Annons:
Etikettboktips
Läst 2916 ggr
Endezeichen
2013-10-23 09:57

Skulle gärna vilja ha boktips!

Hej! Skulle vilja börja läsa lite skönlitteratur men har ingen aning om vad jag ska läsa. Känner inte till några bra böcker just nu. Har ni några tips? Det får inte vara barn-, eller ungdomsböcker. Jag läser inte böcker som bara handlar om kärlek, jag läser inte religiös litteratur. Jag gillar romaner men tipsen får även vara noveller. Några genrer som jag gillar är: historiskt, skräck och thriller men det mesta går väl an. Tacksam för svar!

Annons:
Lavine
2013-10-23 10:03
#1

Mina spontana tips: novellen Huset Ushers undergång, av Edgar Allan Poe. Människohamn av John Ajvide Lindqvist.

Endezeichen
2013-10-23 10:06
#2

Tack! Ska kolla upp dem. Någon mer, någon?

Maria
2013-10-23 15:31
#3

Carlos Ruiz Zafons fantastiska böcker om "De bortglömda böckernas gravkammare" som utspelar sig i ett ruffigt Barcelona under mitten av 1900-talet.

Vindens skugga

Ängelns lek

Himlens fånge.

De är både historiska, kluriga och väldigt spännande och det känns som om man känner gränderna i Barcelona efter att ha läst böckerna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

rimfrost417
2013-10-24 20:57
#4

Varför inte läsa Auels böcker om Ayla.

Det är ju en serie i många delar så du har att läsa länge.Första

delen heter Grottbjörnens folk.

Mirinda
2013-10-25 10:11
#5

Gillar du böcker med humor? I så fall kan jag varmt rekommendera Tomas Arvidssons böcker om studierektorns äventyr som kriminell:

Enkelstöten, Dubbelstöten m fl

Det har gjorts TV-film av böckerna med Björn Gustavsson i huvudrollen.

Den allra bästa (enl mig) heter Utanförskapet. Jag satt och skrattade högt när jag läste den på tåget. En pärla i humorhyllan.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

parsley
2013-10-25 14:58
#6

Tipsar om några lite nyare böcker:

Gillian Flynn - Mörka platser samt Gone Girl om du vill ha något spännande

Hillary Jordan - Mississipi, lite svårare men spännande och välskriven

Hungerspelstrilogin, egentligen ungdomsböcker, men såpass spännande att man kan läsa dem även som vuxen

Harry Potter, om du inte läst dem

Avalone - Stål, som handlar om ett par trettonåriga tjejer i Italien

Jessica Kolterjahn - Nattfjäril, en kvinna hittas död utanför ett lyxhotell i San Diego (sent 1800-tal). Hon har varit tillsammans med en spelare, men vem är hon?

Gilllar du deckare?

Annons:
Halvdansken
2013-10-28 13:00
#7

Det mesta av Stephen King.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mirinda
2013-10-28 13:21
#8

Jag håller med om att Stephen King skulle kunna passa dig, med tanke på vad du sa att du gillar. Han är en skräckens mästare.

Jag kan även rekommendera Ken Folletts böcker.

Hans äldsta böcker är spännande och handlar om agenter under andra världskriget. Det finns en om en rysk anarkist i England vid tiden av första världskriget. Sen finns det en hel del till. Skillnaden mellan Folletts skurkar och "standardskurkkaraktärer" är att man får se saken från båda håll. Spioner och mördare är av kött och blod och har känslor i de här böckerna.

Ken Follett började så småningom skriva historiska böcker som också är spännande. Men framför allt får man följa en familj på medeltiden. Böckerna har ett samlingsnamn; Svärdet och spiran. Låt dig inte avskräckas av "tegelstensformatet"! Det är med dem som med Auels böcker (#4). De är tjocka men lättlästa.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Endezeichen
2013-10-28 14:22
#9

Går in här snabbt och svarar. Är fortfarande närvarande och håller på att kolla upp böcker, inklusive de ni tipsat om. När det kommer till genre återigen så måste jag förtydliga att jag inte vill ha ungdomsböcker, så dessa undanbedes. Någon frågade om jag gillade humor och deckare. Humor har jag faktiskt aldrig testat. Jag tror att jag är lite för mycket lagd åt allvar och mening för att tåla en helhumoristisk. bok, men jag kan testa. Deckare tycker jag om när det är bra sådana, så det kan ni ge tips på om ni känner för det. Angående Stephen King har jag läst en del av hans böcker. Varsel, Cujo, Början på Carrie, Jurtjyrkogården, Pestens tid, Desperation. Jurtjyrkogården och Desperation gillade jag. Resten var… nja. Kan ni ge mig tips på specifika böcker ni tyckte om? Har inga problem med tegelstenar men är inte mycket för mycket lättlästa böcker, en anledning till varför jag ogillar ungdomsböcker. Håller som sagt på att kolla upp böcker. Mer tips!

Mirinda
2013-10-28 16:09
#10

Spontant tips: Kära Agnes av Håkan Nesser.

En högst ovanlig kriminalroman med oväntat slut.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Endezeichen
2013-10-28 16:41
#11

#10 Jag har tyvärr redan läst den tidigare. Tyckte om den :).

Maria
2013-10-28 16:53
#12

Douglas Adams "Liftarens guide till galaxen" är en läsupplevelse ut över det vanliga.😃

En av mina absoluta favoriter är "Boken om San Michele" av Axel Munthe.

En annan klassiker som är tidlös och oförglömlig är "Dorian Grays porträtt" av Oscar Wilde.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

parsley
2013-10-29 08:57
#13

Tipsar om några deckarförfattare

Carin Gerhardsen

Åsa Larsson

Grebe-Träff

Stephen Booth (engelsk)

Peter Robinsson (engelsk, tyvärr ojämn, en del böcker är bra, andra inte)

PD James (engelsk)

Många Roslund och Hellströms deckare men jag tycker de är för våldsamma

Kepler. En del tycker att böckerna är spännande andra retar sig på det dåliga språket.

Tove Alserdahl - deckare/thrillers

Harry Potter och  Hungerspelen är det många vuxna som läser, trots att det är ungdomsböcker. Stål som jag tipsade om är definitivt en vuxenbok trots att den handlar om tretton-åringar.

Annons:
Tarotstollan
2013-10-29 20:46
#14

Om du gillar Stephen King gillar du nog Dean R. Koontz, han skriver skräck också men på ett annat sätt än King. I Deans böcker är det ofta en hund med som är viktig i handlingen!
Jag rekommenderar alla hans böcker och de är ganska så många och också åt tegelstenshållet!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tant Grön
2013-10-30 00:30
#15

Främlingen av Diana Gabaldon om du inte läst dom böckerna.

Handlar om en kvinna som reser med sin man till skottland. Där råkar hon gå igenom en stenring och hamnar i 1700 talet…..

Finns 7 eller 8 böcker i den serien, alla tegelstenar.

Halvdansken
2013-10-30 10:52
#16

Michael Chricton, han som skrev Jurassic Park. Klart underhållande böcker.

Min favorit Stephen King är Sömnlös. Lite annorlunda, många kopplingar till hans andra böcker, speciellt Dark Tower serien.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mirinda
2013-10-31 00:35
#17

Nästa spontana krimanalromantips: Tio små negerpojkar av Agatha Christie. (Jag vet att titeln är ändrad, men minns inte till vad. Fattar dock utmärkt varför.)

Det absolut bästa av den okrönta deckardrottningen enligt min mening. Ingen Hercule Poirot eller Miss Marple (Christies detektiver) bara tio människor på en isolerad ö i ett hav av spänning.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Upp till toppen
Annons: