Annons:
Etikettdiskussioner
Läst 2191 ggr
[josefineomar]
2013-10-26 00:08

Finkultur?

Hej!

Jag har letat efter vad som räknas som finkultur när det gäller böcker, men alla svar jag hittat är så vaga. Böcker från renässansen är i princip det enda jag hittat som svar. Då har vi alltså tex Decamerone, Den gudomliga komedin, Canterbury tales. Men jag antar att även verk som Odysséen och Illiaden, (Kung Oidipus?), och filosofi hör till finkulturen? Hur är det med Shakespeare? Romeo och Julia är ju ändå ganska känd och man läser hans texter på skolor i tex USA, så då borde han samt Jane Austen och systrarna Brontë höra till populärkulturen/masskultur/popkulturen?

Har ni annars några förslag på vad som kan räknas som finkultur inom litteraturen?

MVH Josefine

Annons:
parsley
2013-10-26 08:27
#1

Har du någon användning av wikipediadefinitionen?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Finkultur

Speciellt definitionen om vad som inte är finkultur är talande. Finkultur kan definieras som det som diskuteras på kultursidorna.

Jag tror att den anglosaxiska skolundervisningen ställer högre krav på vilka klassiker eleverna ska läsa, än vad den svenska gör. Har du tillgång till någon lärobok i litteraturhistoria så hittar du säkert en hel del böcker om räknas som finkulturella i den. Nobelpristagarna kan räknas till det finkulturella.

 Shakespeare är säkert lättare att läsa för den som har engelska som modersmål än för den som läser honom översatt. Översättningarna åldras. Jämför en t ex en svensk låttext och en engelsk.

Upp till toppen
Annons: