Etikettbokrecensioner
Läst 2413 ggr
skogslarsson
8/20/14, 12:29 PM

Byggfirman av Staffan Nordstrand

Har läst Staffan Nordstrands Byggfirman. Jag har nästan 40 års erfarenhet av byggbranschen finner boken fullt av faktafel. Enda anledningen till att jag läste ut boken var att den var så enormt dålig. Han säger sej vara kunnig om byggbranschen och skriver om verkliga händelser jag tror att det är en sanning med modifikation och tror att hans erfarenhet enbart består av att spanat på ett bygge genom ett staket. Till sist förstår inte syftet med boken då folk som har det minsta hum om byggbranschen genomskådar detta dravel.

Lennart Larsson fd Byggnads snickare Lagbas Fackligförtroendeman.

Gronstedt
8/20/14, 12:36 PM
#1

Har du några mer specifika exempel på felaktigheter?

skogslarsson
8/20/14, 3:39 PM
#2

Hela storyn utspelar sej under en vecka, så mycket skit som de inblandade råkar ut för under den tiden faller på sin egen orimlighet. Det byggjobb han beskriver och av de meriter som de som utför dom har faller också på sin egen orimlighet.  Släpps från fängelset i Polen sen direkt i blåstället och börjar spika och måla i Sverige utan några som helst förkunskaper. Ett av byggfelen han beskriver säger nästan allt om hans okunskap. Han verkar inte veta att det under byggtiden måste utföras ett visst antal besiktningar. Bland annat på grundläggning och koll av plusshöjder.  Fixar inta att specificera allt det är mycket vill inte kasta bort tid på det heller. Som jag skrev förstår inte syftet med boken. Som om jag skulle skriva en bok om att baka kanelbullar jag kan ju absolut ingenting om det.

MVH Lennart

Gronstedt
8/20/14, 3:51 PM
#3

Syftet med boken är kanske just att framhålla att man kan komma till Sverige som byggjobbare direkt från ett fängelse i Polen, utan förkunskaper, och att kontroller ofta är något som bara förekommer på papper?

Den som köper byggtjänster märker snart att erforderliga kunskaper, regler och kontroller är något man som köpare måste kunna på sina fem fingrar och detaljkontrollera varenda millimeter av, om det ska stämma med reglerna. Det gäller på intet sätt bara de förkättrade polska företagen. Tyvärr är det inte många byggtjänstköpare som har de kunskaperna.

skogslarsson
8/20/14, 4:08 PM
#4

Jag förstår att du inte läst boken. Eller så har du inte några kunskaper om hur man bygger hus. Det är inte lätt att få till det som målare eller sätta kakel i ett våtrum sätta ett kök. Dra el vatten avlopp. Allt ska sedan besiktas om det är en nybyggnation som det beskrivs. Det tar normalt mellan 4-5 år innan man är utlärd. Staffan beskriver tre (3) balter som byggt ett hus tydligen gjort det mesta själva eftersom de bor i husvagn på tomten där de bygger huset. Åter igen han skriver snömos. Ha det. MVH Lennart.

skogslarsson
8/20/14, 5:18 PM
#5

Vill bara tillägga som sista inlägg. Vid  varje byggnation så måste det finnas en ansvarig arbetsledare som ansvarar vid besiktningar att arbetet är rätt utfört. Det gäller inte minst vvs och el.

AilyAdams
8/21/14, 2:25 PM
#6

Jag stöter ofta på faktafel i litterära böcker. För det mesta är det dock inte av betydelse för själva berättelsen, som egentligen handlar om något helt annat.  Läste en bok om en snickare som körde hem i sin bil med verktygsbälte på sig. Kan inte ha varit skönt att sitta i bilen med ett sådant på sig. 😃

Polisböcker är väl en klassiker när det kommer till faktafel. Kriminalromaner hade nog varit urtråkiga om de speglade polisens verkliga arbete.

**************************
Heter det De eller Dem?