Annons:
Etikettförslagslåda
Läst 2847 ggr
jokkoono
2014-05-19 13:16

"Deckare" som kategori

Hej!

Jag blev väldigt nyfiken på den här sajten, men vad jag kunde se så saknar ni kategorin "Deckare". Är det någonting ni har funderat på att lägga dit?

Jag är själv en riktig bokmal emellanåt och läser då främst deckare.

Med vänliga hälsningar,

Joakim.

Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.

http://funktionshindrade.ifokus.se/

Annons:
Pialinn
2014-05-23 16:10
#1

Har funderat några dar på vilka böcker/författare som räknas som "deckare". Måste finnas ett annan namn som passar bättre då det gäller böcker av Liza Marklund, Camilla Läckberg, Helene Tursten och andra som skriver om poliser och deras arbete.

Kan man räkna Michel Connelly, Lee Child och Ludlum som deckarförfattare?

Vilken kategori räknas John LeCarré och Ken Follet?

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

jokkoono
2014-05-25 09:52
#2

Hej! Tack för ditt svar.

Även om de böckerna du just nämnde kanske inte passar in i kategorin "deckare" så tycker jag att den kategorin ändå saknas på sajten. Om denna kategori känns för snäv så kan man ju alltid göra den lite vidare genom att kalla den "deckare / thriller". Vad tror du om den idén? Övriga böcker som fortfarande inte passar in där passar ju utmärkt in i "Fiction".

Jag uppskattar att du tar mina idéer under övervägande.

Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.

http://funktionshindrade.ifokus.se/

Pialinn
2014-05-25 12:59
#3

Det är nog sajt-värden som kan ändra saker.

Jag uttryckte bara mina funderingar.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Lavine
2014-05-25 22:59
#4

Jag kan också tycka att den genren saknas. (Och att det kanske är för många avdelningar här överlag? Men jag kanske inte läser här nog ofta för att ha direkt koll.) Nog tror jag att de flesta förstår ungefär vad "deckare" innebär, annars är nog ett mer modernt ord "spänning", så får man med både deckare, thriller och skräck, typ.

Imasy
2014-05-26 09:44
#5

Visst har ni rätt i att kategorin saknas, varför vet jag inte. 

Jag läser heller inte deckare själv i speciellt stor utsträckning och har faktiskt inte ens reflekterat över det själv att den saknas.

Dock är ju deckare en av de största genre i landet, så då ska vi ju inte vara sämre här ;)

Om en si sådär två minuter finns även kategorin "deckare" i listan ;)

Lavine
2014-05-26 14:05
#6

När vi ändå pratar om det - jag har reagerat på kategorin "fiction". Imasy, jag vet att det inte är du som ordnat och namngivit kategorierna. Och jag antar att det är fiktion, skönlitteratur som avses. Men varför står den på engelska? Skönlitteratur eller möjligen romaner säger man väl på svenska. (Självklart är deckare en kategori inom skönlitteratur, men det känns ju ändå fiffigt att dela på dem.) Ja, jag vet inte, det kanske bara snurras till och som jag antydde ovan egentligen inte behövs så många kategorier. :) Men "fiction" säger man inte på svenska tycker jag, om det inte är någon specialgenre som jag inte har koll på som avses.

Annons:
Maria
2014-05-26 16:43
#7

Kan man inte kalla det för "Kriminalromaner" ?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2014-06-02 17:09
#8

Eller spänningsromaner. 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

jokkoono
2014-06-03 19:22
#9

Hej igen!

Roligt att ni la till "Deckare" tycker jag! 😃 Vad jag förstod så tycktes det lite svårt att få klarhet i vilka författare som föll inom den genren. Mitt sätt att se det så hör ganska många dit. T.ex Leif G.W Perssons deckarromaner, Camilla Läckberg samt tidigare nämnda författare i tråden. 

Tack och bock! 🙂

Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.

http://funktionshindrade.ifokus.se/

Halvdansken
2014-06-08 01:25
#10

Om ni läser på engelska så rekommenderar jag verkligen Robert B. Parker och hans böcker om Spenser. Han är en privatdeckare i Boston och samman med sin flickvän Susan (psykolog) och sin kompis Hawk läser han olika fall, oftas med anknytning till undre världen.

Det är inte så tjocka böcker, men hans sätt att hantera språket är helt fantastiskt. Jag mailade med en annan amerikansk deckarförfattare (J.A Kerley, hans böcker rekommenderas också!!) och sa att han påminde lite om Parker. Det blev han glad för och sa att det finns ingen som kan berätta så mycket med så få ord som han.

Läs o njut. Ganska tuffa böcker (folk blir skjutna) men roliga, och man får en del bra recept - Spenser lagar mat en hel del.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

jokkoono
2014-07-16 20:39
#11

Är det någon som läst och kan rekommendera en bra deckare på sista tiden?

Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.

http://funktionshindrade.ifokus.se/

Lavine
2014-07-16 22:50
#12

Jag tyckte Ghostman var bra, författare Roger Hobbs.

Upp till toppen
Annons: