Annons:
Etikettövrigt
Läst 1724 ggr
Swadika
4/18/13, 2:05 PM

Svenska eller engelska

Läser du helst böcker på engelska(eller annat originalspråk) eller på svenska, och varför?

Förr läste jag alltid på svenska, men ju säkrare jag blir på min engelska, ju mer läser jag på engelska. Tycker det känns bäst att läsa på originalspråk för då är det författarens egna ord och inte en översättares :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Annons:
Zynell
4/18/13, 3:39 PM
#1

För över ett år sedan var det bara svenska böcker som gällde. Jag tyckte inte om att läsa på engelska. Sedan började jag ladda ned e-böcker från Amazon, allt från helt gratis till att de kostade bara några kronor. Jag upptäckte en helt ny värld av böcker där ute. Om man bara läser på svenska går man miste om en massa bra titlar som aldrig översätts till svenska. Nu har det till och med gått så långt för mig att jag planerar att översätta mina egna böcker till engelska och ge ut de på Amazon. 😃

[GerbilLooover]
4/18/13, 7:51 PM
#2

Jag läser på svenska, skulle inte orka läsa på engelska även att jag är ganska bra på att förstå, men jag förstår inte allt.

Tarotstollan
4/18/13, 11:15 PM
#3

Jag läser på svenska, med engelskan går det så sakta och jag vill veta vad varje ord betyder så då måste jag gå och slå upp det!
Fast jag har väl knäckt några böcker på engelska!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Sehvrin
4/21/13, 12:03 PM
#4

Beror helt på författare, bok och tillgänglighet. Alla böcker som inte har engelska som orginalspråk läser jag helst på svenska (eftersom jag inte kan något annat språk). Böcker som hamnar i kategorin "den här boken är jag nyfiken på och borde läsa" blir oftast också på svenska, då jag lånar från biblioteket. 

Författare som skriver på engelska där jag vet att mycket vikt ligger i språket (till exempel Terry Pratchett) läser jag helst/bara på engelska. Detta gäller även böcker som verkar fantastiska på andra sätt. Sen finns det böcker som inte är tillgängliga på svenska, och då läser jag dem på engelska.

Jag har inga som helst problem med att läsa på engelska, men för att vara ärlig så är det lättare att läsa på svenska så ibland läser jag på svenska bara för att jag är lat 😉

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Lavine
4/23/13, 9:05 PM
#5

Jag läser absolut mest på svenska, men ibland händer det att jag väljer att läsa på engelska om det är originalspråk, och det går helt klart bättre och bättre ju mer engelskspråkigt jag läser. Vissa är ju enklare för mig än andra också.

Yelly Bean
4/26/13, 9:27 AM
#6

Förr läste jag alltid på svenska om det gick, men nu har jag blivit så bekväm med att läsa på engelska att jag föredrar det. Böckerna blir alltid snäppet bättre med originalspråket tycker jag, dessutom är engelska en mycket mer nyanserat språk så det blir roligare att läsa då tycker jag 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: