Annons:
Etikettinnehållsdiskussion
Läst 2132 ggr
claradenunderbara
6/26/14, 7:02 PM

Utdrag ur min bok! Vad tycks?

Detta är inledningen i min bok Ellie! Jag är mycket intresserad av era synpunkter bra som dåliga! (Har skrivit ca 290 bok sidor) Så ska fin putsa och sedan skicka in till förlag. 

Vinden tar ett fast grepp om hennes hår när hon börjar vandra ner mot Redbergsplatsen. 

Det syns på människorna som passerar henne att  hösten är på intågande, den gladlynta sommar känslan har på bara några veckor runnit av dem. 

Spårvagnen kommer och hon får hjälp av en snäll man med att lyfta upp den stora röda resväska. Hon tackar honom med ett leende och sätter sig vid en ledig fönster plats. En ung kille på sätet framför spelar valborg av Håkan Hellström i hörlurarna så högt att den bakre delen av vagnen kunnat sjunga med i refrängen.

En stark känsla av oro sprids i kroppen var det slut nu, var detta allt? Vi som var ämnade för varandra? Eller? tankarna fladdrar runt inom henne som ett inferno utan djup. 

Gjorde hon rätt? Överreagerade hon kanske bara? Han är ett svin men hon har aldrig varit ensam.

Hon känner hur ögonen tåras, och hon vrider på huvudet för att ingen ska se henne men det är redan försent.

-Lilla vännen hur är det fatt? Frågar en söt dam i Kashmir kappa, 

-Bra svarar hon bara utan att möta damens blick. Hon tittar förstående på Ellie och börjar rota i sin handväska

-Varsågod säger hon och hon räcker fram ett paket med näsdukar. 

Ellie öppnar paketet och tar ut en. 

-Ta allihopa säger damen och stänger hennes hand, jag vet precis hur det är. 

Damen är lågmäld så hon finner inte situationen som jobbig eller ansträngande. 

Ellie ler till svars samtidigt som hon torkar sig under ögonen. 

-Oj här ska jag av säger damen, och innan hon reser sig upp böjer hon sig fram och viskar: Allt kommer att bli bra tillslut, men ibland måste livet ta en omväg för att slutligen hitta rätt. 

Innan hon vet ordet av har hon rest sig och försvunnit ut i höstmörkret. 

Ellie sitter kvar ett tag och funderar på orden. Ibland måste livet ta en omväg för att slutligen hitta rätt. Hon ler lite för sig själv och tittar ner på pappersnäsdukarna. Kanske har damen rätt? kanske är detta bara hennes början. 

Hon hade vandrat upp för den långa backen och svänger av upp mot lägenheten vid Redbergsplatsen hon vandrade längst med kyrkogården och svänger in på gatan där de bor. Hon hade som vanligt slagit in portkoden och vandrar upp för den snirkliga sten trappan. men precis innan hon satt nyckeln i låset hörde hon en bekant röst, Niklas, är han hemma? Hon sätter i nyckeln och vrider om den sakta, dörren ger i från sig ett litet knarr när hon öppnar den men inget märkbart, hon tar långsamt av sig skorna och placerar dem ljudlöst på skostället i hallen, hon spanar runt om sig i lägenheten och känner en välbekant doft fylla ut lägenheten. Hon trippar försiktigt på tårna mot sovrummet och med en kraftfull smäll slår hon upp sovrumsdörren.

Hon hade suttit ovanpå honom när Ellie kommit in i sovrummet, hon hade sett hennes ryggtavla och texten hon haft intatuerat på sin vänstra skuldra, håret var korpsvart och uppsatt i en slarvig fiskbensfläta. 

Hon hade böjt sig bakåt och bara med en liten glimt i ögonvrån hade hon skymtat Ellie hur hon stått där utan att kunna ta ett enda steg framåt. Hon hade slängt sig åt sidan och hysteriskt ryckt i lakanet för att täcka sin nakna kropp.

Han hade inte hört vad hon sa, orden hade studsat som ett ljudlöst eko mellan väggarna. Hennes ord som kom ut i form av saliv bland all frustration, hon kunde inte tänka klart längre, hon kunde bara se.

Clara den underbara

Annons:
Maria
6/26/14, 7:14 PM
#1

Det låter som en spännande inledning som gör att man gärna vill läsa mer 🙂 Med finputsa så antar jag att du tänker på grammatiken? Några särskrivningar bl.a.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
6/29/14, 12:42 PM
#2

Och lite fler komman.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
6/29/14, 12:53 PM
#3

Du kan kanske få lite feedback inne på skrivlust

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

claradenunderbara
6/30/14, 1:10 AM
#4

Tack så jätte mycket! Precis jag menar att jag ska fin putsa på grammatiken! Ska absolut spana in skrivlust! 

MVH: www.clarafeldt.com

Clara den underbara

Maria
6/30/14, 7:34 AM
#5

#4 T.ex finputsa är ett sammansatt ord😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pialinn
6/30/14, 5:15 PM
#6

jag har svårt att läsa text, och den här meningen känns konstig för mej.

Hon hade suttit ovanpå honom när Ellie kommit in i sovrummet, hon hade sett hennes ryggtavla och texten hon haft intatuerat på sin vänstra skuldra, håret var korpsvart och uppsatt i en slarvig fiskbensfläta.

Sen får jag känslan av att Ellie redan lämnat nån/nåt när hon släpar på väskan och är ledsen. Men hon kliver in i sovrummet o hittar dom där.

Detta är bara mina tankar! ;-)

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
Upp till toppen
Annons: