Annons:
Etikettövrigt
Läst 1322 ggr
Swadika
2013-04-26 00:28

Film blir bok

Att böcker blir filmer är nu ganska vanligt, känns som om många serier och filmer som går på bio är baserad på olika böcker. Men finns det något film som senare har blivit bok?

Om ni fick välja en film som skulle bli bok, vilket skulle då det vara?

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Annons:
[GerbilLooover]
2013-04-26 16:08
#1

Jag vet inte om det finns någon som först var film och sen blev bok, men (om det inte finns? 🤔tror inte det iallafall) det skulle vara kul att läsa Saw som bok x) Och The Ring!

Swadika
2013-04-26 22:36
#2

Haha ja det skulle vara intressant, kanske inte skulle vara lika läskigt då, haha :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

sponny
2013-04-27 15:32
#3

Jag kommer på ett par stycken som står eller har stått här i bokhyllan. Tycker att man såg förr ganska ofta att om en film slog så kom det en bokversion efter ett tag.

Alien av Alan Dean Foster

ET av Melissa Mathison

Star Wars av George Lucas

[GerbilLooover]
2013-04-27 15:38
#4

#2 Jag blir inte skrämd av filmer men skulle vara kul att läsa och se skillnaden :)

Swadika
2013-04-27 23:54
#5

#3 Nämen jaha så det finns spännande, man undrar om de lagt till saker i böckerna eller om de bara beskriver händelserna mer detaljerat

#5 Ja det skulle nog bli mycket mer detaljer och så :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[trashclown]
2013-05-07 22:33
#6

Seven av David Fincher kom väl ut i bokformat senare. Finns massor som jag inte kommer på just nu. Bokformaten brukar liksom sammanfatta själva filmen dock.

Annons:
Swadika
2013-05-07 22:35
#7

Ah ja okej, jag ville alltid att typ Avatar skulle bli en bok :D

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Yllhilda]
2013-06-07 22:44
#8

Jag kan ha fel, men jag tror Notting hill hör till denna kategori.

[Memento Mori]
2013-06-11 08:55
#9

Pirates of (the) Caribbean har kommit ut som ungdomsböcker, eller jag antar att böckerna kom efteråt då de beskrivs: "Död mans kista av Disney Ett Storslaget filmäventyr berättat för barn!" (Bokus). 

Sen finns det en hel del böcker som blir film som senare blir bok från filmen igen, har tex. en Sagan om Ringen bok som är baserad på filmerna.😉

[GerbilLooover]
2013-06-11 16:22
#10

#9 Vad är det för Sagan om Ringen bok som är baserad på filmerna? :) Egentligen kom ju böckerna nästan 100 år innan filmerna (tror jag) ^^

[Yllhilda]
2013-06-11 16:28
#11

#10 Dom gjorde ju massa ändringar för att det skulle funka bättre som film. Exempelvis har Arwen, Eowyn och Galadrien ännu mindre roll i böckerna(en klar förbättring Jackson gjorde om man frågar mig). Det är inte Arwen som framkallar hästarna i floden, det är Elrond. Ej heller är det Arwen som kommer ridandes och möter upp dem när Frodo blivit stucken, det är Legolas. 

Sagan om ringen är en riktigt väl skriven korvfest kan man säga.

[GerbilLooover]
2013-06-11 16:30
#12

#11 Och jag tycker böckerna är bättre än filmerna, haha

[Yllhilda]
2013-06-11 16:33
#13

#12 Oh, det är dem också! Men om man tänker på jämställdhetsfaktorn är filmerna bättre. I böckerna får man ju mest veta hur vackra och milda kvinnorna är, förutom Eowyn, men hon fick ju knappast en halv bok tilldelad sig som de andra herrarna fick.

Annons:
[Memento Mori]
2013-06-11 16:50
#14

#10 Jo, precis som Yllhilda redan har sagt så är det ringen-trilogin som är omskriven så det är i princip samma som filmerna. Håller också med om att böckerna är bättre men den filmbaserade boken som jag hittade hade riktigt vackra illustrerade bilder baserade på filmen.  

Har sätt något liknande för Game of thrones, men börjar bli lite väl OT kanske. 🙂

Upp till toppen
Annons: