Annons:
Etikettdiskussioner
Läst 6466 ggr
chade
2013-08-27 23:35

Sämsta boken du läst

Jag försökte söka mig till en sån här tråd, men hittade ingen.

Men som rubriken säger, vilken är den absolut sämsta bok du läst?

Varför var den den värsta, på grund av språket, sättet att skriva på, händelselös?

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Annons:
chade
2013-08-27 23:44
#1

Den hemskaste, tråkigaste och jobbigaste bok jag läst är garanterat Franz Kafkas "The Metamorphosis", på svenska "Förvanlingen".

Jag läste den dock på engelska, för att vi hade det som uppgift i skolan förr. Jag har inga problem med att läsa engelska böcker, men det här var en riktig plåga för mig. Jobbigt språk, långa förklaringar på allt, långa meningar och ingen styckeindelning. Den var otroligt seg, och tvekar inte en sekund på att den är lika hemsk på svenska och originalspråket!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Apootie
2013-08-28 11:24
#2

Looking for Alaska! Fast på svenska, för ett par år sedan så jag kommer inte ihåg mycket ur den. Men jag vet att jag tyckte den var sååå tråkig.

Potatisen
2013-08-29 07:14
#3

Hunden. Handlar om en hund som kommer bort från sin mamma i första kapitlet. Resten av boken sitter han under ett träd och tycker att världen är grå.

emelie046
2013-09-01 12:31
#4

"fallen", en ungdomsroman med goth-inspirerat omslag… asså uggh jag kunde inte ens läsa klart den fast jag köpt den. Den är liksom på twilights nivå vad gäller klichéer om inte värre… LÄS EJ.

Krusing
2013-09-09 00:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Pär Lagerkvist bok Dvärgen som kom ut 1944. Den är så otroligt deprimerande och "mörk", förvriden av hat och ogillande mot människan som varelse. Läste ut den i ett sträck och det var ingen glädjerik läsning. Rekommenderas inte till känsliga läsare, och den är utan tvekan den mest deprimerande bok jag läst.

Zynell
2013-09-09 13:06
#6

#4 Menar du Fallen av Lauren Kate? Tror författaren hette så. Omslaget är verkligen läckert, men håller med om att boken var riktigt dålig. Den kom igång först på sida 380 eller något sådant och slutet var bra. Har svårt att förstå hur den har blivit så stor. Bok två i serien är ingen höjdare heller, men tredje boken är mycket bra. Har inte läst fjärde ännu.

Annons:
Mirinda
2013-09-17 22:54
#7

Här tycks vara några med samma smak (eller ska man säga: avsmak) som jag.

Jag har varit tvungen att läsa både Dvärgen (hela) och Förvandlingen (början) när jag pluggade litteraturhistoria. Det vete katten vilken som var värst! Jag instämmer till fullo med er som beskrivit böckerna här ovan.

Vill svenska-lärare att eleverna får ett litteraturintresse eller? Nog måste det finnas andra, bättre, böcker att sticka i händerna på sina studenter!

Om någon vill läsa Pär Lagerkvist så prova Barrabas (stavn?). Den är bättre än Dvärgen. Klart tänkvärd och med en ljusstrimma av hopp i huvudpersonens livsöde.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Maria
2013-09-30 18:01
#8

Fortfarande så hamnar nog August Strindbergs "Röda rummet" högst på min sämsta-lista

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

parsley
2013-10-01 11:13
#9

Kepler tillhör inte mina favoriter kan jag säga. Jag har läst Hypnotisören och det räcker. Jag är inte heller speciellt förtjust i Dan Brown. "Da Vinci-koden" läste jag med visst intresse, men hans övriga böcker undviker jag.

Carl Jonas Love Almqvist "Det går an" är ett bittert minne från gymnasiesvenskan. Den gick inte an. Den var verkligen urtrist.

Krusing
2013-10-01 11:58
#10

#8 Säg inte så, jag ska läsa den boken nu i veckan. Hoppas att jag inte håller med dig. Men då har jag i alla fall blivit varnad ;)

#9 Där ser man hur smaken kan skilja sig. Dan Brown ligger på min läsvärt sida, har alltid gillat den typen av böcker. Just Da Vinci-koden har jag tyvärr inte läst, men I cirkelns mitt och Den förlorade symbolen var riktigt bra (den sistnämnda är jag osäker på titeln på).

Om du inte gillar Dan Brown kan jag vara snäll nog att be dig undvika Edens hammare av Ken Follett (samma stuk). För den som tycker om Dan Brown kan jag göra tvärt om, rekommendera Edens Hammare.

Mirinda
2013-10-01 14:41
#11

 Nu blir det motsatsen till det TS frågade efter apropå Ken Follett:

Jag gillar över lag Ken Folletts böcker. Hans första agentromaner: Nålens öga och Kod Rebecka gillade jag skarpt. Men allra bäst gillar jag hans historiska berättelse som är i två delar Svärdet och Spiran. De handlar om en Tom Byggare och hans familj. Tom har en dröm; att få bygga en katedral. Det handlar också om en munk med höga ambitioner och en vedervärdig adelsfamilj. Lite häxjakt, mycket spänning och en dos romantik får man sig också till livs.

För att återgå till det jag inte gillar:

Det mesta Strindberg skrivit får mig att sucka. Hemsöborna är undantaget. Vi fick plåga oss igenom Strindberg på litteraturhistorialektionena så att det stod mig upp i halsen. Så märkvärdig var han inte.

Har svårt för Camilla Läckbergs och Lisa Marklunds deckare också. Jag tycker att det bara är samma historia om och om igen, med ytterst små variationer.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Michaela-N
2013-10-10 20:01
#12

Trägudars land av Jan Fridegård. Har aldrig i hela mitt liv läst en sån dötrist bok. Det finns många sega böcker men Trägudars land slår allt!

Tarotstollan
2013-10-10 20:28
#13

#12. Vilken tur att vi har olika smak! Just de 3 delarna "Trägudars land", "Gryningsfolket" och "Offerrök" tycker jag är de bästa han skrivit av det jag läst. Lånade de böckerna till en kompis redan 1986 och hon tyckte då de var "skithäftiga"! Hon gick sen och köpte dom till sig själv!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
[lenniiis]
2013-10-29 10:58
#14

Terezé Raquin 🤮 (eller hur det stavas) Fruktansvärt tråkig bok. Läste den i skolan för vi skulle läsa en typisk bok från när den nu var ifrån. De första kapitlerna beskrev typ en gata. FY!

Mirinda
2013-10-29 17:37
#15

I skolan ställer de till med mycket när man tvingas läsa s k god litteratur. Skulle boken eventuellt vara bra, så riskerar man ändå att få läsnöjet förstört för att man ska analysera texten sönder och samman.

Jag har utvecklat allergi mot A Strindberg och F Kafka på det viset.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Miniland
2013-10-30 22:24
#16

Falskmyntarna skriven av André Gide. En väldigt tråkig bok helt enkelt. Tappade tråden flera gånger och fick läsa om.

~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~

sponny
2013-11-01 07:59
#17

Aniara av Harry Martinsson. Jag hjälpte Harry Martinsson-sällskapet att packa böcker och frankera paketen för en herrans massa år sedan och fick boken som tack för hjälpen.

Underbar bok, har försökt läsa den 5-6 gånger och har aldrig kommit mer än tre sidor innan jag somnat. Den borde läkare skriva ut på recept för folk med sömnproblem. 😃

Mirinda
2013-11-03 03:03
#18

#17 Aha! Var det det man skulle ha den till.Skrattar

Aniara (eller annan tråkig bok) måste vara utmärkt som sömnmedel; absolut inte beroendeframkallande och säljs receptfritt i bokhandeln.

Jag tycker att Harrys fru, Moa Martinsson, skrev mycket bättre böcker.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Caracara
2013-11-03 12:41
#19

Idioten av Fjodor Dostojewski! Den var såååååååååååååååååå seg!!

jagga-ewe
2013-11-15 16:38
#20

Jag vet inte om det var den sämsta, men väl den mest bortkastade lästiden. Grapes of wrath av John Steinbeck. Vredens druvor på svenska. Vi läste den på engelska på gymnasiet och den var gryyyyyymt trist. De bara flyttade, gnällde, flyttade, gnällde, flyttade…. och man kunde bara läsa några få sidor innan all uppmärksamhet var borta. Urtråkig!

Annars fick vi läsa en del bra böcker på gymnasiet, iaf i svenska. Vi hade en urtrist lärare men han fick mig att läsa "På västfronten intet nytt" som jag älskade och "Den gamle och havet" som var fantastisk. Klasskompisen läste "Simon och ekarna" och höll ett föredrag om den som jag minns idag, 20 år senare. :)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
Paimon
2013-11-16 19:23
#21

Det finns säkert en hel del men den senaste som står ut är "50 Shades of Grey" så kass, tråkig och språket var bedrövligt.

Novelia
2013-11-16 23:59
#22

Den första boken jag kom att tänka på (säkert för att det var den senaste sämsta bok jag läst) är "konsten att vara kvinna" av Caitlin Moran. Känner mig grundlurad. Förväntade mig en helt annan typ av bok. Det visade sig vara som en liten anteckningsbok av författaren där hon försöker omvända läsaren till extrem-feminist. I mellanåt lägger hon in ett snuskigt minne ifrån sin barndom som man nästan kräks av. 

Kan faktist inte komma på att jag har läst en sämre bok, någonsin.  Försökte verkligen läsa ut den men tillslut gav jag upp. Kom dock lite mer än halva. Den har även gjort mig lite försiktig med att köpa nya böcker. Köpte alltid böcker förr men nu tror jag att jag ska vända mig till bibblan istället, vill inte råka ut för det här igen. Att lägga pengar på en helt värdelös dammsamlare.

I have no sympathy for people without empathy

Allt oviktigt
2014-05-24 17:45
#23

Två böcker kommer jag på utan ansträngning. Slottet av Kafka och Tjänstekvinnans son av Strindberg. Jag plågade mig igenom bägge och har efter det inte läst något mer av någon av författarna

Imasy
2014-05-24 20:52
#24

Den som får denna utmärkelse hittills måste vara Svenska Mord av Öjvind Swahn eller vad han hette.

Den handlar om gamla kända mord i Sverige och hade kunnat vara riktigt spännande, men efter första kapitlet ungefär slängde jag tillbaka den i bokhyllan. Den var bara SÅ tråkigt skriven att det kändes som en plåga att läsa den.

sisela
2014-05-26 02:54
#25

#11 jag gillar Liza Marklund men Camilla Läckbergs böcker är allihopa i toppen på min sämsta-lista. Sååå fåniga personer och historier. Språket är också riktigt tråkigt. Dan Brown har jag ett kluvet "förhållande" till. Jag gillar spänningen men igen är språket så fattigt, Langdon en rätt enfaldig person och historierna skrivna efter nån slags formel. Ugh.

[MrDiabolic]
2014-05-26 22:08
#26

Jag tillhör fåtalet i min generation som tycker Flugornas herre är rysligt dålig. Jag kan inte förklara varför, mer än att storyn fastnar inte för mig. Jag minns inte ens vad som stod tre meningar bakåt. Som att hälla vatten på en gås.

#23 Slottet kan jag förstå om du inte gillar. Den är bara rörig och händelsefattig. Amerika och Processen däremot är avsevärt mer läsvärda.

Pialinn
2014-05-29 18:53
#27

Den enda bok jag har haft svårigheter att läsa var Koncksgatan av Ernst Brunner. Bodde i min ungdom på den gatan så jag tyckte det kunde vara kul att läsa boken, men jag vet inte  hur många ggr jag börjat.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
Jalking
2014-06-04 12:36
#28

Jag läste nyligen en bok som heter "Skeppet" av Stefan Mani. Isländsk.

Som sjöman räknade jag med lite trevliga skildringar från livet ombord på ett fartyg kombinerat med lite spänning. Oj, vad besviken jag blev! Hela boken präglas av en extrem okunnighet om det som skildras, både från författaren och översättaren verkar det som. Det är järngolv och järntrappor, folk bor i kajutor, några sockerbitar slängs i bränslet så alla kolvar knäcks(!), glaset i hyttventilerna krossas av grov sjö, men madrassen som personer trycker dit istället klarar sjön…. Hur mycket omöjliga händelser och felaktiga benämningar som helst.

Men för fan…! Författaren och/eller översättaren måste vara fullkomliga idioter. Hör det inte till god yrkesheder att ta reda på i alla fall det mest grundläggande om det man skriver om? Ta reda på vad olika grejor heter och hur saker och ting fungerar. Det hade räck att prata en stund med en sjöman för att skriva en bok utan nya felaktigheter på varje sida.

Allt oviktigt
2014-06-04 21:33
#29

Nu kom jag på ytterligare en bok som jag retade mig något fruktansvärt på. Författaren är Johanna Nilsson och boken heter Jag är den som skall komma. Det som störde mig något fruktansvärt var en hel del felaktigheter om en psykiatrisk klinik. Ska man skriva om ett sådant ställe så är det inte så svårt att ta reda på fakta. Nu hade jag antagligen inte stört mig så mycket på felaktigheterna om boken hade varit bra men det är inte ett ord som jag skulle använda för att beskriva boken

ella_moya
2014-06-17 09:47
#30

Twilight utan tvekan, men det är tveksamt om den räknas som en roman eftersom att den knappt har sammanhängande meningar. Om jag ska välja något som jag ändå anser är en bok så skulle det vara Frankenstein av Mary Shelly, den var riktigt oinspirerande och innehöll så mycket fel att jag tyckte den var näst intill oläslig.

Jag måste bara säga att jag inte förstår hur flera av er inte gillar Förvandlingen. Kafka var ett geni, den boken kanske inte var hans absolut bästa, men den är fortfarande helt fullproppad av analogier och olika lager av verklighet.

Carry-Rocksalt
2014-06-20 14:07
#31

En av de sämsta böckerna jag läst måste nog vara Frankenstein, jag gillar inte dramatiken och trångsyntheten i karaktärerna. Hade förväntat mig att den skulle vara mycket bättre än den var.

Maria
2014-06-20 15:31
#32

#31 Så olika man kan tycka.

Jag var oerhört fascinerad av just Frankenstein och att den är skriven i början av 1800-talet och av en kvinna, Mary Shelley, dessutom😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carry-Rocksalt
2014-06-20 16:40
#33

#32 Just att den var skriven av en kvinna tyckte jag också var häftigt! :)

Rebellkatten
2014-06-26 19:19
#34

Åh, har läst så många hemska böcker, vet inte vilken som är sämst. 

Twilight - fantastiskt tråkig story om en fantastiskt tråkig person 

Kate Mosse - Labyrinten, så dåliga miljöbeskrivningar, storyn är lika spännande som pappkartong också. 

Allting av Dan Brown, LIza Marklund, Chris paolini …kanske ska sluta nu. En del storsäljare förstår jag inte ens hur de kunnat få sina böcker utgivna, de flesta har taffligt språk, storys med enorma hål och persongalleri lika spännande som en kartongbit.

Annons:
BrittaD
2014-07-03 12:47
#35

Jag har läst en otrolig massa dåliga böcker i mitt långa liv, då även i jobbet. Då menar jag s k skräplitteratur både för barn och vuxna. Jag trodde det var det den här tråden handlade om när jag började läsa den.

Men det här var ju mycket mer spännande - många - de flesta? - av de böcker ni tycker är dåliga är såna som anses vara bra litteratur. Dels är det böcker som man - vi alla säkert - avskyr för att vi skulle läsa dem i skolan och inte var mogna för dem. Hur många "bra" författare har inte tappat läsare på det sättet. Effektiv metod.  Dels nya böcker som fått hyfsade recensioner. Kul med motreaktioner 😈

Jag gör som någon annan här, nämner den sämsta bok som jag senast läst: Den sanna historien om Pinocchios näsa av Leif GW Persson, pompös, torftigt, extremt enformigt språk, övertydliga blinkningar, namedropping, macho phuu.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
2014-07-03 12:52
#36

# 9

Har samma åsikt som du när det gäller Keplers Hypnotisören, den hade bara för mycket av allt, dramatik, blod, osannolikhteter, mord, intrig … och Dan Brown. Han kunde ha nöjt sig och säker levt gott på den första boken.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
2014-07-03 12:57
#37

Hoppas på fler inlägg här och säger som kriminalkommisarie Evert Bäckstöm i ovannämnda Pinocchio säger några hundra gånger: "Jag lyssnar."

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Jalking
2014-07-03 13:17
#38

#35
Där tar du upp något intressant, att skolan "dödar" litteratur som anses stå på hög nivå.

Jag är nog själv lite offer för det. Jag undviker t.ex. av princip nobelpristagare. Det lärde jag mig redan i skolan att det är tröglästa böcker med en massa beskrivningar av jämmer och elände. Gärna formulerat så komplicerat som möjligt.

Jag gav faktiskt en nobelpristagare en chans för några år sen. Det var när Oran Pamuk fick nobelpris. Jag lästa på baksidan av Den vita Borgen och tyckte att den såg intressant ut.  Det var bara det att allt som stod där hände på de första fem sidorna, sen ägnades resten av boken åt att utreda om fången och fångvaktaren var lika varandra. Så även den hamnar i kategorin riktigt usla böcker.

BrittaD
2014-07-03 13:46
#39

Jag brukar ge de flesta nobelpristagare en chans - har ofta  inte läst dem innan ;). Så även Pamuk - men hjälp vilken tråkmåns. 😴 Jag kämpade och kämpade med Snö men gav upp, efter att ha frusit och plöjt mig genom några tiotal sidor. Nästan lika illa med Istanbul, den läste jag till slut bara inför en resa till Istanbul, så det var ett måste.  Skittråkig på ren svenska.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

zoncar
2014-07-15 21:26
#40

fjällgraven utav Hjort o Rosenfeldt, en jätte tråkig bok

Upp till toppen
Annons: