Annons:
Etikettyoung-adult
Läst 1343 ggr
Zynell
8/23/13, 2:35 PM

[Young adult] Järnkonungen av Julie Kagawa

Megan Chase har ett hemligt öde - ett som hon aldrig kunnat föreställa sig … Det har känts som att något varit lite udda med Megan ända sedan hennes pappa mystiskt försvann tio år tidigare. Hon har aldrig riktigt passat in i skolan - eller i hemmet. När en mörk främling börjar betrakta henne på avstånd, och hennes bäste vän blir märkligt överbeskyddande, inser Meghan att något är på väg att hända. Men hon hade aldrig kunnat gissa sig till sanningen: att hon är en mytisk ävkonungs dotter och en pjäs i ett blodigt krig. Meghan kommer nu att få reda på hur långt hon är beredd att gå för dem hon älskar, och för att stoppa en ondska som ingen magisk varelse någonsin vågat sätta sig emot. Och hon kommer också att få veta hur det känns att finna kärleken i en ung prins som hellre vill se henne död än att låta henne komma honom nära …  

Det här är en bok laddad med spänning och äventyr i den magiska världen Aldrig där allt från troll till alver finns. En värld där man måste akta sig för att inte bli uppäten av lömska rödhattar eller bli lurad av förrädiska sirener. Att ge sitt ord till någon är som att skriva på ett kontrakt och kan leda till hemska konsekvenser om man bryter det. 

Megan beger sig till Aldrig tillsammans med sin barndomsvän Robbie när hennes lillebror Ethan blir ersatt med en bortbyting. Det blir ett fartfyllt äventyr där man som läsare inte har den blekaste aning hur det kommer att sluta. Man sitter spänd hela tiden och verkligen lever sig in i denna härliga och magiska värld.

Det enda negativa jag egentligen har att säga om boken är att den är lite trög i starten samt att det finns några stavfel lite här och där. Men det är inget jag hänger upp mig på för boken fullkomligen trollbinder mig och jag vill inte lägga den ifrån mig. Jag fullkomligen älskar den värld Julie har skapat och hennes språk är oerhört vackert, samt en smula poetiskt. Jag älskar även hennes målande beskrivningar. Definitivt en av de bästa böckerna jag läst.

Betyg: 5/5

Läs mer här:

Goodreads

Annons:
Tarotstollan
8/23/13, 10:23 PM
#1

Det är väl minst 4 delar av den serien (vad jag vet just nu), de har kommit i min prenumeration hos Harlequin böcker. Har inte läst dem ännu men jag ser fram emot det, vill gärna ha en serie komplett innan jag börjar läsa den.
Är du medlem där också?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Zynell
8/23/13, 10:45 PM
#2

Nej, det är jag inte, men jag har läst de tre första böckerna. Tyckte att de verkligen var jättebra. Har den fjärde också, fast på engelska. Har inte blivit av att jag läst den än. Fler har kommit ut efter de här fyra, men då handlar de om en annan karaktär ut serien.

Tarotstollan
8/23/13, 11:01 PM
#3

Ok, bra att veta. De andra kanske kommer så småningom också. Jag får 2 st. böcker varannan månad och de kommer inte som serie efter varandra utan del 1 av en serie och sen kanske del 5 i en annan serie där jag redan fått de första 4 delarna. Så, så sett kommer de i rätt ordning men det kan ju ta sin lilla tid innan en serie är komplett.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Zynell
8/23/13, 11:22 PM
#4

Aha. 🙂 Skulle inte kunna vänta så länge på nya böcker. Blir att jag köper e-böcker från Amazon. På sistone läser jag säkert 10-15 böcker varje månad.

Upp till toppen
Annons: