Annons:
Etikettfantasy-sci-fi
Läst 1727 ggr
linawallin
2014-01-10 16:11

Böcker där naturen blir levande?

Jag letar efter böcker (eller filmer) där naturen blir levande, tex som i en scen ur filmen The Hobbit, när bergssidorna får liv och förvandlas till jättar. Något sådant letar jag efter, måste vara från 2000-talet.

Tacksam för hjälp!

Annons:
Joppo
2014-01-10 16:23
#1

Enterna i "Sagan om ringen"-filmerna borde väl passa in i det som du letar efter. Även scenen där Arwen trollar fram hästar i forsen framför Nazgulerna skulle kunna passa.

Magi-cat
2014-01-10 16:48
#2

"Piskande pilträdet" i Harry Potter?…Och så Narnia, fast den är ju äldre…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Joppo
2014-01-10 17:05
#3

Jag kom på en bok också: http://www.bokus.com/bok/9789132161438/nordiska-vasen/

Den innehåller massor av olika övernaturliga varelser, varav vissa kan ses som "levande natur". Boken är för övrigt mycket bra, både rent visuellt och textmässigt. Rekommenderas varmt 🙂

linawallin
2014-01-10 19:10
#4

Tack så mycket för tipsen!

#3 Du kommer inte ihåg något specifikt ur boken?

Joppo
2014-01-13 10:06
#5

Jag kan kolla i den när jag kommer hem ikväll. På rak arm så vet jag dock att den bland annat innehöll beskrivningar av både skogsrå och någon slags vattenfru vilket jag definerar som "levande natur" 🙂 Jätten i boken kanske skulle kunna funka också… Den ser ut som den är uppbyggd av mossa och stenar.

Annars kan du säkert kolla i boken själv om du har tillgång till en bokhandel i närheten. Jag skulle bli förvånad om boken inte finns där, eftersom dess kommersiella potential framstår som hög.

Magi-cat
2014-01-13 10:13
#6

Boken är tillfälligt slut på både bokus och adlibris, så det kan vara tveksamt om man hittar den i bokhandeln. Men den finns att låna på bibliotek, gratis och bra. :-) Den verkar trevlig.

Fast naturväsen är väl inte riktigt samma som "levande natur"?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Joppo
2014-01-13 10:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag antar att det är lite av en definitionsfråga, men jag upplever vissa av dessa väsen som gestaltningar av naturens själ eller dess humanoida former typ 😃Sen ser även vissa av varelser ut som "levande natur". Bilden ovan på jätten(bilden kommer från boken) är en av dem.

Du borde för övrigt köpa ett ex Katten. Jag är i princip övertygad om att du skulle gilla den.

Magi-cat
2014-01-13 10:37
#8

Du har nog rätt, ska skaffa den. 😉

"Gestaltningar av naturens själ" var mycket bra beskrivet! Kanske så det är?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Kameo
2014-01-19 00:25
#9

Jag ber om ursäkt om någon redan sagt dessa, men The Bridge To Terabithia är ju en fantasy-film med levande natur. Så kan man väl nämna Arvtagaren-serien (där den första boken även blivit filmatiserad).

Med vänliga hälsningar,
Filip

Upp till toppen
Annons: