Annons:
Etikettövrigt
Läst 3728 ggr
parsley
11/28/13, 8:32 AM

Hur väljer du böcker

En undersökning om hur vi väljer böcker att köpa och/eller läsa

http://www.mynewsdesk.com/se/magic-wonders-ab/pressreleases/ny-undersoekning-saa-vaeljer-svenskarna-boecker-932919

Hur väljer du dina böcker?

Jag brukar utgå från boktips i tidningar och TV. Ibland fastnar jag för böcker som nämns på internet i t ex sociala medier. På biblioteket brukar jag titta efter de böcker personalen rekomenderar, samt ta en titt i vagnen för återlämnade böcker.

Annons:
Niklas
11/28/13, 9:22 AM
#1

Jag vet alltid vilket ämne jag vill läsa om och brukar titta på recensionerna på Amazon. Jag köper inte böcker som har under 4 stjärnor (av 5).


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

AnnaMoonshadow
11/28/13, 10:55 AM
#2

För mig är det olika, det kan vara någon som läst något och verkligen älskar det som berättat för mig och så blir jag sugen. Andra gånger är jag ute efter något väldigt speciellt (sist var det politisk fantasy) och så letade jag runt efter något som lät passande. Ibland stöter man bara på en bok på internet som man inte hört talas om förr men som man absolut blir förtjust i och andra gånger så går jag tillbaka till författare jag läst förut och gillat.

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Maria
11/28/13, 4:40 PM
#3

Jag läser jättemycket och väljer genom rekommendationer eller så tillbringar jag en stund i bokhandeln och läser om böckerna på baksidan.

Kollar på nätet en del också.

Jag har en förmåga att vilja läsa allt en bra författare skrivit.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

rimfrost417
11/28/13, 5:58 PM
#4

Jag görsom du parsley,är uppmärksam på rescentioner
 i tidningar och andra media.De senaste åren går jag mycket i

second hand butiker för där går det att fynda böcker för en

struntsumma,och vissa böcker bara måste jag äga.

Novelia
11/29/13, 8:42 AM
#5

Är jag i en bokaffär så är utseendet det som får mig att ta en närmre titt på boken. En snygg bok gör att jag läser baksidan. Verkar det intressant så öppnar jag boken och försöker få grepp om sättet författaren skriver på. Vill jag läsa mer så köper jag. På internet läser jag resensioner, betyg osv. Har jag hört talas om en intressant bok eller om det finns filmer/serier baserat på böckerna vill jag gärna läsa dom. .

I have no sympathy for people without empathy

Emo
11/29/13, 7:15 PM
#6

Eftersom jag lånat på bokbussen i många år, så vet bibliotekarierna där vad som passar mig och kan rekommendera bra böcker. Har Stephen Hawking kommit ut med en ny bok, så har de den till mig genast och även andra liknande.
Ibland läser jag om en bok i någon tidning och ber om den.
Sen läser jag det mesta både facklitteratur och skönlitteratur. Hittar jag en författare med ett språk som tilltalar mig, vill jag gärna läsa flera böcker av den författaren.
Det blir flera hundra böcker om året och då är det skönt med variation.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Scorpio97
12/4/13, 4:04 PM
#7

Jag köper aldrig böcker, utan lånar på biblioteket och då är det ju inte lika "farligt" om man råkar välja en tråkig bok. Oftast går jag runt på biblioteket och kikar bara, och tar dom böcker som ser intressanta ut. Om jag gillar en bok så lånar jag oftast fler av samma författare nästa gång (just nu har jag snöat in på Stephen King). När jag lånat alla böcker av vald författare, så googlar jag efter liknande författare. Har jag sett en bra film, så brukar jag även kolla om den finns som bok (eller tvärtom)

Någon enstaka gång har jag lånat böcker efter tips från bekanta eller internet, men det är inte så ofta. Den enda i min närhet som läser mycket är syrran, och vi har väldigt olika smak (det har hänt någon gång att jag lånat en bok enbart för att hon sa att hon hatade den, för då gillar jag den oftast)


//Jessie

Niklas
12/4/13, 4:47 PM
#8

Tänk vad olika det är. Här är flera som beskriver hur de lite planlöst tittar efter böcker. Jag besöker bara bokhandlar, bibliotek och liknande när jag vet vad jag är ute efter. Kanske inte exakt vilken bok, men alltid vilket ämne och vad målet med läsningen är. Fast det kanske är så enkelt att jag bara läser facklitteratur och andra läser mest skönlitterärt. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

chade
12/4/13, 5:57 PM
#9

Jag kan spendera timmar i en bokhandel och läsa baksidor, älskar att vandra runt bland böckerna :) men oftast hamnar jag bland fantasyhyllan och så går jag ofta efter omslag och namn.. är det intressant så tar jag upp boken och läser baksidan. Men annars får jag rätt mycket tips av kompisar och så : )

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Imasy
12/21/13, 10:00 PM
#10

Jag köper uteslutande på nätet, är väldigt sällan på bokhandeln men det händer väl ibland, och nån gång har det väl blivit en bok från mataffären också.

Läser mycket självbiografier, då det finns många intressanta människoöden. Finns en hel del dokumentärböcker (heter det så?) i min bokhylla också, som handlar om kriminalitet, narkotika, maffia osv.

Köper uteslutande pocket då det har blivit någon form av samlande på dessa.

När jag köper böcker så köper jag en hel hög på en gång. Pocket kostar ju inte så många kronor så man kan ju få ganska många böcker för 200-300 kr.

Att jag köper på nätet mestadels beror mest på priset och utbudet. Tyvärr så finns mest bara det senaste på bokhandeln, och aldrig det jag vill ha 😃

När jag köper böcker kan jag sitta i "evigheter" och titta och läsa om böckerna. Det som får mig att intressera mig av dem är nog i första hand utseende och titel, och efter att ha läst bokens handling avgörs det om den hamnar i korgen eller inte.

Handlar oftast av Bokus/ Adlibris, men hittade idag en ny shop som heter Plusbok.se, där ska jag kolla nästa gång det blir bokshoppande, för de var riktigt billiga.

Ännu mer retsamt är det att jag bor granne med det bokförlag som Bokus skickar sina böcker ifrån. Har väl, inte vet jag, 100 meter från min dörr till förlaget, men inte sjutton får man gå dit och hämta, utan man får vackert vänta på posten 😃

[Linsenhejhej]
12/24/13, 2:44 PM
#11

Jag gillar att hitta böcker med hjälp av listor, till exempel topplistor.

Upp till toppen
Annons: