Annons:
Etikettbokrecensioner
Läst 1374 ggr
[deen]
5/24/13, 12:23 PM

Lola uppochner av Monika Fagerholm

Som ett fan av Twin Peaks hade jag stora förväntningar på den här boken, då författaren har sagt att hon inspirerats av serien när hon skrev. Jag ska inte säga att jag blev besviken, eller jo, först blev jag det, men efter ett par kapitel drogs jag in i den skruvade värld Monika Fagerholm byggt upp av ord och meningar som vrider sig, travar iväg och tvärt huggs av. Jag byttes från att ha saknat en viss typ av magisk känsla, till att uppleva en helt annan, men lika sällsam.

Det var känslan i boken som vann mig till slut, och även om varken historien eller karaktärerna är av det muntra, lyckliga slaget, så är boken stundtals väldigt rolig, vilket gjorde den ännu mer surrealistisk. Det här är ingen saga, trots att jag nästan upplevde den så, som en saga för vuxna. Det är en ganska mörk, spännande, lite sorglig och störd thriller, som jag tycker flörtar med "vem gjorde det"-deckare av Agatha Christie-typ, fast pyntad med David Lynch-karaktärer.

Sättet författaren skriver på är egentligen inte riktigt min kopp te, jag hade svårt att hålla intresset uppe i början på grund av de ojämna meningarna. Det är bara min upplevelse, nån annan kanske tycker precis tvärtom! Efter ett tag grep historien tag, och då kändes det snarare som att författarens stil bidrog till att skapa stämningen.

Jag tyckte mycket om den här boken, även fast den inte alls var som jag hade förväntat mig! Den får 4/5 ✨ av mig.

Annons:
[GerbilLooover]
5/24/13, 9:17 PM
#1

Mycket bra recension! Blev sugen på att läsa den när jag läste din text :)

[deen]
5/26/13, 5:17 PM
#2

#1 Tack!🙂

Upp till toppen
Annons: