Annons:
Etikettbokrecensioner
Läst 2687 ggr
parsley
2013-11-24 15:37

Parsleys boktråd 7

Startar en ny boktråd så ni inte behöver scrolla så mycket

Länk tilll 6:an finns här

http://litteratur.ifokus.se/discussions/51c854d6ce12c44f9b00071f-parsleys-boktrad-6?readstate=false

Annons:
parsley
2013-11-24 15:51
#1

Sara Kadefors- Lex Bok

Lex går sista året på gymnasiet. Hon retar sig på allt och alla. Jonathan som hon umgåtts med sedan hon var liten är den enda hon tål. Hennes mamma går på zumbakurs och träffar en ny man, den misslyckade ungdomsboksförfattaren Bruno. Bruno ser Lex som en nyckel till sitt skapande och ett sätt att förstå hur ungdomar tänker. Tillsammans med Jonathan skapar Lex Maya, en fiktiv bloggkaraktär, som delar med sig av sina tankar på en framgångsrik blogg. 

Första tredjedelen av boken är så rolig att jag skrattar nästan oavbrutet. Resten av boken är mörkare. Lex förflutna kommer ikapp henne. Konflikten med Bruno intensifieras. Kan man vara ärlig mot sig själv och sina läsare om man antagit en påhittad identitet? Hur beroende är Jonathan av bloggens framgångar?

Boken är augustprisnominerad och jag rekomenderar den verkligen. Sara Kadefors har ett träffsäkert språk och en förmåga att skapa engagerande romangestalter. 

Citat ur boken (sid 6):

"Jag vet inte hur jag ska göra för att komma ur det här tillståndet", fortsätter han (Jonathan). Hur ska jag få tillbaks lusten att skapa…" Jag (Lex) pekar på honom med ciggen."Släpp det där med att du måste skapa. Vi är lurade att tro att vi mår så bra av att vara kreativa, men egentligen ger kreativiteten oss bara en massa ångest. Märker du inte det själv? Jag tycker du ska försöka frigöra dig från kraven" Han ser oförstående på mig. "Och göra vad istället?"

parsley
2013-12-01 13:07
#2

Dan Josefsson - Mannen som slutade ljuga. Berättelsen om Sture Bergwall och kvinnan som skapade Thomas Quick

Dan Josefsson skildrar den grupp av människor som hade hand om Thomas Quicks terapi på Säter. Under terapin erkände han 39 mord, varav han dömdes för åtta. Domarna ogiltigförklarades senare och Qiuck beviljades resning, något som skildras i Hannes Råstams bok Thomas Quick, så skapades en seriemördare. 

Dan Josefsson som själv skrivit två populärvetenskapliga böcker om anknytningsteori och relationer närmade sig gruppen kring Thomas Qiuck under förevändning att han ville skriva ytterligare en bok i ämnet och skildra den sk objektteorin och kvinnan som introducerat den i Sverige, Margit Norell. De läkare och terapeuter som ansvarade för Quick på Säter hade alla en nära relation till henne. Vem var hon? Hur kunde en sekt bildas kring en misstänkt seriemördare?

Dan Josefssons bok är ytterst spännande och välskriven. Personerna skildras med empati och värme. Rekomenderad läsning.

parsley
2014-01-02 10:57
#3

Håkan Östlundh - Laglöst land

Realistisk deckare/polisroman som utspelas på Gotland. Välskriven. Tyvärr tenderar det vardagliga och mindre intressanta att ta överhanden. Bitvis är berättande refererande på ett sätt som inte engagerar läsaren fullt ut. 

Två lokala smågangsters säljer estniskt amfetamin via nätet. De tror att deras upplägg är vattentätt, men någon kommer dem på spåren och börjar pressa dem på pengar.

parsley
2014-01-02 11:03
#4

Chimanda Ngozi Adichie -Lila hibiskus

Eugene Achike, fadern i familjen, är en god man. Han är djupt religiös och skänker stora summor till välgörenhet och bekämpar förtryck och korruption genom sin tidning, men hans våldsamhet driver familjen mot undergång. Vid upprepade tillfällen misshandlar han sin hustru, sin son och sin dotter.

Tonårsflickan Kambili tecknar porträttet av sin far och sin släkt mot bakgrunden av den politiska oron i Nigeria. Skildringen är stark, samtidigt som den är välbalanserad och berättad på ett utsökt språk. Rekomenderad läsning.

parsley
2014-01-02 11:09
#5

Thomas Erikson - Vanmakt

Psykologisk thriller som utspelas i Stockholms diplomatkretsar. Spekulativ och inte speciellt trovärdig. Författaren är psykolog och väver in budskapet i sin egen konsultverksamhet i boken. 

Jag fick boken via Fru Booked, som lottar ut böcker med jämna mellanrum i syfte att marknadsföra dem. Det är andra gången jag vinner en bok, och andra gången jag vinner en bok som kvalar in på listan "bland det sämsta jag läst".

parsley
2014-01-04 10:34
#6

Katarina Mazetti - Mazettis blandning

En samling kåserier och noveller delvis med jultema. Lättsmält, men inget som berörde på djupet.

Annons:
parsley
2014-01-04 14:05
#7

Petter Alexis Askergren - 16 rader

Hip-hopkulturen uppstod som en reaktion på våldet mellan gatugäng i USA. Istället för att slåss skulle man bräcka varandra med dans, raptexter, som DJ:s eller graffitimålare.

En raptext är 16 rader, eller 32 eller 64. Till skillnad från popmusiken är versen viktigare i refrängen i rap. 

Petter har släppt 10 album och ett antal singlar. Det första albumet kom 1998. Till boken 16 rader har han valt ut ett antal texter och kommenterat dem. Varför skrevs sången? Vilken innebörd har den för honom? Vad har inspirerat honom? Han berättar också hur han arbetar med sina texter rent praktiskt.

Rap är ingen musikform som jag brukar lyssna på. När jag läser låttexterna i boken slås jag av vilken hög läsbarhet de har. Det är inte alltid att sångtexter håller att läsa. De behöver sin musikaliska inramning för att komma till sin rätt. Petters texter går utmärkt att läsa. Speciellt den här imponerade på mig. Fredrik Snortare och Cecilia Synd. http://artists.letssingit.com/petter-lyrics-fredrik-snortare-och-cecilia-synd-rqff7dw#axzz2pR11jx3l

Jag skulle önska att fler musiker som skriver textbaserad musik också skriver sådana här böcker där de förhåller sig till sitt skapande.

[Tex]
2014-01-04 15:40
#8

Det stod i din första boktråd att det var okej att kommentera, jag hoppas att det även gäller den här tråden. Har inte direkt något att kommentera gällande böckerna, men måste bara säga att du verkar läsa otroligt många böcker. Hur många böcker läser du under ett år?

parsley
2014-01-24 10:34
#9

#8 

Jag brukar läsa 2-3 böcker i veckan.

parsley
2014-01-24 10:45
#10

Ewonne Winblad - Frälst, förmögen, förskingrad

Hanna Lindmark föds 1860 i en fattig torparfamilj i Ångermanland. Hon auktioneras ut som fattighjon och börjar tidigt arbeta som piga, för att senare bli kokerska. Med tiden kommer hon att grunda flera flera hushållsskolor, restauranger, festvåningar och matsalar under namnet Margaretaskolan. För att säkra råvarutillgången till restuarangerna köper hon in Steninge och Mauritzbergs slott. Hon är en stenhård och driven affärskvinna, som samtidigt är varmt religiös och engagerad i missionen. När hon dör 1941 utlöser hennes testamente en bitter arvstvist mellan hennes syskon, styvbarn och företrädare för de rekigiösa samfund hon vill gynna.

parsley
2014-02-13 12:19
#11

Tomas Sjödin - Det händer när du vilar

Andlig, religiös, eftertänksam. Behöver vi göra oss förtjänta av vila? Varför är det viktigt att vila? Vilket syfte fyllde sabbaten eller vilodagen?

Citat ur boken (sid 179)

Man behöver inte räcka till

Det räcker att man finns till

Allt utöver det är bonus

parsley
2014-03-25 10:41
#12

En månad när jag knappt läst någonting. :(

Stephen Booth - Redan död

Stephen Booth tillhör mina favoriter bland de brittiska deckarförfattarna. Tonvikten ligger på mord där tillsynes vanliga människor gått över gränsen. I den här boken handlar det om försäkringstjänstemän. 

Huvudpersonerna är trovärdiga och engagerande och utvecklas från bok till bok. Som läsare fäster man sig vid dem och vill veta mer om dem. De känns som gamla bekanta. Miljöskildringarna är levande och bidrar till att skapa stämning och närvarokänsla i boken.

Redan död fortsätter Död och begraven. Läs dem i ordning, eftersom händelserna i Redan död starkt påverkar händelseförloppet i Död och begraven. 

parsley
2014-03-25 10:45
#13

Peter May - Svarthuset

Brittisk kriminalroman av högsta klass. Ett mord begås på Yttre Hebriderna. Huvudpersonen skickas dit och tvingas möta sitt förflutna. Fantastiska miljöbeskrivningar, trovärdiga personer, med starka inre konflikter och litterärt hantverk av högsta klass. En bok som imponerar på flera plan. 

Rekommenderad läsning.

Annons:
parsley
2014-04-06 08:52
#14

Kerstin Paradis Gustafsson - Ull och ulltekniker

Kerstin Paradis Gustafsson har rest jorden runt för att fördjupa sig i ämnet ull, dess ursprung, användningsområden och beredning. Hon konstaterar att ull är ett fantastiskt material vare sig den kommer från får, angoragetter (mohair), angorakaniner, alpacor eller något annat ullbärande djur. 

I boken beskrivs bl a tovning, kardning och spinning, hur man tar tillvara på fårull och sköter om sina ylleplagg. 

Ull och ulltekniker är rekommenderad läsning för den som vill fördjupa sina kunskaper om ull och lära sig mer om ett fantastiskt materials egenskaper av en entusiastisk och kunnig författare, Kerstin Paradis Gustafsson.

parsley
2014-04-15 11:48
#15

Maj-Gull Axelsson - Jag heter inte Miriam

Miriam eller Malika föds i en bofast, romsk familj i Tyskland. Hon överlever Auschwitz och Ravensbrück och kommer med de vita bussarna till Sverige. Genom att ljuga om sitt ursprung och anta en judisk identitet för hon stanna i Sverige. Hon gifter sig med en välbeställd man och anpassar sig som hemmafru i 1950-talets Nässjö. 

Maj-Gull Axelsson kombinerar en glasklar skildring av koncentrationslägrens helvete med förljugenhet i det svenska folkhemmet och gör det som vanligt på ett mästerligt sätt i en bok som är minst sagt läsvärd.

parsley
2014-04-15 11:55
#16

Susan Hill - Kvinnan i svart

Nyskriven skräckroman i gammaldags stil där den krypande skräckkänslan griper tag i läsaren från första sidan. 

Den unge londonadvokaten Arthur Kipps får i uppdrag att bege sig till en avsides belägen kuststad för att ta hand om kvarlåtenskapen efter mrs Alice Drablow. Kvinnan har bott på den hemsökta egendomen Eel Marsh House. Huset omges av sankmarker och kvicksand. Utan förvarning rullar den täta dimman in. Ortsbefolkningen undviker platsen och vill inte tala om vad som hänt där ute. 

Helt klart en spännande mysrysare.

parsley
2014-04-15 12:01
#17

Marie Åberg - Och kvar stod en röd resväska

Marie Åberg berättar sin mamma Hannas historia, för att förstå henne och förstå sig själv. Hanna föds som tredje barnet av fyra i en välbeställd byggmästarfamilj i Göteborg. Fadern har själv skapat sin förmögenhet. När Hannas mamma dör gifter fadern om sig med sin sekreterare, en ung kvinna, bara ett par år äldre än Hannas äldsta syster. Styvmodern vill inte veta av sina styvbarn.

Boken är en gripande historia om en ung kvinnas öde i 1930- och 1940-talens Sverige och en sällsynt tydlig skildring av vanliga människors öden och levnadsvillkor. Den är den fösta delen i en planerad trilogi.

parsley
2014-04-17 09:26
#18

Johanna Mo- Vänd om och var stilla

Två unga kvinnor hittas döda, en i Högdalen och en i Älvsjö. Utredningsgruppen arbete försvåras av konflikter i gruppen och utredningsledaren Helena Mobacke plågas av minnen från en tidigare utredning. 

Deckaren känns trovärdig, både när det gäller personporträtt och skildringen av det polisiära arbetet. Den följer deckarmallen utan att sticka ut på något sätt när det gäller intrig, villospår, person- eller miljöbeskrivningar. Brott begås. Poliser med privatliv utreder och löser brottet. 

Vänd om och var stilla är del 2 i en planerad serie. Man bör läsa del 1, Döden ska du tåla, innan, även om böckerna betraktas som fristående.

Upp till toppen
Annons: