Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3408 ggr
blackfriday
2014-11-03 22:21

Tappat läslusten

Händer det er ibland att ni tappar läslusten helt o hållet?

Senaste boken som jag läste kunde jag inte slita mig ifrån. Tyckte det var helt naturligt att ta mig tid till att läsa. Nu har det plötsligt slått om. Jag märker att jag prioriterar att sitta framför datorn, och har inte alls lust att läsa. Känns lite främmande att jag faktiskt läste så mycket för en dryg månad sen.

Får samtidigt ångest för att jag inte läser klart boken som jag lovat mig själv att göra, som jag påbörjat och dessutom, vid ett tidigare tillfälle, faktiskt ville läsa.

Annons:
Cireea
2014-11-03 22:28
#1

Jag känner igen mig i det där. Vissa böcker kan jag inte få nog av men vissa böcker går trögare. Det kanske beror på sinnesstämningen man är i när man börjar läsa? Eller om man kanske inte hittar ro? 

Samma sak gäller när jag ska skriva. Vissa månader skriver jag så fingrarna ömmar men då kommer en sån där svacka när jag inte får ned ett enda ord.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

blackfriday
2014-11-03 22:38
#2

Vad skönt att höra att det finns andra periodare.

Jag tror som du säger, att det beror på sinnesstämningen. Förra månaden hade jag en känsla av att vara lite mer belåten med saker. Det var stimulerande att läsa. Nu är jag mest missbelåten och då är ingenting kul. Ungefär som om någon ställt ett filter framför ögonen.

Cireea
2014-11-03 22:41
#3

Ja men precis. Jag läser bättre om jag känner mig avslappnad 🙂Att läsa för att distrahera utan att jag egentligen har lust till det är inte alls en bra förutsättning. Då blir det mer att man läser för att sedan glömma så nästa gång man sitter med boken framför sig så minns man inte det senaste kapitlet för man varit så okoncentrerad. 

Det går nog till sig med suget för att läsa :) Försök hitta lite sinnesro så tror jag att suget kommer tillbaka 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

blackfriday
2014-11-03 22:44
#4

Tack för peppande!

Jag ska söka sinnesro. På torsdag.

Cireea
2014-11-03 22:46
#5

Haha inga problem 🙂Det är bara kul att försöka peppa andra att slå upp en bok. 

Vad är det du läser? :)


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

blackfriday
2014-11-03 22:49
#6

Du lyckas göra mig mer peppad i alla fall!

Just nu läser jag Idioten av Dostojevskij.

Annons:
Imasy
2014-11-04 10:28
#7

När jag har haft sådana där svackor har jag antingen börjat på en annan bok som känns mer lockande, eller helt enkelt ägnat mig åt min andra hobby ett tag. I början av sommaren läste jag inte en endaste boksida på en månad.

Vet inte varför det blir sådär? Jag köper ju bara böcker som på olika sätt tilltalar mig, men näe, ibland försvinner lusten bara.

Allt oviktigt
2014-11-04 21:02
#8

Jag läser mycket i perioder och sedan kan det lätt gå någon månad utan att jag läser en enda bok. Det ska vara kul att läsa och om man inte känner för det tycker jag att det är bättre att låta bli

Tarotstollan
2014-11-12 22:41
#9

När jag har mycket runt mig som jag måste göra, antingen jag vill eller inte så är det ingen idé att jag försöker läsa, jag är för stressad inombords för att kunna koppla av och läsa. Det har varit så en lång tid för mig nu men jag har börjat så sakta att läsa lite igen, så jag får se vad det leder till om jag kommer igång med läsandet eller ej.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carrosh
2014-11-20 02:13
#10

Kan gå i perioder för mig också. Mina perioder varierar lite i längd också. Nu är jag i en bra läsperiod, där jag läser varje kväll innan jag somnar och kan även sätta mig under dag- och kvällstid när jag är ledig. Men det beror mycket på boken jag läser också. Förra boken jag läste var det lite mer trögt med, då boken var så fruktansvärt trög och seg och jag hade inte alls lusten att fortsätta, även om jag bara ville avsluta den för att kunna påbörja nästa bok.. Har perioder ibland också då jag inte läser något över huvud taget under 2-3 månader.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Cireea
2014-11-20 02:19
#11

#10 Sådär är jag också! Exakt på pricken. Just nu är jag också inne i en bra period. Har spännande böcker att läsa och jag läste precis ett par kapitel i Dödligt villospår. Känns som en bra avslutning av kvällen :)


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Carrosh
2014-11-21 02:21
#12

#11 Aldrig vart med om någon som är precis på pricken som mig på den fronten. Skönt att höra att man inte är helt ensam i det! :) Själv läser jag Flickan från ingenstans just nu. Sen har jag en hel lååååång rad med böcker att läsa efter den. Lär nog inte ha några problem att hitta något att läsa nu på ett bra tag iaf, då sambon min är riktig boknörd och halva hemmet är fyllt med bokhyllor (som är fulla i böcker allihop). :P

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Cireea
2014-11-21 02:23
#13

#12 Här har jag alla böcker för mig själv men jag försöker alltid hitta något nytt att läsa. Just nu har även jag en massa böcker framför mig. Har säkert påbörjat tre bokserier som jag bara måste avsluta även om en del är seg i början. Ska läsa ut dödligt villospår nu och sedan hugger jag in på något nytt (om inte läslusten plötsligt försvinner igen)


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Carrosh
2014-11-21 02:27
#14

#13 Det är ju tur att det finns bibliotek, ifall man inte kommer på något eller behöver lite ny inspiration :) Skönt att ha mycket att välja mellan, samtidigt som det är svårt att välja vilken man ska ta härnäst.. lite som med kläder ("jag har inget att ha på mig" när man har en full garderob).
Känner igen den där boktiteln förresten, men kan inte komma på vad det är? Dödligt villospår alltså.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Cireea
2014-11-21 02:30
#15

#14 Jag det kan jag hålla med om! Det är skönt att kunna gå där bland alla böcker tills man hittar något.

Det är Nora Roberts som skrivit boken. Sök på google :) Du har säkert läst den eller åtminstone hört talas om den!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Carrosh
2014-11-21 02:36
#16

#15 hade inte en tanke på att kolla upp den förrän du sa det.. tror det börjar bli dags för sängen… :O
Låter som en deckare? Inte så förtjust i den genren längre tyvärr, då den känns rätt uttömd. Men men, den kanske får sig ett uppsving hos mig senare igen :) Just nu är det mycket fantasy, skräck och sci-fi som lockar.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Melod
2014-12-04 22:27
#17

#0 Jag har haft en lång period där jag tappat läslusten helt. Tror man ska läsa böcker bara för att man ska njuta och ha kul. Annars blir det mest tvång och man gillar det bara mindre och mindre. Just nu har jag svårt att läsa en bok. Men hittar jag en bok med spännande innehåller kan jag sitta med boken och ta supersnabba pauser för mat och sova :P

Upp till toppen
Annons: