Annons:
Etikettboktips
Läst 3343 ggr
Virvlande
2014-08-27 21:45

Söker en kort engelsk novell/short story

Hej!

Är alldeles ny här på litteratur i fokus, men är redan glad att jag hittade hit!

Jag läser till svensk- och engelsklärare (gymnasiet) och ska snart ut på min slutpraktik.

Jag letar efter en kort novell/text på engelska som innehåller en twist i slutet. Har ni några bra förslag?

Är tacksam för alla tips jag kan få, även om jag inte kan använda det den här gången så har jag ju ett helt arbetsliv på mig att utnyttja det. 😃

Annons:
[annahanna1]
2014-08-27 21:50
#1

The Black Cat av Poe är väldigt bra och innehåller en kuslig twist. Den finns att läsa och skriva ut här: http://en.wikisource.org/wiki/Mystery_Tales_of_Edgar_Allan_Poe/The_Black_Cat

Halvdansken
2014-09-02 00:04
#2

Stephen King har skrivit massor med noveller. Med twist.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Virvlande
2014-10-05 12:37
#3

Har varit seg med att svara, men tack för tipsen! =) Har använt både Poe och King förut i undervisningen och det är alltid populärt, både i svenska och engelska. Jag fick inte tillfälle att göra det den här gången, utan använde två artiklar skrivna ur olika perspektiv för att ta upp ämnet källkritik.

Halvdansken
2014-10-05 14:38
#4

Om du ska lära ut hur man skriver engelska med minsta möjliga ord och mest möjliga känsla, så läs Robert B. Parker. Han är fantastisk på att hantera det engelska språket. Njutning att läsa.
Det är hårdkokta deckare, typ Raymon Chandler, men underbar njutning just i hans sparsamhet av ord. Rekommenderar honom till alla.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: