Etikettbokrecensioner
Läst 1769 ggr
[rolnor]
2013-07-29 22:12

Dan Brown, "Inferno"

Läste precis ut den. Nånstans i början av boken fick jag samma hissnande känsla som i "Da Vinci Koden", en del roliga vändningar som överaskar, slutet i den här boken känns väldigt viktigt, det är det man jagar dom sista hundra sidorna så det ska jag nog inte kommentera alls. Jag har nog nåt slags hat-kärleksförhållande till Dans böcker, ibland snuddar det vid s.k. tant-snusk, många av männen har genomträngande gröna ögon, kvinnorna är vackra med smal midja etc. det här känns nästan pinsamt att läsa, MEN, hans böcker är spännande…. Jag är forskare och kan reagera på töntiga vetenskapliga saker som helt enkelt är helt felaktigt och då kan jag ju undra om han skriver andra felaktigheter, han berättar ju en väldans massa om olika historiska personer och byggnader, ämnen som jag inte behärskar. Jag har läst alla Dans böcker, Digital Fortress läste jag på engelska. Lite svårt att rangordna hans verk, MEN "Inferno" ska man nog vara lite entusiast för att kunna uppskatta. Vad tycker ni?

[rolnor]
2013-07-30 19:20
#1

PUT,

Är det bara jag som läser Dans böcker?

Lamina
2013-07-30 23:38
#2

Jag har läst den! Eller tja, jag läser inte, utan lyssnar på ljudböcker. Jag tyckte den var bra, mellan allt onödigt dravel om byggnader och skit som inte hörde till. Visst är Det just det som utmärker Dans böcker, och mycket av det som gör dom så bra. Men jag tyckte det var för mycket av det denhär gången. Jag vart faktiskt lite skrämd av boken. Rädd för att någon galning kanske skulle få idéer av den. Men slutet slätade över det lite grann. Men jag anser ändå att det är en farlig bok. Utöver det så hade jag en känsla av att jag hade hört alltihop förut genom större delen av boken. Upplägget är precis detsamma som i alla andra Robert Langdon-böcker, och även fast man kanske vart lite förvånad över twisterna så var dom knappast oväntade eller överraskande. Tråkigt med så lite variation tycker jag. Allt i allt är det en bra bok, om man orkar läsa igenom allt dravel. Men jag tror att man skulle uppskatta den mer om man inte läst någon av hans tidigare böcker.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[rolnor]
2013-07-31 05:48
#3

Ja, jag instämmer att det var en lite väl mastig historielektion, lite koka soppa på en spik liksom….

Skogshumblan
2013-08-01 20:09
#4

Jag har precis börjat lyssna på den. Tycker det mesta han skriver är bra men som du skriver ts, nog är det sexistiskt. Jag har precis avslutat "den förlorade symbolen" och funderade då på äkthet och sanningshalten i den boken. Jag gillar inte kriminalromaner och sådant egentligen och tyckte den förlorade symbolen var lite väl otäck…

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Bellona
2013-08-05 16:50
#5

Läste Inferno nyligen men tyckte tyvärr inte särskilt mycket om den.  Jag ville tycka om den men tyckte faktiskt den var torr och tråkig med platta karaktärer som jag inte fick någon känsla för alls, var dessutom alldeles för mycket faktarabblande för min smak men det är ju visserligen lite Dan Browns grej. :)

[rolnor]
2013-08-05 19:19
#6

Hans böcker är ju så nischade, är kanske svårt att få kött på benen i varje ny bok för honom, instämmer att han misslyckades med karaktärerna, men det har han väl aldrig varit särskilt bra på å andra sidan…..