Annons:
Etikettboktips
Läst 1042 ggr
Maria830
5/28/14, 11:32 AM

Game of Thrones - tips tack!

Jag har börjat fundera på att köpa böckerna på engelska. Nu undrar jag: - rekommenderar ni böckerna på svenska eller engelska? - om engelska: från vilket förlag? Det finns exempelvis harper collins, jag har hört att något förlags utgåva inte ska vara bra. Kan ni skillnaden mellan utgåvorna? - får man en karta med i samtliga utgåvor? Jag vore otroligt tacksam ifall någon som kan detta kan svara någorlunda utförligt. Tack!

Annons:
jiithra
5/28/14, 11:38 AM
#1

Om du kan tycker jag att du ska läsa dem på Engelska.

Angående förlag vet jag tyvärr inte.

De böcker jag har hemma har en karta tryckt på de första sidorna, men ingen extern karta

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Maria830
5/28/14, 3:45 PM
#2

Från vilket förlag kommer dina böcker?

jiithra
5/28/14, 5:29 PM
#3

De är på svenska, och är blandade pocket och inbundna. Pocketböckerna tror jag är Månpocket och de inbundna är Bokförlaget Forum

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Maria830
5/28/14, 9:17 PM
#4

Okej. Tack! :) någon mer som kan hjälpa mig?

Halvdansken
5/31/14, 12:15 PM
#5

Vad skulle skillnaden vara mellan olika förlag? Böckerna måste ju vara desamma.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

jiithra
5/31/14, 11:28 PM
#6

Det kan vara olika översättningar, vilket kan göra vissa kapitel olika

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Annons:
Halvdansken
5/31/14, 11:57 PM
#7

#6. Nu skriver ju TS "- om engelska: från vilket förlag? Det finns exempelvis harper collins, jag har hört att något förlags utgåva inte ska vara bra. Kan ni skillnaden mellan utgåvorna?"

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lexie82
6/5/14, 12:03 AM
#8

Förlagen spelar nog kanske ingen roll, men det kan ju finnas olika utgåvor. Harry Potter-serien var till exempel olika beroende på om du hade den amerikanska eller brittiska utgåvan. Jag har för mig att den brittiska utgåvan hade en illustration för varje kapitel.

Maria830
6/8/14, 11:01 PM
#9

Tack! Jag uppskattar verkligen att ni tar er tid att svara här.

ella_moya
6/17/14, 12:39 AM
#10

Jag har själv läst böckerna på engelska och skulle säga att det finns stora skillnader mellan förlag och utgåvor.

Den första boken jag läste var en pocket från Harper Voyager. Det är inte en utgåva jag kan rekommendera. Den var otympligt tjock, eftersom att sidorna faktiskt hade okej tjocklek, men det gjorde den riktigt jobbig att läsa, jag fick kramp i mina händer. Dessutom var texten riktigt, riktigt liten och alltså svår att läsa.

De andra böckerna köpte jag från förlaget Bantam Books. De är fortfarande tjocka, men den första boken är nästan hälften så tjock som den från Harper Voyager. Eftersom den första boken är den kortaste är det ganska skönt. Texten i böckerna är också betydligt större jämfört med Voyager och alltså relativt bekväm att läsa. Tyvärr betyder det att sidorna är fruktansvärt tunna. Även om det är jobbigt och innebär att man måste vara helt torr om fingrarna (ingen handkräm eller liknande) för att man inte ska förstöra hela sidor så är det en mer okej nackdel.

Båda utgåvorna har dock kartor och släktträd.

Om jag nu skulle köpt böckerna igen så skulle jag istället ha valt e-böcker eller större pockets. Även om Bantam Books varianten är tunnare så är de fortfarande jobbiga att hålla efter ett tag. Inbundna skulle jag nog inte rekommendera heller, de måste vara fruktansvärt tunga. Alltså om du klarar av att inte ha böckerna fysiskt och har en bra läsplatta så skulle jag verkligen rekommendera dem som e-böcker, då får du hela läsupplevelsen samtidigt som du kan dricka lite te vid sidan om. Med pockets kommer du behöva hålla boken med två händer för att boken inte ska stänga sig igen.

Upp till toppen
Annons: