Annons:
Etikettövrigt
Läst 1310 ggr
parsley
2014-01-21 12:05

Läs färre böcker

Alison Gresik, en kanadensisk författar- och kreativitscoach, uppmanar oss att läsa färre böcker

http://www.gresik.ca/2014/01/read-fewer-books/

Den stora fördelen är att om man läser färre böcker så läser man böcker av högre kvalitet.

Tycker ni det är en bra eller dålig idé?

Jag känner mig inte säker på vilket. Svårare böcker tar onekligen mer tid i anspråk och kan ge mer i utbyte,  men ibland kan det kännas skönt att läsa något mer lättsmält. Jag försöker läsa mycket (alternativet är slötittande på TV eller slösurfande på datorn), men håller mig ifrån presationsbaserade listor av typen x antal böcker per år eller månad.

Annons:
Magi-cat
2014-01-21 16:29
#1

Spontant tror jag det är en dålig idé. Och vem ska avgöra vad som är "böcker av högre kvalitet"?

Forskning har visat att läsning är bra, oavsett kvalitet.

Dessutom tror jag läsning av lättsam litteratur stimulerar till läsning även av "tyngre".


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Tex]
2014-01-22 18:13
#2

Jag har bara en fråga: Hur ska man hinna läsa allt som verkar bra om man ska läsa färre böcker? 😉

Man läser för sin egen skull, inte för andras. Därför tycker jag det är helt individuellt om man borde läsa flera eller endast några få böcker. Man läser det man vill helt enkelt! Sen om det är väldig lättlästa böcker eller böcker som är hur svåra som helst bör inte ha någon betydelse så länge man själv tycker det är roligt.

Maria
2014-01-23 17:13
#3

Konstigt antagande, att läsa färre böcker per automatik skulle innebära att det är större kvalitet på böckerna???

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Apootie
2014-01-23 18:12
#4

Jag läser oerhört många böcker, och majoriteten av dem får nästan fem av fem stjärnor, så jag tycker personligen att jag BARA läser böcker av större kvalitet, eller nästan bara iallafall! 😉😃

Oerhört dum idé iallafall! Hen kan inte ha läst många böcker i sitt liv 😃

SpiritualLight
2014-01-24 23:28
#5

Vilken cool blogg ändå, måste jag ändå säga..!? Uppfriskande på ngt sätt.

Hon verkar vilja tagga ner på stressen och prestationen (antal böcker) i sitt liv, låter det som? Kvalitetstid=kvalitetsbok (oavsett bok?)

Kärlek, kraft och vitalitet till Dig Blomma

Niiinah92
2014-02-11 22:03
#6

Helt ärligt, jag skiter i vad som anses vara "kvalité" utan läser böcker för att jag personligen tycker de är bra, sen att de kanske inte är så svåra att läsa så jag hinner med fler är ingen nackdel. Tror inte att man läser böcker av högre kvalité bara för att man läser färre.

Annons:
Imasy
2014-02-11 22:58
#7

Håller med #1 i frågan, vem avgör vad som är bra kvalitet?

De böcker jag läser anser jag håller kvalitet enligt mina egna mått mätt, är ganska kinkig på vad jag läser/köper och böckerna måste vara tilltalande ur flera synpunkter.

Kan sitta och leta i timtals på nätet på böcker som hamnar på önskelistan, kan inte "bara ta nån" som står i pockethyllan på Ica direkt.

Men om sedan författaren/boken har vunnit några priser eller andra utmärkelser, det struntar jag fullkomligt i. Jag läser bara för min egen skull 🙂

SpiritualLight
2014-03-13 11:06
#8

Vad har kvalité med svårläst, priser och utmärkelser att göra? Det man

själv

upplever som bra är väl ändå det som räknas som kvalité, eller?

Kärlek, kraft och vitalitet till Dig Blomma

Gronstedt
2014-03-19 09:42
#9

Dålig idé. Jag läser mycket och jag lägger den tid och noggrannhet på varje bok som jag tycker att den förtjänar och kräver. En del går fort, en del går långsamt.

Till exempel läser jag nu en rosad historisk trilogi av en uppburen författare, och den dryper av sakfel, anakronismer, inkonsekvenser, korrekturfel och oskönt, felanvänt och felaktigt språk och en story som hade kunnat hänga ihop om den smetats över hälften så många sidor, med hälften så många sidointriger som släpps och glöms innan de är halvvägs.  Den går ganska fort, kan jag säga.

Upp till toppen
Annons: