Annons:
Etikettbokrecensioner
Läst 1374 ggr
LenaR
5/4/13, 6:21 PM

Ta hand om min mor, Kyung-Sook Shin

Jag är dålig på att hitta författare som skriver på andra språk än svenska och engelska, så när jag var i bokhandeln senast bestämde jag mig för att vidga mina vyer. Jag tog på måfå "Ta hand om min mor", som är skriven av en koreansk författare. Och jag blev väldigt gripen, redan från första sidorna!

Boken handlar om en mamma som kommer bort i trängseln i Seoul, och hur hennes man och hennes söner och döttrar reagerar. Genom rösterna från äldsta dottern, äldsta sonen och maken ger boken ett levande och varmt porträtt av en "outbildad" bondkvinnas liv på sydkoreansk landsbygd.

För mig gjorde boken ont att läsa eftersom den handlar om hur skillnader i utbildning och levnadsstil gör mor och barn till främlingar för varandra. Eftersom det ofta ser ut så generationer emellan tror jag tyvärr många känner igen sig i det. Men den värme som lyser igenom trots kommunikationssvårigheter gjorde berättelserna om Park So-nyo och hennes familj väldigt vacker.

Romanen höll också hela vägen till slutet (som jag förstås inte ska avslöja!) vilket inte alla goda berättelser gör. Jag rekommenderar boken varmt!

//Lena


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
Upp till toppen
Annons: