Annons:
Etikettövrigt
Läst 2080 ggr
dododdordoden
5/23/14, 5:01 PM

Berörs av vissa boktitlar

Böckers innehåll brukar man prata om.
Men det händer att vissa titlar berör mig väldigt starkt.

Ett exempel:

"Bortom Sörgården" av Hans Erik Engqvist. 1980. Novellsamling som handlar om barn som har det svårt. Som är mobbade eller som har missbrukande föräldrar tillexempel. Jag gissar att titeln anspelar på Astrid Lindgrens Bullerbyn, som ju bestod av de tre gårdarna Norrgården, Mellangården och Sörgården. Jag gissar vidare att titelsättaren menar att Bullerbyn är en idyll och att "Bortom Sörgården" berättar om villkoren för barn som lever utanför - bortom - idyller. Ordet "bortom" och namnet "Sörgården" berör mig, men hinner inte gå närmare in på varför nu.

Jag återkommer kanske med fler exempel på titlar.

Berörs somliga av er här på sajten också av själva titlarna på böcker? Isåfall, vilka titlar och varför?

Annons:
Gräshoppa
5/24/14, 1:57 PM
#1

"En karta över omöjlig längtan"

Vet inte författaren, har inte läst boken, gick förbi den på biblioteket en gång. Och titeln bara gick rakt in i hjärtat.

dododdordoden
5/24/14, 2:21 PM
#2

#1 Det finns sorg och trots i titeln. Sorg som ligger i att längta efter något som är onåbart - "omöjlig längtan". Trots som ligger i att alls berätta om nånting som många kanske skulle anse är meningslöst på grund av sin omöjlighet.

Gräshoppa
5/24/14, 3:19 PM
#3

Verkligen. Får leta upp den en dag och se vad den handlar om. Eller inte, det kanske skulle förstöra det fina i titeln. Då hade jag bråttom och visste precis vilken bok jag skulle ha, läste inte ens baksidetexten, bara titeln.

dododdordoden
5/24/14, 3:55 PM
#4

"Sommaren med Monika" Per Anders Fogelström. 1951. Handlingen enligt Wikipedia: Stockholmsungdomarna Monika och Harry möts på fiket Tolvan på Södermalm. Båda två är trötta på den gråa vardag, samhällets normer och krav. De känner att de inte riktigt passar in i mallen, känner sig utstötta. De börjar sällskapa och förälskar sig snart i varandra. Efter ett bråk hemma, flyr Monika och vill aldrig mer återvända hem. Harry erbjuder henne att sova i hans pappas båt. Harrys pappa blir inlagd på sjukhus och i samma veva får Harry sparken. Det är nu de bestämmer sig för att göra uppror mot samhällets krav och att de känner sig orättvist behandlade. De ger sig i väg tillsammans i båten och upplever sommaren i Stockholms skärgård. De känner på olika sätt utanförskap inför samhället. De vill slå sig fria, bryta med samhället, som ändå stöter bort dem. Hungern efter revolt rättfärdigar det de ger sig in på. För Harry handlar det främst om att han känt sig nedtryckt på arbetet, alltid varit den som blir utskälld och aldrig vågat sagt emot, och för Monika är det centrala problemet relationen till fadern, som är alkoholiserad och ger henne stryk. De upplever en fin sommar, sorgelösa dagar, med sol, bad och mycket kärlek. När sommaren börjar gå mot höst, inser dom att de inte längre kan leva som de gjort, utan måste tillbaka till staden, tillbaka innanför samhällets ramar. Monika är gravid, så de har mycket att ordna inför deras gemensamma framtid. Väl tillbaka i staden ordnar de en gemensam bostad, Harry får ett nytt arbete och börjar på kvällstid att läsa kurser, för att så småningom bli ingenjör. De kommer in i vardagslunken igen. Barnet föds, men det blir inte riktigt som de tänkt sig. Det är krävande att ha ett barn, och de känner att de inte är mogna nog för att ta det stora ansvaret. De känner att de skulle behövt fler år på sig att leva ungdomligt, och inte allt för tidigt binda sig vid vuxenlivets ansvar och klara av den gråa vuxenvardagen med allt vad det innebär. Monika och Harry glider allt mer ifrån varandra, den samhörighet och det förtroende de byggt upp under sommarens bravader är borta och kvar finns bara gräl och tomhet. När Harry varit borta på tjänsteresa och finner Monika i säng med en annan man, kommer den definitiva brytningen. De skiljer sig och flyttar hem till sina respektive familjer. Barnet tas om hand av Harry. Harry känner att hans relation till Monika utvecklar honom som person. Han reflekterar över vad sommaren med Monika gjort för hans personlighet och vet att, trots allt som hänt, har hans personlighet utvecklas till det bättre. Hur jag uppfattar titeln och varför den berör mig: Boken heter inte "Livet med Monika". En sådan titel skulle antyda kontinuitet och hållbarhet. Boken heter "Sommaren med Monika", vilket antyder avsked. Sommar är en årstid som följer på vår och följs av höst. Sommaren som beskrivs i boken har förlorats till det förgångna. Titeln antyder att Monika är borta när sommaren är slut :(

dododdordoden
5/26/14, 4:46 PM
#5

"Härifrån till evigheten" (From here to eternity) James Jones 1956/1951. "Evigheten" framstår här för mig inte som döden i traditionell bemärkelse, utan som ett underbart varande bortom livet. Titeln antyder även ett avsked. Avskedet ifrån "härifrån".

dododdordoden
5/27/14, 7:12 PM
#6

Hoppas att fler kommer att presentera fina boknamn + analyser!

Annons:
Halvdansken
5/28/14, 12:43 PM
#7

Utvandrarna, Invandrarna, Nybyggarna och Sista brevet till Sverige. Bara titlarna berättar ju en hel historia! Det handlar alltså om de människor som utvandrade till USA i mitten av 1800-talet. Av Vilhelm Moberg. LÄS!!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

dododdordoden
5/28/14, 1:11 PM
#8

Särskillt "Sista brevet till Sverige" är ett namn jag berörs av.

Titeln innehåller farväl. Farväl till brevskrivandet och brevmottagandet, men inderekt även ett sista farväl till Sverige.
Boken heter inte "Sista brevet till Karlssons" eller "Sista brevet till Anderssons". Boken heter "Sista brevet till Sverige". Det ger titeln en förtrollning. Nationalromantik?

dododdordoden
5/28/14, 2:44 PM
#9

En gammal skandal (The daughter of time) 1951. Deckare av Josephine Tey.

Kommissarie Alan Grant ligger med skadad rygg och brutet ben och läser om de två unga prinsarna i Towern, som enligt traditionen mördades av sin farbror kung Rikard III av England. Så framställer Shakespeare det i sitt drama Rikard III (pjäs). Men var verkligen Rikard så ond som Shakespeare porträtterade honom? Och var han verkligen mördaren? Liggande i sängen kommer Alan Grant fram till en helt annan mördare.

Analys till varför bokens svenska namn berör mig:
Ordet skandal associerar till bråk och hetta här-och-nu, medans ordet gammal associerar till tidsavstånd och lugn. Det finns alltså en kontrast mellan de båda orden. 
Titeln ger inte känslan av gammal skandal i betydelsen gammal surdeg. Istället fås känslan att ingen nu levande längre bryr sig.  
Efterhand som tid förflyter minskar händelsers tyngd i det allmänna historieberättandet.
Men titeln minns skandalen, och antyder att den minns den med klokhetens skarpa blick.
När jag såg boken första gången associerade jag namnet till skandaler jag själv utsatts för och minns.

Bokens engelska namn är också mycket vackert. Fina ord. Kanske särskilt "time". Och en fin liknelse där med "tidens dotter". På svenska skulle vi kanske sagt "tidens barn", eller "barn av tiden".

Imasy
5/28/14, 6:46 PM
#10

#7

Älskar utvandrar-serien :) Och sättet de är skrivna på, helt underbart :)

Gräshoppa
5/28/14, 8:06 PM
#11

Hotellet i hörnet av bitter och ljuv (Jamie Ford)

Känns som jag är där just nu. Å ena sidan underbart ljuvligt. Men även bittert, jobbigt, kämpigt. Hotellet, någonstans man stannar ett tag men inte för alltid. Lite tröst i veligheten och omöjligheten i att saker är både bra och dåliga. Livet är inte lätt.

Titeln passar handlingen också. Kinesisk/japansk vänskap under andra världskriget. Omöjligt och förbjudet men härligt.

Pialinn
5/29/14, 6:49 PM
#12

Sommarboken, Stenåkern och Solstaden av Tove Jansson

Tyvärr är jag inget bra på ord, så jag kan inte skriva om böckerna.

Men "Mumin-mammans" böcker är alltid läsvärda.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Halvdansken
5/29/14, 8:31 PM
#13

#8. Vad menar du med nationalromantik? Det Sista brevet till Sverige är slutet på en berättelse om människor som utvandrat. Från den sista  i släkten som kunde svenska i USA, till den sista i Sverige som kom ihåg de människor som åkte den där sommaren 1850.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
dododdordoden
5/30/14, 10:42 AM
#14

#13 Halvdansken, tråden handlar om böckers namn. Namn som man själv berörs av. Och gärna analyser också av varför man berörs av just de namnen. Varför man berörs av en boks namn kan vara oberoende av bokens innehåll.

dododdordoden
5/30/14, 1:14 PM
#15

#13 Jag spekulerade i om boknamnet är nationalromantiskt. Och/eller om jag är nationalromantisk när jag berörs av boknamnet.

Halvdansken
5/30/14, 1:43 PM
#16

OK, sorry.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: