Annons:
Etikettbokrecensioner
Läst 2188 ggr
[thehavanaislover]
5/30/14, 10:04 PM

Utvandrarna Vilhelm Moberg

Hej jag undrar om någon skulle kunna svara på dessa frågor om boken Utvandrarna av Vilhelm Moberg

Hur var livet innan flytten?

anledningen till emigrationen?

Vad hette Kristinas och Karl - oskars barn?

är jätte tacksam för svar skriv så detaljerat så möjligt

Annons:
VildaVittra
5/30/14, 10:09 PM
#1

Är det inte meningen att man ska läsa boken när man fått det som läxa?😎

Men vill du göra det enkelt för dig, så har den ju faktiskt filmatiserats. http://www.imdb.com/title/tt0067919/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[thehavanaislover]
5/30/14, 10:24 PM
#2

hahaha jo men den är så himla tjock och väldigt tråkig men jag har faktiskt läst lite och sett filmen men tycker inte filmen hade så mycket detaljer som boken hade såklart. Men jag undrade om någon kunde vara snäll och svara för jag ska lämna in den idag innan 00:00 Jag kan ju svara på dem men det blir så kort och inte så jätte mycket detaljer 😮

VildaVittra
5/30/14, 10:26 PM
#3

Då tycker jag du tar och tittar på filmen igen, för svaren på dina frågor finns där. Som anledningen till att svenskarna emigrerade tas upp precis i början.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[thehavanaislover]
5/30/14, 10:28 PM
#4

har tyvärr inte tid med det men får svara så gott jag kan då 😮

[MrDiabolic]
5/30/14, 10:31 PM
#5

Tråkig? Jag tycker den är gripande. Läs hela serien.

[thehavanaislover]
5/30/14, 10:32 PM
#6

#5 är inte så jätte förtjust i att läsa….

Annons:
[peter54]
5/30/14, 10:59 PM
#7

Livet innan flytten var mycket fattigt efter flera år i rad av missväxt.

Anledningen till emigrationen var just att de inte kunde försörja sig, men Kristina vägrade ända tills yngsta dottern Anna dog av att ha ätit ett helt fat med korngrynsgröt som stod för att svälla, då gick hon med på att emigrera.

De hade fyra barn, den äldste var Johan, sedan Harald och Lill-Märta. Den fjärde var Anna som dog innan de for till Amerika.

[thehavanaislover]
5/30/14, 11:47 PM
#8

#7 Tack så jättemycket!!

Halvdansken
5/31/14, 12:10 PM
#9

#7. Peter - det är väl meningen att man ska göra sina egna hemuppgifter?

Fast iofs så är det ju inte alla barnen, så vår trådskapare kommer nog att få fel på läxan i alla fall. Om det inte enbart gäller Utvandrarna, utan hela serien, menar jag.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[peter54]
5/31/14, 2:16 PM
#10

#9 Jag svarade bara på några frågor, jag svarade inte på något läxprov och om det är det saken handlar om så var jag fullkomligt ovetande om det.

Dessutom trodde jag av frågeställningen, att det handlade om de barn som fanns när familjen Nilsson från Ljuder socken emigrerade från Sverige och såvitt jag ser i boken fanns då fyra barn.

Halvdansken
5/31/14, 2:31 PM
#11

#10. Vildvittra undra i inlägg #1
Är det inte meningen att man ska läsa boken när man fått det som läxa?
Svar i #2:
hahaha jo men den är så himla tjock och väldigt tråkig men jag har faktiskt läst lite och sett filmen men tycker inte filmen hade så mycket detaljer som boken hade såklart. Men jag undrade om någon kunde vara snäll och svara för jag ska lämna in den idag innan 00:00 Jag kan ju svara på dem men det blir så kort och inte så jätte mycket detaljer.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[peter54]
5/31/14, 2:36 PM
#12

Jag har inte läst tråden, bara frågorna i initialinlägget.

Upp till toppen
Annons: