Annons:
Etikettboktips
Läst 5029 ggr
VilmaKristina
2013-04-16 20:14

Böcker om uppväxter!

Jag tycker om att läsa om svåra uppväxter.

Sitter just nu med ''Pojken som kallades Det'' och har ''Horungen'' här hemma som jag ska leta på och läsa senare. Vill hitta fler böcker. Jag tycker det är intressant att läsa om hur föräldrar(tyvärr oftast mammor) kan behandla barn så illa.

Vet ni några väl skrivna böcker om författarens/personers uppväxt?

  • Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.


Annons:
[Moa-]
2013-04-16 20:18
#1

"Pojken som kallades det" har tre uppföljare, fortsättningen på författarens liv… Allt blev inte enkelt endast för att första boken tog slut.

VilmaKristina
2013-04-16 20:37
#2

#2

Oj det visste jag inte, har inte kommit så långt på första än.

  • Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.


[GerbilLooover]
2013-04-16 20:40
#3

Ändrade rubriken så den blir lite tydligare vad tråden handlar om.

[Moa-]
2013-04-16 20:42
#4

Okej, jag varnar för att den första är destruktiv och nedbrytande till en stor del av omfånget, så blir det alltför jobbigt så lägg ifrån dig boken är mitt tips. De första tre böckerna i serien tyckte jag var bra (om det nu är rätt ord), den sista var dock ingen höjdare utan då funderade jag lite på om den skrivits av mer kapitalistiska skäl…

[Moa-]
2013-04-16 20:46
#5

Flyga drake beskriver uppväxten för två pojkar i Afghanistan, skriven av Khaled Hosseini, en mycket bra och välskriven bok. Vad som beaktas som "svåra uppväxter" är subjektivt, den är inte skriven på samma sätt som "En pojke som kallades det"…

parsley
2013-04-19 12:38
#6

Några tips även om de kanske inte precis motsvarar "Pojken som kallades det"

Flera av Jonas Gardells böcker, bl a "En komikers uppväxt"

"Kjell" av Kjell Larsson (ganska komisk bok om en överviktig pojke född 1975)

"Jag älskade den pojken" av Bosse Löthén. En ung kille börjar hänga med punkare och utnyttjas av kille i 20-års åldern

"Svinalängorna" av Susanna Alakoski

Vill du ha självbiografiskt eller "sanna berättelser" så fråga på biblioteket om de kan tipsa.

Annons:
leemland
2013-04-20 19:33
#7

Dave Pelzers (författaren till pojken som kallades det böckerna) lillebror har också skrivit en bok, kanske två jag är osäker, om sin uppväxt. Kommer dock inte på varken hans namn eller bokens då det är många år sedan jag läste alla dom .. 

Och så vill jag tipsa om Kirre böckerna. Påminner lite om Pojken somHÄR är Kirre boken. (finns 2) 

Och här är en lista från adlibris med böcker om övergrepp på barn . Du kan också söka runt bland självbiografierna så finns där fler .. !

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Lavine
2013-04-23 21:10
#8

Jag läste för ett tag sen en självbiografisk bok av en tjej som under hela sin uppväxt blev utnyttjad (säger man så?) av en pedofil. Det låter så hemskt att säga, men jag tyckte den var bra och bra beskriven. Trodde att det mest skulle vara sexskildringar och "gråt" över hur hemskt hon tyckte det var, men det var inte riktigt så utan en berättelse om en väldigt skör tjej som ville spela stark, och mycket kring det psykologiska dramat också. Utövaren var inte släkt, men familjesituationen var helt klart intressant att läsa om också (psykiskt sjuk mamma och alkoholiserad pappa). Boken heter Tiger, tiger och är skriven av Margaux Fragoso.

Lavine
2013-04-23 21:16
#9

#6 Vad bra att du nämnde Bosse Löthén, den boken har jag tänkt läsa men glömt bort. 😃

[Nisseplupp]
2013-04-23 22:17
#10

Snälla pappa nej är bra, hemsk men jag blev helt fast i den boken.

Yelly Bean
2013-04-26 09:15
#11

"3096 dagar" av Natascha Kampusch. Hon skriver om när hon blev kidnappad på väg till skolan som 10-åring, själv för första gången. Och om sina 8 år i fångenskap. 

Det är som #8 säger, även i den här boken är det mycket kring det psykologiska dramat. Hur hon "får känslor" för kidnapparen, han blir hennes enda länk till livet. Dåligt samvete, sorg, lycka, smärta och minnen. 

Rekommenderas! Man blir verkligen upprörd av den, och har svårt att släppa den efteråt.

Imasy
2013-12-25 20:18
#12

Skammens boning av Doris Dahlin är väl en sådan bok. Den står i min bokhylla men jag har inte hunnit läsa den ännu.

Halvdansken
2013-12-27 01:21
#13

Ängeln på 7e trappsteget av Frank McCourt. Om att växa upp på Irland under 1930-50 talet. Helt fantastiska böcker.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
[Lilyz]
2013-12-27 09:12
#14

En av mina absoluta favoritböcker är Inte som andra döttrar av Deborah Spungen, helt underbar (och fruktansvärd) bok! Handlar om Nancy Spungens (googla om ni inte vet vem hon är) liv och uppväxt med bland annat schizofreni och drogproblem, skriven av hennes egen mamma… Jag tycker den är mycket gripande.

[Glitterregn]
2014-01-03 13:22
#15

Mina två favoriter som jag har läst många gånger om heter "Trasig" och "En annorlunda barndom". "Trasig" handlar om en kvinna som berättar om sin hemska uppväxt. Hennes föräldrar tog aldrig hand och henne när hon var liten och i flera år blev hon våldtagen av sin styvpappa otaliga gånger om dagen. Även hennes yngre syster utsattes för detta. Hennes styvpappa tog hem sina kompisar som också förgrep sig på henne och tog bilder som sedan såldes till andra, som också kom hem till henne och gjorde samma hemska sak som så många andra. Hon blev manipulerad och kunde inte förstå vad hon hade gjort för att förtjäna det här. Boken är helt fantastiskt och jag läser den nu för fjärde gången. Den är otroligt sorglig men även full av glädje. "En annorlunda barndom" är en bok som handlar om en kvinnas autistiska uppväxt på 50-talet. Väldigt fascinerande bok som får en att verkligen förstå hur hon tänkte som barn och vilken kamp det har varit.

[Glitterregn]
2014-01-03 13:41
#16

Jag måste även tipsa om "Alex dogboy". Den handlar om en pojke som växte upp tillsammans med sin hund, ensam på gatorna.

Upp till toppen
Annons: