Annons:
Etikettdigitala-medier
Läst 2749 ggr
Tova.O
9/3/14, 6:34 PM

Kindle

Hejhej! Har någon här en kindle/adlibris letto? Vad tycker ni om den? Hur är batteritiden? Är det lätt att ladda ner böcker (från amazon, bibblan och andra hemsidor). Funderar på att önska mig en när jag fyller år eller till julen. :)

“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth

Annons:
nilma
9/7/14, 1:38 PM
#1

Jag har både en Kindle och en Adlibris Letto. De är båda jättebra och funkar hur bra som helst att läsa på, Kindlen något bättre än Letton. Det är lätt att köpa böcker, hur det är med bibliotekslån vet jag faktiskt inte. Batteritiden är upp mot 8 veckor så de behöver inte laddas så ofta.

//Malin

Sajtvärd på Scrapbooking.ifokus.se

Tova.O
9/9/14, 2:21 PM
#2

#1 Köpte du din kindle på den brittiska eller amerikanska hemsidan?

“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth

nilma
9/9/14, 5:03 PM
#3

#2 Varken eller. Köpte den på Bazula.se.

//Malin

Sajtvärd på Scrapbooking.ifokus.se

Tova.O
9/9/14, 5:08 PM
#4

#3 Jaha okej. :) Tack för svaren!

“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth

Stephanie
9/10/14, 9:46 AM
#5

Jag har en Kindle! Eller ja, egentligen är den pappas, men jag har snott den 😉 Den funkar superbra! Har inte testat att köpa någon bok till den, jag är inte så laglydig så jag får tag på böcker på andra sätt… Använder programmet Calibre för att konvertera och föra över böcker. Hur smidigt som helst 🙂 Lånar man böcker från bibliotek måste man ta bort kopieringsskyddet och konvertera, men det går på ett kick.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

kissidor
10/2/14, 1:27 PM
#6

läser man mycket på engelska skulle jag lätt välja en kindle, eller ja, jag har ju en kindle så det har jag ju redan gjort 😃. det är så enormt mycket smidigare och så mycket bättre utbud och priser på engelska böcker om man väljer en kindle eller en kobo. (jag har båda och det är tämligen hugget som stucket - men kindle har något lägre priser och någon enstaka gång kan det hända att man hittar en bok där som man inte hittar på kobo.) men läser man nästan bara på svenska och mest lånar biblioteksböcker så krånglar man ju bara till det för sig i onödan genom att välja en kindle 🙂.

när jag köpte min så gick det inte att köpa den på amazon.co.uk, utan man hänvisades till den internationella versionen på amazon.com.

jag har inte riktigt lika bra batteritid i vare sig min kindle eller min kobo som i min första läsplatta, en sony PRS-1, men den hade ingen inbyggd belysning och synkade inte automatiskt och det kostar självklart i batteritid. men man kan ju låta bli att använda de funktionerna också. hursomhelst så räcker den ju ändå minst ett par veckor, så det är ju en enorm skillnad mot en surfplatta samt räcker gott och väl till.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
[Thiah]
10/14/14, 6:30 PM
#7

Jag har kindleappen i min telefon och surfplatta istället. Funkar fint.

[Thiah]
10/14/14, 6:30 PM
#8
kissidor
10/14/14, 7:55 PM
#9

jadå, appen funkar finfint 🙂. men det är lite annat att läsa på e-ink skärm

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Starship]
10/27/14, 2:15 AM
#10

Ni som har en kindle, har ni den med knappar eller touchskärm? Oavsett vilken vilka är för och nackdelarna? Jag är på gång att köpa en men jag behöver lite hjälp att välja… 🤔 jo på en sida stod det att det följer med amerikansk reklam, stämmer det och hur blir man av med den?

kissidor
10/27/14, 5:59 AM
#11

Jag har med touch, och det är klart bekvämast för mig, men det är väl en smaksak antar jag, en del föredrar att få en mer fysisk respons som bekräftelse på sin input.

reklamen blir du av med genom att inte köpa just den reklamsponsrade versionen 🙂. Hur pass störande den är vet jag däremot inte

Värd på Mobiltelefoner och Android

Stephanie
10/27/14, 8:46 AM
#12

Jag har den med knappar och tycker att det funkar utmärkt! Men jag har inte testat den med touch, så jag kan inte jämföra.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Starship]
10/29/14, 4:58 PM
#13

Det blev den med knappar.. men jag undrar om det är fel på den, när jag läser en bok så vid var sjätte knapp tryckning så svartnar skärmen vid en kort sekund ska det vara så eller? Väldigt störande iallafall 😕

Annons:
kissidor
10/29/14, 5:12 PM
#14

denna är en lite äldre modell då antar jag? jag antar att den har lite klenare hårdvara vilket märks när skärmen ska uppdateras vid sidbyten 🤔. jag vet att min första e-boksläsare sony prs-t1 flimrade en massa när man bytte sidor, det var kanske samma orsak fast det såg olika ut. men stephanie får väl svara på om det är så på hennes, annars kanske det är nåt fel på din och då bör du isf vara snabb att doa den 🙂. exakt vilken modell och var köpte du den?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Stephanie
10/29/14, 5:13 PM
#15

Nä, min gör inte så? Och den är ju några år gammal…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Starship]
10/29/14, 5:33 PM
#16

#14 Det är en kindle 5 köpte den på webhallen..

#15 Vilken modell har du?

kissidor
10/29/14, 5:53 PM
#17

jag googlade lite och hittade bla en forumdiskussion från 2011. det framgick inte vad det var för modell, men problemet den personen hade var att det blev svart varje sidbyte, och då framgick det att den skulle bli svart just var sjätte sidbyte enligt deafultinställningen, det är e-inkskärmen som behöver uppdatera sig på det sättet med jämna mellanrum

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Starship]
10/29/14, 8:13 PM
#18

#17 Ok men jag la märke till det först när jag hade läst i flera timmar så jag vet inte…det känns som att jag borde ha stört mig på det enda från början.. Har du paperwhite modellen? Är det samma "problem" på alla kindlar?

kissidor
10/29/14, 9:50 PM
#19

ja jag har den här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2169288

jag har då verkligen aldrig tänkt på att den skulle göra så iaf 🤔, men jag får väl ta en liten lässtund vid läggdags och verkligen tänka på det. men jag tror jag skulle ha märkt det även om jag kan vara ganska disträ ibland, jag såg ju att det flimrade på min gamla prs t-1 iaf.

kolla bruksanvisningen efter resetfunktionen, har för mig de pratade om den för att få hyfs på den som blev svart vid varje sidbyte istället för var sjätte

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
10/29/14, 10:41 PM
#20

ok, nu har jag kollat ordentligt, och den gör det. det går väldigt fort dock, så därför har jag inte tänkt på det eller störts av det. vad mer är, i inställningarna kan man välja hur ofta denna "refresh" av skärmen ska ske - och inte minst, det är likadant i min kobo också, både att den flashar svart men så snabbt att man inte reagerar på det annat än om man verkligen tittar efter det, och att inställningen finns.  och även att var sjätte sida tycks vara default på bägge. så helt uppenbart ska det vara såhär med e-ink-skärmar

så jag antar att det finns två tänkbara alternativ, antingen att du är mer uppmärksam och lättstörd än jag🙂, eller att din platta som är lite äldre tar lite längre tid på sig med den där refreshen så att det blir mer påtagligt. men nu när du vet att det ska vara så kanske det inte blir lika störande?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
[Starship]
10/29/14, 10:59 PM
#21

Jo jag har läst mycket nu på nätet om detta och det ska tydligen vara så. Det sägs att man vänjer sig efter ett tag får se om det stämmer. Det är min första läsplatta så jag hade ingen aning om hur dom fungerade. Tack för din hjälp 🙂

Upp till toppen
Annons: