Annons:
Etikettfantasy-sci-fi
Läst 3552 ggr
Tova.O
11/10/13, 4:28 PM

Fantasy

Hejhej! Jag är ny här på litteratur iFokus. :) Jag har på senaste tiden verkligen fått upp intresset för böcker, speciellt för fantasy böcker. Gärna sådär "tonårsaktiga" med en gnutta kärlek. ;) Förra veckan läste jag Stad av Skuggor, den som kom ut på bio i augusti som "The mortal instruments" och den var sååå bra! Jag funderar på att köpa alla böckerna i serien på ebay. :D För någon månad sen läste jag även Fallen ängel av Rebecca Fitzpatrick och resten av böckerna i den serien. Kan ju säga att jag blev störtkär, såå bra! Iallafall så undrar jag om någon här läst dessa böckerna, och vad ni tyckte om dem? Och även om ni har några boktips som ni tror jag kommer gilla? :) / Tova

“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth

Annons:
chade
11/13/13, 10:56 PM
#1

tjaa Hungerspelen är en jäkla bra serie med en gnutta kärlek ;) En serie som jag fick upp ögonen för nyss var Divergent av Veronica Roth. Har skrivit en tråd om den boken, och det har kommit ut två böcker i serien :) Arvtagaren är också bra!

En svensk fantasyserie som är helt okej heter Cirkeln, två böcker vad jag vet har kommit ut en så länge där med!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

sessan16
11/14/13, 5:05 PM
#2

Om du gillar fantasy och "tonårsaktiga"böcker tror jag att du skulle gilla starcrossed serien av Josephine Angelini. Har läst den och tyckte att den är jätte bra! :)

Tova.O
11/14/13, 7:19 PM
#3

#1 Jag har redan läst hungerspelen, så jäkla bra är dem! Jag har också läst Cirkeln och eld, trean som heter Nyckeln kommer ut imorgon! :D Divergent läser jag nu på engelska, glömde skriva det. ^^ Tack för tipsen, jag ska kolla upp Arvtagaren! :)

“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth

Tova.O
11/14/13, 7:19 PM
#4

#2 Tack, ska kolla upp den! :D

“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth

chade
11/14/13, 8:38 PM
#5

#3 åh kommer Nyckeln redan i morgon? Det har jag missat helt :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Tova.O
11/14/13, 8:43 PM
#6

#5 Japp! :D

“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth

Annons:
Kameo
12/4/13, 2:49 PM
#7

Jag har ju läst Mortal Instruments-serien (dvs Stad av Skuggor) på engelska, finns fem böcker. Så har jag läst de två första i prequel-serien The Infernal Devices som utspelar sig i samma universum men typ i viktorianska London.

Annars finns ju House of Night-serien med ett tiotal böcker som kommit på svenska än så länge, och Vampire Academy (6 böcker) samt dess spin off Bloodlines. Finns ju massor som jag inte tagit…

Vampyrerna i Morganville har tre böcker på svenska än så länge vad jag vet också! Skriven av Rachel Caine, väldigt bra böcker.

Med vänliga hälsningar,
Filip

Tova.O
12/4/13, 5:21 PM
#8

#7 Tack så mycket! :D På jullovet då minsann ska jag läsa massor! Vi har så mycket med skolan nu bara. :/

“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth

ilenna90
12/22/13, 10:18 AM
#9

Jag såg mortal instruments-filmen för några månader sedan, och läste ut första boken igår - jag tyckte den var helt okej men gillade filmen mycket mer :D (fast det blir nog lätt så om man sett filmen först. och tvärtom ifall man läst först :)) 

fallen ängel-serien började jag läsa för några år sedan och älskade den :D

Jag har ett jättebra tips om du gillar fantasy/scifi/kärlek. Det är inte överdrivet mycket fantasy men den bästa serien jag läst hittills! :D
Jag föredrar böckerna på engelska och då heter första boken 'Shatter me' och den andra 'unravel me' sen finns det två korta e-böcker emellan båda böckerna, som är som en liten övergång och som också är superbra. Dom finns att köpa på amazon och kostar typ 20 kr. 
Karaktärerna är helt underbara (både sådana man älskar, fangirlar, och dom man älskar att hata ;)) och det är både spänning, humor och kärlek. Jag älskar också författarens unika skrivsätt - vet att det tar ett tag för en del att komma in i det, men jag tyckte i alla fall om det från början just för att det var så creepy och annorlunda. 

Vill du läsa dom på svenska så heter dom 
Rädda mig inte 
och, Rör mig inte, av Tahereh Mafi 
Trean kommer på engelska i februari :)

Chimay
12/29/13, 1:21 PM
#10

Halvblod av Sofie Trinh Johansson

Andra boken av tre har precis kommit ut.

Ungdoms bok, kärlek, vampyrer änglar och lite annat trevligt

Sedan kan jag verkligen rekommendera Divergenta, även om den redan är nämnd, helt underbara serie

Tova.O
12/29/13, 5:50 PM
#11

#9 #10 Tack så mycket för tipsen! :)

“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth

Zynell
12/29/13, 6:47 PM
#12

#10 Jag hjälpte till att korrekturläsa Halvblod av Sofie Trinh Johansson innan den kom ut, så den kan jag också rekommendera varmt, om man gillar tegelstenar. 😉

[Indexs]
1/11/14, 11:34 PM
#13

Delerium, Pandemonium och Rekviem av Lauren Oliver. Det är alltså tre böcker i en serie som är underbar, en dystopi som liknar Divergent lite :)

Och så läser jag en serie nu, de odödliga av Alyson Noël, superbra! Första boken heter Evermore.

En till serie jag kan rekommendera är Gregor av Suzanne Collins, trots att den är riktad till en något yngre målgrupp så är den så välskriven och fängslande att alla kan läsa den :)

Annons:
chade
1/12/14, 12:18 AM
#14

#13 åh den serien läser jag också (trots mina 22 år på nacken) och tycker den serien är super! Gregor och den hemliga världen har fängslat mitt hjärta en aning :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[Indexs]
1/12/14, 7:54 PM
#15

#14 Faktiskt en av de bättre serier jag läst och väldigt skönt att läsa såpass lätta böcker bland alla andra tyngre böcker jag brukar läsa! Men om det inte hade varit just Collins som skrivit den hade jag nog inte ens funderat på att läsa den, just på grund av att jag älskar hennes sätt att skriva :)

chade
1/12/14, 10:10 PM
#16

Nej samma här, jag köpte första boken på prov, just för att det var hon som skrivit. Men blev glatt förvånad :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

ilenna90
1/13/14, 12:16 AM
#17

åh jag kom precis på en serie till som jag verkligen älskade! 
Shadow falls av CC hunter; den första boken heter born at midnight. 

Det är som ett slags läger som 'allmänheten' tror är för ungdomar med problem, men i själva verket är det ett läger för vampyrer, varulvar, häxor, shape shifters osv. Alla dom där varelserna som jag personligen älskar att läsa om, och här är dom samlade på ett läger allihop :D 
Det finns 5 böcker i serien och alla innehåller både spänning, humor och kärlek och en massa bra karaktärer! :) 

Tror dock inte att dom finns på svenska, men jag tyckte inte det var några som helst problem att läsa dom på engelska :)

Tova.O
1/25/14, 9:27 PM
#18

Man tackar och bugar. :) Nu har jag att läsa för resten av året. ;D

“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth

korpsyster
2/26/14, 5:18 PM
#19

Köpte en bok idag som verkar riktigt spännande, "Mörk ängel" av Laini Taylor. Tillhör kategorin unga vuxna. Finns fortsättning på den men tror inte de är översatta till svenska än, de är på engelska.

Läser just nu "Anna klädd i blod" av Kendare Blake, urban fantasy, den är bra. Finns en del 2 också "Anna i mina mardrömmar"

Upp till toppen
Annons: