnesvärda) böcker jag läst faktiskt.

Den berörde verkligen, mötet mellan katt och människa, vad det betydde för henne, Vicki, för biblioteket, för staden, barnen och människorna. Utvecklingen och förändringarna. Människa och djur.

Helt underbar, särskilt för kattvänner, även andra.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/20/13, 12:29 PM
#10

Inte helt ny bok, men gammal, kom jag att tänka på: Linde Klinckowström von Rosen berättar om äventry till häst i en tid som många gånger tycks långt borta. Ensam till häst gjorde hon flera ritter i Europa. "En landsvägsstrykerska berättar".

Finns på bibliotek.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

CassandraL
11/21/13, 11:23 PM
#11

a streetcat named Bob - James Bowen.
Håller på att läsa den just nu och är helt fast! Enormt fin historia om en kille som hamnat helt fel i livet och en katt han tar hand om.

Gillar även jag Lucy Dillons böcker väldigt mycket! Dom två jag läst iaf, har för mig att jag såg en 3e i affären sist.

http://cassisomplaceringar.weebly.com/

monstermash
11/22/13, 1:34 PM
#12

#2 - Det stämmer ju dock inte helt. Marley är en vild hund, men rasen är knappast särskilt vild i allmänhet. De tar ju den mest framåt vovven har jag för mig. :) "Marley och jag" heter den förövrigt på svenska.

jossa5
11/22/13, 1:41 PM
#13

#12 I boken pratar dom ju om att hans ras är livligare än den "vanliga". Men kom på att vild kanske är fel ord, livlig kanske är bättre. ^^

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Annons:
monstermash
11/22/13, 1:54 PM
#14

#13 - Som jag minns boken pratar de väl om att hunden är det och inte rasen? Spelar inte så stor roll egentligen. :)

Upp till toppen
Annons: