Annons:
Etikettboktips
Läst 1861 ggr
Imasy
2/11/14, 9:18 PM

800-talets England

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Serien 800-talets England skriven av Bernard Cornwell består av 6 st böcker, har hört ryktet om att det ska komma ut fler böcker i serien, men vet inte säkert ännu.

Har än så länge hunnit igenom första boken, Det sista kungadömet.

_Northumbria år 866. Uhtred är bara nio år när han möter danerna för första gången, och redan samma dag är hans barndom för evigt över.

I slaget om York mellan engelsmän och daner tas Uhtred till fånga av jarl Ragnar och blir dennes fosterson. Han möter en brutal men hjärtlig värld, och inser att danernas sätt att leva och tänka passar honom. Danerna erövrar rike efter rike från engelsmännen; ingenting tycks kunna stoppa dem. Under tiden växer Uhtred upp till en duglig krigare som är lojal mot Ragnar och danerna, men han drömmer om att återvända till Northumbria och återta det arv som hans farbror stulit från honom.

Maktkamp uppstår i det danska lägret och ett fruktansvärt förräderi gör det omöjligt för Uhtred att stanna kvar hos danerna. Han byter sida och beger sig till engelsmännen. Hans nye herre är Alfred, kung över Wessex och den ende som fortfarande står emot danernas erövring. Uhtred har svårt för Alfreds religiositet, men motvilligt imponeras han av dennes kunskap och list. Med Alfred som ledare har engelsmännen kanske en möjlighet att besegra danerna._

Källa: Bokus

Första boken ville man inte lägga ifrån sig, och Cornwell har inte sparat in på de grymheter som utspelade sig på denna tid. 

I denna del har kristendomen börjat ta fäste bland engelsmännen, medan danerna fortfarande håller fasta på asatron, så det är en del religionsintriger också.

Annons:
leemland
9/21/14, 11:45 AM
#1

Har någon läst dessa böcker? Är dom bra eller dåliga? :P 

Är jättesugen på att läsa dom och just nu är där nedsatt pris på dom på adlibris. Så det kliar i fingrarna :P haha.  Berätta gärna vad ni tycker! :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Imasy
9/28/14, 9:32 PM
#2

Jag har hunnit läsa igenom 4 av de 7 böckerna. Jag gillar dem. Det är mycket blodigt våld och fula ord i dem, så är man känslig för sådant så kanske man ska se sig om efter andra böcker.

Men det känns som att författaren vet vad han pratar om, då han själv är engelsman och lärare i historia.

leemland
9/28/14, 10:06 PM
#3

#2 Okej. Blod och sånt har jag inget emot (de lät lite fel🤪) Och jag har ett litet intresse för vikingar också. 
Blir mer och mer sugen på dom när jag ser dom 😛 Någon av dom får nog komma hem i samlingen, har ju några dagar på mig att bestämma mig 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Imasy
9/29/14, 1:17 AM
#4

Jag tror ju inte du kommer art ångra dig, dock tycker jag man kommer "mer in i" berättelsen ju fler böcker man läst.

Imasy
10/14/14, 11:39 AM
#5

#3

Har du köpt någon av böcker i serien ännu?

kissidor
10/14/14, 11:47 AM
#6

Jag har lagt dem i min bokhylla på storytel,  de ser ut att kunna vara i min smak 🙂. Så tack för tipset som jag fick genom den här tråden

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
leemland
10/14/14, 6:50 PM
#7

#5 Nej tyvärr blev det inga just nu. Hittade en bok här hemma jag varit av med som jag började läsa istället :P Men dom finns nu med på önskelistan till jul så jag hoppas jag får någon i alla fall :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Pialinn
10/14/14, 7:20 PM
#8

Jag har lyssnat på 6 av böckerna. Tyckte de var ganska intressanta. De 2 första uppfattade jag som att det bara var krig. De senare hade mera handling.

Vet inte hur översättaren tänkt, men flera ggr var det nya ord som kändes fel. Lägg på ett kol och hovra var de som fastnade i mitt minne.

Jag vill kommendera Röde Orm av Frans G. Bengtson om man vill läsa om vikingar. Visserligen är Röde Orm "svensk" från Skåne. Böckerna utkom på 40-talet.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

leemland
10/14/14, 8:26 PM
#9

#8 Tack för tipset . Ska kolla upp den också :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Upp till toppen
Annons: