Annons:
Etikettdiskussioner
Läst 2544 ggr
chade
2013-08-24 23:30

vad föredrar ni?

En bokserie eller ''singelböcker'' (vad kallar man dem egentligen?) ?

Jag föredrar att läsa bokserier, då behöver inte författaren stressa med att presentera alla karaktärer, de blir mer verkliga,författaren behöver inte stressa igenom storyn och utesluta saker, samt att jag har så svårt att skiljas från en bok jag tycker är bra. Är det en serie får man ju följa karaktärerna längre, samt lära känna dem vart eftersom!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Annons:
Tarotstollan
2013-08-25 00:56
#1

Oj, det var svårt att välja. Fast du har rätt i det du säger med serier men förr eller senare slutar ju serien också.
Den längsta serie jag vet så här långt är ju "Isfolket" av Margit Sandemo, det blev ju 47 böcker och ändå fortsatte hon med dem lite i två uppföljnings serier, 15 böcker i Häxmästaren och sen 20 i Ljusets rike. alltså 82 böcker och jag ville inte att det skulle sluta där!😕
Så det finns nog som alltid både fördelar och nackdelar hur man än väljer!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

chade
2013-08-25 01:04
#2

#1 oj jösses vad många böcker! Har du läst alla, och tycker att de är i samma klass? Så att ingen blir mycket sämre än någon annan. Vilken jäkla fantasi man måste ha om man lyckas knåpa ihop 82 böcker i samma serie!

Jo men det är ju som du säger också, det finns fördelar och nackdelar i båda, har läst många ''singelböcker'' (har sökt, och har fortfarande inte hittat ett namn för det haha) som jag tyckt om också, men haft den där känslan att jag vill ha mer. Även om det är ett bra avslut, precis som i serierna haha 🤪

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Tarotstollan
2013-08-25 01:43
#3

Ja, jag har läst dem, många gånger. Dessutom har ju hon skrivit andra serier också om ambulansförare, "Blå ljus" heter den serien romantik med inslag av verkligheten och en annan serie som heter "De Svarta Riddarna" också fantasy/verklighet. Dessutom finns det många singelböcker hon skrivit, jag ingen aning om hur många det är men det är många, äventyr/kärlek/övernaturligt kan man kalla dem.

Ja, jag tycker att de håller samma klass rakt över i stort sett.  Vissa böcker kanske är lite långtråkiga men det är nog mest föra att jag vill att handlingen skall skynda på så jag får reda på vad som händer!

Att Margit har kunnat skriva så här mycket beror på att hon själv är medial och får hjälp av sina hjälpare.
Var och en får tro vad de vill om det!

Som du förstår älskar jag hennes böcker, men hon är ju inte "godkänd" i de finare kretsarna. Hon döptes till "Kiosklitteraturens okrönta drottning" någon gång på 90-talet av någon tidning!

Tycker det är viktigare att man läser någonting, istället för att aldrig läsa något!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Yelly Bean
2013-08-25 08:00
#4

Jag läser mest serier. Gillar att umgås med karaktärerna länge som du sa. 🙂 Men ibland kan jag tycka det är skönt att läsa en fristående bok, men det händer inte ofta. ^^

Lavine
2013-08-25 10:21
#5

Singelböcker. Gillar inte att bli fast i en serie.

Apootie
2013-08-25 11:07
#6

Jag älskar serier, men hatar när man läser en såååå bra bok, så kommer fortsättningen ut året efter!! Kan göra mig galen, men oftast så läser jag bara om första boken då innan jag läser den nya.

Annons:
Bellona
2013-08-25 11:31
#7

För mig är det lite olika. Jag älskar serier men jag tycker också om att läsa fristående böcker. Det beror helt på vilken sorts bok det handlar om, allt jag läser skulle inte göra sig bra som serie :)

Yelly Bean
2013-08-25 11:40
#8

#6 Det värsta är ju när det tar flera år. 😕 Så jag brukar också läsa om de andra i serien innan jag läser den nya, beroende lite på hur långa de är och hur lång tid det gått emellan. ^^

Apootie
2013-08-25 12:35
#9

#8 ja, man blir ju inte riktigt klok på det… Men jag har inget emot att läsa om fantastiska böcker, bara jobbigt att vänta :(

Zynell
2013-08-25 13:04
#10

Ett annat namn för singelböcker är fristående böcker. 🙂

Jag har nog inte riktigt gjort ett medvetet val utan det har bara blivit att jag läser serier för det mesta. Just nu håller jag till exempel på att läsa en sci-fi serie som heter "brides of the kindred" skriven av Evangeline Anderson. Läser bok 4 nu och är helt fast. Hittills har 8 böcker kommit ut, om jag inte minns fel. 

Mycket kan bero på att man blir inte riktigt nöjd efter bara en bok. Jag vill också lära känna bi-karaktärerna osv. Man vill liksom inte riktigt att det ska sluta. Men jag kan hålla med om att nackdelen med serier är att man får ofta vänta länga på nästa bok, så som #6 skrev.

Halvdansken
2013-08-25 16:12
#11

Det finns ju kombinationer, alltså böcker med samma huvudpersoner, men som man inte måste läsa i ordning för att förstå dem. Många deckare är ju på det sättet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

chade
2013-08-25 20:15
#12

# 10 Ja men se, att jag inte kom på ett så enkelt ord just då, det lät ju mycket bättre än singelböcker haha!

Jag håller med er alla om att det är fruktansvärt att sitta och vänta på nästa del i serier, jag har börjat på två olika serier nu som precis kommit ut och är jätte nervös över fortsättningen haha!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Tarotstollan
2013-08-25 22:45
#13

# 11. Fristående böcker kan ju ändå bli jobbiga om man inte läser dem i rätt ordning även om de handlar om en och samma person.

T.ex. första boken jag lånar då skall huvudpersonen precis gifta sig, andra boken jag hittar kanske han just fått sitt tredje barn, tredje boken har han just träffat en trevlig tjej…..osv 
Jag blir vansinnig på sådant och därför vill jag läsa nya författares böcker i den ordningen som de kommer ut, så karaktärernas liv i böckerna kommer i rätt ordning!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Maria
2013-08-27 19:25
#14

Jag gillar ju deckare och då tycker jag om "serier"

Joe Nesbö (gaaaah, får inte in ett norskt ö)

Har med nöje och sorg följt Harry Hole och är smått förälskad i den karaktären.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Rumblebee
2013-09-01 22:11
#15

Jag har bara läst en bokserie hittils, Jean Aules böcker om grottbjörnens folk… sedan Dan Browns verk som är fristående.
Och allt beror lite på författaren om man frågar mig. I singelböcker så kan man, utan att bli förvirrad över karaktärerna ändå få veta vilka dom är. Dock så får man ju ett starkare band till vissa karaktärer om dom återkommer i flera av författarens böcker, i och med att man lär känna dom mer.
Fast jag säger nog att jag föredrar firstående böcker framför serier, just i och med att om man läser en serie så kan det ta rätt så lång tid innan nästa bok kommer ut och man får veta hur det går denna gång.

AnnaMoonshadow
2013-09-10 12:50
#16

jag gillar båda delarna men eftersom jag läser mycket fantasy har det en tendens att bli serier det handlar om. Men både serier och fristående böcker har sin egen charm, serier ger, som ni säger, mer utrymme åt historien och karaktärerna att utvecklas. Men en fristående bok kan vara underbar att ha när man inte har mycket tid eller pengar att lägga ner. Dessutom är det ju en konst att skriva bra när man skriver kort så även författare som skriver på det viset bör uppskattas

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

chade
2013-09-10 21:30
#17

#16 Det har du mycket rätt i, att det är en konst att kunna skriva bra fristående böcker. 🙂

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Skogshumblan
2013-09-23 20:01
#18

Det ena utesluter inte det andra tycker jag och för min del handlar svaret med om hur böckerna är skrivna och vad de handlar om. Men generellt håller jag med ts men vissa serier håller inte så många böcker som det finns i serien, tyvärr.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Upp till toppen
Annons: