Annons:
Etikettförfattare
Läst 2018 ggr
Tarotstollan
2014-10-30 03:42

Författare i Babel.

Ni som följer Babel på tv, tycker ni att det är bra och intressanta  författare med i programmet?
Någon ni önskar som skulle vara med?
Har programmet gjort att ni hittat någon författare som ni aldrig läst förut?

De flesta författare är helt nya för mig och det är ju bra och intressant. Det finns många författare jag önskar de skulle ha med men det finns nog inte tid för det.
Jag brukar skriva upp namnen på intressanta författare och när jag sen kommer ihåg det, har det hänt att jag letat reda på dem på biblioteket. Det har väl inte blivit så många jag lånat eller ens läst men de finns ju där om jag vill läsa dem!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

  • Redigerat 2020-11-18 20:32 av Cireea
Annons:
Tarotstollan
2018-09-21 00:53
#1

Gammal tråd men fortfarande av intresse tycker jag.
Är det någon av er som känner att ni får bra tips och läser några av böckerna de pratar om?
Jag såg och hörde ju Roxanne Gay i ett av programmen och köpte hennes bok " I vilt tillstånd". Den läste och diskuterade vi sen inne på Bokcirkel iFokus.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Lavine
2018-09-21 20:46
#2

Det var en bra tråd du drog upp igen.  🙂

Jo, jag gillar Babel, men har haft ett par säsonger då jag inte känt mig riktigt hemma eller engagerad, vet inte exakt varför. Jag har t ex inte fastnat för musikinslagen fast jag tycker att det är en bra grej "på papperet". 

Jag känner oftast till författarna, men en vet jag var alldeles ny för mig (det var intervjuer från en internationell bokfestival i Danmark) och jag kastade mig på en köpknapp, men jag inser nu att jag har glömt att läsa boken! Den fanns inte översatt till svenska så det kanske är därför jag dragit mig lite för att börja. Men den verkar väldigt bra och tjejen som skrivit den väldigt smart. Boken var Behold the dreamers av Imbolo Mbue.

Tarotstollan
2018-09-21 22:04
#3

Nej, jag gillar inte musikinslagen heller, känns mer som en pausgrej som de har för att det inte finns tid till att göra något viktigare.
Nu har de väl det inslaget i slutet av programmet, så det känns som att programmet tar slut fortare än det gjorde innan, då de inslagen var i mitten av programmet.
Fast det finns säkert folk som gillar det också.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Lavine
2018-09-21 22:24
#4

Det känns som att mycket som ändrats på SVT de senaste åren är för att "de yngre" tittarna ska hitta dit. (Lundströms bokradio gör samma, spelar musik och skaffar Spotifylista.) 

Ja, jag kände det också som att programmet blev förkortat.

BrittaD
2018-09-24 10:50
#5

Jag gillar också Babel, tycker det är ett inspirerande program, som ofta slutar med att jag reserverar en eller ett par böcker på biblioteket. Så hittade jag t. ex. Roxanne Gay och Maja Lunde. Framför allt tycker jag att Jessica Gedin är en så skicklig intervjuare. Eller snarare det blir så intressanta samtal mellan henne och författaren. Inte bara frågor och svar som det ofta blir vid författarframträdanden. Musikinslagen avstår jag också gärna ifrån. Jag är så inställd på böcker, så även om musikinslagen också knyter an till litteratur, poesi, är det inte riktigt min grej.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Lavine
2018-09-24 22:44
#6

Ja, jag skulle skriva det också men glömde, jag är väldigt förtjust i Jessika Gedin och tycker precis som du, att det är bra samtal, jag känner mig ofta som att jag sitter med i studion.

Annons:
Tarotstollan
2018-09-24 23:10
#7

Ja, jag gillar Jessica också och sättet hon intervjuar författarna. Inte bara sitter där och rabblar frågor som de redan svarat på tusentals gånger innan, utan pratar lite om annat också.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

BrittaD
2018-10-21 21:32
#8

Idag - 21/10  - var Babel toppenbra! ❤️

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Tarotstollan
2018-10-21 21:50
#9

Skall titta på det senare, då jag missade tv sändningen!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Lavine
2018-10-21 22:26
#10

#8 Ja, det var det verkligen! 😃

BrittaD
2018-10-22 12:07
#11

#8

Glömde skriva vilka författarna och böckerna var:

Hanne-Vibeke Holst: Som pesten

Helena von Zweigbergk: Totalskada

Jonna Bornemark: Det omätbaras renässans : En uppgörelse med pedanternas världsherravälde

Intelligenta och känsliga kvinnor. Och vilka fina samtal med Jessica Gedin ❤️

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Tarotstollan
2018-10-23 03:33
#12

Nu har jag sett avsnittet och det var intressant.
Däremot böckerna är jag osäker på, om jag skulle läsa någon av dem så blir det "Totalskada".

Har ni planer på att läsa någon av dem?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

BrittaD
2018-10-23 10:08
#13

Ja, alla tre 😊. Som pesten köper jag dessutom. Tegelsten som kan hålla en sysselsatt hela julhelgen. Hon (H-V H) skriver mycket bra 👍🏻

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Annons:
Tarotstollan
2018-10-23 10:17
#14

#13. Jag har inte läst någon bok av H V H, då jag tycker de verkar handla för mycket om samhället och politiska saker.
Jag vill helst slippa sådant, det räcker med det tjatet som är runt oss i världen ändå.😕

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

BrittaD
2018-10-23 12:24
#15

#14

Men när dessa ämnen gestaltas skickligt i skönlitteratur blir det mer engagerande och ger mer insikt än om man bara lyssnar på medias enahanda analyser. 🎈

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Upp till toppen
Annons: